2016-02-23, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1andreas1
http://studera.nu/hogskoleprov/infor-provet/ova-pa-gamla-prov/
Google är din vän.

Ett enda ELF-prov ger ju inte särskilt mycket.. Skulle vilja ha flera att öva på, lär mig ju inget på att göra samma prov flera gånger..

Edit: hittat ett gäng gamla elf-prov på nätet nu!
Senast redigerad av feliciaam 2016-02-23 kl. 16:51.
Citera
2016-02-23, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feliciaam
Ett enda ELF-prov ger ju inte särskilt mycket.. Skulle vilja ha flera att öva på, lär mig ju inget på att göra samma prov flera gånger..

Att något så enkelt som google kan vara så svårt: http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet/ladda-hem-gamla-prov
Citera
2016-02-23, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roma-Termini
Att något så enkelt som google kan vara så svårt: http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet/ladda-hem-gamla-prov

Ja jag hittade dom för en stund sen! Provade bara att öppna de 5 översta och de innehöll inga filer så jag kollas inte resten heller. Men såg nu att de äldre proven innehöll filer!
Citera
2016-02-24, 22:28
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Högskoleprovet - Mitt fall - Förbättring?

Vet att det finns hundratals av liknande inlägg här, men vill göra detta lite mer personligt. Gjort flera inlägg men känns som om de kommer bort i mängden. Till skiten; Högskoleprovet.

Just nu går jag sista året i gymnasiet, snittar la ett par C, mängder av A och B så runda 19/20. Ser mig själv som ganska allmänbildad. I höstas gjorde jag hp för första gången, resultaten var ynka 0,45. En ren katastrof! Fattar inte hur det kunde gå så dåligt. Efter sommaren är tanken att plugga till jurist, så planen är att lägga all vikt på hp till våren (9 april). Största problemet är matten så jag har köpt hp boken, något i stil "den stora guiden till högskoleprovet", gjort massa prov online, tagit hjälp av lärare på skolan och läxhjälp på chalmers. Jag själv tycker att jag behärskar svenskan ganska bra (även den gick dåligt på provet sist), har övat på massa ord, dvs, läst artiklar/litteratur och översatt ord jag inte förstått.

Nu när jag gör gamla prov på internet känner jag att det inte alls går bra, vad ska jag ta mig till? Pluggar jag fel? Självklart är jag inte klar, har drygt 45 dagar på mig, något kan förbättras! Målet är ca 1.4, (1.6 egentligen men känner att 1.4 är mer realistiskt när det gäller mitt förra prov).

Hur mycket poäng av 160 är 1.4? Jag fick runda 60 för att få 0,45 (skämmigt och ens säga det).

Är redo att göra allt för att öka mitt resultat, vad kan jag tänka på?

Tack på förhand!

MVH

Ps. Skrev inlägget på mobilen under stress (14 %), inte världens bästa formuleringar men uppskattar all hjälp jag kan få!
Citera
2016-02-24, 22:43
Medlem
Cuzco1s avatar
Vet du lite mer specifikt vad du fick sämre på? HPguiden.se kanske kan vara något men vänta dig inget superresultat på 45 dagar.

Att plugga ord är enligt mig bara bortkastad tid. Mitt tips är att om du har svårt med språkdelen så lägg din tid på att lära dig prefix och att läsa snabbt.
Citera
2016-02-24, 22:47
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
XYZ 8 24
KVA 7 20
NOG 5 12
DTK 6 24

ORD 10 20
LÄS 6 20
MEK 9 20
ELF 10 20

Hela provet 61 160

Såhär såg det ut, ingen vacker syn direkt. Nej, försöker absolut inte sitta med en ordbok varje kväll. Jag försöker, under min läsning, om jag tex hittar ett ord som jag inte förstår. Söka upp det (med en gång) för att få ordet i samma kontext.
Citera
2016-02-24, 23:31
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Är redo att göra allt för att öka mitt resultat, vad kan jag tänka på?

Spontant undrar jag vilket gymnasieprogram du går? Det känns som att dina lärare är generösa vid betygsättningen. Med tanke på dina betyg borde du ha nått ett bättre resultat första gången du skrev HP-provet.

Några råd:

Du skriver att du är allmänbildad, -Bra!, men tänk på att provet tyvärr inte är ett kunskapsprov utan ett prov som mäter läsförståelse, ordförråd och förmåga att lösa matematiska uppgifter. Allt under tidspress.

Sätt ett realistiskt mål! Normalt klarar man inte av att höja sig mer än någon eller några enstaka tiondelar varje gång man skriver om provet. Vid låga resultat lite mer, men det är inte realistiskt att du ska klara av att höja ditt resultat till mer än kanske medel, dvs 0,9 i april.

Ditt resultat i kvant är sämre än i verb vilket du ska ta som positivt. Det är ofta lättare att förbättra kvant-delen. Det kan därför lösa sig att lägga mer tid på att förbättra den delen för dig.
Citera
2016-02-24, 23:35
Medlem
Cuzco1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
XYZ 8 24
KVA 7 20
NOG 5 12
DTK 6 24

ORD 10 20
LÄS 6 20
MEK 9 20
ELF 10 20

Hela provet 61 160

Såhär såg det ut, ingen vacker syn direkt. Nej, försöker absolut inte sitta med en ordbok varje kväll. Jag försöker, under min läsning, om jag tex hittar ett ord som jag inte förstår. Söka upp det (med en gång) för att få ordet i samma kontext.

Mitt tips om att lära dig att läsa snabbt kvarstår. Svårt att ge dig vidare tips på den kvantitativa delen. Träna på gamla högskoleprov och identifiera vilka typer av uppgifter du inte klarar eller fastnar på. Lär dig disponera tiden.
Citera
2016-02-24, 23:42
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
I och med att du är ganska jämn över delarna så är mitt råd, om du inte gjort det redan, att skriva ett gammalt prov utan att ta hänsyn till tiden (det vill säga ta så mycket tid du behöver tills du är nöjd med dina svar). Jämför resultatet med de proven du gjort under tidspress. Presterar du när du inte är under samma tidsbrist/stress? Gå därefter igenom alla din fel på provet och reflektera över vad det var som gjorde att du svarade fel - vilken typ av fel är det du gör, vilka baskunskaper saknar du, etc.
Citera
2016-02-25, 06:00
Medlem
skitmackans avatar
Fick du 0.45 för ett halvår sen kan du inte förvänta dig 1.4 på provet om en månad om inte du pluggat en massa matte. När började du plugga till HP? Du är lite sen ute men det bästa du kan göra nu är att enbart plugga matte 1b hela månaden. Sen bör du ladda ner ett par gamla högskoleprov från http://www.studeravidare.se/hogskoleprovet/ladda-hem-gamla-prov och lära dig hur du ska lösa DTK och NOG uppgifterna ordentligt.

Gör ett övningsprov på tid, t.ex. http://hogskoleprov.uhr.se/hp/2014/vt/#/results och skriv i tråden om hur mycket du fick denna gången.
Citera
2016-02-25, 06:15
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Lagt mest vikt på matten, körde under hela v. 7. Satt i biblioteket ca 9 h per dag, 5 gick la till matte och resten gick till svenskan. Precis det jag håller på med nu, tänker att jag får in själva tänket när det gäller provet. Kan ju lätt säga att jag var ganska förvirrad i höstas under provtillfället problemet är ju att jag fan inte göra bättre prov hemma, de blir något bättre.
Citera
2016-02-25, 06:17
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Spontant undrar jag vilket gymnasieprogram du går? Det känns som att dina lärare är generösa vid betygsättningen. Med tanke på dina betyg borde du ha nått ett bättre resultat första gången du skrev HP-provet.

Några råd:

Du skriver att du är allmänbildad, -Bra!, men tänk på att provet tyvärr inte är ett kunskapsprov utan ett prov som mäter läsförståelse, ordförråd och förmåga att lösa matematiska uppgifter. Allt under tidspress.

Sätt ett realistiskt mål! Normalt klarar man inte av att höja sig mer än någon eller några enstaka tiondelar varje gång man skriver om provet. Vid låga resultat lite mer, men det är inte realistiskt att du ska klara av att höja ditt resultat till mer än kanske medel, dvs 0,9 i april.

Ditt resultat i kvant är sämre än i verb vilket du ska ta som positivt. Det är ofta lättare att förbättra kvant-delen. Det kan därför lösa sig att lägga mer tid på att förbättra den delen för dig.

Ekonomiprogrammet Inrikning Juridik , skulle absolut säga det motsattsa när det gäller nivån på generösitet vid betygssättning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in