2016-02-17, 17:22
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Beggers can't be choosers.

Hon såg väl till försörjningen av sig o sitt barn.

Tog hon betalt per timtaxa av NB gällande sex? NB och AB pengar skickades väl hem till deras familjer och IB gjorde väl bara nåt nån gång ibland som jobb vad jag snappat upp så här talar vi nog inte om mer än hon kunde köpa sig cigaretter och mat till sig själv, kanske till räkningar också. Eller?

Scenario: IB till NB; "nu ser du till att få upp den!" ( för jag måste försörja mitt barn som jag inte tog med mig till Sverige, för att det var svårt med språket trots att det finns skola med olika språk, och att barnet bor hos föräldrarna till henne, och ingen längtan här heller efter sitt kött och blod, nä då den hotfulla sk casanova gick före, NB som är en riktig gentleman och slår sin förra fru och inte har nån kontakt med sin egen dotter i LH:s ålder!)

Nu var jag riktigt elak eller, ojdå?
2016-02-17, 17:24
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Här har vi ett mycket bra exempel på ett alternativteoretisk felslut som vi sett gång på gång på gång i tråden.

Vad det handlar om är att sannolikhetsbedömningar för enskilda omständigheter görs utan hänsyn till helheten. En helhet som innefattar andra omständigheter där sannolikhetskalkylen pekar i en helt annan riktning.

Låt säga att vi kan dra följande slutsatser utifrån erfarenhet av tidigare brottmål:

- Kända omständigheter runt tider och transport talar för att sannolikheten att det var minst två personer inblandade är 75 mot 25

(detta är ung vad. Vastmanlanning säger även om han inte preciserar någon siffra

Men, vi har också:

- När en ung flicka mördas under omständigheter liknande denna i övrigt så är sannolikheten för att endast en gm var inblandad 95 mot 5

Siffrorna är påhittade, men förmodligen är det någonstans här vi ligger. Det är väldigt ovanligt att unga flickor blir mördade av flera gärningsmän

Nu ser vi att saken kommer i ett helt annat ljus. Det finns inget enkelt sätt att skatta hur dessa bägge sannolikheter ska värderas tillsammans. Men det finns nog all anledning att tro att övriga omständigheter väger betydligt tyngre i bedömningen än omständigheterna runt transporten. Så även om Vastmanlanning skulle ha rätt i sin enskilda sannolikhetsbedömning (Vilket jag inte anser, men det är en annan fråga) så har han fel i sin slutsats. Den talar inte alls självklart för att 2 GM

IB?
2016-02-17, 17:27
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, jag ser inte att sonen överhuvudtaget kommer in i sammanhanget som ansvarstagande förälder. Levde hon i nåt land där utvecklingen motsvarar 1800-tal vore det möjligen förklarligt men inte vid hennes ålder, fullt arbetsför år 2016 i Litauen (eller Sverige för all del..) utan drogproblem eller annat som skulle kunna förklara sånt beteende. Hon har tidigare arbetat som kokerska en sommar men sen nada.
Hon visar inte minsta intresse och lämnar hela ansvaret på sina föräldrar, men jag tror helt enkelt inte NB ville att hon skulle förkovra sig: ju mer makt hade han över henne samt att hon står redo i köket och tvättstugan 24/7 desto bättre.

Jomen frågan du ställde var varför hon valde honom. Och då tror jag att det var av bekvämlighetsskäl. Försörjning med liten motprestation från hennes sida. Frågan är väl om hon hade lämnat honom förr eller senare ändå - han hade ju en del motbjudande sidor redan innan han begick mord.
2016-02-17, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Framförallt är de okända, de omständigheter Nerijus emanerar från inklusive fakta om hans föräldrar. Fadern där men ändå helt frånvarande. Men det finns ändå det kommenterade att se.

En person med sjuk bakgrund som vill spela frisk har nog störst anledning att tala väl om sina omständigheter, vilket gör att en personundersökning som den vi sett av Nerijus kommer att vara som mest fel när det är viktigast att den blir rätt.

Frugan släpper sin unge för en större baby som behöver sin mamma och henne väldigt mycket.

Har sett tidigare personutredningar som gjorts i lindrigare brott som ex: Misshandel m.m.
där personutredningen varit ganska ingående.
Där har hållits förhör med tidigare flickvänner/fruar och föräldrar samt tidigare arbetsgivare
m.m.
Dom som gjort personutredning nu på NB borde ex: åkt över till hans land och skaffat sig
mer kunskap som skrivs ner i den personutredning som ska inges till domstolen TR.

Så som jag ser det hela finns många luckor och frågetecken i person utredningen.

Men flera tomluckor har man kunnat gissa sig till som troligen kan stämma.

Men som tur är så är så är ändock FUB ganska gedigen och välskrivna, särskilt ifrån
HR där bevisen redogörs ganska ingående.

Det troligaste är att han kommer att flyttas över till sitt land och sin kära mamma när
Domen viner laga kraft.

Den välskrivna domen ifrån HR ser jag också minimala chanser för prövningstillstånd.
Och tur är väll det så vi blir av med monster-NB och slipper betala dyra kostnader för
honom i svenska fängelser.
Man kan också hoppas ha blir placerad i ett råttbo i sitt land.
2016-02-17, 17:32
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Tack för svar, även fån Xenia. Försvarat yrkar då på återförvisning till HR? Utfallet i HR hade kunnat bli annorlunda om IR hade varit tydligar med sin framställning av kritiken mot bevisen och utredningen. Lättare att sitta med facit i hand för Hurtig som kan se saker och ting med nya ögon. Det går kanske går vägen även om det är svårt.

Nej, du förstår inte. Det är inte någon resningsgrund. Resningsgrund är ny bevisning/omständigheter som inte var kända vid den ursprungliga prövningen. Att advokaten är inkompetent eller väljer att bortse från vissa saker i FU-materialet som hade kunnat användas som grund för talan mot skuld är inte relevant här.

Däremot bör redan känd bevisning kunna åberopas som resningsgrund om det framkommer nya omständigheter som gör att de kan/bör tolkas i ett helt annat ljus. Men i dagsläget känner vi vad jag vet inte till att några nya uppgifter kommit fram.

I USA kan du få en ny rättegång om du kan påvisa att du haft ett inkompetent försvar som inte tillvaratagit dina legala rättigheter. I teorin är bäst att tillägga. Det åberopas i princip alltid av dödsdömda i deras överklaganden, men jag kan inte påminna mig något fall där högre rätt verkligen godkänt det (även om något enstaka säkert finns).

Hurtig har bara de tre alternativen som förklarats:

- Åberopa ny bevisning som inte var känd i hovrätten (t ex ett partiellt erkännande från NB)
- Peka på omständigheter i målet som bör prövas av prejudikatskäl (bevisvärderingsfrågor är i princip uteslutna här eftersom sådana sällan eller aldrig kan generaliseras till andra fall)
- Åberopa domvilla/rättegångsfel i hovrätten

Sen kan han förstås överklaga på vilken grund han vill. Det såg vi t ex i HD-överklagandet i domen mot Marinas mördare. Det var i princip ett nonsensöverklagande som bara radade upp en massa bevisvärderingsargument och det togs naturligtvis inte upp i HD. Det är nog rätt vanligt att advokater gör det för att klienterna ska känna att även det sista halmstrået prövats.
2016-02-17, 17:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Jomen frågan du ställde var varför hon valde honom. Och då tror jag att det var av bekvämlighetsskäl. Försörjning med liten motprestation från hennes sida. Frågan är väl om hon hade lämnat honom förr eller senare ändå - han hade ju en del motbjudande sidor redan innan han begick mord.
Nja, jag skrev att han är ruggigt äcklig som aldrig tvättar sig och själv säger hon att hon uppskattar hans humor. Hon lär ha varit kär och galen som lämnade sin son vind för våg, ett udda beslut som mor - rent obegripligt. Skillnad hade väl varit om hon arbetat och skramlat ihop pengar och skickat detta, att det handlat om jobb i annat land en viss tid. Jag tror nog han satte in hela charmoffensiven inledningsvis och skärpte till sig men för övrigt fallerar han över tid. Ränderna går inte ur och över tid visar han sina mindre charmerande sidor men då sitter hon redan i hans nät:
parallellt underminerar han hennes självförtroende tills hon är en skugga av sitt forna jag. Att hon är kuvad betvivlar jag inte en sekund via det som framkommer i förhören.
2016-02-17, 17:44
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Nej, du förstår inte. Det är inte någon resningsgrund. Resningsgrund är ny bevisning/omständigheter som inte var kända vid den ursprungliga prövningen. Att advokaten är inkompetent eller väljer att bortse från vissa saker i FU-materialet som hade kunnat användas som grund för talan mot skuld är inte relevant här.

Däremot bör redan känd bevisning kunna åberopas som resningsgrund om det framkommer nya omständigheter som gör att de kan/bör tolkas i ett helt annat ljus. Men i dagsläget känner vi vad jag vet inte till att några nya uppgifter kommit fram.

I USA kan du få en ny rättegång om du kan påvisa att du haft ett inkompetent försvar som inte tillvaratagit dina legala rättigheter. I teorin är bäst att tillägga. Det åberopas i princip alltid av dödsdömda i deras överklaganden, men jag kan inte påminna mig något fall där högre rätt verkligen godkänt det (även om något enstaka säkert finns).

Hurtig har bara de tre alternativen som förklarats:

- Åberopa ny bevisning som inte var känd i hovrätten (t ex ett partiellt erkännande från NB)
- Peka på omständigheter i målet som bör prövas av prejudikatskäl (bevisvärderingsfrågor är i princip uteslutna här eftersom sådana sällan eller aldrig kan generaliseras till andra fall)
- Åberopa domvilla/rättegångsfel i hovrätten

Sen kan han förstås överklaga på vilken grund han vill. Det såg vi t ex i HD-överklagandet i domen mot Marinas mördare. Det var i princip ett nonsensöverklagande som bara radade upp en massa bevisvärderingsargument och det togs naturligtvis inte upp i HD. Det är nog rätt vanligt att advokater gör det för att klienterna ska känna att även det sista halmstrået prövats.

http://www.hogstadomstolen.se/Resning/

Resning

Allmän information om resning.
När en dom eller ett beslut inte kan överklagas är utgångspunkten att avgörandet står fast, dvs. det kan inte ändras. Det finns dock, undantagsvis, situationer då resning av en dom eller ett beslut kan komma ifråga. Det kan t.ex. vara fråga om att rättstillämpningen i avgörandet helt uppenbart strider mot lag eller om att nya viktiga omständigheter eller nya bevis som inte tidigare var kända har kommit fram och sannolikt hade lett till att utgången hade blivit en annan om dessa varit kända när målet avgjordes. Att resning beviljas på den sistnämnda grunden förutsätter att det finns en giltig ursäkt för att vad som senare har kommit fram inte åberopades under målets ordinarie handläggning. Vid resning i ett brottmål till förmån för den dömde gäller dock inte något sådant krav.

Vad menas med den sista meningen. ? Någon som kan förklara ?
Senast redigerad av hasselmuz 2016-02-17 kl. 17:55. Anledning: tillägg
2016-02-17, 17:51
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nja, jag skrev att han är ruggigt äcklig som aldrig tvättar sig och själv säger hon att hon uppskattar hans humor. Hon lär ha varit kär och galen som lämnade sin son vind för våg, ett udda beslut som mor - rent obegripligt. Skillnad hade väl varit om hon arbetat och skramlat ihop pengar och skickat detta, att det handlat om jobb i annat land en viss tid. Jag tror nog han satte in hela charmoffensiven inledningsvis och skärpte till sig men för övrigt fallerar han över tid. Ränderna går inte ur och över tid visar han sina mindre charmerande sidor men då sitter hon redan i hans nät:
parallellt underminerar han hennes självförtroende tills hon är en skugga av sitt forna jag. Att hon är kuvad betvivlar jag inte en sekund via det som framkommer i förhören.

Kuvad utan tvekan. Men hade ändå såpass självförtroende att hon hävdade sig när han lyfte armen för att slå henne. Där gick gränsen, det var hon tydlig med.

Innerst inne är hon kanske glad att slippa honom och hans humör, dessutom för något hon inte kan beskyllas för. Mot henne står att hon vittnade för honom men kan säga att hon inte vågade annat, han kunde ju, såvitt hon visste, släppas fri.
2016-02-17, 18:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Kuvad utan tvekan. Men hade ändå såpass självförtroende att hon hävdade sig när han lyfte armen för att slå henne. Där gick gränsen, det var hon tydlig med.
Innerst inne är hon kanske glad att slippa honom och hans humör, dessutom för något hon inte kan beskyllas för. Mot henne står att hon vittnade för honom men kan säga att hon inte vågade annat, han kunde ju, såvitt hon visste, släppas fri.
Ja, och det är nog med ett underliggande hot som säger att hon är väl medveten om vad som hänt hans exfru - dvs den misshandel som brodern berättar om och som gjorde att hon lämnade honom.
Frågan är vad det är värt - för vad klassas som misshandel i hennes värld med tanke på att han slår på henne som en riktig karl på knäna, sitter och provocerande puttar på henne med axeln och nedvärderar henne halva nätterna ("varför gifte du dig med mig", "du är så här och så här" inleds det med..). Jag menar att skulle han knocka henne efter en lång tids förtryck så kanske hon tar det..
Det får mig att tro att hans exfru var riktigt ordentligt påpucklad om hon har knytnävsslag som referensram gällande hotet att lämna honom.

Att hon vittnade till fördel har nog med att göra som du är inne på. I inledande förhör uppger hon att hon är rädd för sin och sin sons säkerhet. Jag tror hon har kontakt tills domen är spikad. Den goda och lojala hustrun men att hon kommer successivt avveckla sig med tiden.
Jag tror även att mamsingen inte är så lätt att ha att göra med over there. IB är som en åsna mellan två hötappar. För övrigt tror jag hon inte kan se klart förrän hon har fått distans till det hela då hon påminner om ett hjärntvättat Jehovas vittne..
De tårar hon vräker ut hela tiden handlar ju dock alltid om henne själv när man ser sammanhanget i förhör.
Senast redigerad av develi 2016-02-17 kl. 18:14.
2016-02-17, 18:15
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Här har vi ett mycket bra exempel på ett alternativteoretisk felslut som vi sett gång på gång på gång i tråden.

Vad det handlar om är att sannolikhetsbedömningar för enskilda omständigheter görs utan hänsyn till helheten. En helhet som innefattar andra omständigheter där sannolikhetskalkylen pekar i en helt annan riktning.

Låt säga att vi kan dra följande slutsatser utifrån erfarenhet av tidigare brottmål:

- Kända omständigheter runt tider och transport talar för att sannolikheten att det var minst två personer inblandade är 75 mot 25

(detta är ung vad. Vastmanlanning säger även om han inte preciserar någon siffra

Men, vi har också:

- När en ung flicka mördas under omständigheter liknande denna i övrigt så är sannolikheten för att endast en gm var inblandad 95 mot 5

Siffrorna är påhittade, men förmodligen är det någonstans här vi ligger. Det är väldigt ovanligt att unga flickor blir mördade av flera gärningsmän

Nu ser vi att saken kommer i ett helt annat ljus. Det finns inget enkelt sätt att skatta hur dessa bägge sannolikheter ska värderas tillsammans. Men det finns nog all anledning att tro att övriga omständigheter väger betydligt tyngre i bedömningen än omständigheterna runt transporten. Så även om Vastmanlanning skulle ha rätt i sin enskilda sannolikhetsbedömning (Vilket jag inte anser, men det är en annan fråga) så har han fel i sin slutsats. Den talar inte alls självklart för att 2 GM

Åter igen resonerar du mot dig själv. Är det inte just sannolikheten XO lutar sig mot. Med över 99% sannolikhet dessutom.

Det är väl lite så ÅKkramare resonerar eller? Mot sig själva?

Beter sig som en kreationist men kritiserar dem i samma andetag...
2016-02-17, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du menar att dom bojades framför kameran? Började litauerna bli bångstyriga då?
Det borde synts i så fall tydligt varför de bojades.

Det framstår mer och mer tydligt att det var av propagandaskäl som bilden av "den skyldige" tidigt skulle kablas ut.

Hur mycket hatar du förresten hundföraren och den polis som vittnade om att det inte fanns några örhängen på söndag? Hur mycket hatar du de vittnande f d poliserna?

Ditt "hat" styrs nog av förutfattade meningar och tunnelseende.

De bojades inte inne i bostaden och det finns inga bilder utomhus på synliga handbojor eller när polisen isåfall sätter på dom.

Jag menar att det möjligtvis kan vara en feltolkning av bilderna eller överdramatisering av skrivande reporter. Det kan alltså vara så att de var motsträviga vid hämtningen och fördes bort i armlås, men inga bojor användes.
Någon som vet bättre får gärna länka bild eller polisuttalande som bekräftar handbojor.

Resten av ditt inlägg är idiotiskt svammel som inte är värt ett svar ens.
Senast redigerad av Prudent 2016-02-17 kl. 18:56.
2016-02-17, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
De bojades inte inne i bostaden och det finns inga bilder utomhus på synliga handbojor eller när polisen isåfall sätter på dom.

Jag menar att det kan vara en feltolkning av bilderna eller överdramatisering av skrivande reporter. De var motsträviga vid hämtningen och fördes bort i armlås, men inga bojor användes.
Någon som vet bättre får gärna länka bild eller polisuttalande som bekräftar handbojor.

Resten av ditt inlägg är idiotiskt svammel som inte är värt ett svar ens.

Kolla på internet Google = handbojor lisa holm

Där flera olika media skriver att NB och broder fick handbojor.
Om dom fick det när dom blev placerad i polis bilen kan tänkas.
Men någon bild vid bostaden där dom har handbojor kan ej hittas.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in