Citat:
Ursprungligen postat av
-=Magnus=-
För tio år sedan fanns exakt samma skatt men ingen talade om den eftersom bopriserna inte stigit så mycket då. Nu växer opinionen sig högljudd bland de som funderar på att sälja - men inte skatta för vinsten.
Tidigare var skatten 20% istället för 22% som den är idag. Dessutom kunde du om du köpte dyrare eller likvärdigt boende skjuta upp skatten och därmed ta med dessa pengar in i nytt boende. Själva skatten betalades först om man sålde något utan att köpa nytt eller om man dog. (Är rätt säker att det var så här, rätta mig gärna om jag har fel)
Så idag innebär en flytt till likvärdig bostad ibland en hög skatt. Själv räknar jag på ca 650.000 i skatt om jag flyttar och även om det är pengar jag aldrig haft så kommer jag behöva betala detta vid en flytt och det blir då dyrare för mig att köpa något billigare hur orättvist vissa än tycker att detta är.
Det finns ju dessutom fler alternativ än ja eller nej till denna skatt. Jag tycker det är motiverat med en skatt på vinster men om man tex behåller dagens nivå men man kan skjuta upp hela beloppet tills och att det eventuellt höjs med låt säga 80% av statslåneräntan så kommer man minska den inlåsning som finns idag