2016-02-21, 22:01
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ja, jag är lite nyfiken på vad polisen kände till vid gripandet. Det känns som att de satt på nånting som inte kommit fram i fup, nånting som har med deras utredningsmetoder att göra och därför har "hemligstämplats". Det bör finnas i slasken. Ingen här som har hämtat ut den än?

Vi var ganska många här i tråden som fick göra en pudel när fup kom.

Fast gossarna greps ju inte utan dom medtogs till förhör.
Det ger polisen 6 timmar och vid särskilda skäl ytterligare 6 timmar att förhöra personen.
Ett taktiskt klokt förfarande av polisen då bröderna och kvinnan kunde hållas i 12 timmar innan trojkan greps.
För själva medtagandet så krävdes inte något gripandeskäl.
2016-02-21, 22:30
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu vet jag inte vad Xenia hänvisat till men det är inte ett tecken på möjlig resning - inte ens liten chans - om man jämför äpplen (stark DNA bevisning) med päron (svaga indicier):

Man lär titta på varje enskild dom vad det handlade om och jämföra med den här.
Men jag håller med - det är minimala chanser.
Ja det stämmer att bevisningen har varit svagare i de fallen jag menar. Även om vid trippelmordet så hade åtminstone jag aldrig släppt lillbrorsan, inte en chans. Hans alternativa teori var väldigt torftig också och förklarade inte alla spår, och sent påkommen som sagt. Men nu är det ju detta fallet det gäller och då får ju BH arbeta med det han kan och då vill det till en jäkligt bra förklaring till den bevisning som ligger. Vilket då alltså enligt min åsikt kräver en komplett alternativ teori från NB där alla spår passar in perfekt, för att ha en liten chans till PT. Här har man ju då hela skalan från totalt oskyldig, som i tex EK-fallet (överraskar mördaren och får panik), griftefridsbrott (handlat i någon form av panik), till att man erkänner mord men vill ha ett tidsbestämt straff. Hur högt man spänner bågen får NB bestämma antar jag, i samråd med BH.
2016-02-21, 22:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ja han åkte dit på livstid i HR men han är fortfarande på fri fot. Men nu sa jag inte att jag trodde att NB skulle få PT om han lägger fram en alternativ teori till HD utan bara att det finns iaf en liten chans. Xenia hittade också ett annat exempel innan där en snubbe hade suttit och nekat länge för att sen lägga fram en alternativ teori och blev frikänd då. Var ett mord där flera var åtalade. Men gissningsvis så är det nog inte så vanligt att man blir trodd när man sitter och blånekar länge för att sen lägga fram sin egen teori men chansen finns iaf.
Skulle du vilja vara så vänlig att berätta vad det är för exempel som jag har hittat?
2016-02-21, 22:49
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Skulle du vilja vara så vänlig att berätta vad det är för exempel som jag har hittat?
Nej jag minns inte. Men det var tidigare i tråden när vi diskuterade hur vanligt det är att bli trodd när man har suttit och blånekat ett bra tag. Du hittade ett fall som var rätt så aktuellt om jag inte minns helt fel. Fast det var ju alltså inget överklagande till HD utan i en av rättegångarna. Vet inte hur det fallet slutade heller. Men ivf så kan man bli frikänd även om man har suttit och "ljugit" ett bra tag för att sen komma fram med en helt ny historia.
2016-02-21, 22:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nej jag minns inte. Men det var tidigare i tråden när vi diskuterade hur vanligt det är att bli trodd när man har suttit och blånekat ett bra tag. Du hittade ett fall som var rätt så aktuellt om jag inte minns helt fel. Fast det var ju alltså inget överklagande till HD utan i en av rättegångarna. Vet inte hur det fallet slutade heller. Men ivf så kan man bli frikänd även om man har suttit och "ljugit" ett bra tag för att sen komma fram med en helt ny historia.
Jaha, du hittade alltså på en rövarhistoria åt mig. Tack för det, men jag avstår gärna nästa gång.
2016-02-21, 23:11
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det finns ju tejp som kommer från okänt håll också.
Nej, det finns det inte. All använd tejp på Lisa kommer från samma rulle och det var den
som låg i spiklådan.

"När silvertejpen säkrats, genom att klippa upp den vid högra sidan av Lisas huvud,
bestod tejpen av totalt sex delar. Fyra av tejpbitarna kunde sammanpassas inbördes och
med den tejprulle som låg i spiklådan vid grävmaskinen i ladan. De resterande två
tejpbitarna kunde sammanpassas inbördes men inte med rullen. Denna sammanpassade
bit hade avrivna ändar och i struktur och utseende stämde denna med tejpen på rullen."

Hur långsökt är det inte att det skulle finnas en rulle till som kommit till användning?
Det räcker väl att ha en.
2016-02-21, 23:15
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kris00tian
HÄR FÖRSÄGER SIG NERIJUS!

Saxat ut FUP sidan 1699;

Mmm. Äh … i ladan så anträffas en äh tejprulle en så kallad silvertejp, den låg här vid
i närheten av grävskopan äh där äh den röda ringen är äh står lådan med silvertejpen
och den var som ni ser på nedre bilden nedstoppad i en spiklåda.
Ja den minns jag så att säga jag har tejpat med så att säga … elekt … (ohörbart …) äh det
elsåg så att säga spetsen var ju av.
Mmm.
Ja, ja ursäkta bar och det är så att säga så att, att det själva spetsen på borren det höll inte, det
är en plast sån där, sen köpte han ny åt mig.
Var det på själva borrmaskinen du har tejpat?
Ja det så att säga när man tar själva borrmaskinen där själva borren stoppas in.
Mmm.
Och då, och då höll inte den så att säga då tejpade jag änden.
Okej. Visste du att den fanns tejpen i den där spiklådan?
Det är ju jag som la i den.

Mmm.
Jag visste för att jag när äh så att säga änden på borrmaskinen höll inte du vet, då tejpade jag
den med den.
Okej, när gjorde du det?
Det var ju den sista veckan jag jobba där. Får, får jag visa på bilden eller?
Ja vad är det för bild du visa på så ska du …
Där så att säga det är översynsbilden. Så fort man går in där. Ja den. Den sista veckan när jag
använde elborren och då behövde jag hära och då helt enkelt änden så att säga gick sönder
och då tejpade jag den.
Mmm.
Och då sa jag det efteråt till Klas så köpte han ny och det var sista veckan jag jobbade här.
Mmm, ja.
Mmm.
Det intressanta med den här tejprullen det är ju att äh den som mördade Lisa
besvärade sig med att lägga tillbaka tejprullen i lådan. Vi kan med säkerhet säga att
den tejprullens ände passar med den änden som är tejpad kring äh Lisas huvud,
dessutom på papprullen på den äh tejprullen så har man säkrat Lisas dna.
Nu, nu förstod jag inget.

Han får frågan längre upp om han visste att tejpen ligger i spiklådan. -"ja, det är jag som lagt den där". Sen det fetade.

Han har gjort misstaget att berätta att han använde tejpen till ett borr och sen la den där. Nu ligger den där igen fast sista gången den användes var till att tejpa Lisa!
Bra uppmärksammat det där!
2016-02-21, 23:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, det finns det inte. All använd tejp på Lisa kommer från samma rulle och det var den
som låg i spiklådan.

"När silvertejpen säkrats, genom att klippa upp den vid högra sidan av Lisas huvud,
bestod tejpen av totalt sex delar. Fyra av tejpbitarna kunde sammanpassas inbördes och
med den tejprulle som låg i spiklådan vid grävmaskinen i ladan. De resterande två
tejpbitarna kunde sammanpassas inbördes men inte med rullen. Denna sammanpassade
bit hade avrivna ändar och i struktur och utseende stämde denna med tejpen på rullen."

Hur långsökt är det inte att det skulle finnas en rulle till som kommit till användning?
Jaha, då borde du tillrättavisa NFC, som inte kom med samma självklara slutsats. Enligt laboratoriet gick inte all tejp att sammanpassa med rullen. Men du vet bättre.

Om nu NB ligger bakom tejpningen, hur kommer det sig att bara hans brors DNA finns på rullen? Är inte det märkligt, säg?
2016-02-21, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jaha, då borde du tillrättavisa NFC, som inte kom med samma självklara slutsats. Enligt laboratoriet gick inte all tejp att sammanpassa med rullen. Men du vet bättre.

Om nu NB ligger bakom tejpningen, hur kommer det sig att bara hans brors DNA finns på rullen? Är inte det märkligt, säg?

Handskar. Den som spridit DNA omkring sig och efterlämnat blandDNA med Lisa är NB. Som, enligt egen utsaga, aldrig träffat Lisa. Mycket riktigt finns därför Lisas DNA på insidan av tejprullen kontaminerad via den handskförsedda mördaren NB.

AB arbetade lika länge i ladan som NB, men hade inget med Lisas död att göra. NB spred sitt DNA så flödigt att det finns inga tvivel om vem mördaren är.
2016-02-21, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
som låg i spiklådan.

Även om bitarna kommer från samma rulle så saknas det tejp för att förklara helheten. Om man verkligen vet att tejpbitarna kommer från samma rulle bör det väl också gå att räkna ut hur mycket tejp som saknas.

Det enda sättet att avgöra att tejpen verkligen kom från samma rulle torde väl vara att just den rullen har längsgående deformationer som gör att de kan passas till varandra tack vare just dem. Men vid varje varv förändras ju längden på en rak deformations avstånd till att den fullbordar ett varv runt rullen.

Själv undrar jag om de 2 bitarna satt i ett kryss över ett öga. Till skillnad mot de andra bitarna som gick runt.

Slutsats
Resultaten talar extremt starkt för att fyra av tejpbitarna
5503/26565-15/S039 kommer från rullen 5503/26565-15/G107
(Grad +4).
Resultaten talar i någon mån för att tejpbitarna 5503/26565-
15/S039 och tejpbiten 5503/26565-15/S219 kommer från samma
rulle (Grad +1).
Tejpbiten 5503/26565-15/S229 kommer inte från rullen
5503/26565-15/G107 och skiljer sig från alla de i ärendet
undersökta tejpbitarna.
Tejpbiten 5503/26565-15/S011 kommer inte från rullen
5503/26565-15/G107 och skiljer sig från alla de i ärendet
undersökta tejpbitarna
2016-02-22, 00:12
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Utan ett snabbt pådrag hade nog Nerijus kunnat gå fri. Men han hade nog definitivt inte stannat där på något sätt utan tvärtom inspirerats och fortsatt. I mina ögon finns det mycket som tyder på att det snabba och trovärdiga agerandet gjorde att Lisa hittades relativt snabbt, även om vi alla tyckte det tog lång tid rent subjektivt, men det kunde vara mycket värre.

Stod han där i grannfastigheten med sitt mjölkpaket och spanade ut över BPA boden så var nog tanken att sätta dit några av de vackra levande ljus som Nerijus har hemma vid foten av sängbädden. Kanske mycket nära den lilla röda dunken. För då kunde hans egna ljus brunnit till botten och antänt resten när Nerijus låg hemma och sov sött som ett litet ljushuvud. Eller kanske börjat med Ris-brasan och sedan gett bodens fjuttade tecknet av "tillfälligheternas spel" och Nerijus hade tillsammans med sin älskade moder stått där vid brasan och bara skakat på huvudena och värmt varandra, huttrande av oskuldsfullhet under den Svenska sommarnatten.

Med sin stora kunskap om fakta i målet hade han säkert kunnat hjälpa polisen att hitta fler villospår och uttrycka sin outsägliga fruktan för Svenska rasister och andra negerbollar. Men inte fan hade han lugnat ner sig... SH må vara missnöjd med sin egna insats och kanske funderar över den resten av livet, men hans snabba agerande kan ha räddat liv, för Nerijus hade nog aldrig stoppat där. Det är min gissning.

En mycket kvalificerad gissning. Att relationen mor och son är en nyckel till förståelse är uppenbar förutom den biologiska dispositionen förstås. Här får vi tänka både-och, inte antingen-eller. Grandiosos länk till http://www.esextherapy.com/dissertat...%20Nurture.pdf är värd att studera då den tar upp såväl arv som miljö. Den biologiska dispositionen kan vi lämna därhän tills vidare. Kriminalvården lär kartlägga/dokumentera den biten. Miljöaspekten däremot finns det anledning att återkomma till framöver.
Senast redigerad av arkmike 2016-02-22 kl. 00:25.
2016-02-22, 00:37
Medlem
Jag har funderat hela dagen, efter att ha läst Leif G Ws krönika om vad som kommer hända, och jag är övertygad om att det inte kommer ske något som kommer ändra på livstidsdomen.

Det finns helt enkelt ingen möjlighet att uppnå ett annat resultat än livstids fängelse. Oavsett vad Hurtig och Nero skulle hitta på, eller framföra som ny story. Det är kört och det kan inte inte ny rättegång ändra på. Det man måste komma ihåg är att det enda Hurtig och Nero kan ändra på är Neros inställning, och få till en förklaring. Det som inte kan ändras är den starka bevisningen i åtalet.

När hovrätten har dömt så är det Hurtig som måste ta initiativet, och beakta att bevisbördan är inte längre åklagarens. Det som Hurtig påtalat är en förklaringsbörda, men det Hurtig inte nämnt i media är bevisbördan. Som nu är mycket tung och att det är han som ska bevisa vad han än framför. Det är hovrättsdomen som Hurtig måste dissekera och påtala vad han vill ha ändrat, och var de dömt fel.

Vågar Hurtig skriva vad som helst till HD, med vetskapen att det inte är skriftväxling med motparten? Borde han inte ha koll på, att det som skrivs kommer vi alla intressera oss för? I denna sak kan ingen räkna med att en inlaga slinker igenom, eftersom den inte bemöts.

Om Nero till äventyrs hade känt Lisa, blivit arg på henne och mördat henne i ett raserianfall, så är straffvärdet ändå livstids fängelse, för sättet mordet gick till på var en avrättning, och offret var ett barn.

Av vad som framkommit visste inte Nero, ens vem Lisa var när han valde ut henne som ett offer. Nero ville mörda, letade efter random offer, och Lisa var på fel plats vid fel tillfälle, när Nero verkställde sin plan. Adrianas vittnesmål är centralt i domen! Det går inte att förklara bort när Hurtig ska framföra det i skrift till HD. För hur förklarar han att Nero vill att rättsväsendet ska mildra straffet i en gärning som hovrätten uppfattat som en planerad avrättning, av en ung flicka?

Ett bra exempel på livstid, är dubbelmordet vid Dalby stenbrott. Det var en man som mördade sin fru och sin eget barn kallblodigt. Gärningsmannen försökte fejka att han led av vanföreställningar och annat som skulle ge vård. Det var ingen som gick på det och han dömdes till livstid. Det var kört, för om man mördar ett litet barn så som han gjorde, går det inte att prata bort den vidriga gärningen, och han dömdes till livstid. Frun kan han bli arg på och mörda i affekt, men inte den ilskan på en bebis. Både frun och barnet hade livsförsäkringar som gärningsmannen ombesörjt. Det som var intressant med den tråden att den saknade foliehattar och troll.

En annan gärningsman som dömdes till livstid var mannen som brände upp sina små barn, i en stuga för att hämnas på sitt ex, barnens mamma. Det blev också livstid. Att det var planerade mord var styrkt där också genom sms. Väldigt lite uppmärksamhet i det målet också, i jämförelse med andra fall.

Det som skett i denna sak är att det blivit en cirkus och en massa dårar som tagit sig rätt att framföra nonsens. Saken är ett planerat mord på en ung flicka, ett lustmord, som utfördes som en avrättning. Det finns inget annat straff än livstid enligt lagen.

Därför är det intressant varför Hurtig håller på med denna sak. Och hamnar i vad jag kallar för dåligt sällskap.
Senast redigerad av Vresrosen 2016-02-22 kl. 00:55.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in