Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-02-21, 22:08
Medlem
Hehheheeh Donald Trumps rally i Atlanta 99% vita i publiken, i en stad med mer än 50% svarta. Hillary har det här valet i sin ficka samma gäller för de andra republikanska kandidaterna. Hon har lovat så mycket bidrag till minoriteterna att det här blir svårt. .
Senast redigerad av seeeg321 2016-02-21 kl. 22:12.
2016-02-21, 22:10
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Hehheheeh Donald Trumps rally i Atlanta 99% vita i publiken, i en stad med mer än 50% svarta. Hillary har det här valet i sin ficka.
Hur många afrikaner tror du egentligen bor i USA? Och som röstar?
2016-02-21, 22:13
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
Frågan är om RNC verkligen vågar ta den risken det innebär att dels gå emot väljarkåren, dels riskera att Trump ger sig in som independent och dels under en så lång tid riskera att ha en demokratisk kandidat som står utan motståndare.
Det är ett tufft beslut, men många vill dels inte ha Trump som presidentkandidat, och tror ändå inte att han kan vinna ett presidentval.

http://www.brookings.edu/blogs/fixgov/posts/2016/02/20-donald-trump-south-carolina-overestimation-hudak

Citat:
It would be a risky proposition to strip the man with the most delegates from being the nominee, but the party may see it as their only avenue to beating a Democrat in November and thus make it a reality. For the GOP leadership the calculus is easy: if we nominate Trump we absolutely lose; if we give the nomination to someone else, Trump's supporters will be angry, but we at least have a chance of winning. Economists' expected value calculations make that decision a no-brainer. The politician's calculations make it more difficult.

De flesta förståsigpåare tror inte att Rubios chans finns i att vinna valet i vanlig ordning, utan genom bakvägen via ett brokered convention.
2016-02-21, 22:14
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Hur många afrikaner tror du egentligen bor i USA? Och som röstar?
South Carolina är 30% svart. I artikeln jag länkade framgår att 1% av alla som röstade i republikanernas förval är svarta. Jag vet att demokraterna är deras parti men siffran är ändå extremt låg.
2016-02-21, 22:16
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Hehheheeh Donald Trumps rally i Atlanta 99% vita i publiken, i en stad med mer än 50% svarta. Hillary har det här valet i sin ficka samma gäller för de andra republikanska kandidaterna. Hon har lovat så mycket bidrag till minoriteterna att det här blir svårt. .
Tror jag inte är säkert alls. Inte ens Obama lyckades vinna över Mitt i Georgia 2012. Obama förlorade med nästan 8%. Svarta röstar inte i alls samma utsträckning som vita, och om de inte ens orkade masa sig till urnorna för att rösta på Obama tror jag Clintan får det väldigt svårt att locka dit dem.
2016-02-21, 22:18
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Demokraterna har inte vunnit ett val i Georgia sedan Clinton 1992. Tror inte hustrun är tillräckligt populär för att lyckas vända den trenden.
2016-02-21, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Tror jag inte är säkert alls. Inte ens Obama lyckades vinna över Mitt i Georgia 2012. Obama förlorade med nästan 8%. Svarta röstar inte i alls samma utsträckning som vita, och om de inte ens orkade masa sig till urnorna för att rösta på Obama tror jag Clintan får det väldigt svårt att locka dit dem.

Tänkte mer på att Trumps relation med latinos inte är den bästa. Och kan behöva en svart röst här och där. Den stora frågan är väl var bernies väljare tar vägen vi får hoppas de blir jävligt arga på Clinton.
2016-02-21, 22:21
Bannlyst
Citat:
Som tidigare sagt är partietablissemanget i panik över den skada Trump kan åsamka partiet långsiktigt om han väljs. Att missa ett presidentval är en mindre kostnad än att välja en presidentkandidat som går emot partitoppen.
Mmm, hälften av R-väljare redan tycker att det måste bli en kandidat som inte har någon med "establishment" att göra. Och du menar alltså att establishment ska gå gör just motsatta och öka polarisering långsiktigt? Trump med sin talang kommer att riva sönder dem.
Citat:
Vad menar du med din sista mening? En establishmentkandidat får runt 50%? Säger vem? Säger vad?
Ja. Logiken säger
Vem säger att "partietablissemanget i panik över den skada Trump kan åsamka partiet långsiktigt"?
Senast redigerad av Lille.Stockholm 2016-02-21 kl. 22:24.
2016-02-21, 22:22
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
South Carolina är 30% svart. I artikeln jag länkade framgår att 1% av alla som röstade i republikanernas förval är svarta. Jag vet att demokraterna är deras parti men siffran är ändå extremt låg.
96 procent var vita enligt följande men jag kan inte gå i god för källan.

https://twitter.com/Bidenshairplugs/status/701482592722427910

I det riktiga valet är det förstås betydligt fler, men som Vdare påpekat gång på gång så går det fortfarande att vinna för en vit republikansk kandidat som appellerar till vita och gör deras intressen till en del av kampanjen.
2016-02-21, 22:23
Medlem
baggebo1s avatar
Georgia är för övrigt en av supertisdagstaterna (proportionellt med 20%-spärr). I opinionsmätningarna ser det ut så här:

Trump 33
Cruz 23
Rubio 13
Carson 7
Kasich 3

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/ga/georgia_republican_presidential_primary-5471.html
Senast redigerad av baggebo1 2016-02-21 kl. 22:28.
2016-02-21, 22:26
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
96 procent var vita enligt följande men jag kan inte gå i god för källan.

https://twitter.com/Bidenshairplugs/status/701482592722427910
Jag kan gå i god för källan jag länkade tidigare i tråden, och hänvisade till. 96% vita stämmer. De sista tre procenten är latinos och "övriga".

http://www.nytimes.com/interactive/2016/02/20/us/south-carolina-primary-exit-poll.html
2016-02-21, 22:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Georgia är för övrigt en av supertisdagstaterna (20%-spärr). I opinionmätningarna ser det ut så här:

Trump 33
Cruz 23
Rubio 13
Carson 7
Kasich 3

http://www.realclearpolitics.com/epolls/2016/president/ga/georgia_republican_presidential_primary-5471.html
Såg ut för en månad sedan.
Varför gör inte media fler mätningar?
Republikanska primärvalet borde ju bara ganska underhållande där borta?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in