Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Hurtig anser bevisningen mycket stark. men har något han ...skall följa upp.... en "ingång" som kan leda... till PT...
(...)
Hurtig har ansökt om PT i fyra fall utan att lyckas så jag förstår att hans vilja att lyckas är stor. Speciellt i ett mål som detta massmediabevakade fall.
Med sin stjärnstatus som en av Sveriges skickligaste advokater, är det inte omöjligt att han är något på spåren och tror på chans att äntligen få PT, i femte försöket, och i ett extremt uppmärksammat mål. Om han lyckas vore det ett lyft´för karriären, om inte kommer han sannolikt att förlöjligas. Alltså, Hurtigs heder står på spel, han kan ha ess i rockärmen
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
LOE2
Hur mycket anstånd med tiden kan han få ? Polisutredningen tog högst 4 månader. Måste han inte "köpa sig tid" genom att förklara vad han ska använda tiden till ?
Här borde mer juridiskt kunniga svara. Men jag kan redogöra för hur det skulle kunna vara i den bästa av världar, alldeles oavsett om det är just den vi lever i
Livstidsdomar är inte att leka med och överklaganden till HD tas på största byråkratiska allvar i sådana fall, bevisningens styrka t.ex. är ovidkommande här.
Den livstidsdömde har i sitt överklagande, att bevisa att han är oskyldig. Det är vad det hela går ut på. Lyckas försvaret få fram uppgifter i den riktningen, blir det också PT.
Detta kan jämföras med åklagarens förundersökning, där han i varje häktningsförhandling måste visa att utredningen går framåt. Och lyckas han med det, beviljar rätten omhäktningen.
Samma ordning borde gälla här när NB, i sin sista chans att slippa livstidsdomen, ska bevisa sin oskuld.
Ursäkta mångordigheten, men min poäng är alltså att Hurtig bör få uppskov så länge som behövs, så länge han kan visa på att försvarets arbete går framåt. Om han verkligen har saker att komma med (och inte allmänt trams, vilket jag betvivlar) måste HR ta hänsyn till detta. Det kanske kan ta så länge som 6 mån innan ansökan om PT.
Men vad vet jag?