Citat:
Ursprungligen postat av
TheNarrowMargin
Det finns en enkel motivering, och det är låtarna. Att säga att ABBA inte är bra musiker eller att det inte är väl genomarbetat vore att ljuga, så det kan jag definitivt inte säga emot. Problemet med ABBA är att låtarna i grunden är så otroligt kassa. Och som jag skrev ovanför; ABBA Gold innehåller inte en enda bra låt och den skivan innehåller 19 av deras mest framgångsrika låtar någonsin. Mamma Mia, Ring Ring, Summer Night City, Voulez-Vous, Tiger och Dancing Queen får jag nästan kväljningar av att lyssna på.
ABBA är inte mitt band, helt enkelt. Att man i detta land blir mer eller mindre idiotförklarad om man ogillar ABBA bättrar ju inte på mina känslor, direkt...
Men som sagt, Agnetha och Frida gjorde mycket bra musik efter ABBA. Men anledningen till det är ju rätt uppenbar. Låtarna skrevs ju då inte av Björn och Benny!
Nu är bara hälften av låtarna du nämner på ABBA Gold, men det må vara. Jag tycker inte heller att man ska se Gold, eller More Gold (som du kanske blandar ihop Gold med?) som det allra bästa ABBA gjort. Det är bara ett fåtal av låtarna jag skulle ha på min egen top 10-lista, eller t.o.m. top 20 för den delen.
Det är de låtarna som släpptes som singlar och hamnade på topplistorna.
Jag respekterar din åsikt, men kan inte låta bli att fundera på hur välgrundad den där. Jag menar, att säga att allt som Björn&Benny gjort är skit, bara för att det är Björn&Benny... De har gjort såå mycket musik, inom så många olika genrer..
Någon skrev ovan att du är Metallicafan, har du hört några av de många covers som omtolkats till allt från jazz och indie till hårdrock och metal? Och det låter fortfarande grymt bra! Naturligtvis långt ifrån originalet. (Nej jag menar inte Black Sweden och dylikt.)
Det tycker i alla fall jag säger något om kvaliteten på låtarna, att de funkar i vilken genre de än spelas i.