2016-02-25, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det verkar som om du uppfattar hans nekande som om att han är skyldig. Hur skulle du uppfatta hans erkännande?
Ett erkännande skulle jag uppfatta som ett litet hopp om att han kan uppvisa ett mänskligt beteende och tänkande. Ett litet hopp om att han kan känna ånger.
Tyvärr tror jag inte att det blir så. Någon form av erkännande skulle nog bara kunna komma om han har något att vinna på det, om han övertygats till det av nya advokaten.
2016-02-25, 01:00
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gayatri
Ett erkännande skulle jag uppfatta som ett litet hopp om att han kan uppvisa ett mänskligt beteende och tänkande. Ett litet hopp om att han kan känna ånger.
Tyvärr tror jag inte att det blir så. Någon form av erkännande skulle nog bara kunna komma om han har något att vinna på det, om han övertygats till det av nya advokaten.
Så, i skuldfrågan spelar det ingen roll för dig hur han ställer sig. Varför drar du då upp hans nekande?
2016-02-25, 01:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon visar intresse för mobilen? Hon är väl redan död när han svänger in på grusvägen och krossar mobilen. Vore han arg av denna anledning på en mobil så hade den väl gått i bitar tidigare. Vad du menar med djupt personlig relation fattade jag inte.

Oavsett så är den dissekerad och vitala, viktiga delar saknas. Hade han enbart tyckt att den var ofarlig i sig hade den väl hamnat ihop med Lisa eller i rishögen.
Nja det är ju inte säkert på något sätt att man hittat allt han spritt ut lite i en bana. Men visst är det mycket intressant att veta var det vitala delarna finns, den del som hittades verkar vara större och hittades tack vare just sin metalldetektor och hade nog inte hittats om den inte var med säger upphittaren själv. Vilket kanske säger en del om det svåra arbetet att hitta något som ändå är väldigt nära. Samt att det mycket väl kan ligga oupptäckta mindre delar kvar utmed exakt samma bana. Han kanske bara gillat att sitta och pilla sönder de delarna lite omsorgsfullare.

Han sprider ju faktiskt delarna ganska friskt och skulle nog gärna ombesörja djupt att dissociera delar av något som en person har kärt, med precis samma omtanke som han tar livet av henne. Sista levnadstecknet från Lisa kom via telefonen 1826 och den verkar ha slagits av med våld mellan 1839 & 1859. Den kan mycket väl ha använts genom att till exempelvis fotografera med eller låtsas att fotografera med etc under tiden. alltså 13-33 minuter senare.

Citat:
På fråga säger S att de inte hade upptäckt fyndet om inte detektorn gjort utslag. Vare sig Seller T har vidrört fyndet.
de vitala delarna elektroniken är nog i mindre delar men kan lika väl ligga utmed vägen på samma ställen gissar jag. Det är ju inget litet område precis.

Sedan undrar jag om fickringningen, det enda jag har hört från sådant är något som prasslar typ, antagligen när telefonen legat i en handväska byxa eller dylikt och ringt av misstag. Men SH hör ju vad Lisa säger och att det finns personer i bakgrunden. Det är anmärkningsvärt mycket detaljer jämfört med mina egna erfarenheter av "fickringning" vad säger ni? Tänker i banor av medveten eller omedveten uppringning...
2016-02-25, 01:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Han kunde ju ha haft materialet i något moln också, eller i någon backuptjänst på webben eller t o m på en mejlserver. Jag vet inte hur grundligt man har sökt. Någon antydde att det inte är helt säkerställt att han inte haft tillgång till ytterligare en smartphone, som då inte skulle ha påträffats. Med en sådan okänd apparat öppnar sig ju alla möjligheter, t o m fotografier. Som sagt, jag vet inte hur sannolik en sådan okänd apparat är och den kan ju f ö vara dumpad, om ett minne behållits och gömts. Fantasier, visst, men om jag varit FU-ledare, hade jag nog inte kunnat avhålla mig från att rota igenom bostaden, bilen, verkstadsförråd
Han har nog gömt sina hemligheter väl någonstans i hemmet. Kan vara ett litet minneskort, smartphone, usb-minne eller annat. Sen har han haft sin hemlighet för sig själv, haft sina egna stunder när han kollat på det "förbjudna". Ingår väl i själva grejen, hans personlighet - spänningssökande och hemlighållande.
2016-02-25, 01:10
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Han har nog gömt sina hemligheter väl någonstans i hemmet. Kan vara ett litet minneskort, smartphone, usb-minne eller annat. Sen har han haft sin hemlighet för sig själv, haft sina egna stunder när han kollat på det "förbjudna". Ingår väl i själva grejen, hans personlighet - spänningssökande och hemlighållande.
Eller inte. Varför hitta på en massa saker? Vad tyder på att han har gömt något?

Tänk om AJ har en massa nakenbilder på Lisa gömd i sitt sovrum! Är det undersökt?
2016-02-25, 01:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ja, det är något som fattas, och Nero har väl gömt sakerna på något ställe, för att ta fram senare för att minnas. Vad Nero anser är ordinär porr, vore intressant att få veta.
Ja, det kan man nog undra. Jag menade mer att han nog gluttade bakom ryggen på IB och kanske inte tordes kolla på de råaste formerna om hon skulle skutta dit.

Eftersom han borde ha slängt ut körkortet på samma ställe som resten ur mobilfodralet så undrar jag om han behöll körkortet med flit i bilen.
..För att sen vara tvungen att göra sig av med det väldigt snabbt. Han lär ha sett att bilar stoppades vid ladan av polis på må fm.

Robert Hansen, Walter Kern, Joel Rifkin, Gerard Schaefter, Rader för att nämna några som sparade på just detta.
2016-02-25, 01:14
Bannlyst
Citat:
Så, i skuldfrågan spelar det ingen roll för dig hur han ställer sig. Varför drar du då upp hans nekande?
Hans nekande tas upp just för att det är det han gör - nekar. Tråden handlar om mordet på Lisa Holm och den som är dömd för mordet nekar, varför skulle man då inte ta upp det?
2016-02-25, 01:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Hans nekande tas upp just för att det är det han gör - nekar. Tråden handlar om mordet på Lisa Holm och den som är dömd för mordet nekar, varför skulle man då inte ta upp det?
Du tar upp nekandet som tecken på skuld.
Citat:
Det är riktigt, att han som psykopat inte tror att han kan åka dit, han är ju oövervinnerlig. Men anar ändå en kombination av hans förnekande som psykopat ihop med en orimlig tilltro till advokaten och att hon skulle greja allt. Sen tror jag också att det måste vara otroligt svårt att nå fram till honom. Jag tror att han är helt låst i sitt nekande. Helt lost kanske också därav
Han kommer nog att fortsätta neka, detta går inte att rubba. Han har aldrig sett Lisa Holm är det vi får höra.
Och det finns inget som tyder på att han är psykopat. En sådan hade kommit med en rövarhistoria. Psykopater ljuger bra, tyckte du själv.
2016-02-25, 01:21
Bannlyst
Citat:
Eller inte. Varför hitta på en massa saker? Vad tyder på att han har gömt något?

Tänk om AJ har en massa nakenbilder på Lisa gömd i sitt sovrum! Är det undersökt?
AJ har aldrig varit misstänkt, ingen anledning att undersöka vad han har för eventuella bilder.
Att man kan fundera över Nerijus vanor och ovanor är ganska naturligt med tanke på mordets karaktär.
2016-02-25, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Jag och deflesta andra har såklart inte tagit del av sektetessbelagdauppgifter.

Jag förmodar att polis gör olika bedömningar om en trofé ska sekretessbeläggas eller ej.

Ibland kan ju en sån sak som enbart mycket få och insatta har kännedom om vara avgörande för att exempelvis knyta någon till brottet.

Troféer hör väl annars också mer hemma vid seriebrott och brukar kallas signaturbrott.

Ett engångsbrott har ju ingen anledning att lämna signatur efter sig. Dock funderade jag ett tag på om lövet på Lisas höft var nån typ av signatur.

Men det faller ju lite om lövet var färskare än kroppen. Då är det ju ingen signatur utan ett spår om tid.

Vi får väl se vad Hurtig kan utläsa om löv på höft.

Kanske ser han det mer utifrån än vi som malt detta länge.

Det är lätt att se vad som är eller kan vara en mördares signatur eller modus operandi när en handling repeteras liknande på olika ställen. Men när det bara skett en enda gång är det inte så lätt att se rörelsen, ungefär som skillnaden mellan stillbild och film. Alla signaturbrott börjar också de någon gång, den logiken är oundviklig.

Improviserad Parabol av silvertejp & Budskapet

Man skulle också kunna säga, han var en definitivt troféjägare och var ute efter att behärska ett helt liv. Det är ju den känslan han vill ta med sig, en riktig gourmet kannibal som bara vill gurgla sig i denna vällusten för att sedan rata köttet, efter en liten munsköljning. Kanske är mer en fråga om vilken strumpa vi sätter på kassler, men visst har han nog ändå det verkliga kardinalsyndromet av trofétagande när han bara är ute efter att döda & Se lidandet från det enda ögat som en buktande skål åt helvete.
2016-02-25, 01:38
Bannlyst
Citat:
Du tar upp nekandet som tecken på skuld.

Och det finns inget som tyder på att han är psykopat. En sådan hade kommit med en rövarhistoria. Psykopater ljuger bra, tyckte du själv.
En klantskalle, tjuv eller skojare kommer med en rövarhistoria. En psykopat ljuger för egen vinnings skull. Hans nekande är den lögnen, han ställer sig helt utanför allt som hänt, befattar sig inte med nåt. "Vem är Lisa?"...
2016-02-25, 01:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Nja det är ju inte säkert på något sätt att man hittat allt han spritt ut lite i en bana. Men visst är det mycket intressant att veta var det vitala delarna finns, den del som hittades verkar vara större och hittades tack vare just sin metalldetektor och hade nog inte hittats om den inte var med säger upphittaren själv. Vilket kanske säger en del om det svåra arbetet att hitta något som ändå är väldigt nära. Samt att det mycket väl kan ligga oupptäckta mindre delar kvar utmed exakt samma bana. Han kanske bara gillat att sitta och pilla sönder de delarna lite omsorgsfullare.
Han sprider ju faktiskt delarna ganska friskt och skulle nog gärna ombesörja djupt att dissociera delar av något som en person har kärt, med precis samma omtanke som han tar livet av henne. Sista levnadstecknet från Lisa kom via telefonen 1826 och den verkar ha slagits av med våld mellan 1839 & 1859. Den kan mycket väl ha använts genom att till exempelvis fotografera med eller låtsas att fotografera med etc under tiden. alltså 13-33 minuter senare.
de vitala delarna elektroniken är nog i mindre delar men kan lika väl ligga utmed vägen på samma ställen gissar jag. Det är ju inget litet område precis.
Finns ingen anledning att gilla att pilla sönder lite delar när man åker i all hast med ett lik i bagage.
Delarna är heller inte "spridda friskt" - de är utkastade i vägkanten inom 250 m. och det första som ryker 25 meter in på vägen är displayen. Han försöker upppenbart dela mobilen, få loss batteri (som inte går att ta bort separat).
Ja, det saknas delar såsom batteri samt SIM. Såg förresten nu att det även saknas en bit av fodralet - det ser sönderrivet ut, enbart hälften verkar vara kvar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in