2016-02-18, 23:49
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
OK. Varför blev de inte kvar i ladan? De är inte av någon större storlek precis som med örhängena. Teori?

Ja, LH tog väl av dem och lade dem i jackfickan. Andra saker som troligtvis också låg i jackfickan har ju slängts utefter fyndvägen. Bra där för då har vi följande:

1. LH rätter till håret och sätter på sig hörlurar och hjälm utan handskar.
2. LH tar på sig handskarna och sätter sig på mopeden för att åka.
3. Någon stör henne.
4. LH tar av sig en handske, hjälm och hörlurar. Hörlurar i jackfickan.
5. Jackan dras av henne. Den handske hon fortfarande hade på sig fastnar i jackärmen. Den andra hamnar där jackan drogs av.

Alternativ från punkt 4:
4. Hjälm, hörlurar och ärhängen slits av.
5. Jackan dras av henne. Handskarna hon fortfarande hade på sig fastnar i jackärmarna. Hörlurar kvar i hjälmen.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-02-18 kl. 23:56.
2016-02-19, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Undrar om det finns fler kvinnor han misshandlat mer än frun han var gift med innan IB som han är gift med nu ? Finge de chansen kanske de trädde fram?

Det är svårt att veta nu, men om det finns tillräckligt med mediaintresse så är det en möjlighet. Jag träffade av en tillfällighet en litauer som är i Sverige och jobbar. Jag är en sådan som frågar om det jag vill veta, och just nu ville jag veta vad folk uppfattat i Litauen om mordet på Lisa Holm.

Den unge mannen berättade att alla i Litauen är mycket upprörda över Nero och hans onormala familj som skämt ut Litauen. Det är ingen han känner som tror på att Nero är oskyldig. Det var faktiskt betryggande att höra. Det som också var ett samtalsämne bland folk i Litauen var den knäppa advokaten som tjänat en miljon kronor.

Jag tror att om media i Litauen eller om ett nätforum fortsätter och diskutera Nero, så finns det en chans att någon hör av sig. Någon som utreder Nero kan ju börja nysta i skolkamrater och andra som haft med honom att göra. En kartläggning av Nero kommer ge den information som efterfrågas.

Det fel man gjort är att man inte gjort en ordentlig personutredning och haft proffs som utrett vad det rör sig i skallen på Nero. Jag tror att rätt person hade fått Nero att prata, för typer som Nero behöver bekräftelse, och vill bli sedda. Som alla seriemördare i USA som njuter av uppmärksamheten, och makten när de får berätta sin story.

Det jag noterat är att i Sverige pågår det rättegångar utan att man vet vem det är man avhandlar i rättegången. Det är chockerande. Det är ju sak samma sak i detta konstiga land, om det är en lustmördare som Nero eller kriminella som man godtar ljuger om sin ålder.

Det borde inte finnas med på kartan att man har en rättegång utan att ha kartlagt de som ställs inför rätta. Om de inte samarbetar kan de ju sitta där med restriktioner i häktet tills de berättar vem de är, var de bott i kronologisk ordning, och detaljer om skola, föräldrar och folk som kan bekräfta det de påstår. Det värsta är att ingen domare reagerar och sätter ner foten, när folk kommer undan med att vara anonyma.

Hur är man funtad om man ställer upp som domare och dömer anonyma? Som har upp till två, tre och fyra identiteter? Tänker inte våra ljushuvuden i tråden på att oskyldiga kan råka illa ut när kriminella som Nero lånar deras identitet?
2016-02-19, 01:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är svårt att veta nu, men om det finns tillräckligt med mediaintresse så är det en möjlighet. Jag träffade av en tillfällighet en litauer som är i Sverige och jobbar. Jag är en sådan som frågar om det jag vill veta, och just nu ville jag veta vad folk uppfattat i Litauen om mordet på Lisa Holm.

Den unge mannen berättade att alla i Litauen är mycket upprörda över Nero och hans onormala familj som skämt ut Litauen. Det är ingen han känner som tror på att Nero är oskyldig. Det var faktiskt betryggande att höra. Det som också var ett samtalsämne bland folk i Litauen var den knäppa advokaten som tjänat en miljon kronor.

Jag tror att om media i Litauen eller om ett nätforum fortsätter och diskutera Nero, så finns det en chans att någon hör av sig. Någon som utreder Nero kan ju börja nysta i skolkamrater och andra som haft med honom att göra. En kartläggning av Nero kommer ge den information som efterfrågas.

Det fel man gjort är att man inte gjort en ordentlig personutredning och haft proffs som utrett vad det rör sig i skallen på Nero. Jag tror att rätt person hade fått Nero att prata, för typer som Nero behöver bekräftelse, och vill bli sedda. Som alla seriemördare i USA som njuter av uppmärksamheten, och makten när de får berätta sin story.

Det jag noterat är att i Sverige pågår det rättegångar utan att man vet vem det är man avhandlar i rättegången. Det är chockerande. Det är ju sak samma sak i detta konstiga land, om det är en lustmördare som Nero eller kriminella som man godtar ljuger om sin ålder.

Det borde inte finnas med på kartan att man har en rättegång utan att ha kartlagt de som ställs inför rätta. Om de inte samarbetar kan de ju sitta där med restriktioner i häktet tills de berättar vem de är, var de bott i kronologisk ordning, och detaljer om skola, föräldrar och folk som kan bekräfta det de påstår. Det värsta är att ingen domare reagerar och sätter ner foten, när folk kommer undan med att vara anonyma.

Hur är man funtad om man ställer upp som domare och dömer anonyma? Som har upp till två, tre och fyra identiteter? Tänker inte våra ljushuvuden i tråden på att oskyldiga kan råka illa ut när kriminella som Nero lånar deras identitet?

Intressant inlägg.
Jag skrev tidigare om att det var en (ynklig) personutredning som gjorts.
För skoj skull läste jag igenom den idag igen, och det måste vara någon tönt som gjort personutredningen på NB.
Dom borde ha besökt hans familj och fd.hustru och ev: tidigare arbetsgivare samt offentliga handlingar i hans land borde kollats.
Vem vet...vad man fått fram för info.
Intressant att höra vad hans lands män tycker.

De som inte har läst personutredningen kan hämta den här.
http://www.homokozo.se/lh/tinget/personutredning.pdf
Senast redigerad av Kojavic 2016-02-19 kl. 01:48.
2016-02-19, 01:26
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jo men som tur är så är NB en riktig jubelidiot som misslyckades kapitalt med vad som förmodligen är hans första mord. Att han sitter och blånekar till all inblandning med den bevisning som ligger förklarar ju en del. Jag tror nog att det här är en ny Ulf Olsson som kommer att neka ända in i döden trots klockren bevisning. Gissningsvis erkänner de flesta livstidsdömda, dock inte alla, när det är dags för att ansöka om att få sitt straff tidsbestämt. Hade jag varit NBs advokat så hade jag direkt gjort klart för honom att här måste det till en riktigt klurig alternativ teori för att ha en chans att undkomma morddom. Helt meningslöst att stå och pladdra om konspirationer etc. Får se om överklagandet till HD innehåller nåt nytt från NB? Eller om han fortsätter blåneka?
2016-02-19, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jo men som tur är så är NB en riktig jubelidiot som misslyckades kapitalt med vad som förmodligen är hans första mord. Att han sitter och blånekar till all inblandning med den bevisning som ligger förklarar ju en del. Jag tror nog att det här är en ny Ulf Olsson som kommer att neka ända in i döden trots klockren bevisning. Gissningsvis erkänner de flesta livstidsdömda, dock inte alla, när det är dags för att ansöka om att få sitt straff tidsbestämt. Hade jag varit NBs advokat så hade jag direkt gjort klart för honom att här måste det till en riktigt klurig alternativ teori för att ha en chans att undkomma morddom. Helt meningslöst att stå och pladdra om konspirationer etc. Får se om överklagandet till HD innehåller nåt nytt från NB? Eller om han fortsätter blåneka?

Det var många bra synpunkter. De var ett mord som misslyckades för att gärningsmannen trodde i sin enfald att ingen skulle binda honom till mordet. Han har inte ens uppfattat det mest elementära när han tittat på CSI. Förnekandet är underligt, men jag tror stenhårt på att folk gör det de kommer undan med. En skicklig försvarsadvokat låter sig inte manipuleras av en nolla som denne mördare. Att som advokat inlåta sig med knasbollar i stället för att gå igenom bevisen med klienten, och den juridiska konsekvensen, är inget jag ursäktar.

Det går inte att påstå att man tror på klienten, för att undfly yrkesmässigt ansvar, när det är ett åtal med teknisk bevisning som DNA, rediga vittnen, en stark indiciekedja och inget alibi.

Det finns inte mycket kriminologisk forskning i Sverige värt namnet, eftersom allt är så känsligt. Men i USA finns det både forskning och författare som skriver om crime. Brottslingarna verkar gilla att berätta om sig själva, stå i centrum för uppmärksamhet. Dessa böcker som skrivs är ingen genre i Sverige, men stort i andra länder.

Jag tror med rätt person, så får man dessa brottslingar att berätta.

Som advokat måste man göra det bästa, och du har ju förstås rätt. Men vad skulle man hitta på för att få ett lägre straff än livstid? Med den bevisningen? och det brottet? Jag skulle aldrig inlåta mg till något som jag känner är motbjudande, typ att en person som Nero släpps ut i förtid. Det vi ser är att de flesta advokater gillar läget och låter klienten ta konsekvenserna av gärningarna när det är kört. Det är ingen annan advokat som skyller på oskyldiga och förtalar brottsoffret och hennes anhöriga.

Jag har funderat på detta PT och advokatbyte. Det blir ingen ny prövning, för det är mycket enkel juridik, där åklagaren uppfyllt sin bevisbörda med råge. Hovrätten kom med en dom som inte går att angripa. Det rör sig om en blåsning, en advokat som duperar sin klient som slutknorr. Lika oestiskt som allt annat som pågått.

Det är advokaten Rönnbäck som är Hurtigs nya klient, och inte Nero. Det är en kollega som skyddar en annan kollega, som sökt skydd för att rädda sitt skinn i avvaktan på att folk tröttnar på att diskutera henne. Och detta glöms bort.
2016-02-19, 03:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
I rishögen ihop m jacka, hjälm.

Lisa's öronproppar hittades inte i rishögen utan i höga gräset några meter vest om rishögen.
2016-02-19, 09:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Nu "gömmer" du en sak. NB:s mamma skulle komma hit för första gången. Det är en "detalj" som inte passar in i tunnelseende polisers och räddhågsna debattörers snäva världsbild.
NB var endast intresserad av att jobba klart, ta emot sin mamma och sedan åka hem till Litauen (med katten!) i några månader.
Inte av någonting annat.
-Varifrån kommer uppgiften om att mamman skulle komma på besök?
-Och när blev det känt?
2016-02-19, 09:17
Medlem
Tänk om han tog in henne i ladan, hon fick springa lite i blindo där inne.
Sen kastade han upp henne på axeln och gick mot mjölkrummet.
Väl där tejpade han henne och drog ner byxorna och upp tröjan.
Lät henne kunna se med ett öga, tejpade det andra....sen sa till henne att hon snart skulle hängas och visade henne röret o repet......

Riktikgt sjuk och jävlar vad kåt han lär ha varit!!!
2016-02-19, 09:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke H
Tänk om han tog in henne i ladan, hon fick springa lite i blindo där inne.
Sen kastade han upp henne på axeln och gick mot mjölkrummet.
Väl där tejpade han henne och drog ner byxorna och upp tröjan.
Lät henne kunna se med ett öga, tejpade det andra....sen sa till henne att hon snart skulle hängas och visade henne röret o repet......

Riktikgt sjuk och jävlar vad kåt han lär ha varit!!!
Snöret var sträckt när hon tejpades.
2016-02-19, 09:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
-Varifrån kommer uppgiften om att mamman skulle komma på besök?
-Och när blev det känt?
Hovrätten.
2016-02-19, 09:30
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Björn Hurtig: "Det finns en anledning jag inte kan prata om."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6370551

Det kan inte förhålla sig på det lilla viset att han tänker sig en ingång via att åberopa
föregångarens minst sagt udda processföring och hävda att den kan ha kraftigt
missgynnat klienten vilket är något användaren Vresrosen också väl varit inne på
när man spekulerar i möjliga vägar att gå för att få fixat PT och en tredje rättegång?

"Det är inget konstigt, men jag har en yrkesetisk situation som gör att jag inte kan
gå in på det."
uttalar sig herr Hurtig.

Mitt fetade: Yrkesetisk situation, skulle kunna vara kopplat till något inom advokatkåren, vittnesuttalande eller andra omständigheter där något/någon har/hade koppling till advokatkåren.
2016-02-19, 09:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Mitt fetade: Yrkesetisk situation, skulle kunna vara kopplat till något inom advokatkåren, vittnesuttalande eller andra omständigheter där något/någon har/hade koppling till advokatkåren.

Occams rakkniv, svingad av Bergakungen:

Hurtig kan ju tycka (som många här) att det tidigare ombudet helt enkelt gjort pannkaka av fallet, sluggat alltför vilt och kanske (i värsta fall) satsat på tramsinvändningar där det funnits bättre, sakliga skäl.

En ren gissning: Hurtig går igenom materialet och kommer fram till att även ett skickligt försvar inte gjort någon skillnad. Samma sak tycker HD vid prövningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in