Citat:
Ursprungligen postat av
Frank.Einstein
Tur då att det finns betydligt mer trångsynta hålor i det här landet där alla likhetssträvande människor kan samlas och syna varandra i sömmarna för att se om de upptäcker några anomalier att utesluta. Den typen av stad har också ett pris. Ett pris som i alla fall jag inte är beredd att betala.
Jag upplever verkligen inte att Malmö är någon motsats till detta, bara att den likhetssträvande majoriteten skiljer sig i åsikter från de 'trångsynta hålorna', inte att dem skiljer sig åt i deras likhetssträvande mentalitet.
Skulle du våga demonstrera för en reglerad invandring, eller för den delen för Israels existens eller dylikt i Malmö...? (Dessa exempel är självfallet medvetet valda utifrån Malmös moderna historia....)Yttrandefriheten har sedan länge legat på dödsbädden i denna staden (personligen ser jag rättegången mot Dan Park som spiken i kistan), kanske är det så att du själv inte märker av det för att majoriteten här tenderar att tycka som du själv.
För oss andra så lever vi redan i den trångsynta hålan... Då tror jag ändå Skåne som helhet är mer öppet och individualistiskt än resterande Sverige, av simpla historiska skäl.
Som mitt citat nedan av Rosa Luxemburg; Freedom of speech is meaningless unless it means the freedom of the person who thinks differently.
Har du testat att tycka (väldigt) annorlunda offentligt relativt till Malmö-normen...?
Konsensuskulturen i Sverige är inte begränsad till landsbygden...