2016-02-22, 18:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Sant men om PT gavs i Hovrätt och Hovrätt ändrat på tolkningen av Adrianas vittnesmål har dessa två domstolar lämnat olika bedömning. Klargörande kan behövas.

Att inte få PT påverkar minst sagt utgången i målet.

Det är också ett beslut ingen dom.

Man kan begära rättelse/ ändring av domstols beslut inom 2 veckor om jag minns rätt.

Alla beslut av domstol måste desutom tas i enlighet med gällande EU-rätt vilket innnefattar såväl EKMR som FN stadgan. Det får således inte stå strid med rätten till en rättvis rättegång, vilket är särskilt viktigt då man står anklagad för brott.

Alla människor ska alltså så långt det är möjligt få pröva sin oskuld när de nekar till brott även om LGWP inte förstår detta.
Du svarade inte på frågan, vem ska man överklaga till om HD nekar PT?
2016-02-22, 18:25
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Varför hittar du på att ladan var mörk? Den nedåtgående solen i väster hade massor av fönster att lysa in genom.
Var det det bästa du kunde prestera i kommentarväg gällande det inlägget?
Så om ladan var hyggligt upplyst eller helt jävla strålande ljus och klar så blir det rimligt
med nånting av det jag uppehöll mig vid? Att LH velat leka med snören eller gått och
dödat sig själv?

Sån imbecill skit finns det anledning att hålla för troligt?
Men att LH blivit offer för en sexualsadistisk lustmördare det är i din och andras värld
alldeles hemskt jävla osannolikt och orealistiskt?
2016-02-22, 18:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är märkligt att NB:s DNA inte finns på tejpen öht. Om han hade handskar på sig när han applicerade den måste han ha tagit av sig dem när han klädde av kroppen. Förfarandet blev alltså att han ströp/hängde Lisa med dödligt åtdraget snöre, snöret sträcktes inte efter tejpningen. Han tejpade den medvetslösa eller döda flickan, tog av sig handskarna och klädde av henne. Är det typiskt för sexualsadister? Var ligger det sadistiska i det? Borde han inte ha utfört plågandet och kränkningen av Lisa innan han försatte henne i medvetslöst tillstånd? Det finns inga spår av sexuellt övergrepp innan Lisa blev medvetslös.
För det första - anledningen till att jag svarade på inlägget var att du kom med en lögn.
Jag ser du byter ämne men kan väl för all del bevarade det med - för typ femtioelfte gången - så jag citerar mig själv.
Citat:
# Handskar på inledningsvis inkl tejpning och arrangemang snöre runt halsen (avsätter inget DNA)
# Tar av dem, kastar dem på golvet och sölar ner (avsätter DNA på kläder, snörbitar, rör)
# Tar upp dem efteråt, sätter på handskarna och börjar plocka ihop.
# Märk väl: inget DNA på tejprullen från NB. Lägger tillbaks tejprullen, kör bilen. (avsätter inget DNA)
# Ej heller på Lisas tillhörigheter efter fyndvägen inkl. Gum.
Längre variant
Citat:
2016-02-22, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
"Hovrätten har också funnit det vara styrkt att Nerijus Bilevicius uppträtt på ett sätt som talar för att han är gärningsman dels i ett möte med vittnet Adriana Berglund den 6 juni 2015..."
står det i domen. Ingenting om "mordförsök". Varför ens diskutera det?

Med andra ord, hovrätten anser att om man frågar en kvinna efter vägen talar det för skuld.

Det är skuldfrågan som avses.

Det är handlingen som styrker skuldbördan.
2016-02-22, 18:31
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Var det det bästa du kunde prestera i kommentarväg gällande det inlägget?
Så om ladan var hyggligt upplyst eller helt jävla strålande ljus och klar så blir det rimligt
med nånting av det jag uppehöll mig vid? Att LH velat leka med snören eller gått och
dödat sig själv?

Sån imbecill skit finns det anledning att hålla för troligt?
Men att LH blivit offer för en sexualsadistisk lustmördare det är i din och andras värld
alldeles hemskt jävla osannolikt och orealistiskt?
Jo, det fanns mer i kommentarsväg, men antingen har jag upprepat det till leda utan att det har gått hem, eller så är det förbjudet att kommentera i tråden.

Ja, det är orealistiskt att Lisa har råkat ut för en sexualsadistisk mördare som lekt sadist med en medvetslös eller död flicka som sannolikt första sexualbrott.
2016-02-22, 18:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
För det första - anledningen till att jag svarade på inlägget var att du kom med en lögn.
Jag ser du byter ämne men kan väl för all del bevarade det med - för typ femtioelfte gången - så jag citerar mig själv.

Längre variant
Medveten om DNA - på med handskar. Omedveten om DNA - av med handskar. Medveten om DNA - på med handskar. Trams!

Strypningsförloppet gick fort eftersom Lisa inte hade blödningar i ögonen.
2016-02-22, 18:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
"Hovrätten har också funnit det vara styrkt att Nerijus Bilevicius uppträtt på ett sätt som talar för att han är gärningsman dels i ett möte med vittnet Adriana Berglund den 6 juni 2015..."
står det i domen. Ingenting om "mordförsök". Varför ens diskutera det?

Man kan också ifrågasätta allas likhet inför lagen.

Adrianas vittnesmål i form av svensk jurist väger tyngre än IBs vittnesmål som gästarbetares hustru när jurister dömer.
2016-02-22, 18:40
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Sant men om PT gavs i Hovrätt och Hovrätt ändrat på tolkningen av Adrianas vittnesmål har dessa två domstolar lämnat olika bedömning. Klargörande kan behövas.

Att inte få PT påverkar minst sagt utgången i målet.

Det är också ett beslut ingen dom.

Man kan begära rättelse/ ändring av domstols beslut inom 2 veckor om jag minns rätt.

Alla beslut av domstol måste desutom tas i enlighet med gällande EU-rätt vilket innnefattar såväl EKMR som FN stadgan. Det får således inte stå strid med rätten till en rättvis rättegång, vilket är särskilt viktigt då man står anklagad för brott.

Alla människor ska alltså så långt det är möjligt få pröva sin oskuld när de nekar till brott även om LGWP inte förstår detta.
I hur många instanser ska en person få möjlighet att pröva sin "oskuld", tycker du? Det räcker inte med två? Ska precis alla ha rätt till PT? Oavsett brottstyp?
2016-02-22, 18:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Medveten om DNA - på med handskar. Omedveten om DNA - av med handskar. Medveten om DNA - på med handskar. Trams!
Strypningsförloppet gick fort eftersom Lisa inte hade blödningar i ögonen.
Använd cellerna - du verkar inte ha värst med kognitiv förmåga gällande simplicitet vilket i sig är intressant eftersom du åberopar enklaste svaret via ockham gång efter annan.

Själv kan du lägga ut en teori som är så omständig och långsökt att det nog toppar flashbacks historia..

Är det väldigt komplicerat tycker du att ta av och på ett par handskar?

Han är fullständigt medveten om DNA när han svettas efter att ladan spärrats av. Han talar om tröjan, spår samt frågar IB och AB hur DNA förs över om man tar i en persons kläder.

Han har tänkt sig det perfekta mordet men darrade tacknämligt på hanen. Det finns mängder med faktorer som kan spela in att det sket sig: Stress, adrenalinpåslag, kåthet, att nåt krånglar. Han kan bli störd (ljud) och får bråttom. Kallas slarv och att tappa kontrollen.
Senast redigerad av develi 2016-02-22 kl. 18:52.
2016-02-22, 18:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
I hur många instanser ska en person få möjlighet att pröva sin "oskuld", tycker du? Det räcker inte med två? Ska precis alla ha rätt till PT? Oavsett brottstyp?

Ja när det gäller dig räcker det med en gång tycker jag.

Alla andra fullt ut om de nekar till brott som ger livstidsstraff vilket borde vara en självklarhet för gemene man.
2016-02-22, 19:00
Medlem
Citat:
Ja när det gäller dig räcker det med en gång tycker jag.

Alla andra fullt ut om de nekar till brott som ger livstidsstraff vilket borde vara en självklarhet för gemene man.

Lägg märke till att HD:s själva behandling av ansökan om PT är en tredje instans. Detta är en grannlaga uppgift och inget som görs med vänster hand. (Förutsatt att man inte har "lek i ladan", "självmord" eller "konspirerande militärer" som huvudnummer. Då går det nog undan med avslaget.)
2016-02-22, 19:04
Bannlyst
Citat:
Du svarade inte på frågan, vem ska man överklaga till om HD nekar PT?

Rättelse av beslut sker i den instans som lämnat beslutet såklart.

Finns dom i HD 25 feb 2013 att ingen dom eller beslut får stå i strid med gällande EU-rätt vilken står över nationell lag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in