2016-01-31, 22:29
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
1. Genom att installera den. Det är inte lättare eller svårare - det bara är.
1.1 Det är precis så lätt - om du inte har fler än en partition på disken då blir det krångligare.
2. Det där med nyckel och aktivering sköter sig självt men du kan ta reda på den med programet - Magical jelly bean.
2.1 Korrekt.
3. 10:an är snabbare än 8:an i övrigt så är inte skillnaderna så stora men det är värt det enligt min erfarenhet.
3.1 Efter en månad - ja - korrekt.
3.2 Korrekt. Men varför inte göra en nyinstall. på en gång.
3.3 Efter en månad - ja. Annars får du ange nyckel.
3.4 Korrekt.
4. Kloning fungerar utmärkt bortsett från det där med partitionerna.
4.1 Det går nog för det är enklare än man kan tro.
4.2 Ja. Har du bara nyckeln så löser det sig - ibland t.o.m utan den.

Enklast är kloning och nyinstallation istället för uppgradering. Uppgraderingarna krånglar inte helt sällan. Gör backups innan så du kan gå tillbaka om det blir fel/krånglar

Tack för svar!

Fråga 1:
Utveckla gärna vad du menar med "3.2 Korrekt. Men varför inte göra en nyinstall. på en gång." Antar att du menar att jag skulle kunna skippa något steg - vilket? Hur?

När det gäller partitionerna så ser det ut som följer i Diskhantering (från vänster till höger om det nu har betydelse):

Disk 0 (mekanisk 700-nånting GB):
100 MB (Felfri, EFI-system)
900 MB (Felfri, Återställningspartition)
280 GB C: (Felfri, Systemstart, Växlingsfil, Kraschdump, Primär partition)
350 MB (Felfri, Återställningspartition)
400 GB D: (Felfri, Primär partition)
20 GB (Felfri, Återställningspartition)

Enheterna C: (som innehåller Windows) och D: (Spel och annat) är de enda som syns i Den här datorn.

Fråga 2:
Vid eventuell kloning från mekanisk till SSD så antar jag att det är C: som ska klonas. Resten struntar man i. Korrekt?

Fråga 3:
Innehållet på D: måste kopieras över senare/på annat sätt innan formatering, inte sant? Eller kan jag klona både C: och D: på en gång till en SSD förutsatt att bådas faktiska innehåll ryms på SSD'n?

Fråga 4:
För övrigt, är det inte stor risk för komplikationer vid kloning från mekanisk till SSD rakt av? Har för mig att folk sagt att en clean installation alltid är bäst.

Fråga 5:
Vilka inställningar i BIOS och liknande behöver man säkerställa vid en kloning från mekanisk med Win 8.1 till en ny SSD för att startup och annat ska fungera som det ska? Eller är det bara att plug 'n play så att säga?
Citera
2016-02-01, 05:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fopoll
Tack för svar!

Fråga 1:
Utveckla gärna vad du menar med "3.2 Korrekt. Men varför inte göra en nyinstall. på en gång." Antar att du menar att jag skulle kunna skippa något steg - vilket? Hur?

När det gäller partitionerna så ser det ut som följer i Diskhantering (från vänster till höger om det nu har betydelse):

Disk 0 (mekanisk 700-nånting GB):
100 MB (Felfri, EFI-system)
900 MB (Felfri, Återställningspartition)
280 GB C: (Felfri, Systemstart, Växlingsfil, Kraschdump, Primär partition)
350 MB (Felfri, Återställningspartition)
400 GB D: (Felfri, Primär partition)
20 GB (Felfri, Återställningspartition)

Enheterna C: (som innehåller Windows) och D: (Spel och annat) är de enda som syns i Den här datorn.

Fråga 2:
Vid eventuell kloning från mekanisk till SSD så antar jag att det är C: som ska klonas. Resten struntar man i. Korrekt?

Fråga 3:
Innehållet på D: måste kopieras över senare/på annat sätt innan formatering, inte sant? Eller kan jag klona både C: och D: på en gång till en SSD förutsatt att bådas faktiska innehåll ryms på SSD'n?

Fråga 4:
För övrigt, är det inte stor risk för komplikationer vid kloning från mekanisk till SSD rakt av? Har för mig att folk sagt att en clean installation alltid är bäst.

Fråga 5:
Vilka inställningar i BIOS och liknande behöver man säkerställa vid en kloning från mekanisk med Win 8.1 till en ny SSD för att startup och annat ska fungera som det ska? Eller är det bara att plug 'n play så att säga?

1. Om du vet att du ska spara W10 kan du gå på nyinstallation direkt. Uppgradering är till för att kunna prova en månad och sedan blir nyckeln W10 om du stannar.

2. Kloning betyder ju perfekt kopia så kloning av disken är - kloning av disken. Det är en ytterligare partition före C: som inte syns där - en system reserved - och 3 partitioner samt C: gör 4 partitioner vilket brukar vara max för program vid kloning. Möjligt att det finns program utan den begränsningen som jag inte känner till. Resten får man flytta en och en genom part.kloning eller avbilder. Man kan också göra kopior av disken och då hela disken men det gäller enbart innehållet på densamma, kloning görs av diskens hela utseende - samt innehåll.

3. Besvarad genom 2:an

4. Det är första gången jag hör det. I de guider som finns på nätet om kloning så nämns inte det alls utan tvärtom. Det beror nog på vem du frågar. Vet man vad man gör och använder ett bra program så är det ofarligt. Det är så proffsen gör det.

5. Plug n`play.

Vill du prova först så kör en uppgrad. och sedan en nyinstallation men bli inte avskräckt om uppgraden krånglar lite, det är inte helt ovanligt till skillnad ifrån nyinstallationen. Det som jag inte vet så bra är hur 350MB återst.partitionen med tillhörande fabriksåterställningspartition på 20GB klarar av en nyinstallation av W10, hur bra de klarar av en förändring av syst.partitionen. Min erfarenhet är att det krånglar och att man måste omskapa kontakten dem sinsemellan för att få fabr.partitionen att funka igen. Jag tar alltid bort den då den ändå inte är intressant med all dess "bloat".
Citera
2016-02-19, 22:09
Medlem
SMD FBs avatar
Precis innan jag skulle posta ett inlägg här om frågor om formatering så skrev jag fel lösenord på datorn av misstag varefter jag tryckte på blanksteg och det va då det oväntade hände. Mitt konto blev låst. Det gick i alla fall inte och trycka på någonting utan texten "mitt account låst" är störande närvarande. Startade om datorn och nu händer ingenting, har stått och laddat hur länge som helst.
För en vecka sedan så blev min dator seg över en natt, det har knappt gått att göra någonting på datorn den senaste för varenda klick tar flera minuter och det var därför jag ville formatera den.
Jag har ingen Windows Stark-skiva med drivrutiner eller något. Jag tror inte att det kom med utan allt va redan förinstallerat på datorn. Är absolut inte säker dock. Jag köpte datorn med win 8 som jag senare uppgraderade till PRO senare. Just den produktnyckeln skrev jag ner på datorn och ingen annan stans tyvärr.
När datorn har stått och laddat ett tag kan man välja bland olika alternativ som fortsätt och stänga av, sätta in en startskiva/usb/koppla upp till internet etc.
Hur kommer jag in på datorn igen? Har arbeten där på som jag helst vill åt, annars vill jag bara formatera om allt så jag kan komma igång och arbeta igen.

Dator: Asus X553M
Citera
2016-02-19, 22:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Precis innan jag skulle posta ett inlägg här om frågor om formatering så skrev jag fel lösenord på datorn av misstag varefter jag tryckte på blanksteg och det va då det oväntade hände. Mitt konto blev låst. Det gick i alla fall inte och trycka på någonting utan texten "mitt account låst" är störande närvarande. Startade om datorn och nu händer ingenting, har stått och laddat hur länge som helst.
För en vecka sedan så blev min dator seg över en natt, det har knappt gått att göra någonting på datorn den senaste för varenda klick tar flera minuter och det var därför jag ville formatera den.
Jag har ingen Windows Stark-skiva med drivrutiner eller något. Jag tror inte att det kom med utan allt va redan förinstallerat på datorn. Är absolut inte säker dock. Jag köpte datorn med win 8 som jag senare uppgraderade till PRO senare. Just den produktnyckeln skrev jag ner på datorn och ingen annan stans tyvärr.
När datorn har stått och laddat ett tag kan man välja bland olika alternativ som fortsätt och stänga av, sätta in en startskiva/usb/koppla upp till internet etc.
Hur kommer jag in på datorn igen? Har arbeten där på som jag helst vill åt, annars vill jag bara formatera om allt så jag kan komma igång och arbeta igen.

Om du tror att det kan vara malware som gjort den seg och krånglande så kan du skapa ett Usb och starta ifrån och malwareskanna.

Skapa ett Windows installationsmedia och reparera datorn med det, alternativt återställ.

Lösenord går att ta bort.

Klicka på fortsätt.
Citera
2016-02-19, 23:50
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Om du tror att det kan vara malware som gjort den seg och krånglande så kan du skapa ett Usb och starta ifrån och malwareskanna.

Skapa ett Windows installationsmedia och reparera datorn med det, alternativt återställ.

Lösenord går att ta bort.

Klicka på fortsätt.
Jag klickade på alternativet att delvis Återställa datorn men jag måste ha min återställningsnyckel eftersom jag installerade bitlocker. Varför vet jag inte för bitlocker funkar inte på min dator för det har med BRIS och göra, något sådant iaf. Det gick bara att kryptera D: . Är inte helt säker på vart jag sparade den nyckeln men ganska säker på att det va på mitt usb minne. Har stoppat in usb minnet nu men det händer ingenting. Går inte ens att trycka på någonting, ingen tangent eller klicka bakåt, vad göra? Det kan säkert vara maleware tror jag har varit oskyddad nu det sista..
Citera
2016-02-20, 06:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:

Guide -> http://bit.ly/1QqqO9u

2 sidor med läsning samt bildvisning.
Citera
2016-02-20, 09:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag klickade på alternativet att delvis Återställa datorn men jag måste ha min återställningsnyckel eftersom jag installerade bitlocker. Varför vet jag inte för bitlocker funkar inte på min dator för det har med BRIS och göra, något sådant iaf. Det gick bara att kryptera D: . Är inte helt säker på vart jag sparade den nyckeln men ganska säker på att det va på mitt usb minne. Har stoppat in usb minnet nu men det händer ingenting. Går inte ens att trycka på någonting, ingen tangent eller klicka bakåt, vad göra? Det kan säkert vara maleware tror jag har varit oskyddad nu det sista..

Gör ett sådant här - http://www.surfright.nl/en/kickstart.
Ändra startordningen till USB i BIOS och boota från USB`t.

Går inte detta så får du fråga folket i krypteringsforat här på FB hur du dekrypterar Bitlocker eller kolla med nätet.
Senast redigerad av 1FF 2016-02-20 kl. 09:17.
Citera
2016-02-23, 19:23
Medlem
Moderkort för modernt för Windows 7

Jag tänkte installera Windows 7 pro x64 på min nybyggda dator men det står art den inte hittar drivrutinerna. Har moderkortet z170A-g45. Ringde support och dom sa att mitt moderkortet för modernt för Windows 7 men jag tycker det låter konstigt. Hur ska jag bära mig åt?
Citera
2016-02-23, 19:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Fann detta -> http://i.imgur.com/6WRh2pk.png

https://www.msi.com/product/motherboard/support/Z170A-G45-GAMING.html#down-driver&Win7%2064
Citera
2016-02-23, 21:00
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Gör ett sådant här - http://www.surfright.nl/en/kickstart.
Ändra startordningen till USB i BIOS och boota från USB`t.

Går inte detta så får du fråga folket i krypteringsforat här på FB hur du dekrypterar Bitlocker eller kolla med nätet.
Jag lyckades att formatera hela datorn men det dröjde inte länge förrän ett liknande problem dök upp igen. Kunde inte starta datorn efter bara ett dygn sedan sista formateringen. Nu så har den systemåterställts för att man öht skall kunna använda den men det lilla jag hann spara på datorn (ett text-dokument) sparades aldrig. Jag tankade opanda och ett till antivirusprogram det första jag gjorde.
Citera
2016-02-23, 22:51
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag lyckades att formatera hela datorn men det dröjde inte länge förrän ett liknande problem dök upp igen. Kunde inte starta datorn efter bara ett dygn sedan sista formateringen. Nu så har den systemåterställts för att man öht skall kunna använda den men det lilla jag hann spara på datorn (ett text-dokument) sparades aldrig. Jag tankade opanda och ett till antivirusprogram det första jag gjorde.

En full omformatering innebär även ompartitionering vilket raderar ALLT gammalt.

Systemåterställdes den automatiskt?

Som sagt - Bitlocker är inte min avdelning.
Citera
2016-02-24, 03:07
Medlem
Autismpowers avatar
Ska just installera om Windows, men jag undrar vilken användare ska jag installera drivrutinerna med för att slippa godkänna att de körs varje gång jag startar bögwindows?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in