2016-02-18, 12:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Uppenbarligen lämnades röret med AJ:s goda minne, att inte göra den krävande godsherren sa hade straffat sig. Dessutom fanns det gott om rör och plats i rummet bredvid, insynsskyddad av solnedgången i väst, och med utsikt över omgivningarna.
Det har inte ifrågasatts av AJ att det inte revs ner - ett rör som inte har minsta funktion och som är kapat på andra sidan väggen - men det är inte det intressanta.
Hans order var dock att sopa ner hela skiten av rör i tak förutom maskinerna.
Då blir följdfrågan varför NB sopade ner allt men sparade just detta rör i ett insynsskyddat hörn som han några månader senare hänger en 17-åring i.

Vad som sen finns kvar i rummet bredvid, dvs slaktrummet, är fullständigt ointressant:
Det var inte där han rev ner rör.
2016-02-18, 12:59
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det har inte ifrågasatts av AJ att det inte revs ner - ett rör som inte har minsta funktion och som är kapat på andra sidan väggen - men det är inte det intressanta.
Då blir följdfrågan varför NB sopade ner allt men sparade just detta rör i ett insynsskyddat hörn som han några månader senare hänger en 17-åring i.

Vad som sen finns kvar i rummet bredvid, dvs slaktrummet, är fullständigt ointressant:

AJ borde besiktigat och sett till att hans order blev korrekt utförda. Då hade det inte funnits nåt rör att hänga nån i. Håller med dig.
2016-02-18, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag tycker att Develi som verkar kunnig kan få berätta lite om han/hon vill? Jag kan tänka mig att doftspåren blev förstörda i och med att hon korsade en väg. Bilar bör förstöra spåren eller? Jag kan inte så mycket om hundar. Har bara sett att de ofta stannar och tappar spåret vid busstationer, tågstationer och bilparkeringar. Där tar söket slut om personen åkt vidare i något fordon.

I detta fall kom man ganska snart med en polishund till platsen. Man sökte från den plats pappan sa att han hittat mopeden innan han flyttade den. Hunden kunde dock inte uppfatta något spår alls där. Den markerade bara för mopeden.
Det kan kanske ha stört spåren att pappan flyttade mopeden ca nio meter?
2016-02-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Adriana måste vara en orädd och cool person, därför nästa dag joggade hon samma runda.
Mysko om det är sant.
2016-02-18, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
I detta fall kom man ganska snart med en polishund till platsen. Man sökte från den plats pappan sa att han hittat mopeden innan han flyttade den. Hunden kunde dock inte uppfatta något spår alls där. Den markerade bara för mopeden.
Det kan kanske ha stört spåren att pappan flyttade mopeden ca nio meter?

Knappast. Det var rejält blåsigt så jag gissar att doftspåren var långt borta vid det laget. Lisa hade bara varit på platsen någon minut.
2016-02-18, 13:17
Medlem
Flamsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Mysko om det är sant.

Varför mysko?

Det är att inte låta andra diktera hur man ska göra. Att göra samma sak igen för att inte låta rädslan diktera om man ska jogga igen.

Så gör jag för att inte orationella rädslor ska ta över mitt liv. Jag är 50 år nu och visst kan jag vara skraj ute ibland men jag rör mig ute trots att jag som kvinna enligt många inte borde det.
Jag har träffat en hel del mysko män ute i samhället under mitt liv men då jag är övertygad om att de normala vettiga karlarna är i klar majoritet så kan jag inte låta enstaka otäcka händelser styra mitt liv.
Jag vill göra annat än stirra på hemmets fyra väggar.
2016-02-18, 13:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Adriana måste vara en orädd och cool person, därför nästa dag joggade hon samma runda.
Adriana mötte NB på lördag. Hon joggar sen även på söndag. På kvällen försvinner Lisa.
På måndag berättar Adriana om händelsen i förhör.

Nu kan väl du berätta om värdet av din kommentar.
2016-02-18, 13:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Han sparade ett rör i det utrymmet som var närmast garageportarna. En bil utanför för att så enkelt som möjligt flytta kroppen efteråt. Det här kan han ha planerat länge som du säger.
Denna sorts mord sker inte spontant utan nån form av föregående planering* så därav är det intressant det som AJ säger i HovR om just mjölkrummet.

Ordern var att alla rör skulle bort (vakuumrör, vattenledningsrör) och har inte detta rör nån fortsatt funktion är det märkligt. Kapat rätt av är det redan i andra änden så det verkar inte värst funktionellt.

* Lägger man till händelsen med Adriana så ses att han söker offer utifrån planering. Motsatsen är mord i affekt och impuls.
2016-02-18, 14:00
Bannlyst
Citat:
Bara att be familjen att ljuga visar vad NB är för en person. Han trodde att hans makt över dem skulle rädda honom. Han tänkte väl att de är beroende av honom och skulle lyda även denna gång. Det finns ingen annan förklaring på det beteendet.

SE: LISA blir överfallen direkt innanför dörren till Ladan

I FUB sidan 626 bild 11 visar 1 st örhänge med lås/säkring vid
ingång till ladan.
I FUB sidan 627 bild 13 hittas ytterligare 1 st örhänge

I FUB sidan 657 bild 5 visarslaktrum där Lisa hängdes.
På golvet där bild 6 ser man 1 st örhänge.
Man hittade också 2 st örhänge inne i ladan innanför dörren mitt emot kafet.
Det är där hon blivit överfallen.

Hon tappade 3 st örhängen.

Sedan har NB burit/släpat henne in mot slakrummet, och där tappar Lisa det 3 de örhänge.
Lisa hade 5 hål för örhänge i sina öron.

Bild 5: Vy mot förrummets nordvästra hörn. På bilden syns en vattenledning i hörnet
med 90 gradersböj. På den horisontella delen säkrades Nerijus Bilevicius blod, S256.
I nedre kant på slanggenomföringshålet i väggen säkrades Lisa Holms hårstrå, S257.
På golvet under röret låg två blå snören, S169, på vilket det fanns DNA från Lisa Holm
och Nerijus Bilevicius i en blandning, och på S170 fanns DNA från Lisa Holm. I
slanghärvan säkrades ett örhänge, G100.
Bild 6:

Den som säger något annat har inte läst FUB eller så ljuger vederbörande.
Det är bara att slå upp dessa sidnummer så ser Ni sanningen.

Den skiss XO gjort ÄR FEL.
Senast redigerad av Kojavic 2016-02-18 kl. 14:25.
2016-02-18, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vi får hoppas Hurtig har det modet. Alla har rätt till ett försvar värt namnet.

Svårt dock att se hur det skulle förändra klientens dom. NB är otvivelaktigt skyldig till mordet på Lisa.

Det är det som är det cyniska i advokaten Rönnbäcks agerande, för det spelar ju ingen roll!

Det går inte att få en annan dom när bevisen är så omfattande. När en man i 35 årsåldern mördar en ung flicka på 17 år för att han har en lust att göra det, och får ett tillfälle. Det finns inget förmildrande.

Och då måste rättsstaten sätta ner foten och tala om att det spelar roll hur en advokat uppför sig i en rättegång! Om vi nu ska ha rättegångar. Rönnbäck och hennes klient har skämt ut rättsväsendet och Sverige. Litauen räknas också.

Det ska vara över när en mördare döms i hovrätten. Det vi ser nu, är att det fortsätter, och det enda de har att komma med är ovidkommande saker som minskar ner sakens allvar.

Svårt att påtala fel hos en kollega, och det finns inget seriöst ställe att klaga på!
Det borde vara domstolarna som tar hand om diciplinärenden och inte jäviga kollegor.

Vi som har följt målen med mördaren i Dalby, Yara rättegången, dubbla dubbelmördaren som dessutom var mordbrännare, och flera andra fall har inte noterat att brottsoffren och familjerna blir kränkta i domstolarna utöver den förlust de lidit. Ingen annan har vad jag vet, kommit på tanken att förtala anhöriga eller oskyldiga som hypotetiska eller alternativa gärningsmän. Inte på detta sätt när det inte ens finns fog för agerandet.
2016-02-18, 14:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kojavic
SE: LISA blir överfallen direkt innanför dörren till Ladan

I FUB sidan 626 bild 11 visar 1 st örhänge med lås/säkring vid
ingång till ladan.
I FUB sidan 627 bild 13 hittas ytterligare 1 st örhänge

I FUB sidan 657 bild 5 visarslaktrum där Lisa hängdes.
På golvet där bild 6 ser man 1 st örhänge.
Man hittade också 2 st örhänge inne i ladan innanför dörren mitt emot kafet.
Det är där hon blivit överfallen.

Hon tappade 3 st örhängen.

Sedan har NB burit/släpat henne in mot slakrummet, och där tappar Lisa det 3 de örhänge.
Lisa hade 3 st örhänge i varje öra.

Bild 5: Vy mot förrummets nordvästra hörn. På bilden syns en vattenledning i hörnet
med 90 gradersböj. På den horisontella delen säkrades Nerijus Bilevicius blod, S256.
I nedre kant på slanggenomföringshålet i väggen säkrades Lisa Holms hårstrå, S257.
På golvet under röret låg två blå snören, S169, på vilket det fanns DNA från Lisa Holm
och Nerijus Bilevicius i en blandning, och på S170 fanns DNA från Lisa Holm. I
slanghärvan säkrades ett örhänge, G100.
Bild 6:

Den som säger något annat har inte läst FUB eller så ljuger vederbörande.
Det är bara att slå upp dessa sidnummer så ser Ni sanningen.

Den skiss XO gjort ÄR FEL.
På sid 604 framgår att Lisa hade fem hål, alltså fem örhängen.

På sid 626 och 627 syns att två örhängen hittades efter ingången till stalldelen, i enlighet med skissen. På sid 657 syns ett örhänge i mjölkrummet. Den som påstår annat har inte läst FUP eller ljuger.
2016-02-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

"The Devil is in the details" kvarlämnade rör, högaffel vid Martorp, tvåtaktsbränsle... förutom allt annat som står i domarna

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in