2016-02-19, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Men en person som står stilla skulle observera samma ljusstråle som varandes c. Alla observatörer, oavsett hastighet, skulle observera samma sak - att ljusets hastighet skulle vara c.

Ja, och då måste man ju acceptera att ljushastighetsgränsen är olika för de olika inblandade observatörerna. Alltså icke-konstant.
Citera
2016-02-19, 09:37
Medlem
Flaskhalsats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Ja, och då måste man ju acceptera att ljushastighetsgränsen är olika för de olika inblandade observatörerna. Alltså icke-konstant.

Nej. Svara på mitt inlägg tidigare istället för att kladda vidare på ickeexisterande teorier.
Citera
2016-02-19, 09:48
Medlem
Citat:

Vi kanske krånglar till det för mycket. Granska en sammanfattande kurs på svenska så kanske det hela klarnar lite?

Läs igenom de olika kapitel som finns på vänster del på denna länk:

http://wiki.math.se/wikis/relativitetsteori/index.php/Vad_%C3%A4r_relativitetsteori%3F
Citera
2016-02-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
http://postimg.org/image/6qv111xyd/

Här har jag pedagogiskt ritat upp för dig hur verkligheten egentligen ser ut. Föremål A och B har hastigheterna 50 000 m/s och BÅDA OAVSETT RIKTNING kommer att mäta upp en foton med hastigheten C oavsett vilket argument C än har.

Förstår du inte bilden kan du gärna bevisa med matematiskt stöd hur du egentligen tänker.

Det du förklarar är hur det ser ut visuellt och jag håller med dig om att det är så det kommer se ut. Det säger dock inget om hur det fungerar i hastigheter över c när ljuset blir tachyoner.
Citera
2016-02-19, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker82
Vi kanske krånglar till det för mycket. Granska en sammanfattande kurs på svenska så kanske det hela klarnar lite?

Läs igenom de olika kapitel som finns på vänster del på denna länk:

http://wiki.math.se/wikis/relativitetsteori/index.php/Vad_%C3%A4r_relativitetsteori%3F

Varför skulle jag vilja läsa på om en hundra år gammal felaktig teori som inte kan förklara hur c kan vara en konstant i ett rörligt universum.
Citera
2016-02-19, 10:50
Medlem
Citat:
Varför skulle jag vilja läsa på om en hundra år gammal felaktig teori som inte kan förklara hur c kan vara en konstant i ett rörligt universum.

Känner du för att kritisera teorin så är det förmodligen en bra idé att faktiskt vara bekant med den först. På så sätt kan du peka ut de ekvationer som du tycker är felaktiga för oss andra.
Citera
2016-02-19, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker82
Känner du för att kritisera teorin så är det förmodligen en bra idé att faktiskt vara bekant med den först. På så sätt kan du peka ut de ekvationer som du tycker är felaktiga för oss andra.

Det har jag inte tid med. Jag tycker inga ekvationer är felaktiga utan jag tycker postulatet att inget kan färdas snabbare än ljuset är felaktigt. Det är inte svårt att förstå att en hastighetsgräns i universum är ett helt ologiskt fenomen.
Citera
2016-02-19, 11:01
Medlem
Citat:
Det har jag inte tid med. Jag tycker inga ekvationer är felaktiga utan jag tycker postulatet att inget kan färdas snabbare än ljuset är felaktigt. Det är inte svårt att förstå att en hastighetsgräns i universum är ett helt ologiskt fenomen.

Så saker du inte förstår & inte vill sätta dig in i är fel?
Citera
2016-02-19, 11:09
Medlem
Citat:

Varför skulle det vara ologiskt i sig?
Däremot kan jag hålla med om att det inte är grundad på intuition; Det är dock en anna femma.
Citera
2016-02-19, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Så saker du inte förstår & inte vill sätta dig in i är fel?

Jag har redan påpekat att relativitetsteorin stämmer som en visuell teori, det är det att ljushastigheten inte är en gräns som är problemet.
Citera
2016-02-19, 11:19
Medlem
Citat:
Jag har redan påpekat att relativitetsteorin stämmer som en visuell teori, det är det att ljushastigheten inte är en gräns som är problemet.

Ok.. & din reviderade teori ser ut hur?
Citera
2016-02-19, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamVimes
Ok.. & din reviderade teori ser ut hur?

Det är enkelt. I realiteten så blir allt som rör sig över ljusets hastighet tachyoner som därför så att säga tillhör en annan värld tills man kommit upp i rätt hastighet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in