2016-02-28, 01:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Min intention var inte att vara spydig, så No worries.

Låt oss hoppas på det.

Samma till dig och jag håller med om att Agnetha är en vacker kvinna.

Nu måste jag lyssna på ABBA bara för det. SOS och midnight någonting och take a chance är favoriterna.
Citera
2016-02-28, 09:15
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Berg
Vi kan väl enas om att musik är som konst, skönhet ligger i betraktarens öga. Med det sagt så vill jag ändå säga att The Winner Takes It All är en av världens bästa låtar. Minns jag rätt så utsåg väl The Rolling Stones S.O.S. som världens bästa poplåt?
Men just inom genren POP så kan väl ingen säga emot att ABBA är en av dom största.

.. och håller med, Agnetha är nog det fagraste som har fötts i landet Sverige.

Knappast Rolling Stone, de har inga höga tankar om Abba, det var bara Dancing Queen som kom med på deras lista över 500 bästa låtar någonsin (på plats #174), inte ens The Winner Takes It All platsade bland låtar som Kelly Clarkson - Since U Been Gone, 50 Cent - In Da Club, Beyonce - Crazy In Love (#118) Rihanna - Umbrella, Jay-Z - 99 Problems, Kanye West - Jesus Walks, Gnarls Barkley - Crazy (#100) och Missy Elliott - Get Ur Freak On. Idioterna sätter hellre samma låt två gånger på listan, Bob Dylan - Mr Tambourine Man #107 och Byrds - Mr Tambourine Man #79, än att ta in någon mer Abba-låt tex.

Benny och Björn kom på plats #100 när de listade 100 bästa låtskrivare genom tiderna. Bla a Taylor Swift och Kanye West kom före

http://www.rollingstone.com/music/lists/100-greatest-songwriters

Du kanske blandar ihop det med att Pete Townshend (The Who) tydligen beundrade låten:

wiki:
The track has a number of music industry devotees. The Who guitarist Pete Townshend has said "SOS" is one of the best pop songs ever written,[10] adding that when he first heard the song he "was transported by it".[11]
Senast redigerad av zerxez 2016-02-28 kl. 10:05.
Citera
2016-02-28, 12:52
Medlem
J.Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Knappast Rolling Stone, de har inga höga tankar om Abba, det var bara Dancing Queen som kom med på deras lista över 500 bästa låtar någonsin (på plats #174), inte ens The Winner Takes It All platsade bland låtar som Kelly Clarkson - Since U Been Gone, 50 Cent - In Da Club, Beyonce - Crazy In Love (#118) Rihanna - Umbrella, Jay-Z - 99 Problems, Kanye West - Jesus Walks, Gnarls Barkley - Crazy (#100) och Missy Elliott - Get Ur Freak On. Idioterna sätter hellre samma låt två gånger på listan, Bob Dylan - Mr Tambourine Man #107 och Byrds - Mr Tambourine Man #79, än att ta in någon mer Abba-låt tex.

Benny och Björn kom på plats #100 när de listade 100 bästa låtskrivare genom tiderna. Bla a Taylor Swift och Kanye West kom före

http://www.rollingstone.com/music/lists/100-greatest-songwriters

Du kanske blandar ihop det med att Pete Townshend (The Who) tydligen beundrade låten:

wiki:
The track has a number of music industry devotees. The Who guitarist Pete Townshend has said "SOS" is one of the best pop songs ever written,[10] adding that when he first heard the song he "was transported by it".[11]

Ah, fan har jag fått det ifrån då. Tack för du rättade mig! Hade ju tokfel!
Citera
2016-02-28, 12:53
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.Berg
Ah, fan har jag fått det ifrån då. Tack för du rättade mig! Hade ju tokfel!

np
Citera
2016-02-28, 16:00
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Medhåll angående Agnetha Fältskogs yttre. Mycket vacker kvinna. Naturlig skönhet när den är som bäst!
Citera
2016-02-29, 12:57
Medlem
Barbara Anns avatar
När blev det här en runktråd om Agnetha?? Det finns flera trådar om henne redan, bl.a.:

ABBA-Agnethas rumpa - het eller småfet?

AGNETHA - vilken jävla kvinna! [Agneta Fältskog / Mod]

-------

Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Jag är fullt medveten om att alla låtar jag nämnde inte finns på ABBA Gold. Jag skrev det mer för att förtydliga att jag har hört mer än bara låtarna som finns på den plattan. Definitivt har jag hört mer än bara ABBA Gold, och hur många gånger jag har försökt att gilla detta band kan jag inte räkna till faktiskt.
Och givetvis har jag inte hört ALLT med Björn och Benny, det vore ju helt absurt att lyssna in sig på allt med något man inte gillar. Så jag får ändra lite på mitt uttalande. Jag kan väl säga som så att jag inte har HÖRT något bra komma från dessa två herrar.
Nåväl. Skönt iallafall att du respekterar min åsikt. En lugn och sansad diskussion är ju rätt trevlig så länge man accepterar att folk tycker olika. Jag bör även säga att jag ALLTID har en tanke bakom mina åsikter. Skulle det visa sig ligga faktafel eller liknande bakom så har jag inget emot att erkänna att jag har haft fel.

Då förstår jag. Det här är Flashback, man måste nästan utgå från att folk trollar i trådarna tills motsatsen är bevisad.

Citat:
Jag är INTE Metallica-fan. Jag anser dem vara ett stort föredetting-band som en gång i tiden var bra men som numera enbart lever på sitt namn. Jag gjorde bara ett fyndigt comeback-hackande på zerxezs smak när han talade nedsättande om min egen efter mina uttalanden om ABBA. Med det sagt respekterar jag även att han gillar Metallica. Det var enbart en "comeback"-kommentar.
Men jag älskar hårdrock och metal ändå. Kan dock inte direkt säga att jag har hört många hårdrock-covers på ABBA-låtar, förutom Ghosts cover på I'm A Marionette. Tyvärr gillar jag den inte dock.

Jag ber om ursäkt, jag läste fel där i kommentarerna. Jag kan tillägga att jag håller med dig om Metallica, men det hör egentligen inte hit.
Innan ABBA hittade sitt popsound var de ju förresten lite inne på (glam)rock, det är rätt kul med låtar som "Watch Out", "King Kong Song" och "Hey hey Helen" osv.

Citat:
Var tvungen att kolla upp dessa (igen) för säkerhets skull. Och såhär i efterhand får jag säga att skulden inte ENBART ska läggas på Björn och Benny. Dessa två låtar var inte heller bra nämligen.

Okej Förresten så gick ju Agnetha och Frida med på att spela in Björn och Bennys låtar i över 10 års tid, inte kan de väl ha gjort det enbart för pengarna?

-------

Rolling Stone är en amerikansk skittidning, deras perspektiv är snävare än åsiktskorridoren i Sverige. De har jävligt svårt att hitta bra musik och kompositörer utanför de engelsktalande länderna.

Många stora internationella musiker och band gillar ABBA därför att deras musik är gedigna hantverk och de kan uppskatta bra låtskrivare och bra musik även om det faller långt utanför den genre de själva rör sig inom. Jag kan skriva en lång lista på kända artister och band som gillar ABBA, om någon är intresserad.

Edit: för att knyta an till Kurt Cobain som nämndes i tråden - han var ett fan av ABBA. Så det så.
Senast redigerad av Barbara Ann 2016-02-29 kl. 13:02.
Citera
2016-02-29, 13:24
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Rolling Stone är en amerikansk skittidning, deras perspektiv är snävare än åsiktskorridoren i Sverige. De har jävligt svårt att hitta bra musik och kompositörer utanför de engelsktalande länderna.
Rolling Stone är en amerikansk tidning som i huvudsak speglar musikhistorien ur ett amerikanskt perspektiv. Abba blev aldrig superstora i USA, och därför är det inte konstigt att Rolling Stone inte ger dem så stor uppmärksamhet.

Abbas framgångar i Storbritannien och Australien var t.ex. långt större.
Citera
2016-03-26, 17:46
Bannlyst
Den största gruppen vi haft hatade vi samtida män. Seröst!

Att inte tråden om ABBA har fler läsare än så här är jävligt konstigt ute i den Engelsktalande världen är ABBA = Sverige.

Jag är född 1960 och kille Abborna är 15år äldre än mig och ärligt jag har inte gillat Abba för en på 90-Talet.

Som Svensk kille på 56år så finns det så mycket mer att gilla Sex pistols Balck Sabbath och all raggarmusik.
När man var ute så gick man på parker som hade ett dansgolv för Disco och ett för live musik. Scenen det var där man var Abba var ett studioband och inget för arbetargrabbar.

Fast jag började sent med barn så har jag ett barnbarn som är 14år och Abba har aldrig varit stort.. ibland dom heller..

När dom slutade att göra musik så var jag nästan 35år och tänkte det var på tiden!
Citera
2016-03-26, 18:20
Bannlyst
Agneta Fältskog var stor före ABBA Stickan Andersson skapade en supergrupp Agneta Fältskog - The Winner Takes It All (ABBA) - https://www.youtube.com/watch?v=N4bb9fR3XxM

Jag orkar nog inte säga mer för allt är redan känt men den grupp av människor som älskar ABBA mest är folk födda 20år efter mig och folk som gillar samma dom fanns inte på uteställen 1974 - 1983 de kallas homosexuella fast jag inte känner några så vill jag gärna skaka deras hand.. /Patrik
Citera
2016-03-26, 19:27
Bannlyst
Inte alla kvinnor i dag kan klä sig som dom gjorde i ABBA för 40 år sedan?

Något som kan förstöra en tråd är när man snackar om bögar men du var respektfull så det funkar säkert? När det gäller Abba så skapade dom massor av moden på 70- talet som lipsyl med smak och scarfs i glada färger med en knut i varje ände och framför allt locktången jag vet folk som använde locktång och tubsockar så långt fram som 1995.

Framför allt snacka aldrig skit om ABBA dom är så Svenskt som det kan bli även om inte jag är stenålders som född 1960 så gillade mina föräldrar ABBA när dom hade fest hemma 1975 man somnade till ett ständigt dunk i bland..

Min kräkreflex gick över med åren (man vill inte gilla sina föråldras musik) men nu är dom så jävla Svenska så dom borde ingå i utbildningen för nya Svenskar. Agneta Fältskog var väl den i ABBA som blev mest utsatt och sedan gömde sig och det var väl mest nyhetsfolk från andra länder som jagade henne?

Jag är lite över 50 år och jag missade ABBA som Vuxen och jag tror inte att dagens Araber accepterar kvinnorna i Abbas klädsel?

Det tar nog 50 år innan vi får en sån supergrupp i vårt land igen Cardigans, Roxette och Ace of base lyckas med EN topp låt.
Hur många tio i topp hade ABBA på Billboard men dom var ändå störst i Europa och speciellt England och Australien?

Jag är fanimej stolt det enda jag är ledsen över är att fast jag kunde gå och se dom så spelade dom så sällan i Sverige.
Citera
2016-06-01, 21:46
Bannlyst
Kollade en dokumentär om ABBA på SVT1 förut. Deras historia är förbluffande och episk. Lite ledsamt också. Fantastiskt hur som helst.
Citera
2016-06-06, 23:02
Medlem
När Björn & Benny firade 50 år tillsammans uppträdde tydligen ABBA med en låt.

Någon som har ett videoklipp?

http://www.svt.se/melodifestivalen/kramkalaset-en-hel-varld-vantat-pa-har-star-hela-abba-pa-samma-scen-igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in