Citat:
Om hjärnan påverkar "sig självt" så är det exakt samma sak som att hjärnan fungerar som den fungerar. Dvs hjärnan levererar valet, oavsett hur det går till, och inget "du" finns med i processen som styr detta.
Är du med?
Om hjärnan levererar alla val, så är det inte "fria" val, utan val som kommer från den biologiska process hjärnan utgör.
Lite av hela poängen.
Det går inte att tala om fria val, utan att fråga sig vem/vad som gör detta val. Är det bara hjärnan som gör valet, ja då finns det inget "du" som påverkar.
Vem/vad är detta "du" som du upplever som ägare till alla bra tankar, och som upplever sig utsatt för alla oönskade tankar/känslor?
Är du med?
Om hjärnan levererar alla val, så är det inte "fria" val, utan val som kommer från den biologiska process hjärnan utgör.
Lite av hela poängen.
Det går inte att tala om fria val, utan att fråga sig vem/vad som gör detta val. Är det bara hjärnan som gör valet, ja då finns det inget "du" som påverkar.
Vem/vad är detta "du" som du upplever som ägare till alla bra tankar, och som upplever sig utsatt för alla oönskade tankar/känslor?
Hjärnan måste kunna ”påverka sig själv” om vi ska ha en fri vilja. Det är hur hjärnan fungerar som är viktigt för huruvida vi har en fri vilja eller inte. Den måste kunna påverka sig själv oberoende av hur universum fungerar i stort. Tanken är den att om universum är deterministisk så är även hjärnan det vilket medför att den lyder under fysikens lagar (ett rimligt antagande), och då är varje handling orsakad av något annat i en lång kausal kedja. Om universum är slumpmässig så måste även hjärnan vara slumpmässig om vi ska vara konsekventa, då vi antog att det mest rimliga var att anta att hjärnan inte står över fysikens lagar. Men om vi anser att determinism medför att vi inte har en fri vilja för att hjärnan då lyder under fysikens lagar så måste vi även göra det när hjärnan är slumpmässig (indeterministisk). Om vi helt godtyckligt påstår att indeterminism medför att vi har en fri vilja kan vi även göra det för determinism också. Bara för att vi är vår hjärna medför inte att vi inte har en fri vilja, då det inte är faktumet att hjärnan väljer utan hur den väljer som avgör om vi har en fri vilja eller inte.
. Jodå de kan mötas eftersom vi har en gemensam historia. Robert Griffiths har skrivit mycket om detta. De finns dock de som hävdar att om utvecklingen sker oberoende av livet på jorden kan vi inte mötas eftersom vi inte delar varandras historia. Detta skulle kunna vara förklaringen på Fermiparadoxen. Jag tror dock inte på detta.