Citat:
Ursprungligen postat av
viktigtinlagg
För att tal om hastigheter ens ska vara relevant så behövs flera punkter som rör sig relativt varann. Inte en punkt som relativitetsteorin förutsätter. Så flera punkter som rör sig med olika hastigheter ger olika värden på c. Endast om jag bara håller mig till en av punkterna kan jag trolla med lorentztransformationerna. Alltså är relativitetsteorin helt ologisk.
Relativitetsteorin talar inte alls om punkter, den talar om
observatörer med olika hastigheter i förhållande till varandra.
Lorentztransformationerna (LTF) är till för att relatera alla dessa till varandra. Givet vad en observatör ser så kan man använda LTF för att räkna ut vad alla andra observatörer kommer se. Och då säger de bl a att om något rör sig med ljushastigheten relativt en observatör så rör det sig med samma hastighet relativt alla andra observatörer oavsett vilka hastigheter dessa har jämfört med den första observatören.
Hur kan detta komna sig? Det beror på att både rum och tid är relativa, på precis det sätt som LTF visar. Eller lite mer matematiskt: det beror på rumtidens metriska struktur. Einstein själv var först inte överförtjust i detta matematiska påfund, men det hade ju iaf det goda med sig att den logiska strukturen blev fullständigt klarlagd. För är det något som matematiker är bra på så är det logik och att inte fuska med stringensen.
Om man bara hade en observatör så skulle det inte behövas några LTF. Så du har helt fel om relativitetsteorin. Igen.