2016-02-21, 23:45
Medlem
Imorgon är det så att jag har en redovisning på en "Book report" i engelskan och jag har panik, jag hatar redovisningar för att jag blir illröd i ansiktet och skämms så otroligt mycket. Har ni några tips?
Citera
2016-02-22, 00:06
Medlem
Alla andra i klassen är också nervösa i mer eller mindre utsträckning. Tänk dig också in i publikens situation. Om du sitter och lyssnar på en annan person som håller redovisning, skrattar du eller tänker du "vilken jävla sopa" om den personen skulle tappa tråden, börja stamma, bli röd i ansiktet etc.? Troligen inte. Man reflekterar inte ens över det när man sitter i publiken. Det är bara den som står där framme som tror att alla i publiken tänker de här tankarna, men det är det ingen som gör. Alla sitter bara och är nervösa för sitt eget framträdande.
Citera
2016-02-22, 00:06
Medlem
Försök att koncentrera dig på redo visningen. Tänk inte på att du blir röd i ansiktet för då blir det bara värre blir själv det, jobbig känsla.
Fäst blicken på en punkt i rummet.

Vet inte om det var till stor hjälp :/

Lycka till! Detta kommer gå bra för dig
Citera
2016-02-22, 00:08
Medlem
Det kommer gå åt storhelvete!! Skit i det för fan!! Sjukanmäl dig!!!

Eller så tänker du att du ska göra den bästa redovisningen i klassen och skit i vad alla andra än läraren tycker!
Citera
2016-02-22, 00:34
Medlem
purpurites avatar
Jag brukade ha stora problem med redovisningar, på gymnasiet varje gång jag visste att det skulle vara redovisning dök inte upp. Förutom engelska, förstås, då kändes det som att man med ett annat språk också intog en annan roll, det kändes tryggt.

Ju äldre jag blev, desto mer avtog ångesten/rädslan för att hålla redovisningar och tala framför publik.
Tror att det sjönk in att man är inte så olik alla andra, alla andra är också nervösa, alla sitter i samma sits och vill bara få det gjort. Ingen sitter där och har tid att "bedöma", alla är upptagna med sin egen nervositet. Ser man alla andra som lika mänskliga som man själv är, blir det mycket lättare att slappna av och inte känna att allt måste vara felfritt.
Citera
2016-02-22, 00:45
Medlem
Man bli väldigt lätt självcentrerad och får för sig att man själv har svårast med redovisningar, men jag kan lova dig att åtminstone hälften blir skitnödiga när det är deras tur att prata. De sitter och räknar ned tills det är deras tur, får ett tryck över bröstet och man känner sig halvt värdelös. Been there done that, numera skiter jag i vad andra tycker så det underlättar en del.

Betablockerare inför redovisningar kan lösa dina fysiska problem men du kommer fortfarande vara orolig.
Citera
2016-02-22, 00:47
Medlem
Nattiskatts avatar
Precis innan du ska redovisa, underhåll dig med något helt annat om det går. Jag brukar t.ex spela spel på mobilen även om man inte får ha uppe den, jag måste hantera min nervositet och det blir på det sättet. Jag har även märkt att om jag är ganska tramsig och skrattar precis innan så dämpar det även nervositeten, för man tänker på något kul. Annars försöker jag tänka "Nu gör jag bara det, jag ska inte visa att jag är nervös". Tänk också på att det absolut inte är någon som kommer komma ihåg redovisningen 1 månad senare. Knappt en vecka ens.
Citera
2016-02-23, 20:11
Medlem
Att vara väl förberedd kan även det hjälpa, öva öva öva tills du kan exakt varenda ord i sömnen. Det kan ge dig en viss trygghet inför redovisningen. Öva framför spegeln, öva högt och öva tyst i huvudet. Förberedd dig väl.
Att fokusera på något annat eller annan i rummet kan vara en stor hjälp ibland, försöka fokusera på annat än just att du rodnar. Försök leta efter allt som är svart te.x eller nått annat.
Det är några snabba tips.
Citera
2016-02-28, 21:20
Bannlyst
Nämen seriöst.
Dagens i-landsproblem.
Senast redigerad av FlashbacksRasist 2016-02-28 kl. 21:22.
Citera
2016-03-02, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbacksRasist
Nämen seriöst.
Dagens i-landsproblem.
Det där kan vara väldigt jobbigt för folk och även mig. Speciellt om det är såna jag inte känner. Lätt det värsta jag vet när det väl är en sån dag inget fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in