2016-02-22, 18:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det beror på vad man menar med en "bra" förklaring.
En logisk förklaring är ju om det var Lisa själv som tejpade, då behövde hon se med ett öga vad hon höll på med. Det är dock ingen bra förklaring då den inte säger något om varför etc.

Nej, jag håller med. ingen bra förklaring alls. Ockham protesterar på det ljudligaste och
snurrar sig fördärvad i sin underjordiska boning.

Här kommer det ena efter det andra: Är det inte att Lisa ska ha kommit i lektagen och sökt
snören inne i en mörk, otäck lada så är det att hon bestämmer sig för att avsluta sitt liv
genom hängning och en nekrofil råkar komma in strax efter och förlustar sig en stund.
Och nu var det fullt möjligt att hon skulle ha satt en bit tejp över sitt ena öga men låtit det
andra vara ifred.

Jag frågar mig: vad är det med den här jävla mördaren som får vissa att anstränga så
in i helvete med att hitta på en massa galen skit för att bortförklara hans skuld eller
mildra den? Är ni tända på honom eller? Ska det brevväxlas framöver? Bli romans utan sans?
Snart är han väl ledig ånyo ty frun lär troligen lämna och söka ny karl som kan försörja henne
och sonen.
2016-02-22, 18:06
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nej, var har du fått det ifrån? 10 DNA spår och avsaknad av alibi handlar det som knyter honom till mordet. Handskar eller inte är skit samma. Det är inte en detaljstudie i händelseförloppet i första hand utan det är lite för mycket spår om du förstår vad som menas med det. ...

Nu sa jag "gärningen" och inte mordet, just för att poängtera händelseförloppet som så många tar för givet. Domarna brister i beskrivningen av vad som exakt hände, det är vad jag här vill lyfta fram. Och att det mycket väl kan bero på, att man inte vill ge sig ut på hal is... Särskilt HR gör det lätt för sig på flera sätt genom att undvika sådant som talar till den dömdes fördel. Det är illa nog.
2016-02-22, 18:07
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Spökar fortfarande Gerds plastlitauer?
Vilka härliga bilder du fick min hjärna att gå igång på, tack för det!
Jag tänkte givetvis mer i banorna; inga spår i bil efter BO- byggplast eller likvärdigt isoleringsmaterial som lämpligast förseglats med sagda tejprulle och därmed saknas ett par bitar från denna.
Funderade inte ens på plastlitauerna men nu är det svårt att släppa dem.
2016-02-22, 18:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
[/b]
Nej, jag håller med. ingen bra förklaring alls. Ockham protesterar på det ljudligaste och
snurrar sig fördärvad i sin underjordiska boning.

Här kommer det ena efter det andra: Är det inte att Lisa ska ha kommit i lektagen och sökt
snören inne i en mörk, otäck lada så är det att hon bestämmer sig för att avsluta sitt liv
genom hängning och en nekrofil råkar komma in strax efter och förlustar sig en stund.
Och nu var det fullt möjligt att hon skulle ha satt en bit tejp över sitt ena öga men låtit det
andra vara ifred.

Jag frågar mig: vad är det med den här jävla mördaren som får vissa att anstränga så
in i helvete med att hitta på en massa galen skit för att bortförklara hans skuld eller
mildra den? Är ni tända på honom eller? Ska det brevväxlas framöver? Bli romans utan sans?
Snart är han väl ledig ånyo ty frun lär troligen lämna och söka ny karl som kan försörja henne
och sonen.
Varför hittar du på att ladan var mörk? Den nedåtgående solen i väster hade massor av fönster att lysa in genom.
2016-02-22, 18:10
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Fingeravtryck på tejpen skulle ha ett stor betydelse i fallet. Eller inte?
Självklart. jag har t o m påpekat att det inte går att hantera tejp utan handskar utan att avsätta tydlig fingeravtryck. Slutsatsen måste vara att den som tejpade Lisa använde handskar. Se även mitt lilla experiment på min hemsida. Vidhåller att fingeravtryck på ratten i hans egen bil saknar betydelse.
2016-02-22, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Helt rätt i det, vi har ingen aning faktiskt. Tänkte själv att den åkte av kanske vid kampen som uppstod mellan Lisa och Nerijus. Men då stämmer det ännu bättre, att han transporterade bara kroppen första rundan - (som Xenia sa vore det mest logiska). Och sedan gå tillbaka för att göra sig av med återstående saker. Men hur som helst - så finns det inga konstigheter i att koftan fanns i skåpet och inte i rishögen.

NB kan särat på koftan och jackan + hjälm för att han såg blod på jackan och hjälmen men inte på koftan. Han har enligt vad brodern sagt i förhör frågat om DNA redan på söndagen eller om de var någon av påföljande dagar.
2016-02-22, 18:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Nu sa jag "gärningen" och inte mordet, just för att poängtera händelseförloppet som så många tar för givet. Domarna brister i beskrivningen av vad som exakt hände, det är vad jag här vill lyfta fram. Och att det mycket väl kan bero på, att man inte vill ge sig ut på hal is... Särskilt HR gör det lätt för sig på flera sätt genom att undvika sådant som talar till den dömdes fördel. Det är illa nog.

Domarna behöver inte mer för att fastställa skuld och gärningsbeskrivning. Det är väl uppenbart vid det här laget? Hur många domslut och mordfall har du studerat? Det här är liksom inte så att varje detalj är avgörande för skuldfrågan. I stora drag vet man vad som skett och det räcker alltså för att fälla för mord. Det finns inget som talar till den dömdes fördel så det är något du uppfattar felaktigt om man ska se till vad Hovrätten har dömt.

Du kan hålla på med handskar och i vilken ordning tejpen sattes och tiderna för att ta av respektive på en handske, men det har ingen som helst inverkan på bevisen eller domslut. Tänk om man krävde exakt i detalj hur någon mördat en person. Då hade vi inte många fällningar. Nej, dags att ta verklighetens perspektiv i fokus.
2016-02-22, 18:14
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ett annat tänkbart användningsområde är att NB tejpat Lisas händer i något skede.
Han placerar tidigt snöre runt hennes hals och hon kommer att kämpa med fingrarna
för att lösgöra sig och då väljer hennes angripare att binda fast hennes händer.
Tejpen avlägsnas senare av någon anledning.
Silvertejp eller de snörstumpar som låg nedanför röret kan ha använts för att hålla
henne fastbunden.
Att man inte hittat några tecken på att Lisa haft sina händer bundna med nånting
säger egentligen inte så mycket mot bakgrund av förhållandet att kroppen påträffades
i ett tillstånd av påtaglig förruttnelse. Lika svårt som det då är att säkra några DNA-träffar
under dylika omständigheter borde det vara att med bestämdhet kunna utesluta att
händer varit fastbundna.

När det gäller transporten av kroppen så tänker jag mig möjligheten av att NB i förväg
väl plastat in hela bagageutrymmet så att han bara bär ut kroppen direkt dit utan
att emballera den dessförinnan. Det som gör mig föranlåten om att tänka så är
det förhållandet att Lisa hittades utan att vara invirad i någonting.
Om NB bemödar sig om att först emballera kroppen borta i Blomberg - och med hjälp av tejp
möjligen som du föreslår - så ska han sen alltså stå och greja med det borta vid byssjan.
Hade han gjort så kan man tycka att han borde ha låtit kroppen förbli inplastad
och lämpat av den någon helt annanstans.

Jag hade en fundering på om han kanske hade lagt ut plast på golvet under "galgen" som sedan använts som emballage, men det känns lite för konstruerat/omständigt. Din teori är troligare.
2016-02-22, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Vad menar du att hennes vittnesmål står för enligt hovrätt?

Att hon blivit rådfrågad om färdväg?

Vad har det med Lisa Holm att göra?

Varför behandlas Adrianas anklagelse av NB i Lisa Holms rättegång?

"Hovrätten har också funnit det vara styrkt att Nerijus Bilevicius uppträtt på ett sätt som talar för att han är gärningsman dels i ett möte med vittnet Adriana Berglund den 6 juni 2015..."
står det i domen. Ingenting om "mordförsök". Varför ens diskutera det?
2016-02-22, 18:17
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Andra märken på huden syns bra.

Belägg för att framskriden förruttnelse skulle göra att märken på handlederna syns mindre?

Du har fortfarande inte begripit vad framskriden betyder? Ok, men som du vet har jag lite mer aktbilagor än dig, och kan konstatera att det finns flera märken man inte kan avgöra vad det handlar om. Så nu har väl flera stycken här försökt förklara för dig vad det handlar om gällande framskriden förruttnelse, men det går inte in?
2016-02-22, 18:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Högsta domstolen beslutar om PT. Vem ska man överklaga till?

Sant men om PT gavs i Hovrätt och Hovrätt ändrat på tolkningen av Adrianas vittnesmål har dessa två domstolar lämnat olika bedömning. Klargörande kan behövas.

Att inte få PT påverkar minst sagt utgången i målet.

Det är också ett beslut ingen dom.

Man kan begära rättelse/ ändring av domstols beslut inom 2 veckor om jag minns rätt.

Alla beslut av domstol måste desutom tas i enlighet med gällande EU-rätt vilket innnefattar såväl EKMR som FN stadgan. Det får således inte stå strid med rätten till en rättvis rättegång, vilket är särskilt viktigt då man står anklagad för brott.

Alla människor ska alltså så långt det är möjligt få pröva sin oskuld när de nekar till brott även om LGWP inte förstår detta.
2016-02-22, 18:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du har fortfarande inte begripit vad framskriden betyder? Ok, men som du vet har jag lite mer aktbilagor än dig, och kan konstatera att det finns flera märken man inte kan avgöra vad det handlar om. Så nu har väl flera stycken här försökt förklara för dig vad det handlar om gällande framskriden förruttnelse, men det går inte in?
Varför skulle framskriden förruttnelse dölja märken på handlederna och inte på knät och underbenet?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in