Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Var exakt har jag ljugit? Och vem är du att döma detta?
Har du redan glömt att du skrev så här:
”Om nu bibeln kommer med ett falskt påstående att månen är en ljuskälla, så kommer i så fall även t.ex. Lunds Tekniska Högskola med ett falsk påstående, vilket Smeso eller andra inte har erkänt.”
Jag har ju hela tiden påstått att alla påståenden om att månen är en ljuskälla är fel. Jag har aldrig skrivit något annat, så det är lögn att påstå att jag inte anser att även ”t.ex. Lunds Tekniska Högskola” kommer med ”ett falsk påstående”, varför jag nu nödvändigtvis specifikt skulle behöva erkänna det.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Jo du har påstått från första början att bibeln kommer med ett "falskt påstående", alltså inte bara "felaktigt" som du nu försöker släta över det.
Just det, och jag har redan två gånger tidigare förklarat att det berodde på att jag råkade läsa i Nya världens översättning av Den heliga skrift. Jag var från början inte medveten om att det
endast var i den svenska översättningen av just Nya världens översättning av Den heliga skrift som det felet finns med, så det måste ju vara att det står så ”felaktigt”, eller menar du verkligen uppriktigt att det skulle vara korrekt på något sätt?
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Om nu bibeln kommer med ett "falskt påstående" att månen är en ljuskälla, så kommer många instanser med ett falskt påstående, SMHI, Nationalencyklopedin, Lunds Tekniska Högskola med mera.
Alla dessa menar du kommer med "falska påståenden", medan du kommer med sanningen.
Nej, jag har upprepade gånger förklarat att det är lätt hänt att man skriver fel i och med att det är lätt att glömma bort att månen egentligen inte är en ljuskälla, utan bara en reflektor. Och jag har också gett flera exempel på vanliga felaktiga uttryck, som t.ex. att säga att man åker på en englandsresa när man åker till Edinburgh, vilket inte heller det är korrekt, men det är lätt att säga så. På samma sätt är det lätt att oeftertänksamt kalla månen för en ljuskälla, men att det är lätt att göra så gör det inte korrekt, oavsett hur vanligt det felet än skulle kunna vara.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Det är du som ljuger i så fall som menar att din tolkning av ordet "ljuskälla" är allenarådande, inte ens SMHI, Nationalencyklopedin, Lunds Tekniska Högskola med mera har rätt i frågan, utan kommer med "falska påståenden" om att månen är en ljuskälla.
Nej, jag har
tydligt förklarat skillnaden mellan vad som är en ljuskälla (utsändande av fotoner i alla riktningar) och en reflektor (spegling av fotoner från en ljuskälla i en bestämd riktning). Alltså, en ljuskälla skapar fotoner som sänds ut i alla riktningar och en reflektor reflekterar inkommande fotoner så att de sedan skickas ut igen i en bestämd vinkel som avgörs av i vilken vinkel som de inkom.
Om du inte kan inse att det är helt olika funktioner så är du trögare i skallen än jag hittills trott.
Anledningen till att månen reflekterar mindre ljus än solen sänder ut beror på att månen inte är någon särskilt idealisk reflektionsyta och större delen av ljuset reflekteras alltså i andra riktningar än mot jorden. Följaktligen ser vi bara en liten del av det ljus som solen skickar ut när det speglats från månens ojämna yta och ljuset från månen är alltså mycket svagare än det direkta solljuset.
Att månen inte sänder ut några egna fotoner och alltså
inte är en ljuskälla borde även du inse om du observerar månens faser. Eller vilken förklaring har du annars för att månen bara skulle vara delvis tänd eller helt släkt med jämna mellanrum om den faktiskt skulle vara en ljuskälla?
Jag förklarar betydelsen av termen, medan du bara hänvisar till att det finns enstaka [felaktiga] användningar, men du kan inte visa på någon som helst definition av vad en ljuskälla är som styrker att denna användning är korrekt. Du trodde till exempel att definitionen i NE bekräftade din tolkning, men den definitionen säger tydligt
föremål varifrån ljus strålar ut, och om du går till Wikipedia så står det att en ljuskälla är något som
producerar ljus, vilket är ännu tydligare.
Jag har förklarat att det är lätt att skriva det felet, men det är likväl fel. Och du borde kunna inse att något inte blir mer rätt bara för att man kan visa att även andra har skrivit fel.
Och min tolkning av ordet ”ljuskälla” stöds av alla svenska universitet, även av Lunds Tekniska Högskola. Jag hittade inte ens ditt påstådda exempel om att man på Lunds Tekniska Högskola skulle anse att månen var en ljuskälla, så de har kanske korrigerat sitt misstag nu.
Du får gärna försöka hitta exempel på något universitet som ger dig en annan definition om du kan.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Din "bevisning" ger jag inget för, att takstolar skulle försvaga en konstruktion är ju ett helt sinnessjukt påstående, det är ju tvärtom!!!
Nej, jag har förstått att du inte litar på mig, vilket är varför jag bett dig att uppvisa
definitioner som styrker din användning, och inte bara
enstaka felskrivningar.
Jag har heller aldrig påstått att takstolar skulle försvaga en konstruktion. Helt otroligt vad du kan få saker och ting om bakfoten utan att skämmas.
Jag har flera gånger försökt förklara för dig att ett fackverk en
sammansatt konstruktion som består av
flera samverkande liksidiga trianglar som stödjer en övre och en undre
balk så att den inte böjs
uppåt eller nedåt i
längsriktningen.
En takstol, å andra sidan, är en
separat konstruktion som stödjer ett
utbrett tak så att det inte böjs
nedåt i
breddriktningen och endast
vid en viss punkt längs taket. Flera
separata takstolar krävs för att hålla upp ett tak, men de bildar inte tillsammans ett fackverk.
Tror du verkligen att ordparen
sammansatt och
separat har samma betydelse?
Tror du verkligen att ordparen
längsriktningen och
breddriktningen har samma betydelse?
Tror du verkligen att fraserna
en övre och en undre balk och
ett utbrett tak har samma betydelse?
Tror du verkligen att fraserna
nedåt och
uppåt eller nedåt har samma betydelse?
Det skulle i så fall vara den enda anledningen till att du fortfarande skulle tro att takstolar skulle ha något som helst med fackverk att göra eftersom beskrivningarna av hur fackverk respektive takstolar fungerar är så olika.