Trump har även kritiserat påven öppet, han har rätt i sak (påven är svag när det gäller den illegala immigrationen troligtvis p.g.a. de ofta är katoliker som kommer över gränsen och han vill sprida katolicismen) men kanske inte så klokt att störa sig med landets katoliker öppet.
Allt behöver inte sägas högt.
Jag är glad att Trump identifierar sig som protestant (presbyterian mer exakt) men han får vara försiktig så att han inte stöter sig med landets katoliker. Dock tror jag att de flesta av dem håller med Trump inte påven när det gäller den illegala invandringen. Men tillräckligt många håller med påven för att det skall vara riskabelt att stöta sig med dem genom att just kritisera påven.
Låt det hellre förbigås med så stor tystnad som möjligt.
Här hans kommentarer
Citat:
“I think that the pope is a very political person,”
“I don’t think he understands the danger of the open border that we have with Mexico,” Mr. Trump said of Francis. “I think Mexico got him to do it because they want to keep the border just the way it is. They’re making a fortune, and we’re losing.”
Förut styrdes USA styrs av wasps (White anglo saxon protestants) men förnärvarande sitter inte ens en enda i landets Högsta Domstol det är bara katoliker, judar, och en svart justice Thomas som jag förövrigt gillar han är bäst i hela HD). Jag hoppas dock att så många katoliker som möjligt kan konverteras om till protestantismen. Men man får välja vilka strider man tar och när. Efter valet i november skulle han kanske kunna blir mera öppen och våga kritisera Vatikanens politik, kyrklig som världslig men inte nu.