2016-02-22, 19:01
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Ja, den är han helt distanserad ifrån. Just hennes erinran/hopkoppling med U och Säpo övervaknings-PM bildar en av de bättre hypoteserna.

Märkligt att övervakningspromemorian i dessa tider är helt bortglömd i presskåren. Någon borde fråga Ulf Dahlsten vad han har att säga om detta, kan jag tycka. Liksom Sten Anderssons trio:
Citera
2016-02-22, 19:05
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
När Dalsten säger att LP på sjukhuset bett säk ringa honom, kan det röra sig om de lediga livakterna som åt middag vid mordplatsen.
Kanske därför Dalsten behövde ändra sin historia senare.
För OP hade ju inga livvakter den där kvällen.
Där är en av sakerna som gör den historian så vansinnig.
Sannigen har ändrats så många gånger de inblande har tvingas ändra sina historer för att den ska passa in.
När de väl hamnar i situationer som tydliggör deras falskspel drar de det magiska kortet, JAG MINNS INTE LÄNGRE.
Och media lämnar saker ifred.

Tror inte det rör sig om livvakterna. Lars Christiansson är ett bättre alternativ , han säger sig fått påstötning från Lisbeth Palme att ta kontakt med Regeringen, till vilken Ulf Dahlsten måste räknas. Som piketchef är LC inte officiellt SÄPO men finns en del indicier på att han rapporterar till dom på mordnatten.
Citera
2016-02-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Märkligt att övervakningspromemorian i dessa tider är helt bortglömd i presskåren. Någon borde fråga Ulf Dahlsten vad han har att säga om detta, kan jag tycka. Liksom Sten Anderssons trio:

Som sagt. Dags för pudel snart?

När det gäller Donald.... tja vad skall man säga. Krogarna kring Nybrogatan var ju kända tillhåll för en del. Både restaurangen han nu anger och andra. Förresten visst jobbade Fauzzi på Nybrogatan. Han borde ju känna igen både en och annan i den välden kanske utan att veta vad de jobbade med. Kanske till och med Harry som en åldrad Säpovakt i Palmes släptåg? Harry var ju sin ålder till trots ganska ungdomlig!

Förlåt att jag driver lite med Donald! Är det inte dags för honom att vara rakryggad och berätta allt för DAG?
Citera
2016-02-22, 19:16
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Tror inte det rör sig om livvakterna. Lars Christiansson är ett bättre alternativ , han säger sig fått påstötning från Lisbeth Palme att ta kontakt med Regeringen, till vilken Ulf Dahlsten måste räknas. Som piketchef är LC inte officiellt SÄPO men finns en del indicier på att han rapporterar till dom på mordnatten.
Kan vara så.
Men det är ju ingen omöjlighet att de två livakterna som befann sig på mordplatsen följde med till sjukhuset.
Det förklarar varför Dahlsten ändrade sin berättelse. För skulle folk börja rota i vilka från Säk LP pratat med, skulle uppgiften att OP saknade livvakter den kvällen kunna ifrågasättas.
För vad är oddsen att de två livvakterna han ska ha gett ledigt sitter och äter middag vid mordplatsen och troligtvis var fram till mordplatsen före första polispatrull.
Erling Karlsson säger ju att hörde skotten och trodde det var OP som skjutits. Han berättade även att han gått ut och tittat mot mordplatsen och sett att de gav någon förstahjälpen.
Att dessa livvakter inte följt med till sjukhuset finner jag otroligt.
Senast redigerad av styrlund 2016-02-22 kl. 19:21.
Citera
2016-02-22, 19:35
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Kan vara så.
Men det är ju ingen omöjlighet att de två livakterna som befann sig på mordplatsen följde med till sjukhuset.
Det förklarar varför Dahlsten ändrade sin berättelse. För skulle folk börja rota i vilka från Säk LP pratat med, skulle uppgiften att OP saknade livvakter den kvällen kunna ifrågasättas.
För vad är oddsen att de två livvakterna han ska ha gett ledigt sitter och äter middag vid mordplatsen och troligtvis var fram till mordplatsen före första polispatrull.
Erling Karlsson säger ju att hörde skotten och trodde det var OP som skjutits. Han berättade även att han gått ut och tittat mot mordplatsen och sett att de gav någon förstahjälpen.
Att dessa livvakter inte följt med till sjukhuset finner jag otroligt.

Livvakterna på mordplatsen Dan Andersson och Göran Sund var enligt DAs uppgifter till Jurkomm kvar på mordplatsen till midnatt. Senare under natten ska GS fått ett uppdrag som behövde civila bilar . Tycker mig känna igen den blonde välbyggde Sund som en av de poliser skyddade statsråden när de anlände till Sabbatsberg vid tvåtiden på natten.
Citera
2016-02-22, 19:37
Medlem
OPK123s avatar
Äntligen!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22310202.ab
Citera
2016-02-22, 19:46
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Livvakterna på mordplatsen Dan Andersson och Göran Sund var enligt DAs uppgifter till Jurkomm kvar på mordplatsen till midnatt. Senare under natten ska GS fått ett uppdrag som behövde civila bilar . Tycker mig känna igen den blonde välbyggde Sund som en av de poliser skyddade statsråden när de anlände till Sabbatsberg vid tvåtiden på natten.
Nu blandar du ihop saker. Sund var inte OP livvakt, alla fall inte den dagen.

"Göran Sund är förhörd två gånger i PU på grund av vittnesuppgifter om walkie-talkie-män.
Sitt uppdykande på mordplatsen förklarar han själv på följande vis:
Jag har haft ett livvaktsuppdrag. Min kollega och jag har lämnat av ett objekt (brittisk ambassadör) och är på väg till basen (polishuset) då vi av en händelse passerar korsningen Sveavägen/Tunnelgatan."
OP's lediga livvakter satt på en resturang nära mordplatsen när mordet skedde.

http://old.laholmstidning.se/article/20090719/NYHETER/865494947/-/han-har-vaktat-kant-folk
Senast redigerad av styrlund 2016-02-22 kl. 19:54.
Citera
2016-02-22, 20:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Nu blandar du ihop saker. Sund var inte OP livvakt, alla fall inte den dagen.

"Göran Sund är förhörd två gånger i PU på grund av vittnesuppgifter om walkie-talkie-män.
Sitt uppdykande på mordplatsen förklarar han själv på följande vis:
Jag har haft ett livvaktsuppdrag. Min kollega och jag har lämnat av ett objekt (brittisk ambassadör) och är på väg till basen (polishuset) då vi av en händelse passerar korsningen Sveavägen/Tunnelgatan."
OP's lediga livvakter satt på en resturang nära mordplatsen när mordet skedde.

http://old.laholmstidning.se/article/20090719/NYHETER/865494947/-/han-har-vaktat-kant-folk

Ok, men Erling Karlsson var inte Olof Palmes lediga livvakt morddagen. John-Erik Hahne och Björn Söderberg var de två livvakter som skickades hem av OP vid elvatiden morddagen. Det var JEH som ringdes upp av Pressekreteraren Kjell Lindström tjugo minuter efter MOP.
Citera
2016-02-22, 20:18
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ok, men Erling Karlsson var inte Olof Palmes lediga livvakt morddagen. John-Erik Hahne och Björn Söderberg var de två livvakter som skickades hem av OP vid elvatiden morddagen. Det var JEH som ringdes upp av Pressekreteraren Kjell Lindström tjugo minuter efter MOP.
Erling gick av sitt pass och skulle åka hem. Det var ju OP som tyckte han skulle få åka hem till familjen som bodde på annan ort.
Tydligen fastande Erling på framför ett talkrik på Sveavägen med en icke namngiven kollega.
Hahne hade jouren.

Eller anser du att Erling ljuger?
Citera
2016-02-22, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Äntligen!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22310202.ab

Ja, bortkastade år, Leif G ler väl inombords.....
Citera
2016-02-22, 20:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Erling gick av sitt pass och skulle åka hem. Det var ju OP som tyckte han skulle få åka hem till familjen som bodde på annan ort.
Tydligen fastande Erling på framför ett talkrik på Sveavägen med en icke namngiven kollega.
Hahne hade jouren.

Eller anser du att Erling ljuger?

Ljuger eller minns fel eller kanske bättra på historien lite och hamna mer i centrum. Kan också vara journalisten som blandar ihop Erling Karlssons uppgifter.

John-Erik Hahne nämner inte Erling när han hörs av Jurkomm 861007. Där står det klart att det är JEH och Björn Söderberg som är OPs livvakter morddagen. Det hela styrks av att ingen källa ifrågasatt att det är JEH som rings upp av Kjell Lindström 2342.

Intressant är också JEHs tidiga kontakter före midnatt med Ann-Marie Wilsson . Gör henne till en het kandidat till kvinnan som anländer till Sabbatsberg i polisbil mordnatten. Den känslomässiga stressen som syns i kvinnans agerande skulle mycket väl kunna finnas hos AMW då hon enligt alla uppgifter stod sin statsminister nära.

http://runeberg.org/palmenytt/1993/0121.html
Citera
2016-02-22, 20:59
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ljuger eller minns fel eller kanske bättra på historien lite och hamna mer i centrum. Kan också vara journalisten som blandar ihop Erling Karlssons uppgifter.

John-Erik Hahne nämner inte Erling när han hörs av Jurkomm 861007. Där står det klart att det är JEH och Björn Söderberg som är OPs livvakter morddagen. Det hela styrks av att ingen källa ifrågasatt att det är JEH som rings upp av Kjell Lindström 2342.

Intressant är också JEHs tidiga kontakter före midnatt med Ann-Marie Wilsson . Gör henne till en het kandidat till kvinnan som anländer till Sabbatsberg i polisbil mordnatten. Den känslomässiga stressen som syns i kvinnans agerande skulle mycket väl kunna finnas hos AMW då hon enligt alla uppgifter stod sin statsminister nära.

http://runeberg.org/palmenytt/1993/0121.html

När någon säger något som stör nuvarande sanning, minns han fel, ljuger eller båda samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in