2016-02-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det ska finnas auktoriserad tolk, och auktoriserad rättstolk om möjligt. Domstolen undersökte inte om det fanns auktoriserad rättstolk.

Dom anlitade Semantix http://www.semantix.se/ som är Nordens största översättnings- och tolkbyrå.
2016-02-21, 10:30
Bannlyst
http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/ett-omojligt-uppdrag-for-bilevicius-advokat/

Citat:
Den vanligaste frågan som jag fått med anledning av mina skriverier om just mordet på Lisa Holm är hur det kan komma sig att den åtalade gärningsmannen - trots bevisningen - orkar hålla fast vid sitt totala förnekande. I en statistisk mening, för den kategori av gärningsmän som Bilevicius tillhör, är det inget märkligt. Vid mord med sexuella motiv och sadistiska inslag, särskilt där offret är en obekant yngre kvinna eller ett barn samtidigt som gärningsmannen uppfattas som en fullt normal och till och med hedervärd familjefader, så är detta det vanliga sättet att förhålla sig till anklagelserna.

Citat:
Eller att han plötsligt hävdar att han kände sitt offer och att de spår som han lämnat på hennes kropp uppkommit vid andra tillfällen och under andra mänskliga förutsättningar än de som hänför sig till ett mord på ett för honom helt okänt offer.
Vid grova våldsbrott med sexuella motiv är olika varianter på den senare typen av förklaring en klassiker bland erfarna kriminella. Att man anpassar sig till den bevisning som anförs och försöker ge en förklaring till den som är mindre allvarlig i en straffrättslig mening.
...på att grund av att de personer som skall ta ställning till om det han då säger är sant eller inte är väl medvetna om just den typen av förklaringar. Att sådana som jag med viss spänning väntar på hur Björn Hurtig avser att lösa det problemet är en sak. Betydligt värre det i så fall processuellt betingade lidande som kommer att drabba offrets närstående.
2016-02-21, 10:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dom anlitade Semantix http://www.semantix.se/ som är Nordens största översättnings- och tolkbyrå.
Att man delegerar uppgiften betyder inte att man slipper ansvaret. Tingsrätten är ansvarig för att en auktoriserad rättstolk inte användes.
2016-02-21, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Att man delegerar uppgiften betyder inte att man slipper ansvaret. Tingsrätten är ansvarig för att en auktoriserad rättstolk inte användes.

Ev problem var initialt därefter har vi haft två rättegångar med rättstolkar. Vare sig advokaten eller klienten har anfört några problem. Det är en icke-fråga.
2016-02-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jaa precis - och utöver det har vi tejprullen som både hämtats och lagts tillbaks i den låda den hörde hemma. GM är ytterst hemtam både i lokaler och omgivning. Det kan inte råda någon tveksamhet om det.

Det finns ju tejp som kommer från okänt håll också.

Dessutom - bra att man skuldbelägga någon annan att genom hämta tejpen i lådan. Den kände fler till - men vilka? Ett spår att följa upp. Att Lisas DNA fanns i rullen stärker misstanken att något oegentligt har skett.
Senast redigerad av nopomil 2016-02-21 kl. 11:03.
2016-02-21, 10:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ev problem var initialt därefter har vi haft två rättegångar med rättstolkar. Vare sig advokaten eller klienten har anfört några problem. Det är en icke-fråga.
Det du säger är att det spelar ingen roll vad för slags tolk som används vid häktningsförhandling, trots att det enligt RB spelar roll. Vad NB:s nya advokat anför har vi inte hört ännu.
2016-02-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Eftersom bevisbördan just nu ligger på NB, får han börja sjunga nått in i helvete om det ska resultera i något.

En del skuldbörda borde i ett rättssamhälle tillfalla HR då de ljuger om ett vittnesmål.
2016-02-21, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

Theforeigner :
Ja, och när man läser många av förhören i FUP med NB, IB och AB så är tolken's svenska ju fullständigt hopplös, meningen tappas bort, och man undrar ju då också; hur har tolkningen fungerat den andra vägen, alltså när tolken ska översätta polisens frågor från svenska till litauiska.

Jag har sagt det förr och jag säger det igen;

Det är en rättsskandal !!!

Hoppas verkligen att rättegången ska gå om.

Här ett exempel på tolkens obegripliga volapyk, från förhör med IB:

FUP 1288
Förhör med Bileviciene, Irina; 2015-06-20 16:00

Polisen:-Mmm, hur länge hade Nerijus varit hemma då?

IB: Jag kan inte säga säkert

-Jag tror säkert att du kan det

IB ( suckar…) jag är helt säker på att när han redan kommit hem varit hemma och från
Arne Jönssons ställe åkte hans son Gustav i hans vita bil och han såg, och innan det här
händelsen väldigt snabbt innan varit nere hos Herman

Ja jag vet inte hur många gånger jag sett tolkkaos (förutom hot och ledande frågor) i förhören i fupen.
2016-02-21, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Nej jag påstår inte att någon låtsades vara Lena, men fakta är att någon ringde AJ innan kl 20 och frågade om han/dom sett Lisa, och AJs gäster säger i förhöret att dom tror att det var Lena Svedung som ringde.

Så om Lena inte visste om att Lisa saknades förren efter kl 20:15 vem var det då som ringde till AJ innan kl 20 och frågade om dom sett Lisa ???

Och Lisa's arbetskamrater kan det heller inte vara för dom ringde Lena till efter kl 21 för att fråg dom om dom visste var Lisa var någon stans.

Och Lisa's pappa anlände väl inte vid cafeet förrän ca 20:30.

Så VEM var det som ringde AJ innan kl 20 och frågade om han/dom sett Lisa ???

Och varför interesserade varken polisen och advokaten sig för detta ? Det finns nämligen ingenting om det i FUP förutom i förhören med AJs gäster.

Mycket bra fråga! Vem ringde??
2016-02-21, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Kan inte pappan ringt Lena som i sin tur kontaktar AJ?

Jo det är möjligt.

Jag tror inte att det är någon annan än pappan eller mamma som ring Lena.
Jag tror inte heller att det är någon annan än Lena som ringer till AJ.

Det verkar också logiskt att föräldrarna ringer tidigare till Lena än 20:15 som tidigare framgått.
De var ju väldigt, väldigt beskyddande, de ringde och messade flera gånger under söndagenför att kolla att allt var ok, på Lisas första arbetsdag på cafeet utan mamma.
De kom väl också två gånger till cafet på söndagen? En gång båda föräldrarna för att fixa med lampor och mattor och pappan en gång med kläder ? Eller var det samma gång? Det kan ju rimligtvis inte varit så viktigt att göra just på Mammans lediga dag utan måste väl varit för att hjälpa Lisa. Lisa var ju lillasyster och småsyskon har en tendens att bli lite överbeskyddade.

Därför verkar det logiskt och inte konstigt att de ringde till Lena ganska snart när de började undra varför inte Lisa kom hem.
Hon hade ju skickat ett SMS 18:22 och sagt NU med betydelsen, nu åker jag. Då borde hon varit hemma kring sju.
2016-02-21, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arkmike
Mitt specifika inlägg om grävande journalist relaterade inte till skuldfrågan utan till min nyfikenhet på NB:s bakgrund i Litauen. Jag gissade Grandioso syftade åt samma håll. XeniaOnatopp har sin agenda. Mitt intresse rör främst psykopatologin bakom gärningen och jag är som bekant långt ifrån ensam om den aspekten.

Svag i skelettet och vill potentiera sig med kraften ur XO skelleton & det gäller allt - Ment all - men gestaltas även i identiteten via de ruttna tänderna. Skriver jag och gör mig lustig på hans bekostnad enligt ungefär samma princip. Enamel emalj kvar som täcker självbilden och önskas fyllas på och ut. Starkt som fan men egentligen mest ihåligt och murket.

Den unge blivande herr Bilevicius Maktlöshet som ung och mammut behovet skapar nog en bete i han som han inte kan beta av betydelsen på. Vad tror du drev fram teleskoplastaren om han nu använde den?

Vi kan hursomhelst notera att andra sätter dess förekomst och rörelser i vissa samband i tiden där Nerijus mycket väl skulle kunnat vara aktuell.
Senast redigerad av GoogleSEO 2016-02-21 kl. 12:06.
2016-02-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Mycket bra fråga! Vem ringde??

Jag kan bara gissa att det var Lisas mamma som hade ringt till Lena, när Lisa inte kommit hem i tid, och Lena ringde till Arne..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in