2016-02-21, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Dina halmstrån som replik på inlägget från Smeso:
Vad är det för åtgärder du använder dig av i dina repliker?
Det jag skriver är möjliga svar till Smesos uttalanden, utifrån texten eller sammanhanget.
Citera
2016-02-21, 12:44
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Det jag skriver är möjliga svar till Smesos uttalanden, utifrån texten eller sammanhanget.

Vilket iofs också kan betraktas från ett bredare perspektiv, som t.ex. omfattar bevisbörda-jonglerandet.
Citera
2016-02-21, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Och var är éntydigheten som är en förutsättning för bibelns ponerade sanning?
Menar du att berättelsen inte kan vara en återgivning av verkligheten på grund av att det skrivna kan tolkas på olika sätt?

Citat:
Du jonglerar fortfarande med bevisbördan.
Jag ser inte hur du menar att texten måste betyda det Smeso påstår.
Citera
2016-02-21, 13:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Och var är éntydigheten som är en förutsättning för bibelns ponerade sanning?

Citat:
Menar du att berättelsen inte kan vara en återgivning av verkligheten på grund av att det skrivna kan tolkas på olika sätt?

Jo, KAN vara. Och det är där bevisbördan sättar in.

Citat:
Jag ser inte hur du menar att texten måste betyda det Smeso påstår.

Eller det du påstår.
Citera
2016-02-21, 13:28
Medlem
Citat:
Jo, KAN vara. Och det är där bevisbördan sättar in.
Eller det du påstår.
Varför håller du på och bråkar då om obetydligheter? Om jag skriver KAN, så menar jag ju inte att det därmed är bevisat!!!! SÅKLART!!!!
Den typ av resonemang du verkar anse att jag kör med är det ju SMESO som kör med, inte jag!
Det är alltså Smeso du bör ge dig på med dina "bevisbördor" och annat tjafsande.
Skriv lite relevant för en gångs skull!
Citera
2016-02-21, 13:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Varför håller du på och bråkar då om obetydligheter? Om jag skriver KAN, så menar jag ju inte att det därmed är bevisat!!!!

Och vart vill du i så fall komme? Nysta upp smesos argument?
Citera
2016-02-21, 16:56
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ja, du presenterar dina möjliga svar, med hjälp av halmstrån för att legitimera din version.
Citera
2016-02-21, 17:05
Medlem
Citat:
Och var är éntydigheten som är en förutsättning för bibelns ponerade sanning?Du jonglerar fortfarande med bevisbördan.
Ja det är ju vad din "debatt" vanligen blir till, när diskussionen riskerar att gå bortom missionsmanual-demagogin.

Ja eller när andra går in och förstör trådar.
Citera
2016-02-21, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Ja, du presenterar dina möjliga svar, med hjälp av halmstrån för att legitimera din version.
"Min" version?
Jag tror att Bibeln är sann. Smesos påståenden är hans version eller tolkning av det skrivna, men hans version är inte självklar utifrån texten och det var det jag påpekade, inte genom "halmstrån" utan genom att bara undersöka texten och påpeka vissa saker som kan förklara varför det står skrivet på ett viss sätt.
Nu gnäller ni över mina invändningar som om smesos påståenden är objektivt sanna utifrån text och sammanhang. De ÄR inte objektivt sanna utifrån text och sammanhang och det är det jag visar med mina invändningar.
Citera
2016-02-21, 18:04
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Förutom eventuella getter, som inte står omnämnda.

Nu blev jag väldigt intresserad av vad den nya målstolpen getter över huvud taget har med frågan att göra.

Boskap är ett namn på vissa husdjur, särskilt nötboskap. Hästar, får och getter räknas också in ibland, men som sagt, vad har tanken att getter inte dog med saken att göra?

Citat:
Det kan ha varit boskap som egyptierna tagit från israeliterna som eventuell ersättning för deras förlorade boskap.
Detta står dock inte omnämnt, men man kan se det som ett eventuellt eller troligt händelseförlopp förutsatt att alla egyptiers boskap dog.
Det verkar dock ha funnits egyptier som fruktade Israeliternas Gud och hade boskap som de förde under tak för att undvika hagelplågan. Det är möjligt att dessa egyptier inte avsågs vid omnämnandet av de egyptier vars boskap drabbades av pesten. Möjligt, men inte absolut fastställt.

Nu blir du rolig. Hur skulle det över huvud taget kunna stämma att pesten inte drabbade dem som fruktade israeliternas Gud? Det står inget alls om några restriktioner för vilken boskap som dok, utöver att ingen av israeliternas boskap dog. Den enda gång som det står att boskap kunde räddas av dem som fruktade israeliternas gud är för hagelplågan, fast man får då bortse ifrån att det inte kan ha varit många egyptier som fått höra talas om det hotet och alltså hade möjlighet att föra in sin ”kvarvarande” boskap under tak. Hotet uttalades ju inför farao på morgonen om att haglet skulle falla påföljande morgon.

Citat:
Så din gissning att det är fråga om en icke-befintlig boskap låter du vara absolut, och ett bevis på att berättelsen inte kan vara sann.
Ja, det står ju ordagrant ”all egyptiernas boskap dog”. Hur kan du då få det till att någon egyptisk boskap överlevde?

Citat:
Nä, bara det förstfödda bland den boskap som fanns.

Och hur mycket egyptisk boskap tror du fanns kvar efter att alla dött och eventuell konfiskerad eller nyinköpt boskap dött igen?
Men betänk att gud skyddade israeliternas boskap och israeliterna själva sedan vägrade att lämna sin boskap efter sig vid uttåget (så de hade sin boskap kvar), och det är inte sannolikt att egyptierna skulle ha kunnat konfiskera israeliternas boskap utan att Gud därefter skulle ha låtit Mose protestera mot det, eller hur?

Citat:
Du förutsätter att allt skedde inom loppet av några få dagar när det inte är angett under hur långt tidsspann händelserna ägde rum.

Ja, det gör jag eftersom de enda tidsangivelser som faktiskt ges är i dagar mellan första och andra plågan:
”Så gick det sju dagar sedan Herren hade slagit Nilen”
Det kan vara så att den angivelsen sedan är tänkt att gälla mellan varje plåga. även om det snarare verkar vara kortare tid eftersom det i två fall står att Gud ber Mose att uppsöka farao tidigt nästa morgon för att berätta om en plåga som skulle komma efterföljande dag om farao inte gick med på att släppa israeliterna, varefter ett svar på om farao skulle släppa israeliterna eller inte logiskt skulle komma efter själva plågan dagen efter, vilket i sin tur sedan följdes av att nästa plåga meddelades när farao återigen vägrat.
Att det skulle gå mer tid än högst 7 dagar mellan varje plåga finns det inga indikationer på vad jag kan se. Så du får gärna komma med belägg för att det skulle vara en längre tid.

Citat:
Versen där detta står omskrivet kan även tolkas så att boskapsdjur av alla slag dog.

Du får nog förklara lite mer hur du kan komma till den tolkningen att ”boskapsdjur av alla slag dog” skulle innebära att några överlevde.
Citera
2016-02-21, 18:05
Medlem
Citat:
Vad är det som jag borde "tillföra"? Ja-sägande och kritiklöshet?

T ex vad du ifrågasätter i Bibeln och vara seriös, det kan du säkert vid din mogna ålder, samt att du håller dig till vanliga Svenska ord, vissa här är utlandsfödda.
Citera
2016-02-21, 18:16
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
"Min" version?
Jag tror att Bibeln är sann. Smesos påståenden är hans version eller tolkning av det skrivna, men hans version är inte självklar utifrån texten och det var det jag påpekade, inte genom "halmstrån" utan genom att bara undersöka texten och påpeka vissa saker som kan förklara varför det står skrivet på ett viss sätt.
min fetning ovan
Genom att leta efter halmstrån försöker du att förklara din version av den skrivna texten.
Citat:
Nu gnäller ni över mina invändningar som om smesos påståenden är objektivt sanna utifrån text och sammanhang. De ÄR inte objektivt sanna utifrån text och sammanhang och det är det jag visar med mina invändningar.
Du får gärna säga du till mig när du adresserar till mig, vilket jag påtalat tidigare.
Jag har inte påstått att du eller Smeso presenterat en objektiv sanning. Inte heller har jag påstått att era presentationer skulle vara falska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in