2014-05-05, 19:46
Bannlyst
Hej FB!
Hörde precis nån dum reklam där de nämnde att Sverige har typ högst "flyttskatt" i världen.
Jag tänkte: Detta kan ju inte vara ett faktum, vad fan är ens "flyttskatt"?
Efter diverse google'ingar och sökningar på FB, så förstår jag fortfarande inte.
Vad f*n är "flyttskatt"?
Måste jag, som bor i t.ex Malmö, betala skatt för att jag vill flytta till Stockholm? Vad menas!?
Citera
2014-05-05, 19:49
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crulltan
Hej FB!
Hörde precis nån dum reklam där de nämnde att Sverige har typ högst "flyttskatt" i världen.
Jag tänkte: Detta kan ju inte vara ett faktum, vad fan är ens "flyttskatt"?
Efter diverse google'ingar och sökningar på FB, så förstår jag fortfarande inte.
Vad f*n är "flyttskatt"?
Måste jag, som bor i t.ex Malmö, betala skatt för att jag vill flytta till Stockholm? Vad menas!?

Om du har en bostadsrätt eller en villa som du säljer får du betala en ordentlig summa, det är nog det som syftas på. Därför får man ju betala extra för hyresrätter, som en slags trygghet om man bara vill ta sitt pack o dra.
Citera
2014-05-05, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nexs
Om du har en bostadsrätt eller en villa som du säljer får du betala en ordentlig summa, det är nog det som syftas på. Därför får man ju betala extra för hyresrätter, som en slags trygghet om man bara vill ta sitt pack o dra.

Så det finns inget som faktiskt heter "flyttskatt"?
De syftar på mäklarkostnader osv, eller?
Citera
2014-05-05, 19:58
Medlem
Citat:
Så det finns inget som faktiskt heter "flyttskatt"?
De syftar på mäklarkostnader osv, eller?

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/raknautskatten.4.233f91f71260075abe8800070771.html
Citera
2014-05-05, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/fastigheterbostad/forsaljningavprivatbostad/raknautskatten.4.233f91f71260075abe8800070771.html

Tack.
Citera
2014-05-08, 10:00
Medlem
My name is Earls avatar
Här står där lite mer: http://www.svd.se/naringsliv/pengar/bostad/flyttskatt-blir-en-broms-pa-bostadsmarknaden_3538568.svd#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1405]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]
Citera
2014-05-08, 14:25
Medlem
Citat:
Tack.
Det där är ju långt ifrån allt. Stämpelskatt. Lantmäteriavgifter. Lagfarter, expeditionsavgifter förrättningsakt etc etc.
Senast redigerad av priamos2014 2014-05-08 kl. 14:29.
Citera
2014-05-11, 07:52
Medlem
Flyttskatten gäller endast villa eller bostadsrätt. Skatten får man på vinsten efter alla avdrag såsom förbättringar av bostaden som man gjort under den tid man ägt bostaden, mäklare, vad man själv betalt för bostaden och andra kostnader.
Man får behålla 78% av den rena vinsten.
Citera
2014-05-11, 08:07
Medlem
Betala skatt på skattade pengar...
Fy fan
Citera
2014-05-11, 12:21
Medlem
Man betalar skatt på alla inkomster....hur som helst blir det en vinst. Detta hindrar inte att man flyttar.
Det är för få bostäder och det är upp till politikerna och byggherrarna att komma överens. Byggherrarna har överkompenseras förr och det är en propp i systemet.
Citera
2014-05-11, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bodilo
Man betalar skatt på alla inkomster....hur som helst blir det en vinst. Detta hindrar inte att man flyttar.

Ovanligt korkat påstående.

Citat:
Det är för få bostäder och det är upp till politikerna och byggherrarna att komma överens. Byggherrarna har överkompenseras förr och det är en propp i systemet.

Ja och den största proppen heter hyresregleringar.
Citera
2014-05-11, 13:48
Medlem
Plus att den s.k flyttskatten har stora låsningseffekter på marknaden..ehuru det inte finns någon större Point att realisera en stor skattekostnad om man inte absolut måste.
Summan av kaoset blir att folk häckar kvar i sina villor o.d,bortsett från de som absolut måste flytta av olika anledningar.

Det är lite patetiskt att folk klagar på bostadsbrist när sådana marknadshämmande faktorer såsom hyresreglering och för hög reavinsbeskattning finns där.
Vad f-n förväntar sig kreti och pleti?
Ett annat marknadsutfall?
Dream on.

Detta är dessutom saker som staten inte kan åtgärda på något som helst verkningsfullt sätt.

Alla med åtminstone en fungerande hjärncell fattar allt detta.Tyvärr saknar den samlade politiska eliten ryggrad att ta tag i problemet.Det är enkelt att åtgärda bostadsbrist..men den politiska viljan måste finnas.Om inte,så blir det EXAKT så här.

Ingen ljusning är heller i sikte.S lovar några miljarder extra till en så av politiken urfukkad marknad som skulle kräva enorma belopp.S så kallade bostadssatsning är som en piss i universum.Den kommer inte att ändra något som helst ting.

Bara folk som inte förstår tror att detta kan lösas via statssubventioner.Beloppen som krävs är enormt mycket större än vad nationen Sverige pallar med...och historien förskräcker från räntebidragens tidevarv.
Senast redigerad av Lookalike 2014-05-11 kl. 13:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in