• 1
  • 2
2016-02-18, 21:39
Medlem
Hej alla FB psykologer! Min flickvän är väldigt deprimerad och har mycket ångest. Jag har försökt ett antal gånger prata ut med henne men för svaret "vet inte själv varför jag mår dåligt"... Hon lider av depression och har gjort det i ungefär 3 år, hon har väldigt mycket ångest om allt, självmordstankar och ett självskadebeteende. Jag är den enda i hennes liv som vet om detta. Hon har perfekta familjeförhållanden och populär i skolan och på arbetsplatsen. Men hon är aldrig glad på rikitigt. Vad fan ska jag göra? Är anti-Depp en bra lösning? (Hon har sagt att hon vill inte behöva medicin för att vara glad). Som hennes kille förstör det mig att aldrig se henne glad på riktigt... Så hjälp mig hjälpa henne.. Snälla.
Citera
2016-02-18, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rougeen12
Hej alla FB psykologer! Min flickvän är väldigt deprimerad och har mycket ångest. Jag har försökt ett antal gånger prata ut med henne men för svaret "vet inte själv varför jag mår dåligt"... Hon lider av depression och har gjort det i ungefär 3 år, hon har väldigt mycket ångest om allt, självmordstankar och ett självskadebeteende. Jag är den enda i hennes liv som vet om detta. Hon har perfekta familjeförhållanden och populär i skolan och på arbetsplatsen. Men hon är aldrig glad på rikitigt. Vad fan ska jag göra? Är anti-Depp en bra lösning? (Hon har sagt att hon vill inte behöva medicin för att vara glad). Som hennes kille förstör det mig att aldrig se henne glad på riktigt... Så hjälp mig hjälpa henne.. Snälla.

Om hon har haft en depression i tre år, varför har hon inte sökt hjälp? Finns ungdomsmottagning, vuxenpsyk, VC och privata läkare. Gå till ett samtal och få eventuell medicin.
Citera
2016-02-18, 21:44
Bannlyst
Kan ju vara borderline & då handlar det mer om att lära sig att leva med det. Finns inte medicin mot detta.
Citera
2016-02-18, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Om hon har haft en depression i tre år, varför har hon inte sökt hjälp? Finns ungdomsmottagning, vuxenpsyk, VC och privata läkare. Gå till ett samtal och få eventuell medicin.

Hon har inte sökt hjälp för att hon vill inte bli stigmatiserad och hon tror inte att det finns någon/något som kan hjälpa henne... Har försökt ett antal gånger att få henne att gå till BUP men hon vill inte det. Sen vill hon inte prata med någon annan för hon är rädd att alla i hennes släkt kommer få reda på det...
Citera
2016-02-18, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmlerskan
Kan ju vara borderline & då handlar det mer om att lära sig att leva med det. Finns inte medicin mot detta.

Ingen aning vad borderline är.. Men när man har självmordstankar, ångest, skadar sig själv och aldrig är glad tror jag att det är depp..

Kom precis på också att det hon började må dåligt 2012 när hennes farmor fick cancer...
Citera
2016-02-18, 21:52
Medlem
Ziayas avatar
Du måste se till att hon söker hjälp. Det finns inget alternativ.
Snacka med henne. Ställ lite krav.
Hon måste träffa psykiatriker.
Det måste du väl inse?
Citera
2016-02-18, 21:55
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ingen aning vad borderline är.. Men när man har självmordstankar, ångest, skadar sig själv och aldrig är glad tror jag att det är depp..

Kom precis på också att det hon började må dåligt 2012 när hennes farmor fick cancer...
Allt det ingår i en Borderline-diagnos. Personlighetsstörning.
Går att leva med. Kan va annat med.
Hon måste få diagnos. Det är ingen vanlig depression.

Det handlar om hennes liv. Du får berätta för nån annan. Ja, du är rädd att hon lämnar dig, men det gör hon om hon begår självmord med.

Ta tag i det!
Citera
2016-02-18, 22:02
Medlem
Tack för alla dom snabba svaren! Uppskattar det väldigt mycket! Ni är bäst <3 men hur är det med anti-Depp? Är det mirakelpiller som gör en glad eller är det en psykolog som gäller? Kan verkligen ingenting om sådant här..
Citera
2016-02-18, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Allt det ingår i en Borderline-diagnos. Personlighetsstörning.
Går att leva med. Kan va annat med.
Hon måste få diagnos. Det är ingen vanlig depression.

Det handlar om hennes liv. Du får berätta för nån annan. Ja, du är rädd att hon lämnar dig, men det gör hon om hon begår självmord med.

Ta tag i det!

Du har så rätt.. Måste nog göra det.. Har velat att hon ska hjälpa sig själv men det funkar uppenbarligen inte..
Citera
2016-02-18, 22:09
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Du har så rätt.. Måste nog göra det.. Har velat att hon ska hjälpa sig själv men det funkar uppenbarligen inte..
Bra. En läkare kan avgöra vad för medicin som kan vara lämplig.
'Antit-depp hjälper vissa, andra inte.
Individuellt.
Citera
2016-02-18, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Bra. En läkare kan avgöra vad för medicin som kan vara lämplig.
'Antit-depp hjälper vissa, andra inte.
Individuellt.

Men ringer man bara till vårdcentralen och säger att man mår dåligt och vill prata med en läkare?
Citera
2016-02-18, 22:28
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Men ringer man bara till vårdcentralen och säger att man mår dåligt och vill prata med en läkare?
Jag ska ge dig några länkar. Snacka med proffs. Vänta lite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in