Citat:
Ursprungligen postat av
klurigkluring
Du har länkat till en dokumentär om en söt liten tjej som är offer för den grymma vuxenvärlden. På vilket sätt anser du att länken har relevans för fallet i tråden?
Utifrån denna ställda fråga om brottslingar:
Citat:
Undrar hur denna fascination väcks? Biologi eller miljö, förmodligen både och. Men varför just hängning?
...dvs vad som kan skapa en mördare (inte hängning specifikt som MO utan rent generellt) och det kan vara sexuella övergrepp som barn. Hon tvångsonanerar (arg, ångest) plågar djur, fixerad vid knivar samt önskar mörda sin lillebror på nätterna så de får låsa in honom (och fantiserar även om att döda fosterföräldrarna). Jag erinrar mig hur skadad och helt empatilös hon var. Tragiskt.
Men det kan inte enbart förklaras med miljö med tanke på syskon som genomlevt det samma och som klarar sig eller mördare som haft bra uppväxt. Tänker på begreppet maskrosbarn.
Samtidigt är frågan intressant (total avsaknad av empati) om man anser sociopat är ett relevant begrepp. För att krångla till det ytterligare så pratas det idag och primär och sekundär psykopati. Sen 70-talet (?) råder begreppsförvirring kan man nog lugnt säga. Även beroende på forskning som går framåt. Jag tror dock mer på old school och det mer konkreta och rejäla.
Om NB vet vi ingenting - dvs om det är ett sken utåt (att leva dubbelliv) som även finns ända från barndom (helt eller partiellt) eller om hans uppväxt är stabil och bra som mamman åberopar nogsamt i media gällande hur hon uppfostrat dem.