• 1
  • 2
2016-02-15, 17:36
Medlem
Jag har för skojs skull, skapat en musikalisk 10 i topp-lista (som spellista på Spotify) där låtar tävlar och kan komma in och åka ut, enligt mina egna genialiska regler... (lite som Svensktoppen..) Listan uppdateras varje vecka.

Jag har skrivit listan i ett Numbers-dokument (motsvarigheten till Excel) med olika kolumner etc.

Det jag vill är att, på något sätt, ladda upp detta dokument på en websida, antingen en nyskapad eller som en del på någon annan sida där man kan göra en användare. Men det måste vara gratis...
Och jag vill inte ladda upp en PDF-fil och byta ut den varje vecka, utan jag vill ladda upp ETT dokument, en enda gång. Sen gå in och REDIGERA det varje vecka.

Alltså, ett redigerings-bart Numbers-dokument.. upp online nånstans. Är detta ens remotely possible??

OBS! Svara på LÄTT språk. Jag är förbannat oteknisk.
Senast redigerad av SimonGardh 2016-02-15 kl. 17:43.
Citera
2016-02-15, 18:12
Medlem
Skullheads avatar
Kan man inte göra det via icloud?
Citera
2016-02-15, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skullhead
Kan man inte göra det via icloud?

Finns det någon lättförståelig guidning att få i så fall?
Jag vet knappt vad icloud är/innebär, hur man hittar det, hur man använder det etc, etc...

Jag vet att folk pratar om "molnet" hela tiden men jag har aldrig fått in hur det funkar.
Citera
2016-02-15, 20:25
Medlem
yallapenos avatar
Borde gå lätt att göra med Google Docs, där man kan redigera kalkylark online.
Citera
2016-02-15, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yallapeno
Borde gå lätt att göra med Google Docs, där man kan redigera kalkylark online.

Visst, jag fick fram ett kalkylark, men det är inte så hanterligt som programmet Numbers, finns bara en handfull teckensnitt t ex.. Kommer inte alls bli lika snyggt som det jag gjort i Numbers, och när jag försökte importera Numbers-filen till kalkylbladet så stöds såklart inte filtypen. Vilken överraskning.
Citera
2016-02-16, 06:53
Medlem
Rassas avatar
Se till att du är inloggad i iCloud med ditt Apple-ID (Systeminställningar-->iCloud). Välj "Spara.." i Numbers och välj att spara i "Numbers-iCloud."

Surfa till iCloud.com och logga in med ditt Apple-ID. Klicka på "Numbers." Där ligger ditt dokument. Högerklicka på det och välj "Sammarbeta.." Dela ut dokumentet och sprid länken via mail eller hemsida, tex. När du gör en ändring i dokumentet på datorn och sparar så uppdateras det även i iCloud, så du behöver inte ändra på mer än ett ställe.
Citera
2016-02-16, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Se till att du är inloggad i iCloud med ditt Apple-ID (Systeminställningar-->iCloud). Välj "Spara.." i Numbers och välj att spara i "Numbers-iCloud."

Surfa till iCloud.com och logga in med ditt Apple-ID. Klicka på "Numbers." Där ligger ditt dokument. Högerklicka på det och välj "Sammarbeta.." Dela ut dokumentet och sprid länken via mail eller hemsida, tex. När du gör en ändring i dokumentet på datorn och sparar så uppdateras det även i iCloud, så du behöver inte ändra på mer än ett ställe.

Jag fastnar på steg 2:
"Välj "Spara.." i Numbers och välj att spara i "Numbers-iCloud."

Jag hittar ingenstans i "Spara som" där jag kan välja något "Numbers-icloud". Jag kan bara välja var jag vill spara filen.. "vanliga platser".. det finns inget icloud att välja på. Och jag är inloggad.

Kan du visa hur det ska se ut?

Jag kanske har en gammal ouppdaterad version av programmet...
Citera
2016-02-16, 08:21
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonGardh
Jag fastnar på steg 2:
"Välj "Spara.." i Numbers och välj att spara i "Numbers-iCloud."

Jag hittar ingenstans i "Spara som" där jag kan välja något "Numbers-icloud". Jag kan bara välja var jag vill spara filen.. "vanliga platser".. det finns inget icloud att välja på. Och jag är inloggad.

Kan du visa hur det ska se ut?

Jag kanske har en gammal ouppdaterad version av programmet...

Ok, konstigt. Se skärmdump. Jag får valet i drop-menyn i Spara-dialogen:

http://i63.tinypic.com/iof477.png

Kan du logga in på icloud.com och skapa Numbers-dokumentet där? Det är ju ett alternativ annars.
Senast redigerad av Rassa 2016-02-16 kl. 08:25.
Citera
2016-02-16, 08:26
Medlem
Citat:

Jag tog en skärmavbild på hur det ser ut i "Spara som"-fönstret, men jag har ingen aning om hur jag får in den här...
Citera
2016-02-16, 09:15
Medlem
Citat:

Tack för hjälpen. Jag kunde iaf överföra dokumentet till iCloud Numbers.
Jag gick till Samarbeta och nu står det att dokumentet delas. Vart det delas förstår jag inte riktigt men...? Måste jag trycka på att det ska delas igen varje gång jag gör ändringar nu framöver eller är det liksom permanent delat...?
Citera
2016-02-16, 09:37
Medlem
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimonGardh
Tack för hjälpen. Jag kunde iaf överföra dokumentet till iCloud Numbers.
Jag gick till Samarbeta och nu står det att dokumentet delas. Vart det delas förstår jag inte riktigt men...? Måste jag trycka på att det ska delas igen varje gång jag gör ändringar nu framöver eller är det liksom permanent delat...?

Den är permanent delad tills du väljer att avsluta delningen. Fick du en länk till dokumentet när du aktiverade delningen?
Citera
2016-02-17, 11:26
Medlem
Citat:
Den är permanent delad tills du väljer att avsluta delningen. Fick du en länk till dokumentet när du aktiverade delningen?

Ja men länken är ju densamma som redan står uppe i adressfältet för dokumentet, så det var ju nästan som ett onödigt steg.

Nu är det ju massa random bokstäver och siffror i länken. Det går inte få en personlig ändelse på länkadressen? Typ så här: "icloud.com/numbers/simongardh" ...eller är det för mycket begärt?

Jag har iaf kopierat länken och delat på Google+. Vad jag önskar är att det kunde gå ut automatiska delningar, på Google+ eller någonstans, varje gång jag uppdaterar listan.. alt. varje vecka på en bestämd tid. Att alltid sitta och göra det manuellt känns inte så smidigt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in