Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nu hittar du på egna premisser igen för att göra det omöjligt, och sedan lägger du till en brasklapp att det kanske handlade om Suezviken, vilket självklart var det troligaste stället om man undersöker vad bibeln säger.
Vilka egna premisser hittade jag på, och vad skulle göra att din premiss om 2 km skulle vara mindre på hittad i så fall?
Jag försökte förenkla hela situationen till något som låter rimligt, medan du vill göra det mer orimligt, vilket jag inte förstår din avsikt med.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Men då påstår du underförstått att Suezviken inte är Röda Havet, bara för att du vill att det inte ska stämma med vad bibeln säger. Som sagt, du håller på med dina knep och knåp.
Att Suezviken inte skulle vara Röda Havet kommer du snart att ta tillbaka, inte uppriktigt och ärligt, utan genom att slingra dig undan på något sätt, så låt oss skåda detta

Jag slingrar mig inte. Jag försöker, som jag skrivit, att hitta det troligaste alternativet, men om syftet var att lämna Egypten (vilket är vad som står i Bibeln) så måste de korsa hela Röda Havet där det idag fortfarande kallas för Röda Havet. Naturligtvis skulle man kunna hävda att även Suezviken ingick i vad som man då kallade för Röda Havet, men det finns det inga bevis för. Många har försökt att göra den tolkningen men inte hittat bevis för det. Det spelar ändå ingen roll eftersom om de korsade Suezviken så är de därefter fortfarande kvar i dåtidens Egypten.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Sedan svarade du fortfarande inte uppriktigt om att din uträkning inte håller om det var en 2 km bred passage, bara indirekt med en ursäkt om att du missförstod, eftersom det var jag som kom med ett overkligt scenario, som om 100 meter vatten som drar sig undan övernaturligt skulle vara ett verkligt scenario enligt dina uppfattningar.
Jag ska svara på varför även en 2 km passage är ett verkligt scenario med tanke på att det sker något övernaturligt (något som du ibland tar hänsyn till, ibland inte), så fort du tagit tillbaka dina felaktiga påståenden.
Jag struntade i skillnaden mellan 100 meter och 2 km i och med att det blev i det närmaste en oväsentligt skillnad i tid när jag insåg att jag hade utgått ifrån att det var 20 km de skulle korsa när det i själva verket var minst 200 km. I det scenariot så spelar det ingen roll om de än korsade över en 20 km bred passage i vattnet.
Jag utgick ifrån siffror tagna från ett dåligt minne, och då blev det fel. När jag tittade på de faktiska måtten visade sig dina ändrade parametrar vara oväsentliga för tidsåtgången (som min ursprungliga uträkning handlade om). Jag hade i min enfald utgått ifrån att du skulle inse det och jag gick istället vidare till att påpeka att det med bredare passage innebar att mer vatten behövde trängas undan, och i bibeln så står det att vattnet trängdes undan till en mur, inte att vattnet magiskt försvann. Vattnet trängdes undan av en vind och vattnet vände sedan tillbaka när egyptierna passerade. Ju bredare passage, desto mer vatten behöver trängas undan, det var allt jag menade. Naturligtvis inser jag att Gud måste ha haft en hand med i spelet för att det skulle fungera, men vattnet måste ändå trängas undan någonstans, eller hur?
Sedan är det kul att du tydligen gillar att skämma ut dig med takstolscitatet:
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Smeso: Naturligtvis kan man bygga takstolar som fackverk
ttsp: Så takstolar har ändå något med fackverk att göra?
Smeso: Nej, inget alls.
Att man kan bygga en takstol i form av ett fackverk betyder inte att takstolar har med fackverkskonstruktioner att göra, på samma sätt som det faktum att man kan bygga röda bilar inte betyder att färgen röd har med bilar att göra.
Du anklagar mig för att inte vilja erkänna att jag har fel, men du tar verkligen priset.
Jag har flera gånger erkänt att jag har haft fel och har inget som helst problem med det.