2016-02-24, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Ska just installera om Windows, men jag undrar vilken användare ska jag installera drivrutinerna med för att slippa godkänna att de körs varje gång jag startar bögwindows?
Om du har den inställningen ska du kanske installera ett annat oretivsystem....
Citera
2016-02-24, 15:20
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Om du har den inställningen ska du kanske installera ett annat oretivsystem....
Det är inget svar på min fråga och jo jag ska köra dualboot med Arch. Tyvärr måste jag köra Windows för en del saker som inte går virtualisera. Det är bara så störigt att behöva godkänna varje gång jag bootar.
Citera
2016-02-24, 17:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Det är inget svar på min fråga och jo jag ska köra dualboot med Arch. Tyvärr måste jag köra Windows för en del saker som inte går virtualisera. Det är bara så störigt att behöva godkänna varje gång jag bootar.

Stänga vad - exakt?
Citera
2016-02-24, 18:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ska just installera om Windows, men jag undrar vilken användare ska jag installera drivrutinerna med för att slippa godkänna att de körs varje gång jag startar bögwindows?

Är du ensam ägare och användare så läs in drivrutinerna som administratör.

Allt annat förutom administratörsjobb på datorn så är du inloggad som en vanlig användare.

Eller stäng av UAC helt om detta känns mer bekvämt.
Citera
2016-02-24, 20:36
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Är du ensam ägare och användare så läs in drivrutinerna som administratör.

Allt annat förutom administratörsjobb på datorn så är du inloggad som en vanlig användare.

Eller stäng av UAC helt om detta känns mer bekvämt.
Jag är rätt säker på att jag installerat drivrutinerna inloggad som administratör, men sedan kör en vanlig användare för allt annat. Det är då jag måste slå koden för admin-kontot för att drivrutinerna ska få köras. Vad gör jag för fel? Förövrigt vill jag ju ha så hög säkerhet som möjligt utan att behöva slå koden för drivrutinerna, låter inte som att det är en toppenidé att stänga av UAC då?

Edit: detta gäller Win7. Ett tillägg till, hur ändrar jag hur filerna körs, under egenskaper för dem eller?
Senast redigerad av Autismpower 2016-02-24 kl. 20:50.
Citera
2016-02-25, 23:32
Medlem
Chollens avatar
Är det möjligt att formatera om sin hårddisk men fortfarande ha OS kvar?
För närvarande använder jag mig av windows 10. Uppgraderade från windows 7 som inte är köpt från början.

Om det inte är möjligt, så undrar jag om det är istället möjligt att få över OS till min andra hårddisk?
Alltså att man typ lägger den där medans man formaterar om den enda hårddisken i taget.

Sorry om jag formulerar mig väldigt konstigt eller om det är väldigt dumma frågor, men uppskattar verkligen svar
Citera
2016-02-26, 06:54
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chollen
För närvarande använder jag mig av windows 10. Uppgraderade från windows 7 som inte är köpt från början.

Om det inte är möjligt, så undrar jag om det är istället möjligt att få över OS till min andra hårddisk?
Alltså att man typ lägger den där medans man formaterar om den enda hårddisken i taget.

Sorry om jag formulerar mig väldigt konstigt eller om det är väldigt dumma frågor, men uppskattar verkligen svar

Ska man tolkar dig att du vill nedgraderar till Windows 7?

Om så fallet är så löser du detta med hjälp av en installationsskiva - Windows 7 SP1.
Detta finns på piratbukten.
Citera
2016-02-26, 09:28
Bannlyst
Citat:

Svaret är nej! Formaterar du en partion så försvinner allt på denna, det får inte att formatera delar av den.
Det man hade kunnat göra är att köra operativsystemet på en partion och skapa flera andra partioner och där ha program, filmer mm.
Citera
2016-02-26, 09:54
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Nej.

Ja - genom att klona den ena till den andra.

Varför vill du formatera disken?
Citera
2016-02-26, 10:30
Medlem
Chollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Ska man tolkar dig att du vill nedgraderar till Windows 7?

Om så fallet är så löser du detta med hjälp av en installationsskiva - Windows 7 SP1.
Detta finns på piratbukten.

Nej, inte vad jag hade tänkt mig. Utan vill ha kvar windows 10

Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Svaret är nej! Formaterar du en partion så försvinner allt på denna, det får inte att formatera delar av den.
Det man hade kunnat göra är att köra operativsystemet på en partion och skapa flera andra partioner och där ha program, filmer mm.

Och hur gör man dessa partioner isåfall?

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Nej.

Ja - genom att klona den ena till den andra.

Varför vill du formatera disken?

Hur klonar man? Antar att det inte är detsamma som kopiera och klistra

Jag vill formatera eftersom allt på hårddisken inte försvann när jag installerade/uppgraderade till windows 10, trots att jag fyllde i att inte spara någonting...
Citera
2016-02-26, 12:30
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Hur klonar man? Antar att det inte är detsamma som kopiera och klistra

Jag vill formatera eftersom allt på hårddisken inte försvann när jag installerade/uppgraderade till windows 10, trots att jag fyllde i att inte spara någonting...

Glöm det där med kloning, jag tänkte mig inte för - kloning innebär att du får tillbaka allt vid ett återställande av klonen och då blir ju formateringen meningslös.

Gör så här - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10. Klicka på ;använda verktyget för att skapa media - ren installation.
Citera
2016-02-26, 15:46
Medlem
Chollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Glöm det där med kloning, jag tänkte mig inte för - kloning innebär att du får tillbaka allt vid ett återställande av klonen och då blir ju formateringen meningslös.

Gör så här - https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10. Klicka på ;använda verktyget för att skapa media - ren installation.

Det var via microsofts hemsida som jag uppgraderade till win10. Då tog jag även "ren installation". Men det fanns fortfarande massa skit kvar på datorn, C hårddisken då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in