2015-03-13, 20:28
Medlem
Tradingfin1983s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanelipulla
Är det en kriminell handling så står jag inte för det. Tänkte bara att det finns ju grupper där ute som tar sig in på minkfarmer på natten och släpper ut dom.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Släpps "tusentals" minkar lösa så dör många av dem. De är solitära med revir och de ska inrätta revir helt plötsligt, det blir för många minkar på för liten yta och de äter dessutom upp allt småliv de hittar både på land och i vatten.

Att rädda minkarna från pälsfarmarna innebär inte att det går att rädda individerna som har oturen att leva där, det måste göras genom att tex. ändra politik och lagar och även få upp ögonen för detta för vanligt folk, modeindustrin påverkar mycket. Djurrättsaktivister som hotar människorna som äger och jobbar på farmarna är också vidriga.

Lacrima svarade bra. Minken är ödesdiger för nordisk fauna.
Citera
2015-06-18, 10:35
Medlem
Gopalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fethund
Vi på vår farm behandlar minkarna humant, kan dock inte svara på hur andra sköter sina minkar.
Tex vi går igenom farmen 1-2 ggr dagligen för att leta efter döda eller skadade djur, hittar vi några döda tar vi med dom och fryser in dem skadade behandlar vi efter behov.

Ordet human betyder ju "att skona - visa barmhärtighet". Vilket alla tycks missa

Min fråga; På vilket sätt menar du att du visar minkarna barmhärtighet till att medvetet föda upp dom i fångenskapen för att sedan gasas ihjäl i allt för ung ålder? Borde inte det humana - alltså barmhärtiga och skonsamma i ditt fall då vara att antingen låta minken leva i det fria eller helt enkelt inte föda upp dom?

Sen kan man å andra sidan tycka att det humana i att göra slut på deras liv (vilket är ett enda lidande) på sitt sätt är humant..
Citera
2015-06-18, 12:11
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gopala
Ordet human betyder ju "att skona - visa barmhärtighet". Vilket alla tycks missa

Min fråga; På vilket sätt menar du att du visar minkarna barmhärtighet till att medvetet föda upp dom i fångenskapen för att sedan gasas ihjäl i allt för ung ålder?

Allt enligt den intelligenta logiken "I vårt fängelse torterar vi fångarna mycket mindre än i andra fängelser, därför är vår tortyr ok"

Det stora problemet är ju dock efterfrågan, för så länge folk vill köpa päls så kommer det alltid finnas människor med tveksam etik och moral som föder upp djur för ihjälslagning och avpälsning. Och de länder som främst köper päls ser ju tyvärr inte ut att vara på väg att utveckla någon nämnvärd empati den närmaste tiden iaf.
Citera
2015-06-25, 09:35
Medlem
Protactiniums avatar
Hur stora blir minkarna på farmarna?
Större än vilda minkar?
Har ni albino minkar?

Såg ett fett jävla mårddjur, Albino. Rulta över vägen tänkte att det kanske var en förrymd jättemink från en farm?

Finns det nån mink som är en specialare som ni inte vill slakta?
Som kanske är jättetam och liksom blivit skonad?
Känner en fårbonde som blev kompis med en bagge, han blev så tam och snäll så bonden kastrerade honom (undvika inavel) och behöll honom i 12 år, som polare, medans de andra fåren blev slaktade varje år.
Citera
2016-02-25, 23:50
Medlem
Har jobbat med larm på specifikt minkfarmar, har varit på hundratals minkfarmar i Sverige och Danmark.

Ställ era frågor om ni undrar något, kan det mesta + sett bra farmar och RIKTIGT jävla dåliga farmar.
Citera
2016-02-26, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonyalol
Har jobbat med larm på specifikt minkfarmar, har varit på hundratals minkfarmar i Sverige och Danmark.

Ställ era frågor om ni undrar något, kan det mesta + sett bra farmar och RIKTIGT jävla dåliga farmar.
Önskar du svarar på en fråga som någon annan ställt i denna tråd: (FB) Mink husdjur
Förövrigt anser jag personligen att det är en väldigt dålig ide att skaffa en mink som husdjur om man inte sätter munkorg på den och jag tror inte heller det skulle vara en "lycklig" mink då de inte är domesticerade. Men en mink på en farm har det säkert sämre även om den lever på en av de bättre farmarna.
Citera
2017-04-17, 18:05
Medlem
Hanspandas avatar
Är någon som jobbar på farmen vegan/vegetarian?
Citera
2019-01-06, 10:38
Medlem
Pentagenaristens avatar
Djurrättsaktivisterna går fria - minkfarmarna fälls

Någon som har namn på de som håller på och terroriserar minkfarmen i Lilla Solberga utanför Hjo? Vissa av dem är dömda sedan tidigare, så de borde vara kända.

https://unv.is/expressen.se/gt/minkf...v-trakasserier
Citera
2019-01-08, 19:49
Medlem
goosehunters avatar
Minkpäls är fullständigt meningslöst eftersom det finns "fuskpäls" som både ser ut o känns som riktig päls. Sätt det i perspektiv till allt lidande ni utsätter djuren för enbart pga mänsklig fåfänga.

Ditt svar på den frågan innan var att vi inte behöver bil heller för vi kan cykla. Det var ett haltande argument. Ska du cykla med ditt sjuka barn till sjukhuset som ligger tio mil bort? Ska du cykla till Ikea o ha Eketorp soffan på pakethållaren? Bil behöver vi. Minkpäls klarar vi oss utan. Och jag är inte ens djurrättsaktivist. Jag kan bara inte riktigt se vitsen när det finns kanonfin fuskpäls.
Citera
2019-01-08, 19:58
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fethund
Buren är 90x50x50, lyan är 40x25x30 så extremt liten är det inte.

Det låter bra. Att jämföra med alla barn som har kaniner och marsvin i små burar hemma i fan hur många år som helst.
Allt med föräldrarnas tillåtelse.

Vad gör ni av kött och ben, inälvor?
Blir det djurmat eller bränsle?
Citera
2021-04-01, 18:13
Medlem
Minkar i mijontals äter upp vår fisk i Österjön
Värst är de danska rovfisket som håller
på att ta död på all matfisk för att Kineser skall ha minkpäls ! (FB) Danmark Tjyvfiskare
Citera
2023-01-10, 13:53
Medlem
Jag vill köpa mink, vart vänder jag mig ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in