• 1
  • 2
2016-02-21, 10:10
Medlem
Palme var ju inte liberalismens främste förespråkare direkt. Själv var jag som mycket ung högermänniska rakt igenom jävligt obehagligt berörd av hans död. Men var det någon som skålade i champagne natten efter?
Citera
2016-02-21, 10:17
Medlem
Finsk-fyllas avatar
Det var rätt så många som tyckte det var bra att Palme försvann. Säkert inte minst en hel del sossar..
Citera
2016-02-21, 10:29
Medlem
sommarlovs avatar
Mycket prat om det efter mordet.
Det sades att det fanns grupper som "bad till Gud att Palme skulle dö".
Citera
2016-02-21, 11:32
Medlem
enfindams avatar
Jag minns att jag satte på morgon TV och hörde Ingela Agardh tala om hur han "var". Jag blev nästan chockad. När jag sedan var på väg ut på kvällen såg jag löpsedlarna, overkligt. Det hölls en tyst minut på stället men det var allt annat än tyst.
Citera
2016-02-21, 11:40
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring
Palme var ju inte liberalismens främste förespråkare direkt. Själv var jag som mycket ung högermänniska rakt igenom jävligt obehagligt berörd av hans död. Men var det någon som skålade i champagne natten efter?

Nja inte direkt champagne, men som jag minns det blev det tårta.
Konstigt nog minns man denna dagen som om det vore igår.

Anna lindh mordet minns jag för övrigt väldigt vagert.

Palme var en förrädare, men mot dagens politiker är han ett helgon. Därför jag inte kan förstå varför ingen normalt funtad människa hade tagit Reinfeldt, Sahlin och svetsarn ur daga.

Kanske har svensken idag för lite kuk för att våga rensa.

För övrigt så hoppas jag Trump for president
Citera
2016-02-21, 12:41
Medlem
Var på ett studenthak och festade. Plötsligt så tystnade musiken och istället så sändes en nyhetssändning ut. Tror inte riktigt att folk förstod det utan alla väntade bara på att nästa låt skulle börja. Men lite började det diskuteras och en del skålade för händelsen och önskade honom död. Då visste man bara att Palme var skjuten, inte död.

När jag kom hem så satte jag på tv'n men på den tiden fanns varken text-tv eller Internet. Det stod dock kort vad som hänt och att det skulle komma en extra nyhetssändning och när. Då hade inte SVT någon bevakning eller beredskap på natten. Man drog helt enkelt ihop personal mitt i natten. Man såg tydligt att den som pratade var duktigt yrvaken och förvirrad.

Själv satt jag framför tv'n, tittade och försökte ta in allt som sas. Det var mest kaos och uppgifterna få. Hade ingen att prata med just då och Internet fanns ju som sagt inte. En sådan här sida skulle verkligen behövts då. Man kan lugnt säga att det var ett uppvaknande att Sverige inte var en trygg liten ankdamm. Det som hänt i andra länder hände nu även här.

Då så tyckte jag mest att det var hemskt och ett angrepp på landet. Man funderade t.o.m. om det skulle komma någon statskupp, anfall eller liknande. Idag ser jag hur mycket Palme skadade landet och hade bytt ut folkhemmet mot att Sverige skulle vara socialkontor till all världens folk.
Citera
2016-02-21, 13:52
Medlem
ByeByeBostons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokoluring

Jag var lite för ung för att ha en åsikt när han dog men min mor och far har firat dödsdagen varje år sedan 1986 och ju äldre jag har blivit ju mer förstår jag varför.
Citera
2016-02-21, 14:17
Medlem
10FtGanjaPlants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Palme var en förrädare, men mot dagens politiker är han ett helgon. Därför jag inte kan förstå varför ingen normalt funtad människa hade tagit Reinfeldt, Sahlin och svetsarn ur daga.

Brukar inte vara så stor poäng med att ha ihjäl demokratiska politiker då de bara ersätts med nån annan ur samma apparat utan att det blir något direkt regimskifte. Ha ihjäl kungar förr i tiden hade en större poäng.

Citat:
Ursprungligen postat av ByeByeBoston
Jag var lite för ung för att ha en åsikt när han dog men min mor och far har firat dödsdagen varje år sedan 1986 och ju äldre jag har blivit ju mer förstår jag varför.

Det är frågan om det är något att fira, då han fått en oförtjänt legendstatus efter mordet som han kanske annars inte hade haft om han inte blivit mördad. Diverse efterträdare har inte varit mycket bättre heller, ibland minst lika illa.

Jag var inte född så jag reagerade inte.
Senast redigerad av 10FtGanjaPlant 2016-02-21 kl. 14:22.
Citera
2016-02-21, 15:24
Medlem
U.S.s avatar
Skotten mot Palme var en chock för i stort sett hela det svenska folket, inte minst mig själv. Jag var ingen vän av Palme eller den politik han drev, men att någon skulle skjuta honom var ofattbart, detta var ju Sverige och inte USA eller något annat land med en mer våldsam nutidshistoria.
Jag följde nyhetssändningar och nyheter om mordutredningen. Upptäckte efter ett tag att det sades i stort sett ingenting av värde, det verkade som om hela utredningen stod och stampade, mycket snack och lite verkstad. Misstankar kastades fram, det var 33-åringar och PKK-anhängare. Allting rann ut i sanden och som om det inte var nog började ett polisspår dyka upp i debatten. Sedan skulle det utredas varför utredningen hade varit så dålig och vems fel det kunde vara att allt gått åt skogen. Hans Holmér avgick och nya utredningsledare tillsattes. Det skulle bli andra tongångar och nu ämnade man utreda mer och bättre än någonsin tidigare. Nu hittade man en ny misstänkt, om det inte gick att peka ut några terrorister så kunde man väl åtminstånde sätta dit något fyllo för mordet! Äntligen, man slog sig för bröstet och halade fram Christer Pettersson. Ha, svensk polis hade minsann kapacitet och kunskap att driva en utredning! Men nej, det gick också i stöpet, Christer Pettersson kunde inte bindas till mordet. Sedan gick Viktor Lange, chef för kriminaltekniska, ut och ansåg att kulorna man hittat på mordplatsen var utplanterade, alltså de kulor som man fortfarande använder idag när man söker efter mordvapnet.
Jag tror att Palmemordet har drunknat i sin egen utredning.
Citera
2016-02-21, 17:05
Medlem
karatekung90s avatar
Egentligen vet vi redan alla att polisen här hade ett finger med i spelet, i synnerhet säpo som stod för personskyddet.
Just denna kvällen han blev skjuten hade han meddelat säpo om att han ville vara utan skydd.

Så egentligen ingen större gåta vilka som låg bakom. Men den stora gåtan var vem som egentligen var skytten.

Men , jo svensken vaknade upp ur sin Törnrosa slummer och började förstå att även i Sverige kunde dessa dåd ske.

Kom ihåg vissa grät framför de gamla hederliga stora tv apparaterna.
Men vi var också många som gladdes.

Dock är det som sagt fortfarande en gåta hur Reinfeldt kunnat gå lös så länge.
Och jo ett till mord på en statsminister hade kanske fått vissa folkförrädare att ta en extra fundrare på om de vetkligen vill fortsätta köra landet i botten.
Citera
2016-02-21, 19:59
Medlem
U.S.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karatekung90
Egentligen vet vi redan alla att polisen här hade ett finger med i spelet, i synnerhet säpo som stod för personskyddet.
Just denna kvällen han blev skjuten hade han meddelat säpo om att han ville vara utan skydd.

Så egentligen ingen större gåta vilka som låg bakom. Men den stora gåtan var vem som egentligen var skytten.

Men , jo svensken vaknade upp ur sin Törnrosa slummer och började förstå att även i Sverige kunde dessa dåd ske.

Kom ihåg vissa grät framför de gamla hederliga stora tv apparaterna.
Men vi var också många som gladdes.

Dock är det som sagt fortfarande en gåta hur Reinfeldt kunnat gå lös så länge.
Och jo ett till mord på en statsminister hade kanske fått vissa folkförrädare att ta en extra fundrare på om de vetkligen vill fortsätta köra landet i botten.

Tycker inte några odefinierbara skuggor skall falla på personskyddet, som du själv skriver, hade Palme själv avsagt sig skydd under kvällen. Ej heller skall polisen som organisation dras med i fallet, trots att de idag med rätta kan lastas för mycket.
Angående skytten, tror jag det finns två möjligheter.
- 1. Den som inom organisationen (övertygad om att det var en organisation) drog det kortaste strået.
- 2. Den som stod bäst till efter biobesökets alternativa promenadstråk.
Vem skytten var tror jag aldrig oss få veta, vem organisationen var, kanske.
I övrigt, att göra Moderaternas egen huspsykopat Reinfeldt till martyr är inget någon drar förtjänst av.
Citera
2016-02-22, 08:27
Medlem
karatekung90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U.S.
Tycker inte några odefinierbara skuggor skall falla på personskyddet, som du själv skriver, hade Palme själv avsagt sig skydd under kvällen. Ej heller skall polisen som organisation dras med i fallet, trots att de idag med rätta kan lastas för mycket.
Angående skytten, tror jag det finns två möjligheter.
- 1. Den som inom organisationen (övertygad om att det var en organisation) drog det kortaste strået.
- 2. Den som stod bäst till efter biobesökets alternativa promenadstråk.
Vem skytten var tror jag aldrig oss få veta, vem organisationen var, kanske.
I övrigt, att göra Moderaternas egen huspsykopat Reinfeldt till martyr är inget någon drar förtjänst av.

Vad jag menade med säpo är att det var bara dem och eventuellt statssekreteraren som kände till palmes avsaknad av skydd den kvällen.
Då är det ju inte så svårt att börja misstänka någon inom tex säpo glappat med munnen och de som ville röja palme fick denna information av exempelvis säpo. Så indirekt borde ju då säpo faktiskt vara skyldiga.

Håller med dig i resten.
Dock inte vad gäller Reinfeldt, han kommer aldrig kunna komma att göras till martyr.
Inte ens inom de egna leden idag finns något stöd eller sympati för den mannen.
Så han sörjs nog envart inom familjen...om ens det.

Reinfeldt var och är troligtvis den ondaste minister vi någonsin skådat i svensk historia genom tiderna.

Löfven är enbarr en marionett, ledd av kärringmaffian inom S.
En stackars dumskalle som blev vald för partiet visste han var lätt styrd. En svagbegåvad svetsare. För dum för allt annat men utmärkt att representera sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in