2016-02-18, 22:39
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Så han hade handskar när han pullade IB.
Ni får bestämma er snart när han hade handskar på och när de var av.

Har inte din logik som man sagt dig det eller är vi inne på grodperspektivet igen?

Man behöver inte göra det med handskar!!! men tvättar man sig inte finns det ju kvar DNA av den personen som man rivit i skrevet när man tar av sig handskarna och är skitaktig nog att sky tvål och vatten och det kan ändå finnas kvar mikroskopiska rester ändå. It´s ål up tå yuå att tro vad du vill. Jaja.......
2016-02-18, 22:45
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
AB har jag inte ens tänkt på men han är givetvis en trygghetsfaktor ( verkar ta över hans jobb när han ilsknar till) som kan rucka rejält på mönstret.

Hur går det nu då? Inget av det när AB gått under jorden. NB ingen som tar över skitjobbet han själv ställer till med!!!!!!!
2016-02-18, 22:52
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har en bestämd känsla av att det är Modern som driver alla överklaganden, för att fria sig själv.

Tror det fanns flera stressorer som helt plötsligt kom i flock.

* Arbetet skulle vara klart innan semestern
* Modern var på ingående
* AB skulle åka hem för gott (yrkesutbildad hantverkare)

Jag har en känsla av att Moderns närvaro var mest stressande. Spekulation.

En mycket kreativ spekulation i mina ögon. Moderns grepp om sonen är påtaglig och hon har naturligtvis bidragit till hans självbild. I symbolisk mening avrättade han sin egen självbild genom Lisa. Han dög aldrig i moderns ögon och lämnades bl a bort fyllda 14 år. Nu tog han revansch på mamma genom Lisa. Allt på ett omedvetet plan, dock ett lustfyllt plan.

Självklart långsökt, but it makes sense.
2016-02-18, 22:56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Tog av en handske för att knäppa upp hjälm, ta ut öronproppar och håller i den sen ihop med hjälmen. Hittades öronpropparna? Höger jackficka?

Öronproppar intill skräphögen.
2016-02-18, 23:00
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Öronproppar intill skräphögen.

OK. Varför blev de inte kvar i ladan? De är inte av någon större storlek precis som med örhängena. Teori?
2016-02-18, 23:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller också med. Det finns en hel del litteratur på temat ondska, och forskning kring detta. Ofta ser man bara kännetecknen när de väl åker fast. Då är det bara att pricka av listor med kriterier.
Ondskan har många kännetecken gemensamt med egenskaper vi känner igen som handlingskraftiga och bra. Därför är det så bedrägligt när någon drabbas av en ond människa som vet hur man framstår som en god medborgare. Det är vanligare med att ondskan tar sig uttryck i bedrägeribrott, som handlar om ren girighet. Den sorts ondska som finns hos Nero är ovanlig, men alla som åkt dit har visat sadistiska tendenser i tidig ålder.
Ja, det är bedrägligt med förmåga till fasader och man är ju onekligen nyfiken på hans bakgrund. Sadismen lär ha pyst ut nånstans, nån gång i nån form. Att han har en katt säger ingenting - det kan vara en rekvisita. Inbrott brukar vara ett annat fenomen. Försvunnen tv vid budfirma, rattfylla i England och märkligheter med id - helt rumsren är han rakt inte. Jag tror han var som en tickande bomb av undertryckt frustration då han upprätthållit sitt dubbelliv i Blomberg. Ständigt leende och duktig, alltid till hands, redo för vad som.. och att nåt aktiverade det hela - nån stressor som sagt.
Senast redigerad av develi 2016-02-18 kl. 23:09.
2016-02-18, 23:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
OK. Varför blev de inte kvar i ladan? De är inte av någon större storlek precis som med örhängena. Teori?
NB ville gömma preliminära brottsplatsen, men missade örhängen och struntade i snören.
2016-02-18, 23:16
Medlem
arkmikes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det är bedrägligt med förmåga till fasader och man är ju onekligen nyfiken på hans bakgrund. Sadismen lär ha pyst ut nånstans, nån gång i nån form. Att han har en katt säger ingenting - det kan vara en rekvisita. Inbrott brukar vara ett annat fenomen. Försvunnen tv vid budfirma, rattfylla i England och märkligheter med id - helt rumsren är han rakt inte. Jag tror han var som en tickande bomb av undertryckt frustration då han upprätthållit sitt dubbelliv i Blomberg. Ständigt leende och duktig, alltid till hands, redo för vad som.. och att nåt aktiverade det hela - nån stressor som sagt.

Vi saknar i skrivande stund bakgrundsfakta och vi vet att kvinnor som levt med dylika personligheter är mycket förtegna av uppenbara skäl. Men de, inkl Irina skulle kunna skingra dimmorna en del. Ingenting säger heller att han inte agerat ut masochistiska böjelser i sina relationer. Masochism är granne med sadism säger oss litteraturen. Neros relation till mamma doftar masochism.
2016-02-18, 23:16
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NB ville gömma preliminära brottsplatsen, men missade örhängen och struntade i snören.

Jo, det förstås. Tror han tänkt ta hand om snören sen, de såg väldigt slarvigt slängda ut diskhon, nåt kan ha kanat ner också då, känsla bråttom. Kropp rakt ut i transport rakt fram i de dörrarna som finns i det rummet där diskhon är. Var det jag menade förut, varför kånka runt på en kropp så långt som dit som LH gick in när dörr finns mitt framför näsan, verkar omständigt. Mer risk för att bli sedd också ifall nån nyfiken semesterfirare eller vem som helst förresten får för sig att titta in där och där kånkar han runt på en död. Skulle sett ut det.

När vi var där uppe andra gången var det en annan som arbetade där (antar jag), körde i hög fart in bakom ladan, vi var på väg mot Martorp och vi hade inte ens hunnit fram när han kom och blåste om oss och körde in på Martorps gård. Kommer inte ihåg vad det var för färg bilen, men det kan ha varit i oktober vi var där då vid det tillfället.
2016-02-18, 23:18
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:

Eller snören ja, kanske NB trodde att ingen skulle ta notis om dom alls vem vet .......
2016-02-18, 23:32
Medlem
Citat:
Vilken sida? Det står att västra ytterdörren från slaktrummet bara går att öppna inifrån, sid 652, 670.

OK. Jag kan ha tagit en fel dörr.
2016-02-18, 23:49
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hurtig anser bevisningen mycket stark. men har något han ...skall följa upp.... en "ingång" som kan leda... till PT...
(...)
Hurtig har ansökt om PT i fyra fall utan att lyckas så jag förstår att hans vilja att lyckas är stor. Speciellt i ett mål som detta massmediabevakade fall.
Med sin stjärnstatus som en av Sveriges skickligaste advokater, är det inte omöjligt att han är något på spåren och tror på chans att äntligen få PT, i femte försöket, och i ett extremt uppmärksammat mål. Om han lyckas vore det ett lyft´för karriären, om inte kommer han sannolikt att förlöjligas. Alltså, Hurtigs heder står på spel, han kan ha ess i rockärmen

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hur mycket anstånd med tiden kan han få ? Polisutredningen tog högst 4 månader. Måste han inte "köpa sig tid" genom att förklara vad han ska använda tiden till ?

Här borde mer juridiskt kunniga svara. Men jag kan redogöra för hur det skulle kunna vara i den bästa av världar, alldeles oavsett om det är just den vi lever i

Livstidsdomar är inte att leka med och överklaganden till HD tas på största byråkratiska allvar i sådana fall, bevisningens styrka t.ex. är ovidkommande här.
Den livstidsdömde har i sitt överklagande, att bevisa att han är oskyldig. Det är vad det hela går ut på. Lyckas försvaret få fram uppgifter i den riktningen, blir det också PT.

Detta kan jämföras med åklagarens förundersökning, där han i varje häktningsförhandling måste visa att utredningen går framåt. Och lyckas han med det, beviljar rätten omhäktningen.
Samma ordning borde gälla här när NB, i sin sista chans att slippa livstidsdomen, ska bevisa sin oskuld.

Ursäkta mångordigheten, men min poäng är alltså att Hurtig bör få uppskov så länge som behövs, så länge han kan visa på att försvarets arbete går framåt. Om han verkligen har saker att komma med (och inte allmänt trams, vilket jag betvivlar) måste HR ta hänsyn till detta. Det kanske kan ta så länge som 6 mån innan ansökan om PT.
Men vad vet jag?
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-02-18 kl. 23:56.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in