2016-02-16, 22:04
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cold17
Om något var falskt och som var emot Guds vilja, då skulle Helige Ande varnat om dessa och påpekat det så som Anden också varnar för falska profeter och lärare i dagens värld.

Bla, bla, bla. Cirkelargumentatation.
Citera
2016-02-16, 22:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamsontheNazarite
Dom jag har undersökt hittils och märkt att dom följer Satan:

Jehovas vittnen
Mormoner
Svenska Kyrkan (protestanter)
Katoliker
New life
Elim kyrkan

Har varit hos ortodoxa ett par gånger men inte undersökt dom helt och hållet. Har fått höra att det finns +40,000 samfund, tänker inte undersöka alla bättre läsa bibeln för mig själv och be Gud om hjälp att hitta ett samfund som följer honom.

Tyvärr så tror jag inte att du kommer att hitta något enda samfund som följer bibeln exakt.

Men nästa grupp att undersöka kanske vore Sjundedagsadventisterna. De har för det första sin vilodag på lördagen och de äter inte gris. Hur de är i övrigt vet jag inte, men det är i alla fall en bra början jämfört med de andra du nämnde. Historiskt sett så måste ju lördagen vara rätt dag, såvida man inte har belägg för att judarna helgat fel vilodag hela tiden.

En annan grupp som jag tycker är intressant att följa är Casa de Dios i Guatemala, men då måste man ju kunna spanska.
Citera
2016-02-16, 22:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Jupp, för tillfället har den det. Men inte då mitt inlägg presenterades.
Frågan om fackverk är en av parametrarna för att bedöma sannolikheten i berättelsen om Noas ark.

Just det, ja, som ttsp avfärdade eftersom han ju minsann visste vad fackverk var och att de inte koncentrerade tryckkrafter till vissa punkter, vilket jag visade är ett stort problem i träkonstruktioner.
Citera
2016-02-16, 22:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Tyvärr så tror jag inte att du kommer att hitta något enda samfund som följer bibeln exakt.

Åhjodå. Enligt sina egna bubbla-kriterier finns det massor.
Citera
2016-02-16, 22:53
Medlem
Citat:

Dom jag har undersökt hittils och märkt att dom följer Satan:

Jehovas vittnen
Mormoner
Svenska Kyrkan (protestanter)
Katoliker
New life
Elim kyrkan

.”

Hat du umgåtts med dem, studerat med dem under bnö med hjälp av Bibeln?

(Matteus 7:7, 8)
Fortsätt med att be, så skall det ges åt er; fortsätt med att söka, så skall ni finna; fortsätt med att bulta på, så skall det öppnas för er. 8 Ty var och en som ber, han får, och var och en som söker, han finner, och för var och en som bultar på skall det öppnas.

(1 Korinthierna 10:33)
såsom också jag är alla till behag i allting, i det jag inte söker min egen fördel utan de mångas, för att de skall kunna bli räddade.

1 Petrus 3:12
"Guds ögon vilar på de rättfärdiga, och hans öron är vända till deras ödmjuka bön; men Guds ansikte är emot dem som gör onda ting."
(Har du tagit dig tid till att lära känna vad JHVH säger genom sitt ord i fråga om vad som är rättfärdigt och vad som är ont?)

.
Citera
2016-02-16, 23:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Benon
Hat du umgåtts med dem, studerat med dem under bnö med hjälp av Bibeln?

(Matteus 7:7, 8)
Fortsätt med att be, så skall det ges åt er; fortsätt med att söka, så skall ni finna; fortsätt med att bulta på, så skall det öppnas för er. 8 Ty var och en som ber, han får, och var och en som söker, han finner, och för var och en som bultar på skall det öppnas.

(1 Korinthierna 10:33)
såsom också jag är alla till behag i allting, i det jag inte söker min egen fördel utan de mångas, för att de skall kunna bli räddade.

1 Petrus 3:12
"Guds ögon vilar på de rättfärdiga, och hans öron är vända till deras ödmjuka bön; men Guds ansikte är emot dem som gör onda ting."
(Har du tagit dig tid till att lära känna vad JHVH säger genom sitt ord i fråga om vad som är rättfärdigt och vad som är ont?)

Ja det har jag gjort och dom följer verkligen inte bibeln, dom har skapat en egen idol gud i sina huvuden.
Citera
2016-02-16, 23:04
Medlem
Är detta lösningen?

https://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/vikblad-guds-rike/vad-%C3%A4r-guds-rike/
Citera
2016-02-16, 23:07
Medlem
Citat:
Ja det har jag gjort och dom följer verkligen inte bibeln, dom har skapat en egen idol gud i sina huvuden.

Vad anser du vara fundamentet för sann tro, eller har du ditt eget vilkor som Adam?
Senast redigerad av Benon 2016-02-16 kl. 23:23.
Citera
2016-02-16, 23:31
Medlem
Citat:
Han kansek förvränger men det gör du också, men skillnanden är att du förvränger Guds ord din Satanist.

Ja vi blir renade genom Jesus blod men står ingestans i texten att det är lika som att lagen tas bort.

Utöver det minns jag ingenstans detta:

"Där stod ett gyllene rökelsealtare och förbundsarken, som var helt överdragen med guld. I den fanns ett guldkärl med mannat, Arons stav, den som hade skjutit gröna skott, och förbundstavlorna."

Skulle du kunna visa mig vart i bibeln det står att mannat och arons stav är i förbundsarken?

Och väntar fortfarande svar på mina 9 frågor.

Om inte den helige ande vill leda dig så får väl vi flashbackers göra det

"I arken förvarades lagens tavlor, som innehöll Guds bud (2 Mos 25:21, 31:18). Den hade sin plats i det allra heligaste (2 Mos 26:34). Senare fanns i arken också en kruka med manna, Arons grönskande stav och lagboken (2 Mos 16:34, 4 Mos 17:10, 5 Mos 31:26 och Hebr 9:4" Om du verkligen var intresserad av svaret, se länken för mer intressant information
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/forbark.htm
Senast redigerad av Mankers 2016-02-16 kl. 23:34.
Citera
2016-02-16, 23:33
Medlem
Citat:
Frågan om fackverk är en av parametrarna för att bedöma sannolikheten i berättelsen om Noas ark.

Självklart har fackverk en påverkan om Noas ark kunde konstrueras av trä, ju fler fackverk, desto stabilare blir konstruktionen, och desto mer avlastning sker runt om i konstruktionen (inte att trycket ökar i konstruktionen).

Man kan i princip bygga ett skepp som till 99.9 % består av ett fackverk, och då kan vi vara säkra på att den träkonstruktionen kommer att stå emot vågor till 99.9 % av en massiv trästock. Hur kan en i princip massiv trästock brytas söner i en våg, bara för att fackverk "koncentrerar tryckkrafter till vissa punkter"?

Vad har du för synpunkt i denna fråga?
Citera
2016-02-16, 23:41
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Självklart har fackverk en påverkan om Noas ark kunde konstrueras av trä, ju fler fackverk, desto stabilare blir konstruktionen, och desto mer avlastning sker runt om i konstruktionen (inte att trycket ökar i konstruktionen).

Man kan i princip bygga ett skepp som till 99.9 % består av ett fackverk, och då kan vi vara säkra på att den träkonstruktionen kommer att stå emot vågor till 99.9 % av en massiv trästock. Hur kan en i princip massiv trästock brytas söner i en våg, bara för att fackverk "koncentrerar tryckkrafter till vissa punkter"?

Jag har inga andra synpunkter, angående "frågan om fackverk", än vad jag tidigare presenterade:
Citat:
Citera
2016-02-17, 03:37
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp

Varför anser du att det skulle vara självklart? Du vet ju inte ens hur fackverk fungerar.

För det första vill jag återigen påpeka att träkonstruktioner skiljer sig markant från andra typer av konstruktioner i och med att trä är olika resistent i olika riktningar och betydligt mindre motståndskraftigt mot tryckkrafter än mot drag- och böjkrafter. Det visade jag med tabeller som anger att vad trä tål i tvärriktningen bara är 10 % av vad träet tål i dragriktningen och det är bara hälften vid tryckkrafter som vid dragkrafter. Man vill alltså inte ha sidokrafter eller tryckkrafter i en träkonstruktion om man kan undvika det.

När man konstruerar ett fackverk så gör man så att man skapar en serie av diagonala stöd som tillsammans bildar trianglar mellan två bärande balkar. Det resulterar i att när balkarna belastas uppåt eller neråt så tar stöden emot och hindrar nedböjningen genom att avleda böjkraften diagonalt till en knutpunkt och vid knutpunkten uppstår då en kraftig tryckkraft.

Det är teorin om hur fackverk fungerar. Med stål fungerar metoden utmärkt i och med att stål är böjtåligt och trycktåligt samt att man enkelt kan skapa fogar som inte är de svagaste punkterna i konstruktionen.

När det gäller trä, å andra sidan, så gäller att träkonstruktioner är svagare i fogarna än någon annan stans, vilket beror på att man för att sammanfoga två träbitar måste ta bort en bit material från de båda delar som ska sammanfogas, vilket alltså gör fogen svagare än resten, och om man då dessutom, som i ett fackverk, ska lägga på ytterligare diagonal trycklast i fogen så måste man överdimensionera kraftigt för att det ska hålla.

Och, slutligen, en över 100 meter lång träkonstruktion måste kunna få böja sig naturligt, annars utnyttjas inte träets böjmotstånd i konstruktionen. Trä är böjligt och vill böja sig, så om man konstruerar i form av ett fackverk så motverkas all böjning och konstruktionen blir stel, vilket får den följden att de övre och undre balkarna praktiskt taget inte kommer att bära upp någon kraft alls (de får ju inte utnyttja något böjmotstånd), vilket i sin tur innebär att all vikt och alla krafter från vågor eller last inne i fartyget leds diagonalt till knutpunkterna i fackverket, och för trä är knutpunkterna, som sagt, den svagaste delen i och med att tryckkrafterna i en fackverkskonstruktion är diagonala och därför belastar den svaga knutpunkten i den svaga tryckriktningen.

Så, kan du nu förklara vad frågan Får en konstruktion bättre hållfasthet om den har 4 takstolar i trä istället för 3? har med fackverk att göra?

Jag skrev ursprungligen så här:
Ja, problemet med fackverksbygge och trä är att det innebär ytterligare kraftkoncentrationer i vissa punkter. I de konstruktioner där det har använts spelar det ingen roll eftersom de har haft korta sektioner och grovt överdimensionerade trädelar, för säkerhets skull.

Du skrev då:
Du är helt ute och cyklar, det är precis tvärtom, det är ju för att avlasta punkter som man bygger ett fackverk. Ju mer fackverkskonstruktion, desto mer avlastning i punkterna och desto högre hållfasthet.

När jag undrade varifrån du fått den befängda tanken från så svarade du så här:

Om du tänker dig en takkonstruktion med takstolar, där det i ett hus finns tre takstolar, om man lägger till två takstolar mellan 1-2 och 2-3 så avlastas trycket från taket och eventuell snö mellan takstolarna 1 och 2 och mellan 2 och 3, men även takstolarna 1,2,3 avlastas lite grann.

Så jag undrade då vad takstolar hade med fackverk att göra, och Jhwh försökte hjälpa till genom att formulera det ganska enkelt och kortfattat:
Ett fackverk görs för att överföra en momentskapande (en böjande kraft) tryckkraft till rena drag och tryckkrafter. Dessa krafter flerfaldigar den ursprungliga kraften i varje knutpunkt.

Men ändå så verkade du inte förstå och ställde återigen frågan Får en konstruktion bättre hållfasthet om den har 4 takstolar i trä istället för 3? och ännu senare bedyrade du att du vet vad fackverk är, fast du inte hade visat det på något sätt: (FB) Är Bibeln sann ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in