2016-02-27, 21:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Nerijus Bilevicius har inte fått någon diagnos som sexuell sadist. Men däremot är han dömd i ett mord med detaljer starkt påminnande om det som driver en sexualsadistisk mördare.
Ett mord har oftast en given orsak, vilka orsaker ser du här om vi utgår från att Nerijus är den skyldige mördaren.
Varför har han mördat anser du?
Ser du några rimligare orsaker till mordet?
Ser du inte en möjlig successiv nedgradering av objektets levnadsmöjligheter?
Och att ett sådant scenario kan vara drivmotivet i handlingen?
Bra du skriver om detta - och nåt som jag tänkt nämna men glömmer ideligen. Denna parafili är med som diagnos och de kan därmed inte peka rätt ut och påstå detta i text som är mer juridisk än denna tråd. Rätten eller sakkunnig kan givetvis inte peka och påstå rätt ut att han ÄR sexualsadist.
Han behöver till farbror Doktorn och uppfylla kriterier (DSM). Det samma gäller nekrofili.
Men som du säger är det starkt påminnande, extremt starka indikationer om sexualsadism utifrån hur själva mordet ser ut - vilket Långström tar upp som sexuellt motiv och ingenting annat.
Skulle man uttrycka sig by the book skulle ordvalet var att mordet har starkt sexualsadistiska drag, tecken på sexuell sadism, indikerar mycket starkt osv. och samma sak med psykopati (psykopatiska drag) för att ta ett annat exempel.
Men eftersom jag skiter fullständigt i detta så skriver jag ordagrant ut det hela.
Likaväl som att jag anser att han är ett äckel och ett perverst as.
Senast redigerad av develi 2016-02-27 kl. 21:52.
2016-02-27, 21:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Så du menar också att polisen ljög om handbojorna? Varför då i så fall?
Det mest troliga är att de handbojades innan bilden togs. Utanför huset.

Nej det räckte med militären Björn Sahls tyckande för att gripa tre litauer. Det är ju bra för envar att veta det. Vem som helst kan alltså bryskt gripas och få tvingas lämna sina djur vind för våg för att en enda person yrar om "utstrålning". Bara det är rätt person.
Oj, du skulle göra dig bra på dramaten! Utifrån händelsen på Martorp fann man dem suspekta och tas in till förhör. Att NB får handfängsel kan han skylla sig själv - han lär ha gjort nåt motstånd och inte minsta märkligt. Han är varken den förste eller siste.

Utöver detta försvann katten i tumultet - jag har två katter själv och det är ett jäkla hallå om de kommer i kläm. Fortsättningsvis sticker de omgående och gömmer sig så detta är ingenting att yvas över. De hade heller inte kunnat leta reda på katten heller - en skrämd katt kommer inte alls och man får vänta ut dem. Garanterat ett orosmoment för ägaren - been there, done that. Men grannen hade satt ut mat och vatten och tog slutligen hand om den också. Så katten kan vi skita i. Det var mitt i sommaren och det gick ingen nöd på den för den skull heller.

Vad det beträffar anhållan så beror detta sen på vad som kom fram i förhör - de ansågs suspekta och kunde inte redogöra värst bra för sig. Fortsättningsvis häktning och sen inkommer svar från NFC. Nu är NB dömd i två instanser och resten är historia och inte minsta viktigt eller intressant att älta. Det har nämligen aldrig varit nåt märkligt överhuvudtaget med denna del. Vila dig lite så mår du bättre, kan inte vara bra för hälsan att vara så aggressiv, dramatisk och fixerad vid polisväsendet.
2016-02-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mora67
jag håller det för mer troligt att händelse förloppet, gick sakta,
http://www.expressen.se/nyheter/eva-marie-29-overfallen-i-sin-sang---kvavd-med-kudde/

som stämmer överens om min teori hur brottet gick till, som jag inte sett någon annan varit inne på. vet inte om jag törs skriva det heller..
Intressant, vad kan mer än kudde ge en långsam kvävning? Plast, går det för fort?
2016-02-27, 22:11
Medlem
mora 76:

hur tror du att det gått till?
2016-02-27, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att domstolen återger vad Långström säger innebär inte att det har påverkat domen. Jag delar domstolarnas uppfattning att NB:s motiv var sexuellt. Det behöver inte betyda sadistiskt, det finns en skillnad där.

Läs ditt eget citat från hovrättsdomen: "Hovrätten pekar särskilt på att Nerijus Bilevicius utan annat än ett sexuellt motiv helt oprovocerat har överfallit en fysiskt underlägsen, 17-årig flicka". Hovrätten skriver alltså att sadistiskt motiv saknades för överfallet.

Att överfalla en 17 årig flicka, släpa in henne i det rummet som kallas mjölkrummet och som såg ut som en scen i en skräckfilm, få ner henne på golvet och lägga ett rep runt hennes hals för att sedan hänga henne eller strypa henne är sadistiskt och hon har förmodligen varit paralyserad av skräck och förstått att hon skulle dö, alltså tortyr av den värsta sorten. Att sedan behandla kroppen som han gjorde är också sadistiskt . Fram till dödsögonblicket så var L utsatt för tortyr
2016-02-27, 22:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Att överfalla en 17 årig flicka, släpa in henne i det rummet som kallas mjölkrummet och som såg ut som en scen i en skräckfilm, få ner henne på golvet och lägga ett rep runt hennes hals för att sedan hänga henne eller strypa henne är sadistiskt och hon har förmodligen varit paralyserad av skräck och förstått att hon skulle dö, alltså tortyr av den värsta sorten. Att sedan behandla kroppen som han gjorde är också sadistiskt . Fram till dödsögonblicket så var L utsatt för tortyr
Det finns inget bevis för att det gick till så, och hovrätten anser att det inte fanns ett sadistiskt motiv.
2016-02-27, 22:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det finns heller inget som är bra med att det endast finns ett fåtal DNA-spår i det här fallet.
Ditt understatement "ett fåtal DNA-spår" blir inte mer sanning för att du repeterar dig med tanke på Tingsrätten och Hovrättens domar.
Utöver detta finns alla uttalanden från de som kan betydligt mer än dig.
Citat:
GW:
Citat:
Svensk polis när den är som bäst och därför också bevisning när den är som tyngst.
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/lisa-holm-bevisen-haller-for-livstids-fangelsestraff/
Advokat Marko Tuhkanen:
Citat:
Den tekniska bevisningen är extremt stark, vid sidan av detta så saknar 35-åringen alibi och har haft ett misstänkt beteende vid fyndplatsen.
https://brottsplatssverige.se/marko/
Fd Åklagare och DNA-expert Johanna Björkman:
Citat:
– Den samverkande bevisningen är väldigt stark, säger hon.
http://www.svd.se/det-finns-manga-konstigheter-i-utredningen
Advokat Thomas Bodström:
Citat:
Ja. Han kommer definitivt bli fälld och det är inte det minsta spännande längre om det nu ens har varit det därför att det har varit oerhört stark bevisning redan från början
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=3219506
Advokat Thomas Håkansson:
Citat:
– Mycket av DNA-bevisningen blir svårförklarlig. Som det ser ut nu så talar mycket för en fällande dom.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6293921
Kriminologiprofessor Jerzy Sarnecki:
Citat:
- Jag skulle bli ytterst förvånad nästan chockad om han skulle få något annat än livstids fängelse. För den här DNA-bevisningen har ju oerhörd styrka.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6294018
Fd Riksåklagare och rättsexpert Sven-Erik Alhem:
Citat:
Jag tycker personligen att bevisningen är stark mot honom, säger rättsexpert Sven-Erik Alhem.
http://www.expressen.se/gt/nya-bevisen-som-ska-fa-lisa-mordaren-fri/
Advokat Leif Silbersky:
Citat:
Det som rätten har att bygga sin dom på beskriver han som en "förödande bevisning" mot 35-åringen från åklagarsidan.
– Jag har själv med 50 års erfarenhet haft mordrättegångar med sämre bevisning än den som åklagaren visar upp och ändå har folk blivit dömda. Här finns en uppsjö av bevisning, muntlig, teknisk, dna, folk som blivit utsatta för honom samt att han försöker skapa ett falskt alibi.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/article21702514.ab
.. och nu senast advokat Hurtig:
Citat:
– Han ligger pyrt till eftersom det är stark bevisning som det krävs mycket för att rubba.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=6367569
Citat:
Vi har en tung bevisning emot oss, säger Björn Hurtig.
http://www.expressen.se/gt/advokaten-om-forsta-motet-med-bilevicius/
2016-02-27, 22:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Det finns inget bevis för att det gick till så, och hovrätten anser att det inte fanns ett sadistiskt motiv.
Hoppa över sadismen ett ögonblick. Kan du svara på denna delen då du opponerar dig hela tiden mot sadism - för det finns även en juridisk del i frågan:

Jag undrar om du överhuvudtaget anser att Lisa som mördats har utsatts för lidande med tanke på att detta även påverkar påföljden med livstidsdomen (besvärande omständigheter).

Om hon nu inte utsatts för lidande vore det tacknämligt om du förklarade detta då det inte finns nån annan som tvekar på att Lisa haft det förfärligt.
2016-02-27, 22:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hoppa över sadismen ett ögonblick. Kan du svara på denna delen då du opponerar dig hela tiden mot sadism - för det finns även en juridisk del i frågan:

Jag undrar om du överhuvudtaget anser att Lisa som mördats har utsatts för lidande med tanke på att detta även påverkar påföljden med livstidsdomen (besvärande omständigheter).

Om hon nu inte utsatts för lidande vore det tacknämligt om du förklarade detta då det inte finns nån annan som tvekar på att Lisa haft det förfärligt.
Min alternativteori innebär att Lisa hade ett förfärligt slut.
2016-02-27, 22:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Min alternativteori innebär att Lisa hade ett förfärligt slut.
Nej, det var inte vad jag frågade.

Jag vill veta hur du ställer dig till påföljdsfrågan iom att just lidande omfattas av detta.
Vad är lidande i påföljdsdomen enligt dig.

Jag och andra har via ditt tuggande beskrivit just vad lidande kan handla om och nu är det på tiden att du även berättar.
2016-02-27, 22:49
Medlem
Citat:

Hur det än gick till så hade hon ett förfärligt slut, hon hade inte en suck att värja sig och måste ha varit skräckslagen och bara en sadist kan göra något sådant mot ett hjälplöst barn, motivet vet vi inget om, inte ens hovrätten men hela förloppet är vidrigt
2016-02-27, 22:57
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poppsan
Hur det än gick till så hade hon ett förfärligt slut, hon hade inte en suck att värja sig och måste ha varit skräckslagen och bara en sadist kan göra något sådant mot ett hjälplöst barn, motivet vet vi inget om, inte ens hovrätten men hela förloppet är vidrigt
Ida i Upplands Väsby hade ett förfärligt slut, förloppet var vidrigt, Vatchareeya i Boden hade ett förfärligt slut, förloppet var vidrigt, Lovisa i Askersund hade ett förfärligt slut, förloppet var vidrigt. Ingen säger något om sadism i de fallen. De flesta mord innebär ett förfärligt slut efter ett vidrigt förlopp, men det är sällan frågan om sadism. Det är bara en handfull flashbackare som pratar om sadism i detta fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in