• 1
  • 2
2016-02-23, 18:14
Medlem
schlevcurrys avatar
Hej,

Vi är 2 som skall flytta ihop.
Jag har en bostadsrätt och hon har en hyresrätt.
Jag ska sälja min bostadsrätt.
Vi tänkte köpa en ny lägenhet och hyra ut den i 1-2år,
Under tiden bor vi båda i hennes hyresrätt och kommer vara skrivna där.
Vi lånar till nya lägenheten tillsammans.

Är detta möjligt? Om inte, vad är näst bästa lösning?
Citera
2016-02-23, 18:16
Medlem
loliravers avatar
ja
Citera
2016-02-23, 18:20
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schlevcurry
Hej,

Möjligt är det givetvis men det är inte säkert att en BRF tillåter att ni köper en BR som ni direkt söker om lov för att få hyra ut. Tidigare krävdes särskilda skäl nu krävs bara skäl, skäl omfattar dock inte att köpa för att hyra ut utan intention att bosätta sig där förrän om ett par år.
Citera
2016-02-23, 18:27
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Hej,

Din nya förening kommer med största sannolikhet att säga nej till din begäran att hyra ut. Hennes hyresvärd kan kanske gå med på att hon hyr ut sin lägenhet i andra hand, men inte under 1-2 år, speciellt inte om ni köper den nya ihop.

Lösningen är att antingen sälja lägenheten och flytta in i hyresrätten, eller att släppa hyresrätten och flytta in i bostadsrätten.
Citera
2016-02-23, 18:33
Medlem
trattfans avatar
Varför inte hyra ut din bostadsrätt du har idag?
Citera
2016-02-23, 18:44
Medlem
Många Br föreningar tillåter inte uthyrning i andra hand.
Citera
2016-02-23, 19:02
Medlem
schlevcurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerie
Möjligt är det givetvis men det är inte säkert att en BRF tillåter att ni köper en BR som ni direkt söker om lov för att få hyra ut. Tidigare krävdes särskilda skäl nu krävs bara skäl, skäl omfattar dock inte att köpa för att hyra ut utan intention att bosätta sig där förrän om ett par år.

Skälet varför vi ska göra så här är att ja ska studera. Och vi vill investera i en lägenhet vi vill bo i framöver.
Det blir lite för dyrt att flytta direkt in i nya lägenheten när ja under den tiden inte kommer ha någon inkomst.
Citera
2016-02-23, 19:05
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Skälet varför vi ska göra så här är att ja ska studera. Och vi vill investera i en lägenhet vi vill bo i framöver.
Det blir lite för dyrt att flytta direkt in i nya lägenheten när ja under den tiden inte kommer ha någon inkomst.

Då är det kört. Kommer inte att ses som ett giltigt skäl för andrahandsuthyrning.
Citera
2016-02-23, 19:07
Medlem
schlevcurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Varför inte hyra ut din bostadsrätt du har idag?

Lägenheten vi vill köpa är ungefär dubbelt så dyr och mer centralt. Vi tror att det är en bättre investering och att ja kan använda pengar från vinsten på min lägenhet till att studera istället för att ta ett lån.
Citera
2016-02-23, 19:15
Medlem
schlevcurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Då är det kört. Kommer inte att ses som ett giltigt skäl för andrahandsuthyrning.

Fan

Tror du att det är möjligt i mitt fall att hyra ut min lägenhet istället (har bott där i ett par år)?
Citera
2016-02-23, 19:26
Medlem
virablatiras avatar
Vad jag vet har du lagligt stöd att hyra ut i 1 år och med föreningens tillåtelse längre men det är helt upp till styrelsen. Du måste dock söka illstånd även för första året men styrelsen har få argument att neka dig. Möjligen finns det regler om man inte ens flyttat in men troligen bör det inte vara något hinder.

Men däremot förstår jag inte varför ni inte flyttar in dit direkt om det är där ni vill bo men ni har säkert en bra anledning
Citera
2016-02-23, 19:27
Medlem
Eeries avatar
Citat:
Fan

Tror du att det är möjligt i mitt fall att hyra ut min lägenhet istället (har bott där i ett par år)?

Ja i det fallet säger du att du ska provbo med din flickvän och vips så får du hyra ut den befintliga bostaden i minst ett år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in