Citat:
Ursprungligen postat av
midvintermorker
Han är en amatör som inte kan kontrollera sig när han begår handlingen och han lämnar dessutom ett vittne som han stirrar på i ett antal sekunder innan han vänder sig om och rör sig från platsen. Om GM skjuter mot Lisbet minimerar det sannolikheten att han känner Lisbet. Hon blir således ett offer för en ensam galning, ett offer som mirakulöst klarar sig.
Om vi nu istället antar att GM enbart sköt mot Olof Palme drar man direkt slutsatsen att det rör sig om ett proffs (två tätt påsittande skott med god precision som avfyras med en hand). Utöver detta uppstår även frågan varför han, ett proffs, valde att lämna Lisbet som vittne? Det finns bara ett svar. Han vet att hon inte kommer att säga något. GM och Lisbet känner varandra.
Ja, det är betydligt mer professionellt att skjuta någon med två skott. Risken man tar när man använder ammunition av typen metal piercing är att kulan gå rätt igenom kroppen UTAN att göra någon större skada. Den risken tar inte ett proffs.
Jag tycker det är ganska mkt som tyder på att mannen som sköt inte är proffs, men detta faktum utesluter inte att någon mer person kan ha varit inblandad i själva planeringen. Men chansen att Lisbeth skulle vara inblandad är i princip obefintlig
En .357M ger mkt rekyl, vilket innebär att det första skottet är enklast, sen måste man "sikta om" igen om man ska träffa något överhuvudtaget, om målet dessutom rör sig blir det ännu svårare vid andra skottet. Alla som skjutit med en .357:a vet hur svårt det är att få en samlad träffbild på tavlan, speciellt om man försöker skjuta snabbt, det krävs att man tränar ganska mkt. Mig veterligen tränar aldrig polisen med revolvrar, utan med tjänstepistoler som Glock, Sigsauer eller Walther.
Nej, jag tror att Leif GW har fel ang. andra skottet, detta var också menat mot Olof, men missade och snuddade Lisbeth istället. Både en amatör och ett proffs skulle skjutit minst två skott, ifall avsikten var att döda, men proffset skulle nog även träffat med andra skottet. Samtidigt tror jag att Lisbeth hann se mördaren en kort sekund, så att mördaren liknar C.P i ansiktet är mkt troligt (om det nu inte var C.P som sköt).