2016-02-19, 13:54
Medlem
Vad säger du kiss74? Du kunde inget säga om ordet "ljuskälla", du kunde inte tillräckligt om byggnadsteknik, kan du något om geografi?

Är Suezviken en del av Röda Havet?
Citera
2016-02-19, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vad säger du kiss74? Du kunde inget säga om ordet "ljuskälla", du kunde inte tillräckligt om byggnadsteknik, kan du något om geografi?

Är Suezviken en del av Röda Havet?
Ja, enligt wiki.
Citera
2016-02-19, 15:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nu hittar du på egna premisser igen för att göra det omöjligt, och sedan lägger du till en brasklapp att det kanske handlade om Suezviken, vilket självklart var det troligaste stället om man undersöker vad bibeln säger.

Vilka egna premisser hittade jag på, och vad skulle göra att din premiss om 2 km skulle vara mindre på hittad i så fall?
Jag försökte förenkla hela situationen till något som låter rimligt, medan du vill göra det mer orimligt, vilket jag inte förstår din avsikt med.

Citat:
Men då påstår du underförstått att Suezviken inte är Röda Havet, bara för att du vill att det inte ska stämma med vad bibeln säger. Som sagt, du håller på med dina knep och knåp.

Att Suezviken inte skulle vara Röda Havet kommer du snart att ta tillbaka, inte uppriktigt och ärligt, utan genom att slingra dig undan på något sätt, så låt oss skåda detta

Jag slingrar mig inte. Jag försöker, som jag skrivit, att hitta det troligaste alternativet, men om syftet var att lämna Egypten (vilket är vad som står i Bibeln) så måste de korsa hela Röda Havet där det idag fortfarande kallas för Röda Havet. Naturligtvis skulle man kunna hävda att även Suezviken ingick i vad som man då kallade för Röda Havet, men det finns det inga bevis för. Många har försökt att göra den tolkningen men inte hittat bevis för det. Det spelar ändå ingen roll eftersom om de korsade Suezviken så är de därefter fortfarande kvar i dåtidens Egypten.

Citat:
Sedan svarade du fortfarande inte uppriktigt om att din uträkning inte håller om det var en 2 km bred passage, bara indirekt med en ursäkt om att du missförstod, eftersom det var jag som kom med ett overkligt scenario, som om 100 meter vatten som drar sig undan övernaturligt skulle vara ett verkligt scenario enligt dina uppfattningar.

Jag ska svara på varför även en 2 km passage är ett verkligt scenario med tanke på att det sker något övernaturligt (något som du ibland tar hänsyn till, ibland inte), så fort du tagit tillbaka dina felaktiga påståenden.

Jag struntade i skillnaden mellan 100 meter och 2 km i och med att det blev i det närmaste en oväsentligt skillnad i tid när jag insåg att jag hade utgått ifrån att det var 20 km de skulle korsa när det i själva verket var minst 200 km. I det scenariot så spelar det ingen roll om de än korsade över en 20 km bred passage i vattnet.
Jag utgick ifrån siffror tagna från ett dåligt minne, och då blev det fel. När jag tittade på de faktiska måtten visade sig dina ändrade parametrar vara oväsentliga för tidsåtgången (som min ursprungliga uträkning handlade om). Jag hade i min enfald utgått ifrån att du skulle inse det och jag gick istället vidare till att påpeka att det med bredare passage innebar att mer vatten behövde trängas undan, och i bibeln så står det att vattnet trängdes undan till en mur, inte att vattnet magiskt försvann. Vattnet trängdes undan av en vind och vattnet vände sedan tillbaka när egyptierna passerade. Ju bredare passage, desto mer vatten behöver trängas undan, det var allt jag menade. Naturligtvis inser jag att Gud måste ha haft en hand med i spelet för att det skulle fungera, men vattnet måste ändå trängas undan någonstans, eller hur?

Sedan är det kul att du tydligen gillar att skämma ut dig med takstolscitatet:
Citat:
Smeso: Naturligtvis kan man bygga takstolar som fackverk
ttsp: Så takstolar har ändå något med fackverk att göra?
Smeso: Nej, inget alls.

Att man kan bygga en takstol i form av ett fackverk betyder inte att takstolar har med fackverkskonstruktioner att göra, på samma sätt som det faktum att man kan bygga röda bilar inte betyder att färgen röd har med bilar att göra.

Du anklagar mig för att inte vilja erkänna att jag har fel, men du tar verkligen priset.
Jag har flera gånger erkänt att jag har haft fel och har inget som helst problem med det.
Citera
2016-02-19, 15:40
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Anta vad du vill. Jag spillar inte tid på din demagogi (annat än att påpeka, att demagogi är en återvändsgränd).

Han inser inte att det är mer intelligent att kunna veta vad man inte vet än att tro att man vet något.
Citera
2016-02-19, 15:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Andra moseboken, Kapitel 14:

"19Guds ängel, som hade gått framför israeliternas här, flyttade sig nu och gick bakom dem. Molnpelaren som gick framför dem flyttade sig och tog plats bakom dem, 20så att den kom mellan egypternas här och israeliternas. Mörkret föll, och hela natten gick utan att härarna fick känning med varandra."

Så förstår inte varför du tjafsar om hur lång tid det skulle ta för dom att promenera.

Utöver det om du själv säger stämmer att egypten ägde landet dom var där så gör ju det berättelsen sann när Israel tog landet för sig själva. Då har dom ju återerövrat landet från egypten.....

Jag tjafsar om hur lång tid det skulle ta därför att det är en viktig faktor.
Som jag skrev så skulle det ta minst två dygn, utan vila, att gå över Röda Havet där det är som smalast (mer än 200 km).

Och jag påpekade också, om du nu missade det, att det som kallades för Kanaans land låg under Egyptisk kontroll ytterligare 300 år, och inte de 40 år som ökenvandringen tog.
Citera
2016-02-19, 16:36
Medlem
Citat:
Citat:
Men då påstår du underförstått att Suezviken inte är Röda Havet, bara för att du vill att det inte ska stämma med vad bibeln säger. Som sagt, du håller på med dina knep och knåp.

Att Suezviken inte skulle vara Röda Havet kommer du snart att ta tillbaka, inte uppriktigt och ärligt, utan genom att slingra dig undan på något sätt, så låt oss skåda detta

Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jag slingrar mig inte. Jag försöker, som jag skrivit, att hitta det troligaste alternativet, men om syftet var att lämna Egypten (vilket är vad som står i Bibeln) så måste de korsa hela Röda Havet där det idag fortfarande kallas för Röda Havet. Naturligtvis skulle man kunna hävda att även Suezviken ingick i vad som man då kallade för Röda Havet, men det finns det inga bevis för. Många har försökt att göra den tolkningen men inte hittat bevis för det. Det spelar ändå ingen roll eftersom om de korsade Suezviken så är de därefter fortfarande kvar i dåtidens Egypten.

Jo exakt nu slingrar du dig, eller så är du okunnig. Du undviker att bekräfta eller dementera ditt påstående att Suezviken inte ligger i Röda Havet. Du påstod förut:

Citat:
Nej, det är mer troligt att det egentligen är Suezviken som avses och inte Röda Havet

Här skiljer du på Suezviken och Röda Havet, när verkligheten är att Suezviken ligger i Röda Havet.

Att det skulle heta något annat än Röda Havet på Mose tid är bara i dina fantasier för att du vill att bibeln inte ska stämma.

Så ja eller nej, avses Röda Havet om vi pratar om området Suezviken?
Citera
2016-02-19, 16:45
Medlem
Citat:
Jo exakt nu slingrar du dig, eller så är du okunnig. Du undviker att bekräfta eller dementera ditt påstående att Suezviken inte ligger i Röda Havet. Du påstod förut:

Här skiljer du på Suezviken och Röda Havet, när verkligheten är att Suezviken ligger i Röda Havet.

Att det skulle heta något annat än Röda Havet på Mose tid är bara i dina fantasier för att du vill att bibeln inte ska stämma.

Ser du inte själv hur pinsam du låter när du ältar samma sak återigen och kräver repetition av svaren. Det får läsaren att undra lite om hästarna är kvar i stallet eller inte.
Du blir gång på gång överbevisad men aldrig att du skulle erkänna det. Ändå kräver du att motståndaren skall erkänna fel som inte är fel. Det är bara att läsa smesos inlägg och se att han erkänner de gånger han har fel, men det ser du inte utan mal på i samma fotspår
Citera
2016-02-19, 17:02
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Jag påpekade bara att vi idag räknar Suezviken som en del av Röda Havet och jag förklarade att det inte finns några historiska källor som stöder det faktum att man på bibelns tid såg Suezviken som en förlängning av Röda Havet.
Om du har en annan åsikt så får du gärna ge belägg för det, men otaliga bibelhistoriker har försökt med just det, utan att lyckas (så vitt jag vet).

Dessutom så står det ju uttryckligen i bibeln att Gud fört israels folk "ut ur Egypten" redan innan de korsade Röda Havet (2 Mos: 12:17, 42). Korsningen beskrivs ju två kapitel senare. Då spelar det ingen roll om Suezviken är en del av Röda Havet eller inte i och med att Suezviken då var långt inom Egyptens gränser och korsningen, som sagt, skedde efter själva uttåget ur Egypten.
Citera
2016-02-19, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Ser du inte själv hur pinsam du låter när du ältar samma sak återigen och kräver repetition av svaren. Det får läsaren att undra lite om hästarna är kvar i stallet eller inte.
Du blir gång på gång överbevisad men aldrig att du skulle erkänna det. Ändå kräver du att motståndaren skall erkänna fel som inte är fel. Det är bara att läsa smesos inlägg och se att han erkänner de gånger han har fel, men det ser du inte utan mal på i samma fotspår

Vet du om Suezviken ligger i Röda Havet?

Om man talar om att man ska simma i Röda Havet, kan man då mena att man simmar i Suezviken?

Jag tycker det är ofattbart att det finns så totalt blåsta människor som du och Smeso, du verkar inte fatta att Smeso tror att Suezviken inte ligger i Röda Havet:

Citat:
Nej, det är mer troligt att det egentligen är Suezviken som avses och inte Röda Havet, eller att det inte inträffat över huvud taget.

Det här är ju på grundskolenivå, på vilket sätt är jag överbevisad om motsatsen?
Förstår du hur pinsamt dum du ser ut nu?
Citera
2016-02-19, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok, hur blev dom flera hundratusen så fort?

Genom skaffa barn?
Citera
2016-02-19, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Nu fanns det ju inte bara en egyptisk civilisation på den tiden. Den kinesiska xia-dynastin började år 2000.

De var grymma på att yngla av sig på den tiden och dessutom utveckla olika nationaliteters utseendemässiga särdrag, och i Egyptens fall ta till sig deras gudar och historia, snabbt som f-n efter floden tillsattes en egyptisk farao. Det måste alltså vara någon av noas söner, som såklart bytte namn osv

Vad har du för indikationer att dom här fanns på den tiden?
Citera
2016-02-19, 17:13
Bannlyst
Citat:
Du är rolig du. Varför skulle inte 100 000 män räcka till? Om du avsätter 1000 personer per block så kan 100 block bearbetas samtidigt, och 1000 personer per block är väldigt mycket.

Men prova du samma matematik på Noa och tiden efter floden och Babels torn, så ska vi se hur det går.

Babels språkproblem och folkens spridning ska möjligen ha inträffat omkring år 2000 f.Kr. Sedan behöver befolkningen ha förökat sig som kaniner, medan de praktiskt taget sprang hela dagarna för att hinna sprida sig till alla jordens hörn och diversifiera sig till de otaliga stammar som vi vet har bott i otaliga avlägsna områden i flera tusen år. Det finns många folk i Amerika, Australien, Afrika och östra Asien som vi vet att har varit etablerade långt före 2000 f.Kr.
Faktum är att vid den tidpunkten hade Egypten redan varit ett stort rike under ganska lång tid ... och deras språk har inte ändrats till följd av något torn.

1. För att blocken måste tas ut ur klippan/berget först, sen transporteras en lång distans och blocker väger 20 ton styck.

Sen ska dom lyfta blocken upp på varandra och massa liknande moment....

Har redan gjort matematik på en grej, har varit satanister/ateister som har skrattat åt att hur skulle Joseph och hans familje medlemmar blivit ca 2 miljoner under den tiden i fångenskap.

Räknade fram att på den tiden skulle dom enkelt ha blivit över 4 miljarder människor.

Vad har du för indikationer för dom här folken som fanns långt före 2000 f.kr?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in