2016-02-14, 16:58
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollydorisen
Alltså jag känner stooor skillnad på denna billigare Sandoz jämfört med Voxran...kan de verkligen vara så...på apoteket är dom sååå övertygade att det ger samma men det gör inte det för mig...känner ingenting av den billigare jag har nu medans när jag åt VOxra så blev jag piggare osv..grrrska se om jag får byta imorron

Observera utbyteshinder. Det är dock väldigt kinkigt för om läkaren förskriver en parallellimport får apoteket bara ge ut just parallellimport. Fast jag har varit med om att en receptarie bröt mot reglerna och gav mig original. Det fick hon inte göra men sa att det gör hon ändå. Service kallas sådant.

Var med andra ord beredd på att det kan bli struligt med utbyteshinder.
Citera
2016-02-14, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Observera utbyteshinder. Det är dock väldigt kinkigt för om läkaren förskriver en parallellimport får apoteket bara ge ut just parallellimport. Fast jag har varit med om att en receptarie bröt mot reglerna och gav mig original. Det fick hon inte göra men sa att det gör hon ändå. Service kallas sådant.

Var med andra ord beredd på att det kan bli struligt med utbyteshinder.

Okej. Vad trist att det kan bli svårt att byta till det jag haft förra gången. Jag fick nu den billigare bara för att Voxran var slut. Har den kommit in kanske jag får byta. Om inte annat får jag nog Voxra när min billigare är slut,den räcker ju bara i 30 dagar så.
Så jag hoppas få den "rätta" när denna är slut. Och hoppas på att det inte blir några hemska biverkningar från ena sorten till den andra haha.
Citera
2016-02-14, 19:56
Medlem
Skatteskolks avatar
Citat:
Okej. Vad trist att det kan bli svårt att byta till det jag haft förra gången. Jag fick nu den billigare bara för att Voxran var slut. Har den kommit in kanske jag får byta. Om inte annat får jag nog Voxra när min billigare är slut,den räcker ju bara i 30 dagar så.
Så jag hoppas få den "rätta" när denna är slut. Och hoppas på att det inte blir några hemska biverkningar från ena sorten till den andra haha.

Dock har inte jag känt av någon skillnad på just Voxra. Där ser tabletterna likadana ut. Enbart sockerpiller det gäller Sandoz lågpriskopia på metylfenidat ska understryrkas.
Citera
2016-02-17, 20:23
Medlem
Kört Voxra i lite över ett år men även vid tidigare skede.

Har hjälpt väldigt mycket att få rätt fokus och energi med mera, men är i behov av något som kan ta hand om depression och panikattacker (som kan vara i 4-8h) speciellt nu då en mängd negativa händelser hänt så hade behövt det "vid behov" om inte annat.

Har igenom åren testat (vissa med Voxra) fluoxetine, citalopram och två andra jag inte kommer på namnet på. Fluoxetinen var nog den bästa förutom att den tog bort alla känslor or sexlust, även MED Voxra. Katastrofalt. Då har jag hellre dåligt mående än ingen glädje, sorg och asexuell på köpet.

Vad kan man göra? Finns det någon annan NDRI(?) eller är det SSRI? Medicin man kan kombinera?

Jag har en rätt schysst läkare så det bör inte vara problem att få ut vad jag föreslår (Förutom Stesolid etc. men vem vet) undviker gärna något man går upp i vikt av.

Tips? (Medicin tips)
Citera
2016-02-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scratches
Finns det någon annan NDRI(?) eller är det SSRI? Medicin man kan kombinera?

Jag har en rätt schysst läkare så det bör inte vara problem att få ut vad jag föreslår (Förutom Stesolid etc. men vem vet) undviker gärna något man går upp i vikt av.

Tips? (Medicin tips)
Fråga om det går att kombinera SNRI, MAOI eller TCA med Voxra. Glöm inte att läsa om rapporterade biverkningarna och långtidsbiverkningar. SSRI med sina biverkningar... då kanske 5-HTP kan vara något? Men läs mer om hur 5-HTP interagerar med Voxra eller de mediciner du tar.
Citera
2016-02-19, 09:40
Medlem
Dag 12 med Voxra. Lyckligt lottad av inga biverkningar mer än kanske lite svårt att sova. Vet inte om det är bra eller dåligt. Ibland sägs de att ger de inga biverkningar är medecinen inte den rätta..är fortfarande trött. Får väl ge det tid. Sömnen har jag haft dåligt med innan men inte kul att den blir sämre nu av voxran. Har insomningstabletter men tycker man blir lite skumig av dom. Får nog ge detta ett tag i alla fall. Hoppat om ett piggare liv och att få gjort saker. Bli mer känsla att komma igång med något. Som det är nu är allt jobbigt att göra. Usch.
Citera
2016-02-19, 09:57
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Sömnen har jag haft dåligt med innan men inte kul att den blir sämre nu av voxran. Har insomningstabletter men tycker man blir lite skumig av dom. Får nog ge detta ett tag i alla fall. Hoppat om ett piggare liv och att få gjort saker. Bli mer känsla att komma igång med något. Som det är nu är allt jobbigt att göra. Usch.
Lite som jag. När jag tar Cymbalta så sover jag ett dygn i stöten och med Voxra så blir det knappt nån sömn alls...förra gången jag körde med dem så var jag vaken tre dygn i sträck. Fick köpa några starköl för att somna.
Den här gången ska jag ta lite Mirtazapin (15 mg) på kvällen och se om det hjälper. Det ska tydligen ha en sederande effekt.
Citera
2016-02-19, 18:31
Medlem
aislings avatar
Citat:
Dag 12 med Voxra. Lyckligt lottad av inga biverkningar mer än kanske lite svårt att sova. Vet inte om det är bra eller dåligt. Ibland sägs de att ger de inga biverkningar är medecinen inte den rätta..är fortfarande trött. Får väl ge det tid. Sömnen har jag haft dåligt med innan men inte kul att den blir sämre nu av voxran. Har insomningstabletter men tycker man blir lite skumig av dom. Får nog ge detta ett tag i alla fall. Hoppat om ett piggare liv och att få gjort saker. Bli mer känsla att komma igång med något. Som det är nu är allt jobbigt att göra. Usch.

För mig tog det väldigt lång tid innan jag en dag insåg att jag var gladare och mer stabil och faktiskt gjorde saker för att jag ville och inte måste. Hade inga biverkningar och fick ingen uppiggande effekt som många pratar om. Var supertrött flera veckor in. Men för mig var voxra räddningen. Fick ett mer långsiktigt resultat. Men som sagt tog 4-6 veckor innan jag insåg att mitt mående vänt. Så håll ut!
Citera
2016-02-19, 18:40
Medlem
Shadowcrafts avatar
Jag sover rätt kefft på nästan alla Adhd mediciner, ger den här lika starka sömnproblem? Funkar den bra mot Adhd?
Citera
2016-02-19, 18:59
Medlem
aislings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft
Jag sover rätt kefft på nästan alla Adhd mediciner, ger den här lika starka sömnproblem? Funkar den bra mot Adhd?

Jag hade den innan och under utredningen. Den hjälpte mig bra och gav inte alls samma problem med sömnen. Tror det beror lite på vilken typ av problem man har med vardagen. Jag hade framförallt mycket ångest, svåra humörsvängningar och depressioner. Kunde inte stanna i något och tappade fokus väldigt snabbt. Det här hjälpte voxran mig med även om jag tycker att elvanse är långt mycket mer effektiv och hjälper mer.
Citera
2016-02-19, 19:02
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft
Sömnstörningar är en mycket vanlig biverkning. Som jag skrev tidigare, jag var uppe i tre dygn, mitt personliga rekord. Tur att jag inte provat tjack.
Min ångest förvärras också dramatiskt vid insättningen, ska nog lägga ned nu.

Men det är ändå värt att prova, alla reagerar ju individuellt på medikamenter.
Citera
2016-02-19, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Men det är ändå värt att prova, alla reagerar ju individuellt på medikamenter.

Initialt mår man ofta sämre med anti-deps. Hur lång tid gav du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in