2016-02-22, 00:54
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, då borde du tillrättavisa NFC, som inte kom med samma självklara slutsats. Enligt laboratoriet gick inte all tejp att sammanpassa med rullen. Men du vet bättre.

Om nu NB ligger bakom tejpningen, hur kommer det sig att bara hans brors DNA finns på rullen? Är inte det märkligt, säg?
Han ska alltså ha börjat tejpa med en annan rulle men där var bara lite kvar på den och
räckte inte för det han hade tänkt sig så han fick gå och hämta en annan rulle, den i
spiklådan? Bör det ligga till så då? Två tejprullar lik förbannat alltså.

Då har han kastat den tomma rullen kanske i rishögen på Martorp samtidigt som han
gjorde sig av med jacka och hjälm där.

Ja, NB har väl legat bakom tejpningen eftersom det är han som har mördat Lisa vilket
är bevisat och han är dömd för. Brodern är inte misstänkt längre för inblandning liksom
inte frun heller är. AB har inte tejpat Lisa således. Inte Irina heller. Återstår Nero då.
2016-02-22, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har funderat hela dagen, efter att ha läst Leif G Ws krönika om vad som kommer hända, och jag är övertygad om att det inte kommer ske något som kommer ändra på livstidsdomen.

Det finns helt enkelt ingen möjlighet att uppnå ett annat resultat än livstids fängelse. Oavsett vad Hurtig och Nero skulle hitta på, eller framföra som ny story. Det är kört och det kan inte inte ny rättegång ändra på. Det man måste komma ihåg är att det enda Hurtig och Nero kan ändra på är Neros inställning, och få till en förklaring. Det som inte kan ändras är den starka bevisningen i åtalet.

När hovrätten har dömt så är det Hurtig som måste ta initiativet, och beakta att bevisbördan är inte längre åklagarens. Det som Hurtig påtalat är en förklaringsbörda, men det Hurtig inte nämnt i media är bevisbördan. Som nu är mycket tung och att det är han som ska bevisa vad han än framför. Det är hovrättsdomen som Hurtig måste dissekera och påtala vad han vill ha ändrat, och var de dömt fel.

Vågar Hurtig skriva vad som helst till HD, med vetskapen att det inte är skriftväxling med motparten? Borde han inte ha koll på, att det som skrivs kommer vi alla intressera oss för? I denna sak kan ingen räkna med att en inlaga slinker igenom, eftersom den inte bemöts.

Om Nero till äventyrs hade känt Lisa, blivit arg på henne och mördat henne i ett raserianfall, så är straffvärdet ändå livstids fängelse, för sättet mordet gick till på var en avrättning, och offret var ett barn.

Av vad som framkommit visste inte Nero, ens vem Lisa var när han valde ut henne som ett offer. Nero ville mörda, letade efter random offer, och Lisa var på fel plats vid fel tillfälle, när Nero verkställde sin plan. Adrianas vittnesmål är centralt i domen! Det går inte att förklara bort när Hurtig ska framföra det i skrift till HD. För hur förklarar han att Nero vill att rättsväsendet ska mildra straffet i en gärning som hovrätten uppfattat som en planerad avrättning, av en ung flicka?

Ett bra exempel på livstid, är dubbelmordet vid Dalby stenbrott. Det var en man som mördade sin fru och sin eget barn kallblodigt. Gärningsmannen försökte fejka att han led av vanföreställningar och annat som skulle ge vård. Det var ingen som gick på det och han dömdes till livstid. Det var kört, för om man mördar ett litet barn så som han gjorde, går det inte att prata bort den vidriga gärningen, och han dömdes till livstid. Frun kan han bli arg på och mörda i affekt, men inte den ilskan på en bebis. Både frun och barnet hade livsförsäkringar som gärningsmannen ombesörjt. Det som var intressant med den tråden att den saknade foliehattar och troll.

En annan gärningsman som dömdes till livstid var mannen som brände upp sina små barn, i en stuga för att hämnas på sitt ex, barnens mamma. Det blev också livstid. Att det var planerade mord var styrkt där också genom sms. Väldigt lite uppmärksamhet i det målet också, i jämförelse med andra fall.

Det som skett i denna sak är att det blivit en cirkus och en massa dårar som tagit sig rätt att framföra nonsens. Saken är ett planerat mod på en ung flicka, ett lustmord, som utfördes som en avrättning. Det finns inget annat straff än livstid enligt lagen.

Därför är det intressant varför Hurtig håller på med denna sak. Och hamnar i vad jag kallar för dåligt sällskap.

Tack för tänkvärt inlägg.

Jag tror inte BH riktigt förstått Vem han "tagit med sig i båten". Att NB skulle bidra med ett enda "rortag" dvs medge något tvivlar jag på.

Jag uppfattade det som att Hurtig snudd på villkorade att hans medverkan förutsatte att NB lättade på tunghäftan om vad som hände.

OM inte NB gör det, innebär det att BH "kliver av" som försvarare?
2016-02-22, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Jag tror inte BH riktigt förstått Vem han "tagit med sig i båten". Att NB skulle bidra med ett enda "rortag" dvs medge något tvivlar jag på.

Jag uppfattade det som att Hurtig snudd på villkorade att hans medverkan förutsatte att NB lättade på tunghäftan om vad som hände.

Tror herr Hurtig är väl medveten om vad NB går för. Han behöver inte mer än ett nytt yttrande från vederbörande för att hans lycka skulle vara gjord. Blir omtalad i media som duktig advokat och får ära och berömmelse.
Blir det då något PT i HD. Knappast.
2016-02-22, 01:58
Medlem
Citat:

Det går inte att lätta på tunghäftan och få till en förklaring som skulle ge lägre straff. Det jag påtalat är att Hurtig gått på en mina. Bevisningen går inte att rubba, med "ny" bevisning som någon inom svenskt rättsväsende köper.

Att följa i Rönnbäcks spår är minerad mark. Det är därför jag anser att Nero inte fick ett försvar, men samtidigt hade ingen kunnat göra något för Nero.

Om Hurtig skulle få ny rättegång av någon formell grund så blir det samma resultat, för det är omständigheter som är styrkta med överväldigande bevis, som inte går att rubba.

Hur får man bort Adrianas vittnesmål, som som är kärnan i att det rör sig om ett planerat brott?

Spelar det någon roll om Nero tidigare sett Lisa, eller om de till och med hälsat på varandra? Får man mörda kvinnor man känner på detta bestialiska sätt?

Mordet var en avrättning och sällsynt läskigt med kniv, silvertejp och snara, i en vidrig lokal. Offret var bara 17 år, och Nero en vuxen man.

Finns det något förmildrande att ta någon annan människas liv, typ en annan kvinna, som Adriana eller Irina på detta sätt?

Hur kan man motivera att Nero ska ha tidsbestämt straff, när vi har livstid i lagen för de grövsta morden?

Kan Hurtig få till på pränt att detta mord inte är så vidrigt som alla uppfattat och att Nero inte alls är läskig?

Jag kan inte se någon förklaring som skulle bättra på Neros situation, eller något som Hurtig kan framföra och styrka att det som skedde, skedde på ett annat sätt. Och att det skulle gå att få någon i någon svensk domstol, att "förstå" varför Nero kände detta behov, eller denna starka lust att mörda en annan människa för nöjes skull.
2016-02-22, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Tror herr Hurtig är väl medveten om vad NB går för. Han behöver inte mer än ett nytt yttrande från vederbörande för att hans lycka skulle vara gjord. Blir omtalad i media som duktig advokat och får ära och berömmelse.
Blir det då något PT i HD. Knappast.

Jag håller inte med. Hurtig har ett bra rykte, men redan nu har hans rykte skadats genom att han är kompis med en advokat som alla ifrågasätter.
2016-02-22, 02:21
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag har funderat hela dagen, efter att ha läst Leif G Ws krönika om vad som kommer hända, och jag är övertygad om att det inte kommer ske något som kommer ändra på livstidsdomen.

Det finns helt enkelt ingen möjlighet att uppnå ett annat resultat än livstids fängelse.

Det som skett i denna sak är att det blivit en cirkus och en massa dårar som tagit sig rätt att framföra nonsens. Saken är ett planerat mord på en ung flicka, ett lustmord, som utfördes som en avrättning. Det finns inget annat straff än livstid enligt lagen.

Därför är det intressant varför Hurtig håller på med denna sak. Och hamnar i vad jag kallar för dåligt sällskap.
Mycket intressant inlägg! (Enda anledningen till "spoilern" är att minimera inläggsutrymmet.)

Citat:

Som du säger så verkar det som om BH inte anat vem som han har "tagit med sig i båten".
Tråkigt att BH inte haft kurage nog att ta avstånd ifrån kollegan IR:s agerande under rättegångarna.
Personligen tror jag att NB har sparkat IR, och att hon påverkat anlitandet av BH för att själv komma undan den ev. anmälan, som NB mycket väl skulle kunna inge emot henne inom 6 månader.
NB är ju helt IQ-befriad, så han tänker säkert bara på hur synd det är om honom själv, och inte på någon anmälan emot IR:s agerande.
2016-02-22, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Mycket intressant inlägg! (Enda anledningen till "spoilern" är att minimera inläggsutrymmet.)

Som du säger så verkar det som om BH inte anat vem som han har "tagit med sig i båten".
Tråkigt att BH inte haft kurage nog att ta avstånd ifrån kollegan IR:s agerande under rättegångarna.
Personligen tror jag att NB har sparkat IR, och att hon påverkat anlitandet av BH för att själv komma undan den ev. anmälan, som NB mycket väl skulle kunna inge emot henne inom 6 månader.
NB är ju helt IQ-befriad, så han tänker säkert bara på hur synd det är om honom själv, och inte på någon anmälan emot IR:s agerande.

Det här blir nästan någon form av komik, när några i tråden
mer eller mindre omyndigförklarar den stackars manliga advokaten
som så grymt och gement lurats på NB av den elaka baksluga
kvinnliga kollegan, tillika vän, eller före detta vän kanske

Har för mig att advokatsamfundet kan granska sina medlemmars
agerande utan inkommande anmälan.

Om så inte, kan inte vem som helst göra en anmälan?
2016-02-22, 07:27
Medlem
ztellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Även om bitarna kommer från samma rulle så saknas det tejp för att förklara helheten. Om man verkligen vet att tejpbitarna kommer från samma rulle bör det väl också gå att räkna ut hur mycket tejp som saknas.

Det enda sättet att avgöra att tejpen verkligen kom från samma rulle torde väl vara att just den rullen har längsgående deformationer som gör att de kan passas till varandra tack vare just dem. Men vid varje varv förändras ju längden på en rak deformations avstånd till att den fullbordar ett varv runt rullen.

Själv undrar jag om de 2 bitarna satt i ett kryss över ett öga. Till skillnad mot de andra bitarna som gick runt.

Slutsats
Resultaten talar extremt starkt för att fyra av tejpbitarna
5503/26565-15/S039 kommer från rullen 5503/26565-15/G107
(Grad +4).
Resultaten talar i någon mån för att tejpbitarna 5503/26565-
15/S039 och tejpbiten 5503/26565-15/S219 kommer från samma
rulle (Grad +1).
Tejpbiten 5503/26565-15/S229 kommer inte från rullen
5503/26565-15/G107 och skiljer sig från alla de i ärendet
undersökta tejpbitarna.
Tejpbiten 5503/26565-15/S011 kommer inte från rullen
5503/26565-15/G107 och skiljer sig från alla de i ärendet
undersökta tejpbitarna

Ett användningsområde för den saknade tejpen skulle kunna vara inslagning av BO i byggplast inför transport, då är den troligen undanröjd tillsammans med plasten.
2016-02-22, 08:30
Medlem
Bergakungens avatar
Det är rimligtvis av värde att saken utreds så långt det går. Det som Hurtig kan bidra med i detta är ju att man ÅTMINSTONE inte kan förklara bort domen mot Nerius med argumentet att han haft en oduglig försvarsadvokat, utan Hurtigs (avsevärda) förmåga att ta fram tveksamheter i utredningar och peka ut svagheter i bevisningen gör beslutet (vilket det än blir) mer trovärdigt.

Nu är bevisläget på en nivå som gör en ändrad dom (eller ens prövningstillstånd) mindre sannolikt, men skulle det vara så att något tekniskt fel eller formaliamiss i proceduren kan ha haft betydelse, så lär det behövas ett nytt ombud för att få gehör för detta. ÄR det sedan befogat att pröva ytterligare må det ju vara hänt. Att det skall finnas tveksamheter i ett så här engagerande och skärskådat mål är inte heller bra.

Jag föreslår helt enkelt att man ser saken som att Hurtig får chansen att ge en "second opinion", och det troliga är att denna inlaga värderas rättvist, men inte nödvändigtvis resulterar i något påtagligt.
2016-02-22, 08:37
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Han ska alltså ha börjat tejpa med en annan rulle men där var bara lite kvar på den och
räckte inte för det han hade tänkt sig så han fick gå och hämta en annan rulle, den i
spiklådan? Bör det ligga till så då? Två tejprullar lik förbannat alltså.

Då har han kastat den tomma rullen kanske i rishögen på Martorp samtidigt som han
gjorde sig av med jacka och hjälm där.

Ja, NB har väl legat bakom tejpningen eftersom det är han som har mördat Lisa vilket
är bevisat och han är dömd för. Brodern är inte misstänkt längre för inblandning liksom
inte frun heller är. AB har inte tejpat Lisa således. Inte Irina heller. Återstår Nero då.
Varför drar du slutsatsen att han började tejpa med en annan rulle?

Det var inte svar på mina frågor.
2016-02-22, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Bra uppmärksammat det där!

Här du funderat varför inte finns hans fingeravtryk och hans DNA på tejpen?
2016-02-22, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Har du funderat på varför det saknas fingeravtryck på ställen det borde finnas fingeravtryck på? Ratten, växelspaken, kniven? Använde han handskar för jämnan?

Var står det i FUP, att det inte finns NB's fingeravtryck på ratten och sv?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in