2016-02-26, 09:26
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbara Ann
Du har inte lust att utveckla och motivera vad det är med ABBAs musik som du ogillar så skarpt?
Det finns en enkel motivering, och det är låtarna. Att säga att ABBA inte är bra musiker eller att det inte är väl genomarbetat vore att ljuga, så det kan jag definitivt inte säga emot. Problemet med ABBA är att låtarna i grunden är så otroligt kassa. Och som jag skrev ovanför; ABBA Gold innehåller inte en enda bra låt och den skivan innehåller 19 av deras mest framgångsrika låtar någonsin. Mamma Mia, Ring Ring, Summer Night City, Voulez-Vous, Tiger och Dancing Queen får jag nästan kväljningar av att lyssna på.
ABBA är inte mitt band, helt enkelt. Att man i detta land blir mer eller mindre idiotförklarad om man ogillar ABBA bättrar ju inte på mina känslor, direkt...

Men som sagt, Agnetha och Frida gjorde mycket bra musik efter ABBA. Men anledningen till det är ju rätt uppenbar. Låtarna skrevs ju då inte av Björn och Benny!
Citera
2016-02-26, 11:35
Medlem
lampross avatar
På den tid det begav sig gillade jag inte Abba. Varför? Problematiken var, som även Bono antytt, att Abba var tjejmusik.

Idag kan jag däremot uppskatta Abba-låtar som Eagle, Lay All Your Love on Me samt The Winner Takes All. Dessa känns i alla fall äkta. "I don't want to talk..."
Citera
2016-02-26, 13:28
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheNarrowMargin
Det finns en enkel motivering, och det är låtarna. Att säga att ABBA inte är bra musiker eller att det inte är väl genomarbetat vore att ljuga, så det kan jag definitivt inte säga emot. Problemet med ABBA är att låtarna i grunden är så otroligt kassa. Och som jag skrev ovanför; ABBA Gold innehåller inte en enda bra låt och den skivan innehåller 19 av deras mest framgångsrika låtar någonsin. Mamma Mia, Ring Ring, Summer Night City, Voulez-Vous, Tiger och Dancing Queen får jag nästan kväljningar av att lyssna på.
ABBA är inte mitt band, helt enkelt. Att man i detta land blir mer eller mindre idiotförklarad om man ogillar ABBA bättrar ju inte på mina känslor, direkt...

Men som sagt, Agnetha och Frida gjorde mycket bra musik efter ABBA. Men anledningen till det är ju rätt uppenbar. Låtarna skrevs ju då inte av Björn och Benny!

Bahaha tycker du helt seriöst att Frida Lyngstad är en bättre låtskrivare än Benny Andersson, är du råfeminist också då eller?

Ogillar du också Kristina från Duvemåla tex?
Citera
2016-02-26, 13:58
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zerxez
Bahaha tycker du helt seriöst att Frida Lyngstad är en bättre låtskrivare än Benny Andersson, är du råfeminist också då eller?

Ogillar du också Kristina från Duvemåla tex?
Hur tänker du nu egentligen? På Something's Going On har inte Frida skrivit en enda låt. Låtarna där skrevs av folk som Russ Ballard, Phil Collins, Bryan Ferry, m.fl.. Frida har inte haft ett handtag i låtskrivandet på den skivan. Hon har knappt ens haft ett handtag i låtskrivandet på skivorna efter heller.
Och med undantag för en låt på Wrap Your Arms Around Me, så skrev inte heller Fältskog någonting på sin första engelsktalande soloskiva. Hon skrev med knapphet någonting på sina efterföljande skivor heller.

Att du har svårt att acceptera andras åsikter är en sak. Men herregud vad du dras med faktafel här...
Citera
2016-02-26, 15:17
Medlem
zerxezs avatar
Agnetha är väl mest känd för klassikern Tack för en helt vanlig underbar dag som hon var med och skrev.

Angående skivan Something's Going On så är den väl lättviktig och lättglömd pop om något. Låtar av den kalibern skulle aldrig Benny Andersson låta passera. Men det var uppenbarligen något Phil Collins gjorde med högerhanden (eftersom han är vänsterhänt).

Eller tillhör du den kategorin som måste racka ner på allt svenskt pga jantelagen, för vi kan ju aldrig mäta oss med anglosaxerna.
Citera
2016-02-26, 15:33
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Citat:
Agnetha är väl mest känd för klassikern Tack för en helt vanlig underbar dag som hon var med och skrev.

Angående skivan Something's Going On så är den väl lättviktig och lättglömd pop om något. Låtar av den kalibern skulle aldrig Benny Andersson låta passera. Men det var uppenbarligen något Phil Collins gjorde med högerhanden (eftersom han är vänsterhänt).

Eller tillhör du den kategorin som måste racka ner på allt svenskt pga jantelagen, för vi kan ju aldrig mäta oss med anglosaxerna.
Så bara för att man inte gillar ABBA så måste man alltså automatiskt racka ner på allt svenskt pga jantelagen? Fy... Det låter ju helt ologiskt.

Du verkar ha enorma problem med att folk inte delar dina åsikter... Det börjar bli dags för dig att inse att musiksmak är subjektivt!

Ps. Det svensktalande som Agnetha har släppt faller mig inte i smaken.
Senast redigerad av TheNarrowMargin 2016-02-26 kl. 15:39.
Citera
2016-02-26, 20:05
Medlem
avrogados avatar
Äsch, ABBA är Guld, speciellt om man vill tagga ner på mindre komplicerad musik
Citera
2016-02-27, 01:19
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:

Nu är bara hälften av låtarna du nämner på ABBA Gold, men det må vara. Jag tycker inte heller att man ska se Gold, eller More Gold (som du kanske blandar ihop Gold med?) som det allra bästa ABBA gjort. Det är bara ett fåtal av låtarna jag skulle ha på min egen top 10-lista, eller t.o.m. top 20 för den delen.

Det är de låtarna som släpptes som singlar och hamnade på topplistorna.

Jag respekterar din åsikt, men kan inte låta bli att fundera på hur välgrundad den där. Jag menar, att säga att allt som Björn&Benny gjort är skit, bara för att det är Björn&Benny... De har gjort såå mycket musik, inom så många olika genrer..

Någon skrev ovan att du är Metallicafan, har du hört några av de många covers som omtolkats till allt från jazz och indie till hårdrock och metal? Och det låter fortfarande grymt bra! Naturligtvis långt ifrån originalet. (Nej jag menar inte Black Sweden och dylikt.)

Det tycker i alla fall jag säger något om kvaliteten på låtarna, att de funkar i vilken genre de än spelas i.
Citera
2016-02-27, 01:53
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:

Vilken som är Agnethas mest kända låt betor nog på hur gammal personen du frågar är. "Jag var så kär" var hennes debut och första hit, hon var med i svenska originaluppsättningen av Jesus Christ Superstar och många minns nog "Vart ska min kärlek föra" (I don't know how to love him). "Zigenarvän" skapade lite rubriker och så gjorde hon "SOS" på svenska.

"Tack för en..." använde ju Gevalia i en reklam på 90-talet, så en hel del yngre känner till den låten tack vare det. Duetten(/erna) med Ola Håkansson på 80-talet var en stor hit det med.

Singeln "I know there's something going on" är den mest framgångsrika låten internationellt som någon av medlemmarna gjort solo. Men visst, den spelas knappt idag och är inte på långa vägar lika tidlös så som ABBAs musik är.

När Frida spelade upp den för första gången för de de andra på en fest, sågade Stikkan låten rejält vid fotknölarna. Han var dock rätt alkad.
Citera
2016-02-27, 01:56
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
Så bara för att man inte gillar ABBA så måste man alltså automatiskt racka ner på allt svenskt pga jantelagen? Fy... Det låter ju helt ologiskt.

Du verkar ha enorma problem med att folk inte delar dina åsikter... Det börjar bli dags för dig att inse att musiksmak är subjektivt!

Ps. Det svensktalande som Agnetha har släppt faller mig inte i smaken.

Gillar du de låtarna som Agnetha skrev för ABBA då? (Disillusion och den nyligen släppta I'm still alive (live).)
Citera
2016-02-27, 11:50
Medlem
zerxezs avatar
NarrowMargin är inte Metallica-fan, hen hackade på mig för att jag är Metallica-fan.
Citera
2016-02-27, 12:55
Medlem
Barbara Anns avatar
Citat:
NarrowMargin är inte Metallica-fan, hen hackade på mig för att jag är Metallica-fan.

Sorry, läste fel i dimman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in