2016-02-21, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Hur kan det inte vara luddigt, när texten i Bibeln ger möjlighet till egna tolkningar?
Du har t.ex egna tolkningar på hur det kan ha varit och gått till.
Så när det står i Bibeln om exodus så omintetgörs denna berättelse av att vissa ord KAN fås att vara tvetydiga? Då handlar det om att gripa halmstrån för att få till det.
Citera
2016-02-21, 10:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Du påpekar själv MYCKET tydligt vilka tolknings-problemer en luddig bibel har.

Anser du att det med denna tolkningsproblematik för öga är möjligt att ge bibeln den absoluta sanning den iblant påstås ha ... eller ens extrahera NÅN teologisk sanning från den?

Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Budskapet är inte luddigt.

Jaså, vartifrån kommer då din egen "det KAN ha varit så"? Pekar det på éntydighet?

Citat:
Smeso återkommer ofta till att en viss betydelse (tolkning) av ett ord är fix utifrån en översättning och att hela Bibelns budskap därmed blir om intet och man kan säga att Bibeln som helhet inte kan vara sann. Den sortens.... vad ska jag säga?.....inskränkta, eller infantila, eller... typ av småhackande... är bara märkliga sätt att försöka FÅ det fel. Det innebär inte att Bibeln ÄR fel. Detta ointresse för att Bibeln faktiskt kan ha rätt - för att se det mer objektivt - är för mig märkligt.

Ta du din egen bevisbörda.

Citat:
Du verkar gärna haka på och hävdar att den typen av småhackande kritik (att hitta ord här och där som kan tolkas så att det blir fel) obönhörligt visar att Bibeln är helt fel ute... att det inte finns NÅN teologisk sanning i Bibeln, är en fullständigt ologisk slutsats. Som om att på grund av att den kan tolkas eller översätts så att det blir fel omöjliggör att budskapet kan vara sant.
Som om en rättstavningskritik kring en historisk text omintetgör textens budskap.
I sammanhanget ser jag det inte som någon form av berättigad kritik.

Och vilken éntydig teologisk sanning kan du extrahera från bibeln?
Citera
2016-02-21, 10:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Så när det står i Bibeln om exodus så omintetgörs denna berättelse av att vissa ord KAN fås att vara tvetydiga? Då handlar det om att gripa halmstrån för att få till det.

Precis ... det "kan" betyda så är också din egen linje.
Citera
2016-02-21, 11:00
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ungefär som dina getter som inte står omnämnda?
Citera
2016-02-21, 11:10
Medlem
Citat:
Jaså, vartifrån kommer då din egen "det KAN ha varit så"? Pekar det på éntydighet?
Men snälla nån, här flyttas fokus och målstolpar fritt omkring för att få det till ett visst sätt.
Budskapet är inte luddigt, att enstaka ord KAN tolkas så att det blir fel innebär inte att det ÄR fel,
Hur svårt kan det vara att förstå en så otroligt simpel sak?

Citat:
Ta du din egen bevisbörda.
Och du tar din? Eller hur var det nu? Jag svarar bara på kritik just nu, det är ateister som hävdar saker just nu om du kanske missat det.

Citat:
Och vilken éntydig teologisk sanning kan du extrahera från bibeln?
Som exempel, att Jesus är Messias.
Citera
2016-02-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ungefär som dina getter som inte står omnämnda?
Men det är ju inte tvetydigt att getter inte står omnämnda. De ÄR inte omnämnda i sammanhanget. Det är nog bara sådana som vill få det fel som ser detta som en tvetydighet. Det är ju inte ens kritik. bara babbel.
Citera
2016-02-21, 11:19
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Men det är ju inte tvetydigt att getter inte står omnämnda. De ÄR inte omnämnda i sammanhanget. Det är nog bara sådana som vill få det fel som ser detta som en tvetydighet. Det är ju inte ens kritik. bara babbel.
Du hittade dock ett halmstrå i getterna när du försökte rädda storyn.
Citera
2016-02-21, 11:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Men snälla nån, här flyttas fokus och målstolpar fritt omkring för att få det till ett visst sätt.

Japp, bl.a. av dig.

Citat:
Budskapet är inte luddigt, att enstaka ord KAN tolkas så att det blir fel innebär inte att det ÄR fel,

Citat:
Hur svårt kan det vara att förstå en så otroligt simpel sak?

Om det är så enkelt är det besynnerligt att du själv inte kan demonstrera éntydig bibel-tolkning.

Citat:
Ta du din egen bevisbörda

Citat:
Och du tar din?

Ja naturligvis. Jag har ett tämligen solitt och legitimt underlag för alla nivåerna i min argumentations-granskning och -lritik.
Citera
2016-02-21, 11:39
Medlem
Citat:
Du hittade dock ett halmstrå i getterna när du försökte rädda storyn.
Vaddå försöker "rädda" storyn?
Det är ett faktum att getter inte står omnämnda bland de övriga djur som står uppskrivna. Det är ingen tvetydighet som gör att man kan dra slutsatsen att händelsen aldrig ägt rum och att det krävs "åtgärder" för att "rädda" storyn. En sådan "logik" återfinns nog endast i ateisters sinnen, de verkar behöva ta till sådan logik eftersom denna typ av långsökta "fådetfel-tolkningar" verkar vara det enda som finns att ta till.
Citera
2016-02-21, 11:51
Medlem
Citat:
Om det är så enkelt är det besynnerligt att du själv inte kan demonstrera éntydig bibel-tolkning.
Återigen, budskapet är inte luddigt, att det finns olika möjliga förklaringar i omnämnandet av boskapen i berättelsen om exodus gör inte Bibelns budskap luddigt.
Jag utgår ju ifrån att Smeso anser att det skrivna visar på att Bibeln är fel och har motsägelser, vilket bevisar att även budskapet i övrigt inte kan vara sant. Men om "motsägelsen" kan få en enkel förklaring utifrån texten är det inte nödvändigtvis en motsägelse, något jag får för mig att Smeso menar att det nödvändigtvis är fråga om här. Men vilket jag visar på att det inte är, nödvändigtvis.

Citat:
Ja naturligvis. Jag har ett tämligen solitt och legitimt underlag för alla nivåerna i min argumentations-granskning och -lritik.
Mwaahhahahaha
Citera
2016-02-21, 11:53
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
All egyptisk boskap är alltså nu död, får man förmoda

Citat:
Den icke-befintliga boskapen ska alltså dö en andra gång om den lämnas utan skydd

Citat:
Och nu ska då den förstfödde bland den döda boskapen alltså ha möjlighet att dö en tredje gång

Dina halmstrån som replik på inlägget från Smeso:
Citat:
Citat:
Förutom eventuella getter, som inte står omnämnda.

Citat:
Det kan ha varit boskap som egyptierna tagit från israeliterna som eventuell ersättning för deras förlorade boskap.
Detta står dock inte omnämnt, men man kan se det som ett eventuellt eller troligt händelseförlopp förutsatt att alla egyptiers boskap dog.

Citat:
Det verkar dock ha funnits egyptier som fruktade Israeliternas Gud och hade boskap som de förde under tak för att undvika hagelplågan. Det är möjligt att dessa egyptier inte avsågs vid omnämnandet av de egyptier vars boskap drabbades av pesten. Möjligt, men inte absolut fastställt.

Citat:
Vaddå försöker "rädda" storyn?
Det är ett faktum att getter inte står omnämnda bland de övriga djur som står uppskrivna. Det är ingen tvetydighet som gör att man kan dra slutsatsen att händelsen aldrig ägt rum och att det krävs "åtgärder" för att "rädda" storyn. En sådan "logik" återfinns nog endast i ateisters sinnen, de verkar behöva ta till sådan logik eftersom denna typ av långsökta "fådetfel-tolkningar" verkar vara det enda som finns att ta till.
Vad är det för åtgärder du använder dig av i dina repliker?
Citera
2016-02-21, 12:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Återigen, budskapet är inte luddigt, att det finns olika möjliga förklaringar i omnämnandet av boskapen i berättelsen om exodus gör inte Bibelns budskap luddigt.

Och var är éntydigheten som är en förutsättning för bibelns ponerade sanning?

Citat:
Jag utgår ju ifrån att Smeso anser att det skrivna visar på att Bibeln är fel och har motsägelser, vilket bevisar att även budskapet i övrigt inte kan vara sant. Men om "motsägelsen" kan få en enkel förklaring utifrån texten är det inte nödvändigtvis en motsägelse, något jag får för mig att Smeso menar att det nödvändigtvis är fråga om här. Men vilket jag visar på att det inte är, nödvändigtvis.

Du jonglerar fortfarande med bevisbördan.

Citat:
Jag har ett tämligen solitt och legitimt underlag för alla nivåerna i min argumentations-granskning och -kritik.

Citat:
Mwaahhahahaha

Ja det är ju vad din "debatt" vanligen blir till, när diskussionen riskerar att gå bortom missionsmanual-demagogin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in