2016-02-26, 21:20
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant frågeställning i sig då den pekar på skuld..

Det var väl advokaten som begärde det i sista minuten men Hovrätten gav väl inget gensvar.
Just det, ja, det hade jag glömt. Jag hakade upp mig på att Hurtig pratade om den lilla sinnesundersökningen. Det brukar väl vara tingsrätten som beslutar om den?
2016-02-26, 21:28
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag undrar över det fetade:

Jag undrar över detta fetade:
Citat:
Det som är självklart mest intressant är att angripa dna-bevisningen. Men det är en extremt svår uppgift och en jätteutmaning. Men jag tänker pröva några andra infallsvinklar som vi hittat. Det kommer kräva att man är så pedagogisk som möjligt, vilket tar tid, säger Björn Hurtig.
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4744729-dna-sparen-i-fokus-for-bilevicius-advokat

Vad menar han med "så pedagogisk som möjligt"?
Gäller det själva överklagan, att förklara saken för justitieråden på ett begripligt sätt? Eller handlar det om hur han själv ska angripa problemet?
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-02-26 kl. 21:35.
2016-02-26, 21:41
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Jag kan undra vem som fattar illa...

Hade han ansett att det handlar om våldtäktsförsök hade han sagt det. Hade han trott på den variant du kommer med hade han sagt det. Hade han trott att NB är en nekrofil hade han sagt det.

Anledningen till att han inte kommer med dessa förslag är just att han är insatt i vetenskapen och inte anser det relevant.

Avpersonifiering vid detta mord med tre meter silvertejp låter inte minsta trovärdigt. Låter som ett väldigt överambitiöst mord.

Förutom detta kan du förklara varför hon är hängd.

Utöver detta har Lisa tighta jeans som inte lär dras av hur som helst i en hantering. Han har således öppnat även jackan när han enbart skulle förflytta henne - av vilken anledning?

Enligt dig finns det då inget sexuellt motiv alls. Vad är motivet? Sugen att mörda en tråkig söndag?

Hängning är en vanlig avrättningsmetod inom vissa kretsar och i vissa länder. Det förekommer bland knarkkarteller i sydamerika och i länder som Sverige samarbetar med försvarsmässigt. För några år sedan bröt Norge och Schweiz i princip färdiga avtal om JAS köp (värde kring 196 miljarder om jag inte minns fel). Ungefär samtidigt levererades datavirus till styrsystemet i JAS planen. Kanske det görs något fel i Sverige?
2016-02-26, 21:43
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag undrar över detta:

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4744729-dna-sparen-i-fokus-for-bilevicius-advokat

Gäller det själva överklagan, att förklara saken för justitieråden på ett begripligt sätt? Eller handlar det om hur han själv ska angripa problemet?
Det är nog detsamma som: "Jag ska försöka övertala HD om att HR tolkar den tekniska bevisningen på ett felaktigt sätt."

Jag tycker faktiskt att Hurtig beter sig lite märkligt. Mellan raderna säger han att hans klient är skyldig som synden, samtidigt som hans klient påstår sig vara oskyldig. Utgångsläget i överklagan till HD måste väl ändå vara att NB anser sig dömd för nåt han inte gjort? Då borde väl också Hurtig prata i dom termerna med journalisterna?
Senast redigerad av ReedMe 2016-02-26 kl. 21:45.
2016-02-26, 21:46
Medlem
Citat:
Jag kan undra vem som fattar illa...

Hade han ansett att det handlar om våldtäktsförsök hade han sagt det. Hade han trott på den variant du kommer med hade han sagt det. Hade han trott att NB är en nekrofil hade han sagt det.

Anledningen till att han inte kommer med dessa förslag är just att han är insatt i vetenskapen och inte anser det relevant.

Avpersonifiering vid detta mord med tre meter silvertejp låter inte minsta trovärdigt. Låter som ett väldigt överambitiöst mord.

Förutom detta kan du förklara varför hon är hängd.

Utöver detta har Lisa tighta jeans som inte lär dras av hur som helst i en hantering. Han har således öppnat även jackan när han enbart skulle förflytta henne - av vilken anledning?

Enligt dig finns det då inget sexuellt motiv alls. Vad är motivet? Sugen att mörda en tråkig söndag?

Varför skulle experten på sexuella motiv svara på något annat än det han frågas om?

Jag påstår inte att det är uteslutet med sexuellt motiv, jag menar att det kan vara frågan om annat motiv likaväl (som de kanske inte vill diskutera).
2016-02-26, 21:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Hängning är en vanlig avrättningsmetod inom vissa kretsar och i vissa länder. Det förekommer bland knarkkarteller i sydamerika och i länder som Sverige samarbetar med försvarsmässigt. För några år sedan bröt Norge och Schweiz i princip färdiga avtal om JAS köp (värde kring 196 miljarder om jag inte minns fel). Ungefär samtidigt levererades datavirus till styrsystemet i JAS planen. Kanske det görs något fel i Sverige?
Vad har det med hängningen av Lisa att göra och jag undrar över NBs motiv om du nu inte anser det är sexuellt.

Vad föranleder att en man drar in en 17 åring i ladan och hänger henne.
2016-02-26, 21:53
Medlem
Citat:
Vad har det med hängningen av Lisa att göra och jag undrar över NBs motiv om du nu inte anser det är sexuellt.

Vad föranleder att en man drar in en 17 åring i ladan och hänger henne.

Ja motivet kan man väl undra över eftersom han inte säger något om det. Hängning är en vanlig avrättningsmetod i många länder kulturer/kretsar även där den begågna synden/överträdelsen inte kanske alls är av sexuell natur. En tanke som slagit mig och varit något irriterande är tendensen att man alltför ofta synes nyttja barn och ungdomar till "informationsutbyte", i vissa fal verkar det nästan som att man groomar ungar till exempelvis fängslade dissidenter, vilket givetvis ger medial uppmärksamhet och liksom ett "kvitto" på att bryr sig personligen. Men ett rätt ihåligt sådant, det gagnar ju sällan den fängslades sak per se i positiv riktning. Plus att de anhöriga/ungen faktiskt riskerar att anses som brottslingar om de används som meddelande mulor och sedan söker upp och försöker påverka vittnen eller liknande. Det är väl inte tillåtet i något EU-land men ändå beter sig vissa politiker som att detta är naturligt. Är "uppvaktningen" tillräckligt intensiv kan det väl gränsa till ett slags terrorism.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-02-26 kl. 22:07.
2016-02-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag undrar över detta fetade:

Själva överklagan tror jag.
Eftersom NB dömdes på förhand och har mycket emot sig ser alla hela tiden hans skuld i allt.
Det som motsäger hans skuld viftas bort medan allt som styrker hans skuld räknas som vittnesmål och bevis av tyngd.

Detta fall kräver därför en advokat som kan förklara på ett pedagogiskt sätt vad han menar.
Det tror jag Hurtig kan.
Ingrid är en kunnig och erfaren advokat.
Hon hade rätt i sak.
Men stora brister i pedagogiken och utan god struktur och pedagogik. då når man inte fram till åhörarna.
2016-02-26, 22:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja motivet kan man väl undra över eftersom han inte säger något om det. Hängning är en vanlig avrättningsmetod i många länder kulturer/kretsar även där den begågna synden/överträdelsen inte kanske alls är av sexuell natur.
Javisst - och helt ovidkommande för detta som sakfråga eftersom NB är från Litauen.

Händelsen med Lisa är inte att betrakta som kortvarig eftersom hon förs in till mjölkrummet istället för att dödas direkt på plats i hastigt mod. Han applicerat snaran, har strypt och hängt henne samt utöver detta tejpat hennes huvud med flera meter silvertejp.

Ingenting talar för att det skett i impuls eller affekt där förövaren får en ingivelse att mörda eller via provokation - vilket ses via mordets utförande.

Därav frågan då du ratar sexuellt motiv och jag undrar över varför han släpar in henne ända till mjölkrummet och hänger henne.
2016-02-26, 22:03
Medlem
Citat:
Ja motivet kan man väl undra över eftersom han inte säger något om det. Hängning är en vanlig avrättningsmetod i många länder kulturer/kretsar även där den begågna synden/överträdelsen inte kanske alls är av sexuell natur.

Ja, mordet har ju en karaktär av avrättning enligt domstolen och förloppet var snabbt.
Det tyder på något helt annat än ett sexmord.
2016-02-26, 22:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Själva överklagan tror jag.
Eftersom NB dömdes på förhand och har mycket emot sig ser alla hela tiden hans skuld i allt.
Det som motsäger hans skuld viftas bort medan allt som styrker hans skuld räknas som vittnesmål och bevis av tyngd.
Vad motsäger hans skuld?
2016-02-26, 22:07
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Vilken synd/överträdelse skulle Lisa varit skyldig till?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in