Citat:
1. Genom att installera den. Det är inte lättare eller svårare - det bara är.
1.1 Det är precis så lätt - om du inte har fler än en partition på disken då blir det krångligare.
2. Det där med nyckel och aktivering sköter sig självt men du kan ta reda på den med programet - Magical jelly bean.
2.1 Korrekt.
3. 10:an är snabbare än 8:an i övrigt så är inte skillnaderna så stora men det är värt det enligt min erfarenhet.
3.1 Efter en månad - ja - korrekt.
3.2 Korrekt. Men varför inte göra en nyinstall. på en gång.
3.3 Efter en månad - ja. Annars får du ange nyckel.
3.4 Korrekt.
4. Kloning fungerar utmärkt bortsett från det där med partitionerna.
4.1 Det går nog för det är enklare än man kan tro.
4.2 Ja. Har du bara nyckeln så löser det sig - ibland t.o.m utan den.
Enklast är kloning och nyinstallation istället för uppgradering. Uppgraderingarna krånglar inte helt sällan. Gör backups innan så du kan gå tillbaka om det blir fel/krånglar
1.1 Det är precis så lätt - om du inte har fler än en partition på disken då blir det krångligare.
2. Det där med nyckel och aktivering sköter sig självt men du kan ta reda på den med programet - Magical jelly bean.
2.1 Korrekt.
3. 10:an är snabbare än 8:an i övrigt så är inte skillnaderna så stora men det är värt det enligt min erfarenhet.
3.1 Efter en månad - ja - korrekt.
3.2 Korrekt. Men varför inte göra en nyinstall. på en gång.
3.3 Efter en månad - ja. Annars får du ange nyckel.
3.4 Korrekt.
4. Kloning fungerar utmärkt bortsett från det där med partitionerna.
4.1 Det går nog för det är enklare än man kan tro.
4.2 Ja. Har du bara nyckeln så löser det sig - ibland t.o.m utan den.
Enklast är kloning och nyinstallation istället för uppgradering. Uppgraderingarna krånglar inte helt sällan. Gör backups innan så du kan gå tillbaka om det blir fel/krånglar
Tack för svar!
Fråga 1:
Utveckla gärna vad du menar med "3.2 Korrekt. Men varför inte göra en nyinstall. på en gång." Antar att du menar att jag skulle kunna skippa något steg - vilket? Hur?
När det gäller partitionerna så ser det ut som följer i Diskhantering (från vänster till höger om det nu har betydelse):
Disk 0 (mekanisk 700-nånting GB):
100 MB (Felfri, EFI-system)
900 MB (Felfri, Återställningspartition)
280 GB C: (Felfri, Systemstart, Växlingsfil, Kraschdump, Primär partition)
350 MB (Felfri, Återställningspartition)
400 GB D: (Felfri, Primär partition)
20 GB (Felfri, Återställningspartition)
Enheterna C: (som innehåller Windows) och D: (Spel och annat) är de enda som syns i Den här datorn.
Fråga 2:
Vid eventuell kloning från mekanisk till SSD så antar jag att det är C: som ska klonas. Resten struntar man i. Korrekt?
Fråga 3:
Innehållet på D: måste kopieras över senare/på annat sätt innan formatering, inte sant? Eller kan jag klona både C: och D: på en gång till en SSD förutsatt att bådas faktiska innehåll ryms på SSD'n?
Fråga 4:
För övrigt, är det inte stor risk för komplikationer vid kloning från mekanisk till SSD rakt av? Har för mig att folk sagt att en clean installation alltid är bäst.
Fråga 5:
Vilka inställningar i BIOS och liknande behöver man säkerställa vid en kloning från mekanisk med Win 8.1 till en ny SSD för att startup och annat ska fungera som det ska? Eller är det bara att plug 'n play så att säga?