2016-02-25, 06:19
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomanesEuntDomus
I och med att du är ganska jämn över delarna så är mitt råd, om du inte gjort det redan, att skriva ett gammalt prov utan att ta hänsyn till tiden (det vill säga ta så mycket tid du behöver tills du är nöjd med dina svar). Jämför resultatet med de proven du gjort under tidspress. Presterar du när du inte är under samma tidsbrist/stress? Gå därefter igenom alla din fel på provet och reflektera över vad det var som gjorde att du svarade fel - vilken typ av fel är det du gör, vilka baskunskaper saknar du, etc.

Intressant! Något jag dock märkt under mina år i skolan är att jag är fruktansvärd snabb när det gäller prov. Spelar ingen roll om det är i skolan, eller under HP. I höstas satt jag i salen i över 30 minuter vid vissa tillfällen, då jag var klar med allt.

Kanske tom så att det är min provteknik som borde förbättras? Jag kanske slarvar/stressar och skiter och gå tillbaka och kolla?
Citera
2016-02-25, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Intressant! Något jag dock märkt under mina år i skolan är att jag är fruktansvärd snabb när det gäller prov. Spelar ingen roll om det är i skolan, eller under HP. I höstas satt jag i salen i över 30 minuter vid vissa tillfällen, då jag var klar med allt.

Kanske tom så att det är min provteknik som borde förbättras? Jag kanske slarvar/stressar och skiter och gå tillbaka och kolla?
Eftersom du uppenbart gör ganska många fel på HP så, ja, det kan kanske vara en bra idé att tänka igenom hur du gör provet.

0.45 på HP är dåligt i allmänhet, men det blir ju extra dåligt när du faktiskt har ganska bra betyg. Antingen är du dålig på att just skriva HP eller så har du betyg du inte förtjänar.

Det är svårt att ge specifika råd men för läsförståelsen rekommenderar jag att du gör gamla prov och sedan går igenom dina felaktiga svar så att du förstår varför rätt svar är rätt.
Citera
2016-02-25, 11:46
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Vet att det finns hundratals av liknande inlägg här, men vill göra detta lite mer personligt. Gjort flera inlägg men känns som om de kommer bort i mängden. Till skiten; Högskoleprovet.

Just nu går jag sista året i gymnasiet, snittar la ett par C, mängder av A och B så runda 19/20. Ser mig själv som ganska allmänbildad. I höstas gjorde jag hp för första gången, resultaten var ynka 0,45. En ren katastrof! Fattar inte hur det kunde gå så dåligt. Efter sommaren är tanken att plugga till jurist, så planen är att lägga all vikt på hp till våren (9 april). Största problemet är matten så jag har köpt hp boken, något i stil "den stora guiden till högskoleprovet", gjort massa prov online, tagit hjälp av lärare på skolan och läxhjälp på chalmers. Jag själv tycker att jag behärskar svenskan ganska bra (även den gick dåligt på provet sist), har övat på massa ord, dvs, läst artiklar/litteratur och översatt ord jag inte förstått.

Nu när jag gör gamla prov på internet känner jag att det inte alls går bra, vad ska jag ta mig till? Pluggar jag fel? Självklart är jag inte klar, har drygt 45 dagar på mig, något kan förbättras! Målet är ca 1.4, (1.6 egentligen men känner att 1.4 är mer realistiskt när det gäller mitt förra prov).

Hur mycket poäng av 160 är 1.4? Jag fick runda 60 för att få 0,45 (skämmigt och ens säga det).

Är redo att göra allt för att öka mitt resultat, vad kan jag tänka på?

Tack på förhand!

MVH

Ps. Skrev inlägget på mobilen under stress (14 %), inte världens bästa formuleringar men uppskattar all hjälp jag kan få!

Jag är ledsen att behöva säga det och det är inte menat som kritik, men om du som sistaårsstudent inte klarar av att få ett bättre resultat än 0,45 och ditt mål är intag till juristlinjen/jur kand så behöver du en mycket bättre akademisk grund att stå på.

Kanske förberedande högskolekurser eller basår är ett alternativ?
Citera
2016-02-25, 12:53
Medlem
skitmackans avatar
Funderat lite och undrar om inte det är enklare om du kompletterar dina betyg? Då hamnar du i BII-kvoten men det är inte så stor skillnad jämfört med BI-kvoten. Jag tror det är enklare för dig att läsa upp dina C till A än att göra höjningen 0.45->1.4. Ska jag vara ärlig tror jag du bara var stressad under provdagen och är usel på matte, 0.45 representerar förmodligen inte din sanna förmåga. Personen ovanför mig pratar om förberedande kurser men sånt ska du inte bry dig om, för det första är matematik helt oviktigt i juridikstudier och för det andra har du en helt OK svenska - man måste inte vara Nobelpristagare i litteratur för att klara juristprogrammet...
Citera
2016-02-25, 15:34
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Funderat lite och undrar om inte det är enklare om du kompletterar dina betyg? Då hamnar du i BII-kvoten men det är inte så stor skillnad jämfört med BI-kvoten. Jag tror det är enklare för dig att läsa upp dina C till A än att göra höjningen 0.45->1.4. Ska jag vara ärlig tror jag du bara var stressad under provdagen och är usel på matte, 0.45 representerar förmodligen inte din sanna förmåga. Personen ovanför mig pratar om förberedande kurser men sånt ska du inte bry dig om, för det första är matematik helt oviktigt i juridikstudier och för det andra har du en helt OK svenska - man måste inte vara Nobelpristagare i litteratur för att klara juristprogrammet...
Haft den tanken, problemet är att det kan ta tid att fixa alla de kurserna, de flesta universiteten kräver 20,6+, sedan får jag ser hur det går till sommaren. Egentligen gick hela provet åt helvete, resultatet speglar verkligen inte min intelligens (finns idioter överallt som tror att ett prov bedömmer allt) problemet är att Hp är Hp, det är så det mäts. Ska verkligen fokusera på grunderna i matten, göra massa gamla prov, lära mig av mina misstag. Några tips när det gäller själva provet? Förberedning? (utöver det som vanligtvis kommer upp här på forumet?)
Citera
2016-02-25, 15:36
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Sedan är UJIK ett alternativ, dock känns det där väldigt hårdraget, kan vara som ett alternativ. Men konkurrensen där är nog hög.
Citera
2016-02-25, 15:38
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Jag är ledsen att behöva säga det och det är inte menat som kritik, men om du som sistaårsstudent inte klarar av att få ett bättre resultat än 0,45 och ditt mål är intag till juristlinjen/jur kand så behöver du en mycket bättre akademisk grund att stå på.

Kanske förberedande högskolekurser eller basår är ett alternativ?

Resultatet speglar inte min ställning när det gäller den akademiska världen. Matten gick inte bra, kommer ändå inte ha någon användning av det, möjligtvis logik. Svenskan är viktig, som jag sa förut, så är detta resultat en katastrof och inte alls likt några av mina föregående resultat i skolan. JUIK var möjligtvis ett alternativ som jag nämnde, basår struntar jag i. Onödigt och tillbringa 1 år, som ett test.
Citera
2016-02-25, 15:56
Medlem
Näslunds kaffeförpackningar säljs både som 1-pack och som 5-pack. Hur många kronor billigare blir det att köpa ett 5-pack än fem 1-pack?

(1) Ett 5-pack kostar 2/3 av vad fem 1-pack kostar.
(2) Det blir 50 kronor dyrare att köpa fem 1-pack än ett 5-pack.

Hjälp! Svaret ska vara B dvs (2) är tillräcklig info. Hur ska man tänka?
Citera
2016-02-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaade
Näslunds kaffeförpackningar säljs både som 1-pack och som 5-pack. Hur många kronor billigare blir det att köpa ett 5-pack än fem 1-pack?

(1) Ett 5-pack kostar 2/3 av vad fem 1-pack kostar.
(2) Det blir 50 kronor dyrare att köpa fem 1-pack än ett 5-pack.

Hjälp! Svaret ska vara B dvs (2) är tillräcklig info. Hur ska man tänka?
Läs det fetstilta igen så tror jag det klarnar Du ska alltså inte räkna ut vad paketen kostar för sig, utan bara hur mycket billigare det blir med ett 5-pack jämfört med fem st 1-pack. Detta ser du i (2).
Citera
2016-02-25, 16:55
Medlem
Citat:
Resultatet speglar inte min ställning när det gäller den akademiska världen. Matten gick inte bra, kommer ändå inte ha någon användning av det, möjligtvis logik. Svenskan är viktig, som jag sa förut, så är detta resultat en katastrof och inte alls likt några av mina föregående resultat i skolan. JUIK var möjligtvis ett alternativ som jag nämnde, basår struntar jag i. Onödigt och tillbringa 1 år, som ett test.

Skulle nog påstå att matten är viktigare än så. Inställningen inför Matematik öht?
Citera
2016-02-25, 17:20
Medlem
Har du inga meritpoäng, eller har du glömt och räkna med dem? För om du snittar runt 19 med 2,5 meritpoäng hamnar du i en ganska bekväm position (som du säger kräver väl de flesta över 20,6).

Annars rekommenderar jag att du lånar en matematik 1c eller 2c bok från biblioteket och löser några uppgifter. Läs mycket tidningar, både på svenska och engelska (eller amerikanska, väldigt intressant nu i primärvalstider). Ladda ner någon app på mobilen och läs innan du tex går och lägger dig.

Det är absolut möjligt att höja sig. Du kan höja dig till 1,8 om du vill. Allt beror på hur mycket arbete du är villig att lägga ner. Lägg dig inte på en "realistisk" nivå, och grusa alla "realistiska" förväntningar. Du kan nå vilket resultat du än vill så länge du arbetar hårt för det.

Lycka till! Så kanske vi ses på JP till hösten (överväger att söka).
Citera
2016-02-25, 18:21
Medlem
TikTok32s avatar
Jag är i desperat behov av förbättringar på läsdelen. Jag hinner helt enkelt inte göra alla frågor i tid. Under det riktiga hp gör jag denna del sist, av praktiska skäl därför att jag förmodligen hade lagt halva provtiden på det annars. Det tycks som att jag läser hela texten, då i många fall i onödan eftersom att det inte alltid är nödvändigt för att svara på alla frågor.

Snälla ge mig tips om hur jag kan förbättra läsdelen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in