2016-02-18, 17:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jag noterar att du undviker att besvara vilken himlakropp som ska utgöra noll när hastighetsgränsen c ska beskrivas.

Jag noterar att du inte kan läsa och förstå en text. Det här skrev jag:

Dvs oavsett vilken himlakropp du jämför med så är det samma gränshastighet c.

Dvs välj vilken himlakropp du vill, t ex dig själv eller solen eller vad du vill. Enligt relativitetsteorin rör sig ljuset med samma hastighet jämfört med vilken kropp du än väljer. Och det är fullkomligt logiskt enligt Lorentztransformationerna. Att DU inte kan förstå detta eller acceptera det har inget alls att göra med vad som är logiskt eller inte. Ska du påvisa ett logiskt fel så måste du visa exakt var en slutsats inte följer från premisserna. T ex visa precis i vilket led som alla världens fysiker och ingenjörer räknar fel. Kanske Dunning och Kruger har något bra tips?

Edit: "Och så vänder vi på bladet och vad hittar vi väl där?"

Till sidan 28!

Tam ti tam ...
Senast redigerad av nerdnerd 2016-02-18 kl. 17:08.
Citera
2016-02-18, 17:13
Medlem
nerdnerds avatar
Fast vilken kropp ÄR det nu då som står still då eller va?? Eller finns det ingen maxhastighet? Relativitetsteorin är ju inte lååågisk!

Nästan lika rafflande ju som tråden om ifall 0.9999... = 1.
Citera
2016-02-18, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag noterar att du inte kan läsa och förstå en text. Det här skrev jag:

Dvs oavsett vilken himlakropp du jämför med så är det samma gränshastighet c.

Dvs välj vilken himlakropp du vill, t ex dig själv eller solen eller vad du vill. Enligt relativitetsteorin rör sig ljuset med samma hastighet jämfört med vilken kropp du än väljer. Och det är fullkomligt logiskt enligt Lorentztransformationerna. Att DU inte kan förstå detta eller acceptera det har inget alls att göra med vad som är logiskt eller inte. Ska du påvisa ett logiskt fel så måste du visa exakt var en slutsats inte följer från premisserna. T ex visa precis i vilket led som alla världens fysiker och ingenjörer räknar fel. Kanske Dunning och Kruger har något bra tips?

Edit: "Och så vänder vi på bladet och vad hittar vi väl där?"

Till sidan 28!

Tam ti tam ...

För att tal om hastigheter ens ska vara relevant så behövs flera punkter som rör sig relativt varann. Inte en punkt som relativitetsteorin förutsätter. Så flera punkter som rör sig med olika hastigheter ger olika värden på c. Endast om jag bara håller mig till en av punkterna kan jag trolla med lorentztransformationerna. Alltså är relativitetsteorin helt ologisk.
Citera
2016-02-18, 18:48
Medlem
miness avatar
Citat:
För att tal om hastigheter ens ska vara relevant så behövs flera punkter som rör sig relativt varann. Inte en punkt som relativitetsteorin förutsätter. Så flera punkter som rör sig med olika hastigheter ger olika värden på c. Endast om jag bara håller mig till en av punkterna kan jag trolla med lorentztransformationerna. Alltså är relativitetsteorin helt ologisk.
eller så förstår du inte grundläggande koncept som hastighet, relativitet eller observatör
Citera
2016-02-18, 19:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Relativitetsteorin talar inte alls om punkter, den talar om observatörer med olika hastigheter i förhållande till varandra.
Lorentztransformationerna (LTF) är till för att relatera alla dessa till varandra. Givet vad en observatör ser så kan man använda LTF för att räkna ut vad alla andra observatörer kommer se. Och då säger de bl a att om något rör sig med ljushastigheten relativt en observatör så rör det sig med samma hastighet relativt alla andra observatörer oavsett vilka hastigheter dessa har jämfört med den första observatören.

Hur kan detta komna sig? Det beror på att både rum och tid är relativa, på precis det sätt som LTF visar. Eller lite mer matematiskt: det beror på rumtidens metriska struktur. Einstein själv var först inte överförtjust i detta matematiska påfund, men det hade ju iaf det goda med sig att den logiska strukturen blev fullständigt klarlagd. För är det något som matematiker är bra på så är det logik och att inte fuska med stringensen.

Om man bara hade en observatör så skulle det inte behövas några LTF. Så du har helt fel om relativitetsteorin. Igen.
Senast redigerad av nerdnerd 2016-02-18 kl. 19:43.
Citera
2016-02-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Relativitetsteorin talar inte alls om punkter, den talar om observatörer med olika hastigheter i förhållande till varandra.
Lorentztransformationerna (LTF) är till för att relatera alla dessa till varandra. Givet vad en observatör ser så kan man använda LTF för att räkna ut vad alla andra observatörer kommer se. Och då säger de bl a att om något rör sig med ljushastigheten relativt en observatör så rör det sig med samma hastighet relativt alla andra observatörer oavsett vilka hastigheter dessa har jämfört med den första observatören.

Hur kan detta komna sig? Det beror på att både rum och tid är relativa, på precis det sätt som LTF visar. Eller lite mer matematiskt: det beror på rumtidens metriska struktur. Einstein själv var först inte överförtjust i detta matematiska påfund, men det hade ju iaf det goda med sig att den logiska strukturen blev fullständigt klarlagd. För är det något som matematiker är bra på så är det logik och att inte fuska med stringensen.

Om man bara hade en observatör så skulle det inte behövas några LTF. Så du har helt fel om relativitetsteorin. Igen.

Fast ljushastighetens konstans är ju beroende av en punkt. Du kan ju inte ha flera ljushastigheter samtidigt enligt relativitetsteorin. Men det är just vad du får om du har olika hastigheter.

Men jag går med på att relativitetsteorin beskriver vad jag skulle se, ifall jag kunde se något av ett förbisvishande föremål i c. Men den beskriver inte vad föremålet som rör sig i c skulle uppleva för värld bortsett från den där jag som observatör står. Föremålet som rör sig i c skulle nämligen ha pushat ljushastighetsgränsen en ljushastighet framåt så att den i praktiken uplevde ett helt annat universum i den hastigheten.
Citera
2016-02-18, 21:28
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Om du skulle vara på en kropp som var HELT stilla, skulle du observera ljuset hastighet som varandes c.

Om du skulle vara på en kropp som rör sig i c/2, skulle du observera ljusets hastighet som varandes c.

Om du skulle vara på en kropp som rör sig i 0,97% av c, skulle du observera ljusets hastighet som varandes c.
Citera
2016-02-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Om du skulle vara på en kropp som var HELT stilla, skulle du observera ljuset hastighet som varandes c.

Om du skulle vara på en kropp som rör sig i c/2, skulle du observera ljusets hastighet som varandes c.

Om du skulle vara på en kropp som rör sig i 0,97% av c, skulle du observera ljusets hastighet som varandes c.

Precis och då måste man också konstatera att c är 1,5c i andra fallet och 1,97c i tredje om man ska vara konsekvent.
Citera
2016-02-19, 01:04
Medlem
Den skamlöses avatar
Citat:
Vilken himlakropp anser du bilda grunden för hastighetsgränsen c då?
Alla himlakroppar. Pga. den relativistiska formeln för hastighetsaddition.
Citera
2016-02-19, 03:34
Medlem
Flaskhalsats avatar
http://postimg.org/image/6qv111xyd/

Här har jag pedagogiskt ritat upp för dig hur verkligheten egentligen ser ut. Föremål A och B har hastigheterna 50 000 m/s och BÅDA OAVSETT RIKTNING kommer att mäta upp en foton med hastigheten C oavsett vilket argument C än har.

Förstår du inte bilden kan du gärna bevisa med matematiskt stöd hur du egentligen tänker.
Citera
2016-02-19, 08:37
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Precis och då måste man också konstatera att c är 1,5c i andra fallet och 1,97c i tredje om man ska vara konsekvent.
Men en person som står stilla skulle observera samma ljusstråle som varandes c. Alla observatörer, oavsett hastighet, skulle observera samma sak - att ljusets hastighet skulle vara c.

Hur kan det komma sig att du inte kan förstå detta? Det måste finnas nån begränsning i ditt tänkande. Har du möjligtvis en diagnos, eller är du bara lite envis?
Citera
2016-02-19, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Den skamlöse
Alla himlakroppar. Pga. den relativistiska formeln för hastighetsaddition.

Men då är ju inte c konstant för himlakropparna rör sig ju olika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in