2016-02-25, 09:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vadå bättre? Han började neka från första början. Han visste till exempel inte hur dna avsätts. Hade han vetat det och misstänkte att han lämnat en massa spår efter sig skulle han kanske börja svamla om en rövarhistoria liknande din, att han hittat Lisa efter ett självmord. Men han är väl inte så dum?
Hur dum han är kan diskuteras. Han kan ha sagt att han nekade först för att han skämdes, men när det kom till rättegång sa han som det var. Det hade varit bättre än situationen är nu. Mannen som sköt Susann Sallinnen i Haninge 2010 kom i tingsrätten med en rövarhistoria utan stödbevisning och friades av hovrätten.
2016-02-25, 09:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Han kunde inte dra din rövarhistoria för han visste att ingen skulle tro honom. Hans dna-kladd finns inte bara där. De sitter placerat så vem som helst förstår att det var han som drog av Lisa jackan och de andra kläderna. Det kommer han aldrig undan.
Det strider inte mot rövarhistorien att han hittade Lisa död och klädde av henne.
2016-02-25, 09:55
Medlem
Citat:
Han kunde inte dra din rövarhistoria för han visste att ingen skulle tro honom. Hans dna-kladd finns inte bara där. De sitter placerat så vem som helst förstår att det var han som drog av Lisa jackan och de andra kläderna. Det kommer han aldrig undan.

Det kan ha varit någon annan som drog av kläderna och som hade NB:s blod på sina handskar. Man behöver inte särskild mycket blod att åstadkomma de fläckar som man har hittat på Lisas kläder.
2016-02-25, 10:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, det går inte. De har redan försökt ett par gånger med att någon annan satt NB:s blod på Lisas kläder. Har du inte följt rättegångarna? Blodet var direkt avsatt. Alltså färskt och vått.
Fuktigt, inte färskt.
2016-02-25, 10:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Finns ingen anledning att gilla att pilla sönder lite delar när man åker i all hast med ett lik i bagage.
Delarna är heller inte "spridda friskt" - de är utkastade i vägkanten inom 250 m. och det första som ryker 25 meter in på vägen är displayen. Han försöker upppenbart dela mobilen, få loss batteri (som inte går att ta bort separat).
Ja, det saknas delar såsom batteri samt SIM. Såg förresten nu att det även saknas en bit av fodralet - det ser sönderrivet ut, enbart hälften verkar vara kvar.
Det må vara delar upphittade inom 250 m men det säger ju inte att allt var utslängt inom den radien per automatik. Det indikerar snarare tydligt att området är större än den avsökta ytan. Menar du att han åkte den vägen till Martorp med ett lik i bilen och passade på att dela upp telefonen på vägen?

Om det föreligger några tekniska hinder för Nerijus Diss-assembler så tror jag inte att han stoppat där utan batteriet och annat är nog ganska säkert tudelade på något sätt, det är inget hinder snarare en utmaning. Kanske han dumpar det på ett annat ställe, bara därför. Dissen är det centrala. Han kanske backar & burnar över det paketet som smätter i någon vägg och han får punka. Idog är han nog, liksom upptågsrik. Svängd och böjd i sinnet för detaljer.

För att undvika spårning och annat räcker det ofta med att slå av telefonen, det tror jag att han vet. Men har ingen aning om han riktigt bryr sig om. Den våldsamma kraften han lägger på telefonen kan snarare tyda på att han diggar att verkligen smula den. Tror att det är av en mer personlig anledning han vill ha bort den, antagligen betydde den något för ägaren eller så gillar han inte upptagna kvinnor i allmänhet som går runt och talar i mobiltelefon och därmed ignorerar honom. Men han är inte så snarstucken, utan helt tvärtom han lyfts av sönderfallet & är den som lyfter.
2016-02-25, 11:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag har funderat på om svinet fotat men det har aldrig passat in med Lisas mobil som han har sönder direkt och inte heller hans egen. Jag tror inte att Irina alls är invigd i hans extremt sjuka värld, att han dolde detta för henne. Så varför inte en separat mobil.
Så sofistikerad för övrig tror jag inte han är datamässigt (krypterat, darknet, Tor) - det hade de väl sett spår av.
Däremot undrar jag hur väl genomsökt datorn är. Får man enbart sökord porr så kanske det missas en hel del annat?
En separat surf USB, skulle nog vara möjligt av flera skäl. Saknar flera data om hans surfvanor efter mordet. Stämmer det brodern säger att han ägnade sig åt att översätta sidor om vart de sökte och vad de fann om Lisa, så skulle det vara intressant att se. Men i fup finns inget sådant bara den uppgiften vilket jag tycker är synd. Brodern beskriver ett stringent förändrat beteende av en typ han aldrig tidigare sett. Det skulle inte skada med lite mer data stöd på den redan starka uppgiften, inifrån Nerijus eget faktiska beteende vid datorn.
2016-02-25, 12:02
Bannlyst
Citat:
Eftersom det inte var möjligt att gammalt torkat blod blötts upp igen så var det färskt.

Ska man tolka ditt svar som att det redovisas två svar över detta blodresultat?
Ett som avser dna och ett som avser om det är utspätt eller ej?
För du menar väl inte att man kan ändra dna?
2016-02-25, 12:18
Bannlyst
Citat:
Eftersom det inte var möjligt att gammalt torkat blod blötts upp igen så var det färskt.

Undrar lite om dna

På svar från NFC står det när det gäller Lisas dna - om man bortser från nära släktingar.

Ändå kan man skilja på nära släktingar när det gäller AB och NB.

Hur ska man tolka så motstridigt svar från NFC?
2016-02-25, 12:20
Bannlyst
Citat:
Jag menade att försvaret försökte sig på detta med kontaminerat, gammalt blod både i tings och hovrätt. Det funkade inte.

Jo men ett dna kan ju inte ändras för att man tillsätter vatten.

Då skulle ju fukt ändra dna.
Alltså kondens i miljön.
2016-02-25, 12:26
Bannlyst
Det gjordes ingen kontroll mot y-kromosom på Lisas kropp.

Varför? Hade det inte varit intressant att veta om någon av manligt kön rört vid Lisas kropp?
2016-02-25, 12:28
Bannlyst
Citat:
Jag menade att försvaret försökte sig på detta med kontaminerat, gammalt blod både i tings och hovrätt. Det funkade inte.

Hur menar du nu? Tings- och hovrätt är experter på dna?

(läste ditt förra svar som försvaret=försvarsmakten)
Senast redigerad av honeybunnyone 2016-02-25 kl. 12:30.
2016-02-25, 12:29
Medlem
Citat:

Åldern på blodet syns inte. Precis som avhandlats förut så går det inte att utesluta att det inte är NB:s blod utan det kan vara Lisas med NB:s dna.

NFC:s resultat, hur och när polisen har skickat in material dvs en fullständig lista, är sådant som ett försvar kommer titta på.

Med tanke på att två domstolar totalt köper en åklagares linje utan att göra någon analys av fallet, så säger det mest om domstolars brist på intresse och rättspatos. Att bortförklara en ev plantering med bara ordet "osannolikt" räcker inte i det här fallet. Att ingen kritik riktas mot hur förhören har skötts säger också något. Det fanns ett vittne om det här. IB:s vittnesmål bortförklarades alltför lättvindigt.

HR ljög också om Bj*rn S*hls vittnesmål. Varför är de tvungna att ljuga? Jo för att annars blir det mycket svårare att döma NB. Att kammarspelet i Martorp hålls intakt är A och O för HR.

Jag tror att dom flesta som är insatta ser att svenskt rättsväsendet gör bort sig igen. För den som tvivlar - titta på intervjuer med Martin Andersson - referenten i HR-målet. Något mer oanalytiskt får man leta efter.
Senast redigerad av nopomil 2016-02-25 kl. 12:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in