2016-02-25, 12:57
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Undrar lite om dna

På svar från NFC står det när det gäller Lisas dna - om man bortser från nära släktingar.

Ändå kan man skilja på nära släktingar när det gäller AB och NB.

Hur ska man tolka så motstridigt svar från NFC?

Vadå, Lisa är deras gemensamma biologiska barn väl?
2016-02-25, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Gå och snyt dig, föreslår du en ändring av vårat rättssystem? Han är dömd i två instanser, tycker du förresten att Nerijus ska hålla sig till sanningen även ifall han är skyldig? "Making a murderer" trollar verkligen fram okunniga foliehattar till tråden. Vårt rättssystem skiljer sig från det anglosachsiska, och som i alla rättssystem så måste mördare bli inlåsta - vare sig du vill eller inte. Domstolen ska fälla den tilltalade om det finner det "ställt utom rimligt tvivel" att personen är skyldig, det har inte framkommit något som talar för en annan gärningsman än Nerijus.

Så vad är det som är så svårt att förstå, vi har exempelvis vittnesiakttagelserna, inget alibi, motiv, stark indiciekedja och teknisk bevisning - då slutar det som för Nerijus med att man döms för mord och ett långt fängelsestraff med utvisning. Finito.

Men så kan man inte resonera.

Att det inte finns alternativ gärningsman kan du ju inte lasta NB för.

Jag finner inte ett enda vittne starkt. Alibi är jag osäker på eftersom utredning om det är så rörig istället för klar. Förhör avser flera tider och dagar. Om svar gäller särskild dag framgår inte med tydlighet.

Blod och dna har inte granskat tillförlitligt av försvar. Mer granskning behövs. Så vi med all övertygelse förstår svaret vi läser.

Ja,jag tycker NB ska hålla sig till sanningen och enbart sanningen för sin egen skull främst. Även om han är gärningsman. Skulle han ljuga om sin skuld blir han ändå aldrig en fri man om han ljugit.
Jag tror ett liv i lögn är förödande för vem som.

För Lisas familj är det också viktigt att sanningen kommer fram. Hela sanningen.
Senast redigerad av honeybunnyone 2016-02-25 kl. 13:29.
2016-02-25, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

HR ljög också om Bj*rn S*hls vittnesmål. Varför är de tvungna att ljuga? Jo för att annars blir det mycket svårare att döma NB. Att kammarspelet i Martorp hålls intakt är A och O för HR.

Här följer allt, tror jag, HR skriver om Björn Sahls vittnesmål:

Hovrätten har också funnit det vara styrkt att Nerijus Bilevicius uppträtt på ett sätt som
talar för att han är gärningsman dels i ett möte med vittnet Adriana Berglund den 6 juni
2015, dels under ett samtal med vittnet Björn Sahl den 12 juni 2015.

Nerijus Bilevicius på Martorp den 12 juni 2015

Hovrätten gör såvitt avser Nerijus Bilevicius besök på Martorps gård den 12 juni
samma bedömning som tingsrätten. Som tingsrätten har konstaterat har det visserligen
funnits utrymme för missuppfattningar i samtalet mellan Nerijus Bilevicius och Björn
Sahl. Det förtjänar dock att framhållas att Björn Sahl omedelbart fäste avseende vid
Nerijus Bilevicius beteende och att Björn Sahl således inte endast i efterhand – när
polisens misstankar mot Nerijus Bilevicius hade stärkts – erinrade sig att denne uppträdde
på ett anmärkningsvärt sätt den aktuella dagen.

Även om andra förklaringar inte är uteslutna, måste det sätt på vilket Nerijus Bilevicius
uppträdde på gården anses tala för att denne försökte förhindra ytterligare sökning
efter Lisa Holm i omgivningarna kring Martorp. Detta ger i sin tur ett inte obetydligt
stöd åt
åklagarens påstående att det var Nerijus Bilevicius som dödade Lisa Holm och
gömde hennes kropp i arbetsboden.

Vari består HR:s lögn om BS:s vittnesmål? Jag förstår ärligt talat inte.
2016-02-25, 13:33
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag menade att försvaret försökte sig på detta med kontaminerat, gammalt blod både i tings och hovrätt. Det funkade inte.

Det funkade inte? Hur tänker du nu?

Både försvarets och åklagarens vittnen som var "DNA experter" förklarade att man inte kan åldersbestämma blod utan då man pratar om färskt blod så menar man egentligen fuktigt, icke koagulerat blod, och att blod kan återfuktas. Åklagarens vittne menade att man inte förväntar sig återfuktat blod utan man antar det är färskt om det ser ut som fuktigt blod hamnat på plagget.
2016-02-25, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Här följer allt, tror jag, HR skriver om Björn Sahls vittnesmål:

Hovrätten har också funnit det vara styrkt att Nerijus Bilevicius uppträtt på ett sätt som
talar för att han är gärningsman dels i ett möte med vittnet Adriana Berglund den 6 juni
2015, dels under ett samtal med vittnet Björn Sahl den 12 juni 2015.

Nerijus Bilevicius på Martorp den 12 juni 2015

Hovrätten gör såvitt avser Nerijus Bilevicius besök på Martorps gård den 12 juni
samma bedömning som tingsrätten. Som tingsrätten har konstaterat har det visserligen
funnits utrymme för missuppfattningar i samtalet mellan Nerijus Bilevicius och Björn
Sahl. Det förtjänar dock att framhållas att Björn Sahl omedelbart fäste avseende vid
Nerijus Bilevicius beteende och att Björn Sahl således inte endast i efterhand – när
polisens misstankar mot Nerijus Bilevicius hade stärkts – erinrade sig att denne uppträdde
på ett anmärkningsvärt sätt den aktuella dagen.

Även om andra förklaringar inte är uteslutna, måste det sätt på vilket Nerijus Bilevicius
uppträdde på gården anses tala för att denne försökte förhindra ytterligare sökning
efter Lisa Holm i omgivningarna kring Martorp. Detta ger i sin tur ett inte obetydligt
stöd åt
åklagarens påstående att det var Nerijus Bilevicius som dödade Lisa Holm och
gömde hennes kropp i arbetsboden.

Vari består HR:s lögn om BS:s vittnesmål? Jag förstår ärligt talat inte.

I direkta förhör minns han inte riktigt vad NB sagt. Han preciserar inget som visar på att NB försöker styra sökning i fel rikting. Ingen vet ju vilken som är rätt riktning så hur kan han styra någon fel?

Minns han mycket bättre långt senare menar du? I hovrätt?
2016-02-25, 13:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Vadå, Lisa är deras gemensamma biologiska barn väl?

Ja såklart men vad betyder "om man bortser från" i ena fallet men inte i andra?
2016-02-25, 13:52
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ja såklart men vad betyder "om man bortser från" i ena fallet men inte i andra?

Det finns förklarat, av DNA vittnena om jag inte missminner mig. Det är inget konstigt att de skriver så då det är en rutin att de gör det.
2016-02-25, 14:04
Medlem
Citat:
I direkta förhör minns han inte riktigt vad NB sagt. Han preciserar inget som visar på att NB försöker styra sökning i fel rikting. Ingen vet ju vilken som är rätt riktning så hur kan han styra någon fel?

Minns han mycket bättre långt senare menar du? I hovrätt?

Kanske han visste vilket håll ligger rätt riktning...
Senast redigerad av Sudharma 2016-02-25 kl. 14:07.
2016-02-25, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Kanske han visste vilket håll ligger rätt riktning...

Jaa så kan man också tolka det.
2016-02-25, 14:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det finns förklarat, av DNA vittnena om jag inte missminner mig. Det är inget konstigt att de skriver så då det är en rutin att de gör det.

Jag ger mig. Det är rutin att man bortser från vissa resultat vid NFC.
Fine. Jag nöjer mig med det svaret då. Glöm frågan.
2016-02-25, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, du behöver nog läsa på mer. Jannike rövades inte bort. Sen ska du nog inte utgå från hans memoarer. Sperman i 11-åriga Helen är tillräcklig för att inse att det svinet inte är så oskyldig som han framställer sig...
Men det var som sagt hans blånekande jag tog upp - inte hela rättsfallet.
Den som avgör är givetvis rätten utifrån bevisning.

Bestämde mig i natt efter ditt svar. Jag tänker inte rota i detta. Helenefallet är det som berört mig mest genom livet. Hon är död. Han är död. Det får vila för min del.

Ja rätten bestämmer men advokater måste väl påverka kraven/ribban om de har bra argument. Liksom åklagare menar jag. Eller du anser att bevisskalan ligger fast?
2016-02-25, 14:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag menade att försvaret försökte sig på detta med kontaminerat, gammalt blod både i tings och hovrätt. Det funkade inte.
I vilket skede, förhör, av rättegångarna försökte försvaret med det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in