Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Tack för tänkvärt inlägg.
Jag tror inte BH riktigt förstått Vem han "tagit med sig i båten". Att NB skulle bidra med ett enda "rortag" dvs medge något tvivlar jag på.
Jag uppfattade det som att Hurtig snudd på villkorade att hans medverkan förutsatte att NB lättade på tunghäftan om vad som hände.
OM inte NB gör det, innebär det att BH "kliver av" som försvarare?
Det går inte att lätta på tunghäftan och få till en förklaring som skulle ge lägre straff. Det jag påtalat är att Hurtig gått på en mina. Bevisningen går inte att rubba, med "ny" bevisning som någon inom svenskt rättsväsende köper.
Att följa i Rönnbäcks spår är minerad mark. Det är därför jag anser att Nero inte fick ett försvar, men samtidigt hade ingen kunnat göra något för Nero.
Om Hurtig skulle få ny rättegång av någon formell grund så blir det samma resultat, för det är omständigheter som är styrkta med överväldigande bevis, som inte går att rubba.
Hur får man bort Adrianas vittnesmål, som som är kärnan i att det rör sig om ett planerat brott?
Spelar det någon roll om Nero tidigare sett Lisa, eller om de till och med hälsat på varandra? Får man mörda kvinnor man känner på detta bestialiska sätt?
Mordet var en avrättning och sällsynt läskigt med kniv, silvertejp och snara, i en vidrig lokal. Offret var bara 17 år, och Nero en vuxen man.
Finns det något förmildrande att ta någon annan människas liv, typ en annan kvinna, som Adriana eller Irina på detta sätt?
Hur kan man motivera att Nero ska ha tidsbestämt straff, när vi har livstid i lagen för de grövsta morden?
Kan Hurtig få till på pränt att detta mord inte är så vidrigt som alla uppfattat och att Nero inte alls är läskig?
Jag kan inte se någon förklaring som skulle bättra på Neros situation, eller något som Hurtig kan framföra och styrka att det som skedde, skedde på ett annat sätt. Och att det skulle gå att få någon i någon svensk domstol, att "förstå" varför Nero kände detta behov, eller denna starka lust att mörda en annan människa för nöjes skull.