2016-02-14, 01:28
Medlem
oldeubois avatar
Windows 10 är det bästa OS som Microsoft har hittat på. Förstår ni inte att det går alldeles utmärkt att konfigurera inställningarna så att ingen data delas till MS?
Citera
2016-02-14, 05:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi
Windows 10 är det bästa OS som Microsoft har hittat på. Förstår ni inte att det går alldeles utmärkt att konfigurera inställningarna så att ingen data delas till MS?

Fel. All data kan man inte opt out, inte än i alla fall.
Citera
2016-02-15, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oldeuboi

Jaha men vad är det som är så bra med det då? Jag blir fly förbannad på all ny microsoft mjukvara som kräver uppkoppling till nätet då och då, som är prenumerationsbaserad och så vidare.

Tål det inte.
Citera
2016-02-19, 09:43
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrianGriffin
Sitter på w7 och kommer göra det så länge jag kan.
Enda vettiga op just nu o flavless som man säger i MK..

Same here
Citera
2016-02-19, 10:19
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissVulpes
Detta.

Bytte till Linux Mint för ett par månader sen, det enda jag ångrar är att jag inte bytte tidigare. Mindre bloat, slipper antivirusprogram, drar mindre resurser och just werks. Tog tio minuter att installera.

XP och Win10 går fetbort, XP för att det är bortfasat och Win10 för att det är botnet deluxe.

Låt mej gissa! Du har gmail och söker via google? Har en android-telefon med inloggat gmail-konto?

Om så! Då ingår du i googles ultra mega deluxus botnet!

(Men det är klart! När ett företag har spionerat på dej i många år, då är det positivt, men när MS vill få en bråkdel av motsvarande data av dej då är det rena synden?)
Citera
2016-02-19, 10:22
Bannlyst
Windows tvingade mig mer eller mindre att köra 10! Nu har jag förlorat alla mina musikfiler, känns rätt deprimerande!
Citera
2016-02-19, 10:26
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expertbowlaren
Windows tvingade mig mer eller mindre att köra 10! Nu har jag förlorat alla mina musikfiler, känns rätt deprimerande!

Hur har du förlorat dem? Om du vara uppdaterar så ska inget försvinna. Allt var kvar utom drivrutiner. Dom fick jag installera om.
Citera
2016-02-19, 10:27
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissVulpes
Fel. All data kan man inte opt out, inte än i alla fall.

Det är fortfarande en bråkdel av allt data som du redan nu delar med dej till andra! och ännu mindre om man räknar in det data du hittills bjudit andra på som t.ex.:
Google, äpple, alla reklamföretag på nätet (dessa har du säkert "missat" att opta-ut?)

Alla dom har samlat in mer data under alla år du använt datorer, internet, telefoner än vad MS hittills gjort... även om MS skulle samla in ALLT data du har i datorn och allt du kommer att göra på nätet etc. så får de endast in kanske 1% av det du redan bjudit andra företag på (dom fortsätter ju insamlandet) Så Microsoft "spioneri" är en droppe i havet!

Men det är ju "häftigt" att hata Microsoft... så riktiga fakta spelar ingen roll!
Citera
2016-02-19, 10:40
Moderator
Falukropps avatar
W10 har förvisso en del nackdelar gentemot W7, de flesta relaterade till att det försöker dubblera både som renodlat desktop-OS och pekskärms-OS, och att det försöker vara så användarvänligt att det gömmer undan sådant som avancerade användare vill ha. Det har dock lika många om inte fler fördelar, på det hela taget tycker jag det är en värdig efterföljare till W7, och definitivt värt uppgraderingen nu när det är gratis i alla fall.

Känner man sig olustig över MS snokande kan man alltid stänga av spionfunktionaliteten, det finns utmärkt och lättanvänd tredjepartsprogramvara för ändamålet, exvis Shutup10, som samlar alla inställningar på samma ställe. Sedan finns det ju förstås aldrig några garantier för att MS inte dolt någon sådan funktionalitet djupt ner i systemet utöver de fullt synliga och avstängningsbara funktioner Shutup10 kan hantera.

W7 och W8.1 har i övrigt också fått spionfunktioner, om du inte medvetet valt bort de uppdateringarna.

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Låt mej gissa! Du har gmail och söker via google? Har en android-telefon med inloggat gmail-konto?

Om så! Då ingår du i googles ultra mega deluxus botnet!

(Men det är klart! När ett företag har spionerat på dej i många år, då är det positivt, men när MS vill få en bråkdel av motsvarande data av dej då är det rena synden?)

Rent krasst sett är väl det MS kan göra - och förmodligen också gör - vad Googles produktutvecklare fantiserar om när de släckt ljuset och drar kvällsrunken, typ. Att kartlägga din aktivitet på operativsystemsnivå ger helt andra möjligheter än att göra det i browsern. Du kan dessutom alltid logga ut från ditt gmailkonto mellan mailkollarvarven, alt. dra hem mailen via imap, om du vill använda Gmail men slippa bli kartlagd. Mycket enkla åtgärder, som inte kräver någon speciell kunskap. Det är svårare att använda Windows och göra samma sak, MS har inte precis slängt in någon "stäng av spioneriet"-knapp om man säger så.
Citera
2016-02-19, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Det är fortfarande en bråkdel av allt data som du redan nu delar med dej till andra! och ännu mindre om man räknar in det data du hittills bjudit andra på som t.ex.:
Google, äpple, alla reklamföretag på nätet (dessa har du säkert "missat" att opta-ut?)

Alla dom har samlat in mer data under alla år du använt datorer, internet, telefoner än vad MS hittills gjort... även om MS skulle samla in ALLT data du har i datorn och allt du kommer att göra på nätet etc. så får de endast in kanske 1% av det du redan bjudit andra företag på (dom fortsätter ju insamlandet) Så Microsoft "spioneri" är en droppe i havet!

Men det är ju "häftigt" att hata Microsoft... så riktiga fakta spelar ingen roll!

Ja, vad ska man säga, det går inte att undvika den totalitära massövervakningen så man ska bara acceptera den? Är det din poäng? Microsoft gör inte saker lika illa som Google?

Jag vet inte, jag orkar inte egentligen bry mig heller. När folk är redo att döda en massa kapitalister så hakar jag på. Men tills des... äh "hej Säpo"...? Suck. Får väl förresten döda mig själv då också...usch vilken hycklare jag är. Och så dricker jag coca cola! ... jajaja.... Alltså dö, dö dö. Käft.

Vill dock ändå inte att just OS:et som allt annat bygger på ska övervaka mig eller ha flera tjänster som inte fungerar om jag inte är uppkopplad på nätet. OS:et ska i så mycket som möjligt vara neutralt.
Citera
2016-02-19, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Hur har du förlorat dem? Om du vara uppdaterar så ska inget försvinna. Allt var kvar utom drivrutiner. Dom fick jag installera om.
Vet ej varför. Körde deras påtvingade uppdatering och loosade alla musikfiler. Har bara mig själv och skylla borde kört en backup innan.
Citera
2016-02-19, 21:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expertbowlaren
Vet ej varför. Körde deras påtvingade uppdatering och loosade alla musikfiler. Har bara mig själv och skylla borde kört en backup innan.

Om det var en uppgradering du gjorde så arrangerade Windows så att du kan gå tillbaka till vad du hade innan på datorn. Gör det så ska allt återvinnas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in