2016-02-16, 19:12
Medlem
Det är inte Marco Polos resa, och inte heller är det egypternas resa till Amerika, men det sistnämnda svaret är ändå snubblande nära, inklusive referensen till Thor Heyerdahl.
Citera
2016-02-16, 21:47
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simulant
Det är inte Marco Polos resa, och inte heller är det egypternas resa till Amerika, men det sistnämnda svaret är ändå snubblande nära, inklusive referensen till Thor Heyerdahl.
Maliernas eventuella färd till Amerika då? Som reserv lägger jag kinesernas dito.
Citera
2016-02-16, 22:20
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Tigris ferden til Thor Heyerdahl.
For å bevise at det kunne ha vært sjøverts kontakt Egypt - Mesopotamia - Induskulturen.
Citera
2016-02-16, 22:40
Medlem
Flera bra gissningar, men ingen som träffar rätt. Ni är däremot helt klart på rätt spår.

Resan utgick från Europa och är förknippad med en viss person.

Drinken jag nämnde har med saken att göra.
Citera
2016-02-16, 22:51
Medlem
En specifik person, borde jag har skrivit.
Citera
2016-02-17, 13:22
Medlem
skeggmuffs avatar
Citat:
Flera bra gissningar, men ingen som träffar rätt. Ni är däremot helt klart på rätt spår.

Suttit och klurat på denna ett jävla tag nu helt utan framgång, blir galen haha

Ifall ingen kommer in med det rätta svaret i tråden inom den närmaste framtiden får du otroligt gärna skriva ut ännu en ledtråd!

Mvh
Citera
2016-02-17, 13:44
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

Leif Erikssons amerikaresa? Han upptäckte iaf Grönland som ju passar med drinken..
Citera
2016-02-17, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Leif Erikssons amerikaresa? Han upptäckte iaf Grönland som ju passar med drinken..
Det är inte Leif Erikssons amerikaresa, för där har vi arkeologiska fynd som bevisar att den skett. Du tänkte bra med drinken, men det finns ytterligare en geografisk plats som tankarna kan ledas till.

På tal om vikingarna, när de upptäckte Island var ön inte obebodd. (Ja, det är en ledtråd.)
Citera
2016-02-17, 14:32
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Det är inte Leif Erikssons amerikaresa, för där har vi arkeologiska fynd som bevisar att den skett. Du tänkte bra med drinken, men det finns ytterligare en geografisk plats som tankarna kan ledas till.

På tal om vikingarna, när de upptäckte Island var ön inte obebodd. (Ja, det är en ledtråd.)

Brendan sjöfararens resor? Han kom ju från den gröna ön Irland?
Citera
2016-02-17, 14:32
Medlem
Resan till Amerika som munken Brendan påstås ha gjort på 500-talet? På wikisidan står det att han byggde en currach, en läderklädd båt och gröna hissen innehåller grön curacao, det kanske är långsökt.
Citera
2016-02-17, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Brendan sjöfararens resor? Han kom ju från den gröna ön Irland?

Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Resan till Amerika som munken Brendan påstås ha gjort på 500-talet? På wikisidan står det att han byggde en currach, en läderklädd båt och gröna hissen innehåller grön curacao, det kanske är långsökt.

Ka-tjing!

Det råder delade meningar om var "Löftets land" som han påstås ha nått är beläget, men oftast pratar man om Amerika. Vissa menar dock att han begav sig till Västindien, medan andra menar att det var betydligt längre norrut.

1976-77 genomförde Tim Severin framgångsrikt en resa från Irland till Nordamerika i en båt med läderskrov av samma typ som Brendan lär ha använt. Det resulterade i en bok (som finns på svenska) och en film.

Sankt Brendan kom från "den gröna ön" Irland, liksom de eremitmunkar som bodde på Island när vikingarna kom dit.

Swan65 var först med rätt svar, men det var på håret.
Citera
2016-02-17, 14:53
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ka-tjing!

Det råder delade meningar om var "Löftets land" som han påstås ha nått är beläget, men oftast pratar man om Amerika. Vissa menar dock att han begav sig till Västindien, medan andra menar att det var betydligt längre norrut.

1976-77 genomförde Tim Severin framgångsrikt en resa från Irland till Nordamerika i en båt med läderskrov av samma typ som Brendan lär ha använt. Det resulterade i en bok (som finns på svenska) och en film.

Sankt Brendan kom från "den gröna ön" Irland, liksom de eremitmunkar som bodde på Island när vikingarna kom dit.

Swan65 var först med rätt svar, men det var på håret.

Tack, jag passar dock gärna vidare frågan åt Lars H då jag för tillfället fäller skog..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in