2016-02-15, 23:26
Medlem
Axelrycknings avatar
Som student vid Stockholms Universitet skulle jag gärna anamma en liknande livsstil, dock är jag lite oroad över huruvida det skulle funka. Har ett par frågor jag önskar att du kunde svara på (så gott du kan).

1. Var kan jag ställa bilen i närheten av SU? Måste jag hålla på att flytta på den?

2. Skulle jag tjäna på att ställa bilen utanför stan och skaffa SL-kort? I så fall var? (~500:-/mån)

3. Hur är det med trafikförsäkring osv?

4. Vilken bil skulle du rekommendera? Köpa på Blocket? (OBS jag är något längre än du)

Tacksam för svar, tycker du är en rackarns livsnjutare.
Citera
2016-02-15, 23:29
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Jag har en Segway

Tyvärr, där sprack all min respekt för dig.
Citera
2016-02-15, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffepill
Denna snubben hittar på allt, tro det inte

Kolla hans startade trådar

Ja... precis... Men även trolltrådar kan ju vara intressanta om man inte gör som TS, dvs undviker alla obekväma frågor...

Men lite verifiering vore ju kul... Typ bevis på att något av det TS påstår är ens det minsta sant...
Citera
2016-02-16, 02:40
Medlem
dayweeds avatar
Vad gör du av bilen när du är i Thailand 3 månader? Ställer den hos kompisen? Kan inte vara gratis. Plus att det kan hända mycket på de 3 månaderna du är borta.
Citera
2016-02-16, 03:33
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stukatj
Härlig läsning! Jag och en polare bodde också i bilen ett par månader förra året när vi jobbade i Norge. Det var inte så hemskt som jag först föreställt mig. Vi jobbade för det mesta så det blev mer eller mindre så att man sov i bilen bara. Det gick som tur var att fälla fram baksätet så då fick vi plats med madrasser från bagageutrymmet Gjorde det hela betydligt smidigare om man säger så.

Det var i perioden runt mars-juni ungefär så det hade inte hunnit bli supervarmt ute ännu. På nätterna var det oftast minus eller några enstaka plusgrader. Av någon anledning blev det aldrig av att vi köpte sovsäckar så det fick bli att dra på tomgång nån gång i timmen för att få upp värmen. Vi jobbade med anläggningsarbeten så hygienen var ju inte sådär superviktig på arbetsplatsen, vilket var tur eftersom det inte fanns så stor tillgång till duschar

Maten var ju inte så superfräsch sista dagarna innan helgen heller direkt. Blev oftast donken då Du lär ju ha en del historier att bjuda på? Minns att farbror blå knackade på en gång när vi slaggade på nån parkering nere i hamnen där miljonbåtarna stod uppradade Hade tydligen varit en hel del inbrott där senaste tiden så vi blev huvudmisstänkta

Fanns ju naturligtvis både för och nackdelar med det och dem flesta har du ju tagit upp redan. Det var i alla fall en lärorik period och kontrasterna när man sen på helgen kom hem till lägenheten i Svedala och levde som en kung i jämförelse var ju rätt stora Jag skulle dock aldrig likt dig orka leva såhär år efter år utan det var alldeles lagom med de här månaderna för att prova på hur det var. Har du någon plan för framtiden eller tar du ett år i taget?

Ja, sova i bil är egentligen inget märkvärdigt. Det är människors vanföreställningar som sätter perspektivet på kant och får det att låta som något imponerande.

En plan jag har nu är att inför nästa vinter sälja bilen och tälta istället. Problemet är att tält väcker mer uppmärksamhet än en bil - så jag måste hitta en plats där markägaren tycker det är ok.

Citat:
Ursprungligen postat av Office
Jo man kan ju alltid välja vad man ska jämföra mot för att få det att se bättre ut än vad det är.

Att du inte jämför mot en etagelägenhet mitt på Manhattan i stället? Då kan du ju lura dig själv till att tro att du sparar flera hundra tusen varje månad.

Beloppet är inte för att imponera på något sätt. Vi kan säga 50.000kr/år om det känns bättre för dig. Eller 25.000kr. Vi har alla våra olika preferenser av vad som är mycket/litet. De flesta nya moderna bilar kostar över 200.000kr. En vansinnig summa enligt mig, men helt normalt för många andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Steelofstil
Varför köper du inte en större bil?
Vad sparar du pengarna till?
Hur mår du rent fysiskt?
Har du haft inbrott?
Har du helförsäkring?
Drulleförsäkring?

Tips från mig till dig; Föreläsningar på universitetet

1. Tror det enkla svaret är "för dyrt". Behöver 4-hjulsdrift, komfort, och 200 häst.
2. Sparar till resa, nöjen, hobby, tja - det de flesta gör, fast jag kan spendera 100.000kr på en semester varje år utan problem och utan direkt planering.
3. Jag är 182cm/72-75kg, varit borta 1 dag från jobb (pga sjukdom) de senaste 10 åren.
4. Ej haft inbrott i någon av mina "sovbilar" däremot i tidigare bilar
5. Nej
6. Nej

Citat:
Ursprungligen postat av stefanstrm
som lever som en kung i tailand 3 månader

Låter som du bor trångt varför tar du inte in på vandrarhem de kallaste månaderna?

Jag gillar utmaningarna med kylan och är nyfiken på att se hur kroppen och huvudet reagerar.

Citat:
Ursprungligen postat av lxuk
Frågorna jag tänkte ställa var redan besvarade. Men kan i alla fall dela med mig av denna video, på en man som bott i sin bil ett längre tag. Men betydligt mer ensamt än dig.

https://www.youtube.com/watch?v=uQtdenGMfts

Tack! Ska spana mer på det där...

Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Vad gör du av bilen när du är i Thailand 3 månader? Ställer den hos kompisen? Kan inte vara gratis. Plus att det kan hända mycket på de 3 månaderna du är borta.

Jag hyr en parkering hos min kompis. Han har ingen egen bil. 115kr/mån utan el. Bilen är då avställd.
Citera
2016-02-16, 03:48
Medlem
mryangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meganegerdase
Hur sköter du din hygien? Besöker du badhus t.ex ? Hur ofta duschar du? Bajsar du ofta på statoil?

1. Duschar på gym eller på jobbet
2. Jag har ju ett dagligt jobb så har ingen problem med toa och hygien.

Citat:
Ursprungligen postat av Axelryckning
Som student vid Stockholms Universitet skulle jag gärna anamma en liknande livsstil, dock är jag lite oroad över huruvida det skulle funka. Har ett par frågor jag önskar att du kunde svara på (så gott du kan).

1. Var kan jag ställa bilen i närheten av SU? Måste jag hålla på att flytta på den?

2. Skulle jag tjäna på att ställa bilen utanför stan och skaffa SL-kort? I så fall var? (~500:-/mån)

4. Vilken bil skulle du rekommendera? Köpa på Blocket? (OBS jag är något längre än du)

1. Att flytta bilen lite då och då skadar inte. Men ställer du bilen där det annars står många bilar varje dag brukar problemet vara betydligt mindre. Det är också en fördel om bilen faktiskt fungerar för detta ändamål. Glöm ej bort:

- Jag har tillgång till kök och toa utanför bilen då jag sover på parkeringen på jobbet och har tillgång till nyckel. Att sätta upp en bil och sova där permanent för studier är helt klart en utmaning som är betydligt "svårare". Men ALLT går med vilja och uppfinningsrikedom. Har man t.ex tillgång till ett GYM är allt lättare. Mat är enkelt för på dagarna kan du ju låna skolans fikarum och kanske t.o.m på kvällarna.

2. Placering bör göras NÄRA skolans gym eller fik, dvs nära toa och tillgång till något vatten. Underlättar avsevärt. Ingen poäng att placera en bil utanför stan om du ÄNDÅ måste transportera dig. Det är ju hela poängen med att sova i bilen - att slippa transporten.

3. Så länge bilen står behöver du ingen försäkring alls. Så fort bilen körs av egen kraft bör den vara trafikförsäkrad. Ska du bara flytta bilen från en parkering till en annan lär dock detta vara ett litet problem.

4. Den längsta normala kombibilen är Mercedes E-serien. Den klarar 190cm. Skåpbil drar till sig mer uppmärksamhet, även för tjuvar som tänker verktyg och sånt. Därför är t.ex ej tonade rutor en fördel för de kan kika in och se att en luffarbil känns föga intressant. På nätterna är det svårt att se in i bilen ändå. Folk i allmänhet har lite intresse för någon som sover i en bil. Kanske till och med obehag så de undviker dig. Ett steg upp i komforttrappan är MULTIVAN. Det finns en mängd varianter av multivan och dessa ger helt klart mer praktiska finesser, särskilt de som redan från början är utrustade med kök och sovplats på övervåning. Detta fungerar också om man är 2.

Jag är faktiskt förvånad att denna "hobby" inte är mer utvecklad. Roligt och man lär sig en massa saker. Du får gärna messa om du har fler frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av johanjosefsson
Tyvärr, där sprack all min respekt för dig.

Denna tråd är inte startad för att jag söker respekt.

Citat:
Ursprungligen postat av STONERD
Ja... precis... Men även trolltrådar kan ju vara intressanta om man inte gör som TS, dvs undviker alla obekväma frågor...

Men lite verifiering vore ju kul... Typ bevis på att något av det TS påstår är ens det minsta sant...

Vilka frågor har jag undvikit?

Vad är det som gör det så extraordinärt i ditt sinne att sova i bilen? Flera tusen människor gör det i Sverige varje dag (bara jag som gör mig till åtlöje - de andra är smarta och håller käften?) och miljoner människor gör det varje natt i världen - många med sämre komfort än jag som har maxxad sovsäck, nära till en toa och ingen familj.
Citera
2016-02-16, 03:57
Medlem
mryangs avatar
Jag har kört några långresor i Thailand - 120 mil enkel väg - och på kvällarna mot 9-10 snåret är parkeringarna på mackarna fulla av människor som sover i sina bilar. Macken är öppen dygnet runt, har billig fika och mat att servera och toaletterna är alltid öppna och givetvis gratis.

Det är allt från hönstrailers, Toyotas, Mercor och riktiga vagabonder som sover på, utanför och i bilen. Detta är högst naturligt och INGEN Bryr sig. Även om det vore sommar skulle ingen få för sig att lägga sig på ett flak med ett täcke över sig i Sverige. Varför? Rädsla. Rädsla för att vara annorlunda. Rädsla för att väcka uppmärksamhet. Rädsla för att andra ska se ner på dig. Vår kultur skapar dessa stigman som har noll relation till verkligheten och våra verkliga behov, i det här fallet sömn.

Om du tar bort rädslorna och löser ditt sömnbehov - på det sätt det passar dig bäst - så skulle hotellbranschen i Sverige snabbt dö ut - Om inte annat skulle priserna sjunka snabbt.

Den ensamma knallen - egenföretagaren och entreprenören tänker säkert annorlunda. Återigen - Det finns tusentals människor som sover i sina bilar i Sverige, men du tänker ju aldrig på dem därför att du är ju inne i din bostad. Dessa människor sover lika bra som du, mår lika bra (eller bättre) än du och gör inga värderingar i HUR de sover för de bryr sig föga om dina åsikter.

Människor som tror jag gör detta för att vara cool misstar sig - Det finns inget coolt i detta. Det finnns inga priser att vinna och ingen reality-crew filmar mig när jag vaknar. Det är precis så enkelt och banalt som det låter. Trött? Fäll ner baksätet, rulla ut liggunderlaget och sovsäcken och slappa. Inte riktigt trött än? Ta fram din surfplatta och läs lite nyheter. Kanske skicka några mess. Läsa på något forum. Se på TV? Öppna SVT-appen. Massor kul att se. Film? Ladda ner och se med hörlurar. Döspännande och småläskigt när det är mörkt och det regnar och blixtrar ute. Kallt? Ta på dig mössa och extra strumpor. Hungrig? Ta fram smör och en macka och drick vatten. Motion? Gå ut och ta ett varv. Duscha? Ta fram vattenflaskan och en tvättsvamp - går på ett kick. Är det snö? Rulla runt några varv. Kittlar härligt i skinnet. Finns det en rinnande bäck i närheten? Ännu enklare. Gå på toa? Använd naturen. Meditera? Finns inget enklare. Grannar som för oväsen? Flytta bilen. Stjärnklar himmel? Hissa ner rutorna, titta ut och sug i dig av kraften i Universum.

Om det finns en vilja finns det en väg. För allt är möjligt för den som inte är rädd.
Senast redigerad av mryang 2016-02-16 kl. 04:12.
Citera
2016-02-16, 09:35
Medlem
-charliesheens avatar
Men Gud, jag älskar dig. Fin läsning!
Citera
2016-02-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mryang
1. Duschar på gym eller på jobbet
2. Jag har ju ett dagligt jobb så har ingen problem med toa och hygien.

1. Att flytta bilen lite då och då skadar inte. Men ställer du bilen där det annars står många bilar varje dag brukar problemet vara betydligt mindre. Det är också en fördel om bilen faktiskt fungerar för detta ändamål. Glöm ej bort:

- Jag har tillgång till kök och toa utanför bilen då jag sover på parkeringen på jobbet och har tillgång till nyckel. Att sätta upp en bil och sova där permanent för studier är helt klart en utmaning som är betydligt "svårare". Men ALLT går med vilja och uppfinningsrikedom. Har man t.ex tillgång till ett GYM är allt lättare. Mat är enkelt för på dagarna kan du ju låna skolans fikarum och kanske t.o.m på kvällarna.

2. Placering bör göras NÄRA skolans gym eller fik, dvs nära toa och tillgång till något vatten. Underlättar avsevärt. Ingen poäng att placera en bil utanför stan om du ÄNDÅ måste transportera dig. Det är ju hela poängen med att sova i bilen - att slippa transporten.

3. Så länge bilen står behöver du ingen försäkring alls. Så fort bilen körs av egen kraft bör den vara trafikförsäkrad. Ska du bara flytta bilen från en parkering till en annan lär dock detta vara ett litet problem.

4. Den längsta normala kombibilen är Mercedes E-serien. Den klarar 190cm. Skåpbil drar till sig mer uppmärksamhet, även för tjuvar som tänker verktyg och sånt. Därför är t.ex ej tonade rutor en fördel för de kan kika in och se att en luffarbil känns föga intressant. På nätterna är det svårt att se in i bilen ändå. Folk i allmänhet har lite intresse för någon som sover i en bil. Kanske till och med obehag så de undviker dig. Ett steg upp i komforttrappan är MULTIVAN. Det finns en mängd varianter av multivan och dessa ger helt klart mer praktiska finesser, särskilt de som redan från början är utrustade med kök och sovplats på övervåning. Detta fungerar också om man är 2.

Jag är faktiskt förvånad att denna "hobby" inte är mer utvecklad. Roligt och man lär sig en massa saker. Du får gärna messa om du har fler frågor.

Denna tråd är inte startad för att jag söker respekt.

Vilka frågor har jag undvikit?

Vad är det som gör det så extraordinärt i ditt sinne att sova i bilen? Flera tusen människor gör det i Sverige varje dag (bara jag som gör mig till åtlöje - de andra är smarta och håller käften?) och miljoner människor gör det varje natt i världen - många med sämre komfort än jag som har maxxad sovsäck, nära till en toa och ingen familj.
Till skillnad från dig som bara trollar så har JAG faktiskt levt utan bostad i flera år... Visserligen ofrivilligt men även frivilligt i perioder helt "off the grid", 100% oberoende av samhället.

Jag, om någon, uppskattar när folk tänker utan boxen och faktiskt går sin egen väg.

Att du då sitter och ljuger ihop en historia, bara för att få lite kvällsunderhållning, sticker lite i ögonen. Du hånar liksom hela konceptet genom att låtsas veta vad det innebär, samtidigt som du demonsterar din okunskap om ämnet.

Hursomhelst, bevisa gärna att något du säger innehåller ens ett korn av sanning så slipper du få anklagelser om att du ljuger (Svar som "jag tänker inte bevisa något, folk får tro mig om de vill" är synonymt med ett erkännande att allt är bluff).

Sen vore det intressant att höra en motivering för de idiotiska påståendena:

1 du kan inte sova raklång
2 du vill inte ha en husbil eftersom de är för långsamma
3 du kör extremt lite per år
4 du kör 1500 mil per år

Nu vet jag inte om 1500 mil är "extremt lite" direkt, men med tanke på att du verkar dedikerad att leva i bilen, så är det ju rätt ologiskt (för att inte säga orimligt) att du prioriterar snabbhet före komfort.

Dessutom verkar det konstigt och på gränsen till ofredande att du alltid sover utanför dina kunders hem.

Sen framgår det som sagt av tråden att du inte alls "bor" i bilen utan endast sover där, vilket gör att topic blir lite fel.

Sen det här med att du spenderar massor av pengar på dyra hotell när du är i Thailand... varför inte lägga de pengarna på en bättre bil liksom, åtminstone en där du kan sova raklång.

Nä, som sagt, ska man leva sådär som du låtsas att du lever, så är just komfort något av det viktigaste, eftersom det inte är hållbart i längden annars.

Att besvara sånt snack med "jag offrar komforten för upplevelsen" visar att detta är påhitt från början till slut.
Det där vildmarkstänket fungerar i perioder, sen står man inte ut med saker som:

Svensk vinter i en bil
Inte kunna sova raklång
Otryggheten
Att inte ha privatliv
Riskerna

...men det var ett tappert försök iaf!
Citera
2016-02-16, 10:25
Medlem
Inspirerande!

Skulle kunna tänka mig detta om jag inte hade flickvän. Har lyft liknande idéer för henne tidigare, har inte direkt gått hem...

Just nu har jag en lägenhet som är billig i drift men var dyr att köpa. Jag trivs där men gillar inte en timma enkel väg till jobbet. Samtidigt skulle jag kunna parkera gratis på jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av Axelryckning

Vet inte hur det ser ut i Stockholm, där jag läste kunde man köpa parkeringskort och stå precis bredvid skolan för 500 kr/mån +2kr/h = 2000 kr/mån. Tillgång till skolans wifi från parkeringen, mycket lokaler att vara i både på dag- och kvällstid, fri tillgång till toaletter och dusch på skolan.
Citera
2016-02-16, 10:40
Medlem
Kom på en fråga till. Hur gör du med runkpapprena? Låter du dom ligga brevid dig där bak precis utanför sovsäcken med risk att du vrider dig i sömnen och lägger dig på dom innan sperman torkat. Eller försöker du träffa golvet vid främre passagerarsätes fotutrymme? Eller har du dom i en påse som du fäst i någon av främre stolarnas nackstöd?
Citera
2016-02-16, 10:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av STONERD

TS borde borde fantiserat ihop att han bodde i en Van el liknande, då hade ämnet vart lite mer trovärdigt och faktiskt realiserbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in