2016-02-27, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Svara på det du. Enligt Wikipedia yttrar sig nekrofili som en attraktion till en död kropp. Någon annan anledning att kika fanns knappast.

Nu ljuger du om vad Wikipedia säger. Du hoppade över nyckelordet sexuell.
Morbid är ordet du behöver lära dig.

Citat:
Gör det någon skillnad om han trodde hon var död? Det är samma attraktion.
Här förstår jag inte vad du menar.
Menar du att även om hon inte ännu var död så är blottandet en nekrofil handling eftersom NB's avsikt var sexuell njutning av en död naken kropp och då gör det ingen skillnad om han bara trodde Lisa var död, trots att det finns en stor möjlighet att hon ännu inte var det?
2016-02-27, 11:43
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo då. Det är nämligen exakt vad de gör. Det gäller bara att läsa rätt men jag ska lotsa dig så du får ordning på tillvaron.
TR domen baseras via Långströms uppgifter om sexuellt motiv:

Långströms uppgifter om sexuellt motiv finns sen återgivet i domen - varav detta är en del:

HovR återfaller på TR domen och anser motivet sexuellt. Däremot inte lika utförligt som TR. Men det var som sagt Långström TR domen baserades på gällande sexuellt motiv, icke att förglömma:

Det återkommer i motiveringen för livstidsdomen:
Samt hennes lidande:

TR domen är lite mer utförlig om lidandet:
Att domstolen återger vad Långström säger innebär inte att det har påverkat domen. Jag delar domstolarnas uppfattning att NB:s motiv var sexuellt. Det behöver inte betyda sadistiskt, det finns en skillnad där.

Läs ditt eget citat från hovrättsdomen: "Hovrätten pekar särskilt på att Nerijus Bilevicius utan annat än ett sexuellt motiv helt oprovocerat har överfallit en fysiskt underlägsen, 17-årig flicka". Hovrätten skriver alltså att sadistiskt motiv saknades för överfallet.
2016-02-27, 11:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nu ljuger du om vad Wikipedia säger. Du hoppade över nyckelordet sexuell.
Morbid är ordet du behöver lära dig.
Så jag ljuger när jag påstår att en sexuell attraktion är en attraktion. Kalla det vad du vill, NB lättade på förlåten och tog sig en titt på en medvetslös eller död flicka i sexuellt syfte.
Citat:
Här förstår jag inte vad du menar.
Menar du att även om hon inte ännu var död så är blottandet en nekrofil handling eftersom NB's avsikt var sexuell njutning av en död naken kropp och då gör det ingen skillnad om han bara trodde Lisa var död, trots att det finns en stor möjlighet att hon ännu inte var det?
Vad svamlar du om här? Klart det är samma attraktion som ligger bakom att någon tittar på en död människa som att hen tittar på en människa som hen tror är död.
2016-02-27, 11:49
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Eller inte alls märkligt eftersom det följer det vanliga mönstret i den här utredningen/mordfallet - som inte liknar något annat rättsfall.
Nej, det kan du ha rätt i förstås: det följer sannerligen inte det vanliga mönstret vid
sexualrelaterade mord. Det sker inte varje dag direkt att någon hänger upp ett offer
och plågar och tillfredsställs sexuellt av detta. Som tur är det väldigt ovanligt på våra
breddgrader. Men nu har det hänt och när det hände var det en utlänning som gjorde det
kan noteras.
Och du har även rätt i att den här utredningen skiljer sig från mängden utredningar
och det i verkligt positiv mening.
Sällan det är så utomordentligt skött från första början till slut. Enda lilla fadäsen jag kan
se är att man lät avspärrningarna hävas ett kortare tag borta vid Blomberg innan de
genomfördes på nytt och sen framgent upprätthölls.
Alla inblandade, från poliser till folket från Missing People, är värda allt beröm!
Vilken oerhörd kontrast det var slutligen mellan att se saklige, metodiske och lågmälde åklagare
Wennerholm i arbete i rätten och oseriösa, skrikiga och helt ostrukturerade rödhåringen IR som
hade den ekonomiskt mycket givande i och för sig men ändå rätt otacksamma uppgiften att
försvara detta vidriga lilla mördarmonster från Litauen.
Stackars Hurtig som fått detta skräp att vidare befatta sig med.
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-27 kl. 12:04.
2016-02-27, 11:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Att domstolen återger vad Långström säger innebär inte att det har påverkat domen. Jag delar domstolarnas uppfattning att NB:s motiv var sexuellt. Det behöver inte betyda sadistiskt, det finns en skillnad där.
Läs ditt eget citat från hovrättsdomen: "Hovrätten pekar särskilt på att Nerijus Bilevicius utan annat än ett sexuellt motiv helt oprovocerat har överfallit en fysiskt underlägsen, 17-årig flicka". Hovrätten skriver alltså att sadistiskt motiv saknades för överfallet.
Vem har nånsin påstått att motiv påverkar domen? Behöver inte ens diskuteras.
Ja, jag begriper att du delar deras uppfattning om sexuellt motiv:
Däremot är du i stort sett helt allena att tro att det är Nekrofili. För övrigt har nog halva flashback undrat hur det står still i bägge trådarna. Än mindre skulle en rätt tro på nåt så tokigt.

Jag korrigerade dig då du ljög om att sexuell sadism inte fanns med i domarna - vilket det gör via TR.
Det är utifrån Långströms uppgifter om sexuellt motiv som i sin tur är just det jag citerade:
Vissa går igång på tejp via fantasi och de kan stå och glo på bröst och kön utan att penetrera.
Detta är sadism och ingenting annat som TR skriver om gällande sexuellt motiv:
Citat:
Själva kontrollen över brottsoffret och att utsätta det för dominans kan innebära en stark sexuell upphetsning. Det kan räcka att gärningsmannen tittar på blottade bröst eller könsorgan.
Vissa saker kan du tyvärr inte pladdra bort.

Edit. Jag missade det sista. Hahahaha - men hur fan läser och tolkar du? HovR säger att det inte finns annat än sexuellt motiv aka inget som provocerat eller annat motiv (typ rån) betyder det. Det är ingen dementi på sadism. Däremot är den meningen neutral för övrigt och säger varken bu eller bä om själva sexuella motivet i sig.

Citat:
"Hovrätten pekar särskilt på att Nerijus Bilevicius utan annat än ett sexuellt motiv helt oprovocerat har överfallit en fysiskt underlägsen, 17-årig flicka". Hovrätten skriver alltså att sadistiskt motiv saknades för överfallet.
Senast redigerad av develi 2016-02-27 kl. 12:07.
2016-02-27, 12:38
Medlem
Citat:
Så jag ljuger när jag påstår att en sexuell attraktion är en attraktion. Kalla det vad du vill, NB lättade på förlåten och tog sig en titt på en medvetslös eller död flicka i sexuellt syfte.

Lögnen består i att du skrev:
Citat:
Enligt Wikipedia yttrar sig nekrofili som en attraktion till en död kropp
Du utelämnar nyckelordet sexuell innan attraktion.

Du kanske inte ser någon skillnad i orden attraktion och sexuell attraktion och i så fall ber jag om ursäkt för anklagelsen, men är man sedan tidigare belagd som lögnare är det viktigt att inte lämna utrymme för misstolkningar som kan tas för nya lögner.

Morbid var förslag på benämning av de som du påstår tagit tillfället i akt att lyfta på förlåten på en avliden. Man kan ha morbida intressen utan att vara nekrofil.

Citat:
Vad svamlar du om här? Klart det är samma attraktion som ligger bakom att någon tittar på en död människa som att hen tittar på en människa som hen tror är död.
Jag svamlar inte. Försöker bara förstå vad du menar.
Du påstår alltså att det är avsikten med handlingen som avgör om någon är nekrofil, inte om den betittade ännu per definition är död vid tidpunkten för tittandet.
Enligt dig är NB alltså nekrofil för att han hade nekrofila avsikter när han tittade på Lisa oavsett om hon ännu var död eller inte.

Skulle han ha slutat vara nekrofil om han på något vis plötsligt märkte att hon ännu inte var död?
(Om hjärtat inte stannar av vagusretningen kan det fortsätta slå närmare 10-15min.)
Senast redigerad av Prudent 2016-02-27 kl. 13:20.
2016-02-27, 12:41
Medlem
Grandiosos avatar
Efter själva mordet och allt det hemska med det så är nog det mest skrämmande och sjuka
i den här historien att det finns en hustru som är beredd att fortsätta leva tillsammans
med en make som hon har full vetskap om är en gärningsman, en sexualsadistisk
lustmördare, en flickmördare, ett mordiskt monster. För att hon är fullt medveten om
den saken finns det ingen som helst anledning att betvivla ett ögonblick.
Dummare är hon inte.
Hon har kommit att skamlöst ljuga för hans skull. Hon bedyrar sin kärlek till maken
som mördat. Det gör hon borta i Litauen i en tidningsintervju.
Människan kan alltså tänka sig att gå vidare i livet ihop med en man som lustmördat
en 17-årig flicka. Vilket är bra sjukt och skrämmande alltså.
Det berättar nog en hel del om vad hon själv är för slags individ.

Utan alla jämförelser i övrigt så påminner det om den sadistiskt ihjälplågade Bobbys
mamma. Hon brydde sig föga om att karlen hon sammanlevde med på landsbygden hade
långsamt död på hennes son. När väl den lilla pojkens kropp inte längre orkade mer
efter all gräslig, ofattbar tortyr och han avled så bekom det inte modern värst mycket
Hon var fullt beredd att gå vidare i livet som om ingenting hade hänt tillsammans
med mannen som mördat hennes son precis som Neros Irina är beredd att göra.
Irina har ett eget barn. Vad hade hänt om Nerijus förgått sig mot honom och han dött?
Hade hon lämnat honom då eller låtsats som ingenting? Brytt sig lika lite som Bobbys
mamma gjorde? Man kan fan undra över det faktiskt.

Ps. Häpnadsväckande nog är Bobbys två plågoandar (ja, mamman hade delaktighet i det
också) på fri fot igen efter skrämmande låga straff för dödandet av den lilla värnlösa pojken,
utsatt för ett lidande bortom all beskrivning.
Senast redigerad av Grandioso 2016-02-27 kl. 12:49.
2016-02-27, 13:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vem har nånsin påstått att motiv påverkar domen? Behöver inte ens diskuteras.
Ja, jag begriper att du delar deras uppfattning om sexuellt motiv:
Däremot är du i stort sett helt allena att tro att det är Nekrofili. För övrigt har nog halva flashback undrat hur det står still i bägge trådarna. Än mindre skulle en rätt tro på nåt så tokigt.

Jag korrigerade dig då du ljög om att sexuell sadism inte fanns med i domarna - vilket det gör via TR.
Det är utifrån Långströms uppgifter om sexuellt motiv som i sin tur är just det jag citerade:
Vissa går igång på tejp via fantasi och de kan stå och glo på bröst och kön utan att penetrera.
Detta är sadism och ingenting annat som TR skriver om gällande sexuellt motiv:

Vissa saker kan du tyvärr inte pladdra bort.

Edit. Jag missade det sista. Hahahaha - men hur fan läser och tolkar du? HovR säger att det inte finns annat än sexuellt motiv aka inget som provocerat eller annat motiv (typ rån) betyder det. Det är ingen dementi på sadism. Däremot är den meningen neutral för övrigt och säger varken bu eller bä om själva sexuella motivet i sig.
Hovrätten får möjligheten att det är ett sadistiskt motiv presenterat för sig och skriver att det inte är det, och det skrattar du åt. Det gör inte jag, det fanns inget sadistiskt motiv, enligt hovrätten. De enda som hävdar att det finns ett sadistiskt motiv är en handfull personer med pervers fantasi på Flashback.
2016-02-27, 13:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Lögnen består i att du skrev:

Du utelämnar nyckelordet sexuell innan attraktion.

Du kanske inte ser någon skillnad i orden attraktion och sexuell attraktion och i så fall ber jag om ursäkt för anklagelsen, men är man sedan tidigare belagd som lögnare är det viktigt att inte lämna utrymme för misstolkningar som kan tas för nya lögner.
Jag ser skillnad på begreppen, sexuell attraktion är en delmängd av attraktion, alltså är sexuell attraktion en attraktion. Jag ljög inte.
Citat:
Morbid var förslag på benämning av de som du påstår tagit tillfället i akt att lyfta på förlåten på en avliden. Man kan ha morbida intressen utan att vara nekrofil.
Kalla det vad du vill, skrev jag. Det gör ingen skillnad i sak.
Citat:
Jag svamlar inte. Försöker bara förstå vad du menar.
Du påstår alltså att det är avsikten med handlingen som avgör om någon är nekrofil, inte om den betittade ännu per definition är död vid tidpunkten för tittandet.
Enligt dig är NB alltså nekrofil för att han hade nekrofila avsikter när han tittade på Lisa oavsett om hon ännu var död eller inte.

Skulle han ha slutat vara nekrofil om han på något vis plötsligt märkte att hon ännu inte var död?
(Om hjärtat inte stannar av vagusretningen kan det fortsätta slå närmare 10-15min.)
Om han bara hade intresse av döda personer skulle han ha slutat. Men nekrofiler, morbida eller vad du nu vill kalla det kan mycket väl ha intresse för levande personer också. NB kan mycket väl ha haft sex med sin fru. Vi kommer ingen vart med spekulationer om vad han skulle ha gjort om han märkte att Lisa levde.
2016-02-27, 13:19
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ja, det är väl det ultimata frihetsberövandet som de går igång på, offrets hjälplöshet, och det kan man ju lugnt säga om nån blir hängd.

Har du sett den 6 åriga tjejen som utsattes för förfärliga övergrepp? Hon är helt skadad vad det gäller empati och beter sig som ett prestadium till sadism och psykopati. Nu var det nån annan diagnos men riktigt vidrigt att höra hur hon vill mörda sin lillebror osv. Man tappar hakan när man hör henne.
Hennes mor dog då hon var ett år och hennes far (styvfar?) förgrep sig på henne och sen adopterades de av familjen som då söker hjälp.
Child of rage:
https://www.youtube.com/watch?v=g2-Re_Fl_L4

Du har länkat till en dokumentär om en söt liten tjej som är offer för den grymma vuxenvärlden. På vilket sätt anser du att länken har relevans för fallet i tråden?
2016-02-27, 13:44
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Offrets rädsla
Att utöva total kontroll
Att han får kickar av detta rimmar väl med Aivaras berättelse om alla som Nerijus spöade upp i sin ungdom. Om inte annat, visar detta på att Nerijus, till skillnad från de flesta av oss, drivits av aggressivt utagerande. Stackars Lisa som råkade hamna i monstrets väg.
2016-02-27, 13:55
Medlem
Citat:
Jag ser skillnad på begreppen, sexuell attraktion är en delmängd av attraktion, alltså är sexuell attraktion en attraktion. Jag ljög inte.
Bra att du inte ljög denna gång. Jag tar tillbaka anklagelsen och nöjer mig med att du endast konstatera att du förvrängde Wikipedias förklaring av nekrofili.

Citat:
Kalla det vad du vill, skrev jag. Det gör ingen skillnad i sak.
Det gör visst skillnad. På min fråga "Hur många av de som lättat på förlåten och dolt det efteråt kan trots det klassas som nekrofil?" skrev du:
Citat:
Enligt Wikipedia yttrar sig nekrofili som en attraktion till en död kropp. Någon annan anledning att kika fanns knappast.
Morbida intressen är, bland de du hävdar lyft på förlåten, med stor sannolikhet vanligare anledning att kika på döda än nekrofili.
Tycker du inte själv att det är rätt viktigt med så korrekta bedömningar som möjligt?

Citat:
Om han bara hade intresse av döda personer skulle han ha slutat. Men nekrofiler, morbida eller vad du nu vill kalla det kan mycket väl ha intresse för levande personer också. NB kan mycket väl ha haft sex med sin fru. Vi kommer ingen vart med spekulationer om vad han skulle ha gjort om han märkte att Lisa levde.
... och en sadist kan mycket väl fortsätta sin handling även om offret slutar visa livstecken. Alternativt kan NB felaktigt ha tolkat vissa agonala rörelser och uttryck som livstecken och därför fortsatt i tron att Lisa ännu upplevde det hon utsattes för.
Det går alltså inte utesluta sadism med dina resonemang om medvetslöshet/död.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-27 kl. 13:58.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in