2016-02-25, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Jag ger mig. Det är rutin att man bortser från vissa resultat vid NFC.
Fine. Jag nöjer mig med det svaret då. Glöm frågan.

Jag tolkat det som att när det gäller AN och NB så har man gjort en extra kontroll för att vara säker på vilken av bröderna det är.
När det gäller Lisa har man inte gjort någon sådan kontroll då man antar att det bara kan vara LH DNA, man har inte gjort den extra kontrollen för att verifiera att det inte är från en nära släkting.
2016-02-25, 15:38
Medlem
Jag blir alltmer konfunderad över Björn Hurtigs agenda. Nu ska han tydligen försvara stjärnkirurgen/skandalkirurgen Paolo Macchiarini också. Väljer han verkligen sina klienter med omsorg denne man? Eller är det kanske precis det han gör?
http://www.svd.se/fuskanklagad-kirurg-har-fatt-advokat
2016-02-25, 16:02
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gayatri
Han ljuger tydligen ganska bra eftersom folk här fortfarande tror att han är oskyldig.

Jag tror att NB är oskylldig/skyldig där sannolikheten för respektive scenario divergerar - och där ingendera alternativ når 100 procent.
2016-02-25, 16:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Undrar lite om dna

På svar från NFC står det när det gäller Lisas dna - om man bortser från nära släktingar.

Ändå kan man skilja på nära släktingar när det gäller AB och NB.

Hur ska man tolka så motstridigt svar från NFC?
Standardformuleringen från NFC gäller för det första hypotetiska okända eller otestade nära släktingar, och berör för det andra bara själva sannolikhetsberäkningen. Jag har svarat om det där utförligt tidigare i tråden:

(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
2016-02-25, 16:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Ni använder hans karaktär som bevis för att han har begått brottet, och brottet som förklaring till hans karaktär. Cirkelresonemang.
Jag ser att det glappar riktigt ordentligt..
Han är givetvis en mördare per definition via bevisning och två domslut.
Utöver detta har han vedervärdigt kallblodigt och oempatiskt beteende mot Lisa.
Fortsättningsvis ringer han upp mamma direkt han mosat in henne i skåpet som om ingenting hänt.

Detta sammantaget ger en bild av en vedervärdig person som uppvisar drag av psykopati.
2016-02-25, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tolkat det som att när det gäller AN och NB så har man gjort en extra kontroll för att vara säker på vilken av bröderna det är.
När det gäller Lisa har man inte gjort någon sådan kontroll då man antar att det bara kan vara LH DNA, man har inte gjort den extra kontrollen för att verifiera att det inte är från en nära släkting.

Tack för utförligt och förklarande svar. Min följdfråga blir då: gäller det i alla mordfall eller gäller det enbart vissa mordfall ? Vem avgör?

Jag ställer frågan för jag vill gå vidare och förstå vad svaret säger eller inte säger.
2016-02-25, 16:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Det strider inte mot rövarhistorien att han hittade Lisa död och klädde av henne.
Är du verkligen den rätte att åberopa cirkelresonemang och kritisera hypoteser om påhitt?

Du är inte ens i närheten av nåt som kan förankras i verkligheten, förhör, hans beteende eller mordets karaktär. Vetenskap eller realism.

Det är vad som skett hela tiden däremot utifrån hans beteende och hur mordet ser ut.
2016-02-25, 16:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Fortsättningsvis ringer han upp mamma direkt han mosat in henne i skåpet som om ingenting hänt.

Detta sammantaget ger en bild av en vedervärdig person som uppvisar drag av psykopati.
Återigen går du i cirkel. Han ringde mamma efter mordet, alltså är han en vedervärdig person som uppvisar drag av psykopati, alltså är han mördaren. Men om han inte har begått mordet och ringde mamma så är han en vänlig man.

Jag behöver inte upprepa att bevisningen visar på ett avsevärt mindre brott, att domarna beror på bristande förklaring och att målet inte är avgjort.
2016-02-25, 16:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det funkade inte? Hur tänker du nu?

Både försvarets och åklagarens vittnen som var "DNA experter" förklarade att man inte kan åldersbestämma blod utan då man pratar om färskt blod så menar man egentligen fuktigt, icke koagulerat blod, och att blod kan återfuktas. Åklagarens vittne menade att man inte förväntar sig återfuktat blod utan man antar det är färskt om det ser ut som fuktigt blod hamnat på plagget.
Lägg ner. NFC sitter inte och antar och detta DNA har avhandlats i månader. Hon svarar på en processfråga och man anser INTE att det är överfört på detta sätt. De har givetvis granskat fläckarna.

Den här konspirationsteorin om plantering håller inte längre.
2016-02-25, 16:32
Bannlyst
Citat:

Du verkar ju rätt så smart develi men du har aldrig några tvivel. Är det så smart?

Du ser bara fakta som pekar åt ett och samma håll, förutom körkortet då.

Hur gör man för att bli så övertygad som du?

Var du objektiv till NB från början?

Tycker inte du att det är konstigt att nästan alla dna hamnar mest på jackan? Man kan ju tro att NB rullat runt i den fast att han måste rört den mest med handskar. Om det nu var han.
Senast redigerad av honeybunnyone 2016-02-25 kl. 16:38.
2016-02-25, 16:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Återigen går du i cirkel. Han ringde mamma efter mordet, alltså är han en vedervärdig person som uppvisar drag av psykopati, alltså är han mördaren. Men om han inte har begått mordet och ringde mamma så är han en vänlig man.

Jag behöver inte upprepa att bevisningen visar på ett avsevärt mindre brott, att domarna beror på bristande förklaring och att målet inte är avgjort.
Att du inte begriper diskussionen gör inte att det per automatik blir ett cirkelresonemang.

Skilj för fan på mördare som ett domstolsbeslut (TR och HovR) och hans personlighet och beteende.

Vi BEHÖVER INTE gå via psykopatin och stärka att han är en mördare. Däremot diskuteras hans vidrigheter med tanke på domslut som redan finns.

Han är ett as om man ser på mordet, via förhören och han är ingen "vänlig man".
Att du är lika grundlurad som övriga i hans omgivning kan jag bara beklaga.
2016-02-25, 16:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Att du inte begriper diskussionen gör inte att det per automatik blir ett cirkelresonemang.

Skilj för fan på mördare som ett domstolsbeslut (TR och HovR) och hans personlighet och beteende.

Vi BEHÖVER INTE gå via psykopatin och stärka att han är en mördare. Däremot diskuteras hans vidrigheter med tanke på domslut som redan finns.

Han är ett as om man ser på mordet, via förhören och han är ingen "vänlig man".
Att du är lika grundlurad som övriga i hans omgivning kan jag bara beklaga.
Att du inte förstod cirkelresonemanget innebär att det är du som inte begriper diskussionen.

Målet är inte avgjort, det finns en instans till som ska pröva målet.

Om han inte har begått mordet är han en vänlig man som ringer mamma dagligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in