2016-02-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Din litauiske vän kanske tycker att NB är skyldig, men många människor i Litauens tycker att NB är synda bock.
Länkar artikel i litauisk tidning http://lietuvosdiena.lrytas.lt/kriminalai/n-bilevicius-griebesi-siaudo-atsisako-advokates.htm
läsarnas kommentarer - http://lietuvosdiena.lrytas.lt/?id=14552834801455171806&order=2&view=6
100 kommentarer, 91 tror att han är oskyldig, 16 - att han är skyldig.

Det har en enkel förklaring utifrån de kretsar jag rör mig i och vad det är för folk jag kommer i kontakt med!

Jag känner inte till, IRL folk som tänker så konstigt som de tankar jag lär känna på nätet. Det är ju det som är intressant. Alla dessa kaotiska tankar och konspirationer ger en förklaring till det kaos vi lever i!
2016-02-19, 13:48
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Expressens artikel om hotet

Tack för länken. Nä, det framgår inte om tidningssidorna handlade om mordet.

Hade varit intressant att veta.

Likaså vilken tidning som sidorna kom ifrån. Lokaltidning? Rikstäckande tidning?
Senast redigerad av GilGrissom82 2016-02-19 kl. 13:58.
2016-02-19, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Han har säkert någon störning. Som du säger, man är inte frisk när man begår ett sånt grymt mord. Men för att dömas till vård så ska han ha drabbats av något som går att behandla. Till exempel en psykos. Men han har inte visat några sådana tecken. Inte ens så de behövde göra en liten undersökning. Han är kanske psykopat? Då finns ingen bot. Det är bara fängelse som kan bli aktuellt. Nu finns det dom som aldrig släpps ut från rättspsyk. Dom är helt enkelt för sjuka för att släppas ut eller för att kunna sitta av sitt straff i fängelse.

Jag har inte sagt att han skall dömas till vård.
Jag tycker dock att man skall psykundersöka en person som begått ett sådant sjukt brott.
Hur kan ni vara säkra på att han inte lider av en allvarlig psykiatrisk störning som han på något sätt lyckas dölja?
Vad kan rimligtvis skadas av att han blir undersökt?
Är han inte psykiskt sjuk så är det ju det som läkaren kommer att komma fram till.
2016-02-19, 13:57
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja det var genom brev han blev hotad: på utrivna tidningssidor riktades hot mot NB.
'Handstilen var lite märklig', säger komm Lars Johansson.

'Handstilen'? Poängen med att skicka hot genom tidningssidor är väl den att ens handstil inte skall röjas; man klipper o klistrar.
Känns som att hotaren har missförstått nåt fundamentalt här

Har ingen länk, läst detta i dagens pappersmetro.

Mitt fetade: Ja, men den anonyme hotaren har uppenbarligen varit tillräckligt smart och insatt i DNA-teknik för att inte lämna några DNA-spår...

"Vi har gjort spårsökning på kuverten, som var igenklistrade – men vi har inte fått fram DNA." enligt kommissarie Lars Johansson.

http://www.expressen.se/gt/hot-tvingade-nerijus-bara-skottsaker-vast/
2016-02-19, 14:08
Medlem
http://www.expressen.se/gt/advokaten-om-forsta-motet-med-bilevicius/

Ur artikeln:

"Efter att ha blivit fälld för mordet på Lisa Holm också i hovrätten sparkade Nerijus Bilevicius sin advokat Inger Rönnbäck.…
35-åringen begärde att hon skulle ersättas av Björn Hurtig, stjärnadvokaten som tidigare företrätt bland annat Wikileaksgrundaren Julian Assange och Billy Butt."

Min kommentar:
Det är inte trovärdigt att Nero känner till advokaten Hurtig, en "stjärnadvokat" och ber om honom. Det är helt osannolikt, och stärker min tanke om att det är en kollega, Rönnbäck som dumpat sin klient, på en kollega och en god vän, för att undvika konsekvenserna av sin märkliga processföring.

Det är Inger Rönnbäck som är klienten, som sökt skydd, hos Hurtig för att låta tiden gå!

Därmed hindras Nero från att klaga den rätta vägen, till advokatsamfundet och inom tidsfristen.

För Nero själv så är det över. Det blir ingen resning och det framgår av artikeln att Hurtig är medveten om det.

Sen så har inte Hurtig varit någon stjärna för Assange eller Billy Butt. Om Hurtig ska beskrivas som en stjärnadvokat varför inte då ta upp framgångar som barnläkarmålet?
2016-02-19, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
http://www.expressen.se/gt/advokaten-om-forsta-motet-med-bilevicius/

Ur artikeln:

"Efter att ha blivit fälld för mordet på Lisa Holm också i hovrätten sparkade Nerijus Bilevicius sin advokat Inger Rönnbäck.…
35-åringen begärde att hon skulle ersättas av Björn Hurtig, stjärnadvokaten som tidigare företrätt bland annat Wikileaksgrundaren Julian Assange och Billy Butt."

Min kommentar:
Det är inte trovärdigt att Nero känner till advokaten Hurtig, en "stjärnadvokat" och ber om honom. Det är helt osannolikt, och stärker min tanke om att det är en kollega, Rönnbäck som dumpat sin klient, på en kollega och en god vän, för att undvika konsekvenserna av sin märkliga processföring.

Det är Inger Rönnbäck som är klienten, som sökt skydd, hos Hurtig för att låta tiden gå!

Därmed hindras Nero från att klaga den rätta vägen, till advokatsamfundet och inom tidsfristen.

För Nero själv så är det över. Det blir ingen resning och det framgår av artikeln att Hurtig är medveten om det.

Sen så har inte Hurtig varit någon stjärna för Assange eller Billy Butt. Om Hurtig ska beskrivas som en stjärnadvokat varför inte då ta upp framgångar som barnläkarmålet?

Stjärnadvokat är fel beskrivning, kändisadvokat är närmare sanningen.
De flesta "stjärnadvokater" är inte bättre än medeladvokaten men de tar hela tiden högprofilmål så det är mer en kändisgrej än en kompetensgrej.
Faktum är att advokaten inte gör så stor skillnad som många tror. Har man bara en kompetent advokat så duger det oftast lika bra som "stjärnadvokaterna".
Enda skillnaden är egentligen om det rör som om komplexa/stora fall där det kan vara fördel med en större advokatbyrå som kan hantera mer material än en ensam advokat.

Största orsaken till det är nog egentligen den fria bevisprövningen. Vi har inte ett system där en advokat via kännedom om massa obskyra prejudikat kan få bevis och information ogiltigförklarat som i vissa länder. Samma sak med själva processföringen, en advokat i Sverige kan inte blockera och styra en åklagares utfrågning av vittnen som man kan i t.ex USA.
2016-02-19, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Din litauiske vän kanske tycker att NB är skyldig, men många människor i Litauen tycker att NB är syndabock.
Länkar artikel i litauisk tidning http://lietuvosdiena.lrytas.lt/kriminalai/n-bilevicius-griebesi-siaudo-atsisako-advokates.htm
läsarnas kommentarer - http://lietuvosdiena.lrytas.lt/?id=14552834801455171806&order=2&view=6
100 kommentarer, 91 tror att han är oskyldig, 16 - att han är skyldig.

Vet inte riktigt vilken tilltro man ska ha till de där siffrorna; av 100 kommentarer så säger 91 oskyldig o 16 skyldig.. få se nu, 91 + 16 de blir, de blir..
2016-02-19, 14:44
Medlem
Quods avatar
Jag hoppas Hurtig är riktigt duktig, samt att han är i sitt esse i sitt arbete med detta mål.

Jag hoppas också han motiverar sig rationellt, och att han inte svingar till höger och vänster med ogrundade konspirationsteorier, likt sin företrädare.

Det sistnämnda beteendet ger nämligen syre åt konspirationsteoretiker helt i onödan.

HD kan alltså teoretiskt meddela prövningstillstånd (även om jag inte tror det händer i detta fall eftersom jag tycker domarna är korrekta och rättvisa), men omvänt lämnar HD ingen motivering om de INTE medger prövningstillstånd.

Vad Hurtig skriver kommer i slutänden sannolikt påverka konspirations- och alternativteoretikerna mer, än det påverkar justitieråden i HD när de fattar (rationella) beslut om PT eller inte.
2016-02-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Stjärnadvokat är fel beskrivning, kändisadvokat är närmare sanningen.
De flesta "stjärnadvokater" är inte bättre än medeladvokaten men de tar hela tiden högprofilmål så det är mer en kändisgrej än en kompetensgrej.
Faktum är att advokaten inte gör så stor skillnad som många tror. Har man bara en kompetent advokat så duger det oftast lika bra som "stjärnadvokaterna".
Enda skillnaden är egentligen om det rör som om komplexa/stora fall där det kan vara fördel med en större advokatbyrå som kan hantera mer material än en ensam advokat.

Största orsaken till det är nog egentligen den fria bevisprövningen. Vi har inte ett system där en advokat via kännedom om massa obskyra prejudikat kan få bevis och information ogiltigförklarat som i vissa länder. Samma sak med själva processföringen, en advokat i Sverige kan inte blockera och styra en åklagares utfrågning av vittnen som man kan i t.ex USA.

I fall av mord som detta tror jag också att advokaten inte kan göra skillnad. Det är omöjligt att få bort bevisen som så starkt pekar ut gärningsmannen. Ur juridiskt perspektiv är detta ett enkelt mål, där bevisen entydigt pekar ut gärningsmannen, och lagen är tydlig om livstidsstraff för denna gärning som är mord.

Att rubba DNA bevisningen skulle kräva att advokaten Hurtig får till att alla som befattat sig med saken är så korrupta som Rönnbäck insinuerade. En sak som inte kommer ske!
2016-02-19, 14:47
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vad jag kan se har du varken gått ut i tråden och dementerat att ditt påstående var fel eller bett den andra postaren om ursäkt för att du kallade hens inlägg för "skitsnack". Det där sista må väl vara frivilligt, men är man en ärlig debattör bör man bidra till att faktaunderlaget i tråden är så korrekt som möjligt genom att själv rätta sina felaktiga påståenden.
Jag bor inte tråden dygnet runt som många av er tycks göra och bemöter långt ifrån alla inlägg som innehåller felaktigheter. Jag försöker följa tråden p g a intresse, läser det mesta och kompletterar infosidan när någon lägger ut intressanta länkar som jag inte har hittat själv.

Jag brukar medge när jag har fel, vilket jag också har gjort angående nya passregler. Vidhåller att det är skitsnack att tyngt arbete raderar ut fingeravtryck. Det här är en OT sidan om diskussion som jag inte tänker engagera mig i. Det finns inget belägg för att NB eller hantverkare i allmänhet har släta fingertoppar, alltså är det utanför ämnet.

Lite mer OT när vi ändå håller på. Jag har själv jobbat med plattsättning och putslagningar under praktiktiden, även som #gör det själv" hobbyist. Frätskadorna som man får är i första hand små djupa hål som svider, inte släta fingertoppar. Nej, det finns inget som jag behöver dementera eller be om ursäkt för. Att det finns ett gäng i tråden som är till 100% övertygade om att det är rätt man som och hackar på vad jag än skriver på grund av att de vet att jag inte är övertygad kan jag ta, utan att bemöta all spott och spe som jag får till svar.
2016-02-19, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: Ja, men den anonyme hotaren har uppenbarligen varit tillräckligt smart och insatt i DNA-teknik för att inte lämna några DNA-spår...

"Vi har gjort spårsökning på kuverten, som var igenklistrade – men vi har inte fått fram DNA." enligt kommissarie Lars Johansson.

http://www.expressen.se/gt/hot-tvingade-nerijus-bara-skottsaker-vast/

Ja den anonyme hotaren verkar onekligen ha gjort sin dna-hemläxa tillfyllest. Och uppenbarligen har hen ett 'intresse' för fallet; har kanske lärt sig ett o annat av NB:s misstag?

Tycker för övrigt att din tanke om att hoten kan ha skrivits på sidor som handlat om L känns 'klargörande'; fick inte själv, som jag skrev, ihop det riktigt. Det verkar iaf mer troligt än att hotaren hade slut på skrivpapper.
2016-02-19, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Vet inte riktigt vilken tilltro man ska ha till de där siffrorna; av 100 kommentarer så säger 91 oskyldig o 16 skyldig.. få se nu, 91 + 16 de blir, de blir..

Det här är ingenting med matematik att göra. Här är inte 1+1=2.
Under artikeln har 100 läsare skrivit kommentarer.Artikeln och kommentarer lästes av många läsare. De som tyckte att kommentar var bra, tryckte på grön knapp ( like) eller - håller med, andra hållde inte med kommentar och tryckte på röd knapp ( don't like). Mest röda (like) knappar - under kommentar som skrev att han/ hon tror att ]NB är oskyldig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in